Gå til innhold

Skal fly på fredag og er redd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg vet at det er dumt. Det er jo så trygt og fly, men jeg synes det er ubehagelig. Kan noen bare si noe trøstende? 😩

Anonymkode: 97fd2...4ce

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var kjemperedd da jeg fløy for første gang som voksen, men det gikk bra. Hjelper å puste jevnt og rolig. Reiser du sammen med noen kan du spørre om å holde dem i hånden. Ellers prøve å avlede tankene, lese kanskje eller prate, høre musikk, se film hvis det er mulig. Du kan også prate med flyvertinnene om at du er redd hvis du er komfortabel med det. Har også noe å si hvor lang turen er synes jeg. Det holder for min del å fly max 4 timer. Tror ikke jeg hadde orket lenger hvis ikke jeg absolutt måtte. Unngår også mellomlandinger for jeg har mer enn nok med å takle en enkelt flytur. Føler med deg, for det er veldig slitsomt å ha det sånn. 

Anonymkode: 57d2c...cce

Skrevet

Sjansen for at det skal skje noe er EKSTREMT liten. Unødvendig å bruke krefter på å grue seg til noe slik. Dette går bare fint.

God tur!

Anonymkode: f570a...68a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått flyskrekk i voksen alder. Det er en fobi - jeg VET jo at det ikke er farlig, det er ikke en reell redsel. Men det gjør det jo ikke det spøtt bedre. Å være skrekkslagen er ekstremt ubehagelig, det hjelper ikke at jeg vet det er irrasjonellt. 

Jeg fokuserer på pusten. Jeg øver mye på mindfulness og avspenningsteknikker, og det hjelper en del. 

Det går også an å be om beroligende fra legen.. 

Anonymkode: 0fbf5...3e1

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker heller ikke å fly, jeg har aldri tatt en flytur uten at jeg minst én gang i løpet av ferden har vært overbevisst om at vi er i ferd med å styrte. Jeg prøver kontre alle de negative tankene, bare fordi at jeg tenker noe er galt så er det ikke automatisk sant. Jeg liker også se på flyvertene, om noe virkelig var galt så hadde de ikke smilt og småpratet seg mellom

Skrevet

Husk at pilotene har veldig lang og god trening, som oppdateres årlig hvor de må vise at de takler ulike krise-scenarioer på riktig måte. De kan dette.

De ville aldri ha flydd om det var noe galt, de vil også hjem til familiene sine.

Anonymkode: b6236...962

• Liker 1
Skrevet

Valium funker bra mot flyskrekk.

Anonymkode: eb066...681

• Liker 2
Skrevet

Større mulighet at det skjer deg noe til flyplassen enn i flyet. Gå inn på flightradar se på alle flyene som er i lufta akkurat nå. Ekstrem liten sjanse at det skjer noe med ditt fly.

Anonymkode: 99e91...4b3

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyr mye, men synes likevel det er ubehagelig. Men som alt annet venner man seg mer til det desto mer man gjør det. Jeg prøver for harde livet å dytte de vonde tankene unna, og heller fokusere på stedet jeg skal til og menneskene jeg skal møte og glede meg til det. Flyturen er ofte et nødvendig onde, men det går jo som regel bra. Prøv å lat som du sitter på en buss, og tenk så at du er mye tryggere i flyet enn hva du er i en kjørende buss, for det er du faktisk.

Skrevet

Hvordan gikk det, ts? 🙂

Anonymkode: 875f1...ceb

Skrevet

Sjansen er faktisk er 1:11 millioner, ifølge en amerikansk undersøkelse. Statistisk sett betyr det at dersom du flyr hver dag, vil det ta 29.000 år før du vil oppleve å dø i et flyhavari eller at du må fly døgnet rundt i 86 år for at det skal skje noe dramatisk under flyvning.

Anonymkode: e8e2c...8c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjansen er faktisk er 1:11 millioner, ifølge en amerikansk undersøkelse. Statistisk sett betyr det at dersom du flyr hver dag, vil det ta 29.000 år før du vil oppleve å dø i et flyhavari eller at du må fly døgnet rundt i 86 år for at det skal skje noe dramatisk under flyvning.

Anonymkode: e8e2c...8c3

Men hva med dem som faktisk kræsjet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 17.00):

Valium funker bra mot flyskrekk.

