AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Hei! Vi har ei frøken som ikke klarer å sitte stille på stolen når hun spiser. I starten sitter hun rolig, men så kan hun begynne å reise seg. Hun setter seg ned med en gang vi gir beskjed, men så er det opp igjen etter kort stund. I en periode nå, sikkert rundt 2 uker, har vi sagt at da får hun ikke spise mer om hun ikke sitter i ro og tar henne ned på gulvet. De siste dagene har vi latt henne komme opp igjen med beskjeden om at da må hun sitte på rumpa til hun er ferdig. Ønsker egentlig ikke å kjøpe seler nå som hun begynner å bli så stor, men er det noen andre tips? Hun er generelt ganske god på å høre etter beskjeder, men akkurat rundt matbordet har vi slitt siden hun lærte seg å reise seg opp. Anonymkode: 6ae3f...7fb
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 Når hun får komme opp på stolen igjen, blir hun sittende da? Hvis ikke, hva gjør dere når hun reiser seg igjen? Anonymkode: 96e2b...809
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når hun får komme opp på stolen igjen, blir hun sittende da? Hvis ikke, hva gjør dere når hun reiser seg igjen? Anonymkode: 96e2b...809 Sitter en liten stund, og så reiser hun seg. Da tar vi henne ned og sier at da er vi ferdig. Hun står da enten og sutrer og vil opp igjen, eller sier ok og går og leker. Hun er veldig småspist av seg, men vi ammer fortsatt mye, noe jeg vil tro er fordi hun ikke spiser seg ordentlig mett på mat. Måltidene blir jo veldig korte de gangene hun reiser seg med en gang nesten. Anonymkode: 6ae3f...7fb
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Hvordan er hele måltidet? Dere prater med henne og sånt ? Kan dere ha noe melkekartong eller noe annet for henne å se på (med se på, typ et blad eller bilder eller en pynteting, ikke skjerm ) som dere kan rette fokuset mot ? Det er nok det at hun ikke helt ser poenget når hun begynner å bli mett. Det gjelder å gi gode assosiasjoner til å sitte ved bordet, og noen trenger litt mer stimuli enn andre og det er helt normalt 😊 Anonymkode: dc182...a87 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 Dette er sikkert ikke svaret du vil ha, men jeg deler for det. Her er vi ikke så strenge på å måtte sitte ved bordet hver eneste dag når de er så små. Det viktigste for oss er at de spiser og blir vant til mat og smaker, og får gode matvaner. Vi spiser 90% av tiden ved bordet. Og har en som vil opp igjen og igjen. De fleste ganger prøver vi bare igjen, og tar det som at han er ferdig akkurat der og da. Men noen ganger kjeder han seg enormt og vil opp. Du merker hele stemning er at det kommer til å bli et kaos. Helt uten at det blir en situasjon bare kjører vi: «Idag har mamma bestemt vi skal spise HER!» Da setter vi oss på gulvet og spiser ferdig. Det skaper også litt variasjon og lek i det, og ikke dårlige assosiasjoner til mat og matbordet - fremfor om man skulle kjempe eller satt på sele, det hadde jeg personlig ikke gjort. Anonymkode: 7a9c3...2a3 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dette er sikkert ikke svaret du vil ha, men jeg deler for det. Her er vi ikke så strenge på å måtte sitte ved bordet hver eneste dag når de er så små. Det viktigste for oss er at de spiser og blir vant til mat og smaker, og får gode matvaner. Vi spiser 90% av tiden ved bordet. Og har en som vil opp igjen og igjen. De fleste ganger prøver vi bare igjen, og tar det som at han er ferdig akkurat der og da. Men noen ganger kjeder han seg enormt og vil opp. Du merker hele stemning er at det kommer til å bli et kaos. Helt uten at det blir en situasjon bare kjører vi: «Idag har mamma bestemt vi skal spise HER!» Da setter vi oss på gulvet og spiser ferdig. Det skaper også litt variasjon og lek i det, og ikke dårlige assosiasjoner til mat og matbordet - fremfor om man skulle kjempe eller satt på sele, det hadde jeg personlig ikke gjort. Anonymkode: 7a9c3...2a3 Herlig 😍 ikke ts, men dette er jo supert. Vi pleier også å ha noen måltider på gulvet som piknik. Det er tradisjon jeg og eldste har når vi bestiller mat, og toåringen sitter ofte lenge. Anonymkode: dc182...a87
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er hele måltidet? Dere prater med henne og sånt ? Kan dere ha noe melkekartong eller noe annet for henne å se på (med se på, typ et blad eller bilder eller en pynteting, ikke skjerm ) som dere kan rette fokuset mot ? Det er nok det at hun ikke helt ser poenget når hun begynner å bli mett. Det gjelder å gi gode assosiasjoner til å sitte ved bordet, og noen trenger litt mer stimuli enn andre og det er helt normalt 😊 Anonymkode: dc182...a87 Vi snakker gjerne litt alle sammen, men vi har ikke så mye på bordet. Vi prøvde å ha litt ting som vi kunne ha fokus på, men da ville hun bare holde på med den tingen istedet for å spise. