Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okey her er nokre litt "dumme" spørsmål om pensjon. Eg kan ingenting og skjønner omtrent ingenting.

1. Eg har klp og er norsk. Pensjon er satt til 312 400 kr. Blir det trukket skatt av det? Er det 12 prosent? Har og 11.000 kr ekstra i året i 10 år pga eit pensjonsfond. 

2. Eg som har inntekt før skatt på 644.000 kr, som auke til rundt 720.000 over karrieren. Vi det auka pensjonen min? Ja? 

3. Er det mulig for folk å leva på halvering i inntekt? Vi er gjeldsfri lenge før 67 år. Er 312.000 "ræva" pensjon. Vi har ca 1,4 mill i året og kun 2,6 millioner i lån (inkludert studielån). 

4. Bør vi som er snart 40 spara til vi er pensjonistar? Er det vanlig og lurt? Om vi har spart ein del,  får vi mindre I pensjon?

5. Er det vits å setta seg veldig nøye inn i pensjon mtp politiske endringar og justering av levekår? 

Du som nære deg 40 tenkje du på pensjon? Eg tenkje gå av 70 år om helsa tilseier at det går. Det veit man jo ikkje. 

received_1164944328209545.jpeg

Anonymkode: 7bbe1...75b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel litt an på hva slags pensjonisttilværelse dere vil ha, tenker jeg? Dere kan leve et helt greit og nøkternt liv på den inntekten der om dere er gjeldsfrie, men om dere ønsker å reise en del, være raus med familien økonomisk, unne dere litt ekstra godt ville jeg spart selv også ja. Selv er jeg 26 og har spart smått til pensjonsalder siden jeg var 20, regner ikke med at jeg får så veldig bra pensjon akkurat så derfor greit å spe på litt

Anonymkode: 68cb4...4d0

• Liker 1
Skrevet

Jeg er et par år eldre enn deg, og har spart til pensjon i flere år allerede. Sparer 3000kr/mnd. For ja, du bør helt klart spare selv til pensjon. Jeg vil si din pensjon ser ganske dårlig ut, særlig mtp at dette er hvis du jobber til du er 70. 
Jeg sjekket mine egne tall i SPK nå, og jeg vil få 557 000kr hvis jeg går av ved 70 år. Hvis jeg går av ved 67 år vil jeg få 458 000kr, altså en forskjell på 100 000 kr i året. Det kan være lenge å jobbe til man er 70, ingen garanti for at du klarer det.

Pensjon vil oppjusteres med kpi og med lønnsøkning gjennom livet. Men husk at vi i det offentlige nå ikke lenger har sluttlønnprinsippet - alle årene teller. Det er spesielt negativt hvis man har perioder i livet det man jobber deltid eller har lav lønn (som meg). Mistenker at du også kan ha det, siden estimatet ditt er så lavt. 
Så spar til pensjon hvis du har mulighet 💯 - sjekk ut globalt indeksfond på ASK, det er enklest og mest fleksibelt. 

Anonymkode: f031d...d07

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer vel litt an på hva slags pensjonisttilværelse dere vil ha, tenker jeg? Dere kan leve et helt greit og nøkternt liv på den inntekten der om dere er gjeldsfrie, men om dere ønsker å reise en del, være raus med familien økonomisk, unne dere litt ekstra godt ville jeg spart selv også ja. Selv er jeg 26 og har spart smått til pensjonsalder siden jeg var 20, regner ikke med at jeg får så veldig bra pensjon akkurat så derfor greit å spe på litt

Anonymkode: 68cb4...4d0

Så lurt av deg å spara så tidlig 🌞. For å vere heilt ærlig har eg mest lyst til å dille i hagen og drikka te på terassen. Lesa bøker, håper eg har barnebarn. Vi må ikkje reisa land og strand eller ha sommarhus i eit anna land. Ønskjer ikkje eit liv der vi må snu på kvar krone såklart.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er et par år eldre enn deg, og har spart til pensjon i flere år allerede. Sparer 3000kr/mnd. For ja, du bør helt klart spare selv til pensjon. Jeg vil si din pensjon ser ganske dårlig ut, særlig mtp at dette er hvis du jobber til du er 70. 
Jeg sjekket mine egne tall i SPK nå, og jeg vil få 557 000kr hvis jeg går av ved 70 år. Hvis jeg går av ved 67 år vil jeg få 458 000kr, altså en forskjell på 100 000 kr i året. Det kan være lenge å jobbe til man er 70, ingen garanti for at du klarer det.

Pensjon vil oppjusteres med kpi og med lønnsøkning gjennom livet. Men husk at vi i det offentlige nå ikke lenger har sluttlønnprinsippet - alle årene teller. Det er spesielt negativt hvis man har perioder i livet det man jobber deltid eller har lav lønn (som meg). Mistenker at du også kan ha det, siden estimatet ditt er så lavt. 
Så spar til pensjon hvis du har mulighet 💯 - sjekk ut globalt indeksfond på ASK, det er enklest og mest fleksibelt. 

Då skjekker eg ut globalt indeksfond på ASK. Då blir det sparing på oss.

Ja eg arbeida deltid kombinert med låg løn frå 18 til 25 år. Fire år inni der var eg student også med nesten ingen inntekt. 

100.000 i forskjell er mykje! Eg liker å arbeida og håper helsa holder. Inntekt er ikkje alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så lurt av deg å spara så tidlig 🌞. For å vere heilt ærlig har eg mest lyst til å dille i hagen og drikka te på terassen. Lesa bøker, håper eg har barnebarn. Vi må ikkje reisa land og strand eller ha sommarhus i eit anna land. Ønskjer ikkje eit liv der vi må snu på kvar krone såklart.

Då skjekker eg ut globalt indeksfond på ASK. Då blir det sparing på oss.

Ja eg arbeida deltid kombinert med låg løn frå 18 til 25 år. Fire år inni der var eg student også med nesten ingen inntekt. 

100.000 i forskjell er mykje! Eg liker å arbeida og håper helsa holder. Inntekt er ikkje alt. 

Jeg jobbet tilnærmet ingen ting mellom 18-25 pga studier, og jeg kom meg ikke inn i en jobb med pensjonsordning før jeg var 26 (min andre jobb etter studiene). Har jobbet deltid i en god del år pga omsorg for barn, og har vært stipendiat = lav lønn. Så jeg tenker nok mer på pensjon pga det. 
Jeg nevnte egentlig de 100k fra mitt eksempel for å vise hvor stor forskjell noen ekstra år i arbeidslivet gjør. Jeg liker også å arbeide, men helt ærlig klarer jeg ikke å se for meg hva jeg vil ønske når jeg er 62-65-70. Jeg vet heller ikke hvordan helsa vil bli. Jeg vet bare at jeg ønsker å spare nå, så jeg kan ha friheten til å pensjonere meg før 70 hvis meg ønsker/må. Jeg kunne tenke meg å ha råd til å reise, men jeg har også lyst til å kunne ha det varmt i stua mi om vinteren uten å være engstelig for strømregningen. 
Det er også sannsynlig at pensjonsordningene vil endres før vi går av med pensjon - og da til det verre. 

Skrevet

Usikker på hva skatten blir men du vil vel få utbetalt rett over 20 000 i måneden med den pensjonen. Det går sikkert greit i det daglige, men det kan jo være du ønsker å kjøpe ny bil, får noe uforutsett på huset, ønsker å hjelpe barn osv. jeg hadde spart det jeg kunne fra nå av hvis jeg var deg. Med en liten innsats kan du fort spare opp en mill i index fond før du går av med pensjon. Vi er selv gjeldsfrie og sparer nå 30 000 i måneden i fond. 

Anonymkode: 521a5...3ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...