Anonymkode: eb066...681

Det gjør en dram og to også :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva med dem som faktisk kræsjet? 

Joda da dauer du  ganske sikkert. Men slik er det jo i trafikken også, det er bare det at det er mange mange ganger større sjanse for at du dør på vei til å fra flyplassen en i et fly.

Skrevet
TomKrus skrev (4 minutter siden):

Joda da dauer du  ganske sikkert. Men slik er det jo i trafikken også, det er bare det at det er mange mange ganger større sjanse for at du dør på vei til å fra flyplassen en i et fly.

Jeg mener at denne 1:11 millioner og 29000 år greia er bare tull. De aller fleste kræsjer / dør ikke, men noen flyr én gang og...You know. 

Skrevet
TomKrus skrev (4 minutter siden):

Jeg mener at denne 1:11 millioner og 29000 år greia er bare tull. De aller fleste kræsjer / dør ikke, men noen flyr én gang og...You know. 

Skrevet

Jeg har ekstrem flyfobi, type jeg sjekker alle andre transportmuligheter og vurderte en gang dønn seriøst å betale meg til en plass på lastebåt til New York fremfor å fly. Jeg unngår fremdeles å fly, men når jeg må så tenker jeg:

1) Det å bekymre seg på forhånd er bortkastet tid. Går det til helvete så er det ett fett om du har gruet deg eller ikke tenkt på det.

2) Pilotene og crewet har VALGT å jobbe i luften. Og de får ikke risikotillegg, fordi det ikke anses som risiko.

3) Sobril/Valium kan hjelpe.

4) Godta at du ikke har kontroll.

Kanskje det mest morbide, men funker for meg:

5) Det å dø i flystyrt er en av de raskeste og minst smertefulle måtene å dø på. Du mister gjerne bevisstheten raskt når flyet faller og dør momentant av krasjet. Til sammenligning er fatale bilkrasj ofte seigt, smertefullt og man er ofte bevisst en stund før døden inntreffer.

Anonymkode: d572f...042

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ekstrem flyfobi, type jeg sjekker alle andre transportmuligheter og vurderte en gang dønn seriøst å betale meg til en plass på lastebåt til New York fremfor å fly. Jeg unngår fremdeles å fly, men når jeg må så tenker jeg:

1) Det å bekymre seg på forhånd er bortkastet tid. Går det til helvete så er det ett fett om du har gruet deg eller ikke tenkt på det.

2) Pilotene og crewet har VALGT å jobbe i luften. Og de får ikke risikotillegg, fordi det ikke anses som risiko.

3) Sobril/Valium kan hjelpe.

4) Godta at du ikke har kontroll.

Kanskje det mest morbide, men funker for meg:

5) Det å dø i flystyrt er en av de raskeste og minst smertefulle måtene å dø på. Du mister gjerne bevisstheten raskt når flyet faller og dør momentant av krasjet. Til sammenligning er fatale bilkrasj ofte seigt, smertefullt og man er ofte bevisst en stund før døden inntreffer.

Anonymkode: d572f...042

Dette er en veldig god kommentar. Når jeg flyr, ser jeg ofte på flyvertinnene og tenker "hvordan kunne de VELGE denne jobben, VELGE å utsette seg for dette hver dag?" 😁 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 21.07):

Og jeg vet at det er dumt. Det er jo så trygt og fly, men jeg synes det er ubehagelig. Kan noen bare si noe trøstende? 😩

Anonymkode: 97fd2...4ce

Alt går helt fint, ta en dram og nyt turen. Det kommer garantert til å forløpe uten noen form for dramatikk, turbulens kan det bli, men det er ikke farlig. Vi snakkes når du har landet ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er en veldig god kommentar. Når jeg flyr, ser jeg ofte på flyvertinnene og tenker "hvordan kunne de VELGE denne jobben, VELGE å utsette seg for dette hver dag?" 😁 

Anonymkode: 875f1...b

Utsette seg for hva ? :) De har jo ikke flyskrekk, like lite som en dykker har vannskrekk. Så de jobber på alle turene og tjener sine penger. Ufattelig få dør i ulykker i dette yrket. Siste flyulykke i Norge med et større passasjerfly var i 1968, og det er snart 56 år siden. Se bort for det Russiske flyet som styrtet på Svalbard fra et av de verste selskapene i verden. Blir som å kjøre med en bil uten bremser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...