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Dette er sikkert ikke svaret du vil ha, men jeg deler for det. Her er vi ikke så strenge på å måtte sitte ved bordet hver eneste dag når de er så små. Det viktigste for oss er at de spiser og blir vant til mat og smaker, og får gode matvaner. Vi spiser 90% av tiden ved bordet. Og har en som vil opp igjen og igjen. De fleste ganger prøver vi bare igjen, og tar det som at han er ferdig akkurat der og da. Men noen ganger kjeder han seg enormt og vil opp. Du merker hele stemning er at det kommer til å bli et kaos. Helt uten at det blir en situasjon bare kjører vi: «Idag har mamma bestemt vi skal spise HER!» Da setter vi oss på gulvet og spiser ferdig. Det skaper også litt variasjon og lek i det, og ikke dårlige assosiasjoner til mat og matbordet - fremfor om man skulle kjempe eller satt på sele, det hadde jeg personlig ikke gjort. Anonymkode: 7a9c3...2a3 Nei, misforstå meg rett, jeg er ikke superstreng på det heller. Vi har perioder hvor hun får ned på gulvet med maten i hånden om den er grei å spise. Av og til har vi satt fatet på stolen (tripp trapp stol) sånn at hun kan komme og spise når hun vil også. Vi har bare lyst til at det går an å sitte rundt bordet uten at jeg/mannen må hoppe opp for at hun ikke skal ramle ned. Bare latskapen egentlig, men også fryktelig redd for at hun skal falle ned fra stolen. Anonymkode: 6ae3f...7fb
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Skrevet 18. desember 2023 Jeg lar barna gå fra bordet når de ikke vil ha mer mat, men de får ikke få rundt med maten. Lærte mine det fra de var små og jeg har aldri angret på det, unngår masse gris og søl. Som regel får barna i seg nok næring, er de sultne sitter de, eller de spiser mer ved neste måltid. Det er liten vits p bekymre seg om de «får i seg bok» - evt spør helsesøster om å veie og måle barnet. Piknik eller teselskap på gulvet er helt greit, men unntaket heller enn regelen… og man skal sitte da også. Anonymkode: e1bcb...643
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Skrevet 18. desember 2023 54 minutter siden, AnonymBruker said: Herlig 😍 ikke ts, men dette er jo supert. Vi pleier også å ha noen måltider på gulvet som piknik. Det er tradisjon jeg og eldste har når vi bestiller mat, og toåringen sitter ofte lenge. Anonymkode: dc182...a87 Så koselig! Tror vi kommer til å fortsette med det. Det er litt stas for han ser jeg; noen ganger setter han seg i fanget mitt også, og andre ganger bare sitter han der lenge og koser seg med maten. Det er bare at det å sitte rundt et bord blir for mye å kreve av han rett og slett. Han tror han skal rekke så mye, tenk om det skjer noe mer gøy et annet sted. Da tenker jeg vi tilpasser og gjør det litt annerledes 45 minutter siden, AnonymBruker said: Vi snakker gjerne litt alle sammen, men vi har ikke så mye på bordet. Vi prøvde å ha litt ting som vi kunne ha fokus på, men da ville hun bare holde på med den tingen istedet for å spise. Nei, misforstå meg rett, jeg er ikke superstreng på det heller. Vi har perioder hvor hun får ned på gulvet med maten i hånden om den er grei å spise. Av og til har vi satt fatet på stolen (tripp trapp stol) sånn at hun kan komme og spise når hun vil også. Vi har bare lyst til at det går an å sitte rundt bordet uten at jeg/mannen må hoppe opp for at hun ikke skal ramle ned. Bare latskapen egentlig, men også fryktelig redd for at hun skal falle ned fra stolen. Anonymkode: 6ae3f...7fb Du beskriver at dere gir henne mat, så hun kan rusle rundt. Men setter dere dere ned på gulvet med henne? Her sitter han på gulvet og spiser hvis vi setter oss ned også. Det som er litt fint med det er at vi kan snakke om det dagen etter - både for læring og som tema under maten (man blir jo litt sliten innimellom av å finne på hva man skal snakke om): «Husker du vi satt på gulvet igår og spiste maten vår? Idag skal vi sitte ved bordet.» Man må jo selvfølgelig se an hva som fungerer, men jeg syns det å bare følge flyten litt har gjort at det er mye enklere ved bordet nå også. Anonymkode: 7a9c3...2a3 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 Min på 21 mnd klarer heller ikke sitte rolig på rompa. Sitter fint første del av måltiden men ganske fort begynner hun å reise seg opp, tar beina opp på stolen og på bordet, setter seg på knærne, vrir seg rundt og sidelengs. Barnehagen sier også at hun sitter urolig. Vi forsøker å være tålmodige, minner henne jevnlig på å sitte på rompa, tar beina ned og sier at beina skal være på fotstøtta. Jeg har og sympati for liker ikke å sitte rett opp og ned på rumpa selv, vil helst sitte med beina trukket opp under meg. Hun vil ikke gå fra bordet og er urolig lenge før hun er ferdig å spise, men blir det for ille så avslutter vi måltiden (om hun både er kjempeurolig og vi ser at hun tuller mer enn hun leker med maten, så avslutter vi selv om hun ikke selv har sagt hun er ferdig). Hender om vi sier at vi skal avslutte at hun setter seg ordentlig og spiser i et par minutter til hvis hun faktisk er mer sulten. Prøver og å passe på at hun har tørr bleie til måltid for tenker det er ubehagelig å sitte med tiss i bleia... Anonymkode: 2324f...210 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Sitter en liten stund, og så reiser hun seg. Da tar vi henne ned og sier at da er vi ferdig. Hun står da enten og sutrer og vil opp igjen, eller sier ok og går og leker. Hun er veldig småspist av seg, men vi ammer fortsatt mye, noe jeg vil tro er fordi hun ikke spiser seg ordentlig mett på mat. Måltidene blir jo veldig korte de gangene hun reiser seg med en gang nesten. Anonymkode: 6ae3f...7fb Men da kommer dere inn i en ond spiral. Hvis ungen blir mett av morsmelk, er hun vel ikke så sulten når hun skal sette seg ved bordet? Anonymkode: 05020...786
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå