Gå til innhold

Duppen I barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en gutt på 2,5 år som sover lur i barnehagen. Dagen er lagt opp slik at han må stå opp mellom halv syv og syv. Jeg har bedt om at han må vekkes senest kl 13 etter duppen (de legger barna i 1130 tiden), for hvis ikke sovner han ikke til grei tid og det trenger han fordi han må opp så tidlig. 

En gang kom jeg for å hente tidlig, klokka var da 1320 og han lå og sov fortsatt. 

Jeg vet de synes det er kjipt å vekke han fordi han virker trøtt..Men når han våkner, så trenger han bare litt tid til ro, og så er han uthvilt og aktiv resten av dagen. 

Nå er klokka kvart på ni, og han har fortsatt ikke sovna, mistenker at han sov litt lengre enn han skulle i barnehagen.. men det blir jo mindre søvn på natten. 

Det er alt for tidlig for ham å slutte med dupp fordi han trenger det når han står opp så tidlig og det er aktivt i bhg , men de lar han sove for lenge..

Hva kan jeg gjøre .. kan de heller vente med å legge ham og la han få en time uavhengig av når på dagen det er ? Eller bør de være mer konsekvent på å vekke ham ett ? Kanskje han ikke har sovnet før rett over tolv og han har fått for lite søvn synes de og derfor lot han sove lenger.. 

Anonymkode: 91ded...09e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet noen år på småbarn. Det kan være  innviklet å si at barnet skal opp kl. 13, hvis det enkelte dager tar lang tid før barnet sovner. Plutselig har barnet bare fått 45 min søvn - hva gjør man da? Vekker kl 13 likevel? Det enkleste er gjerne å sette en maks sovetid, enten 1 eller halvannen time.

Loggfører barnehagen søvnen? På app? På et notat? Spør dem om når han sovner og når han vekkes, så du får oversikt over hvor mye søvn han får. For akkurat nå så aner du jo ikke hvor mye han sover og om dette påvirker kvelden.

Anonymkode: 616a1...cb0

Skrevet

Her er det nok delte meninger. De opplever nok at han ikke er lett å få opplagt ved å vekke han. I barnehagen er det mye inntrykk og dagen er annerledes enn hjemme. 

Anonymkode: a67e0...0fa

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Jeg har en gutt på 2,5 år som sover lur i barnehagen. Dagen er lagt opp slik at han må stå opp mellom halv syv og syv. Jeg har bedt om at han må vekkes senest kl 13 etter duppen (de legger barna i 1130 tiden), for hvis ikke sovner han ikke til grei tid og det trenger han fordi han må opp så tidlig. 

En gang kom jeg for å hente tidlig, klokka var da 1320 og han lå og sov fortsatt. 

Jeg vet de synes det er kjipt å vekke han fordi han virker trøtt..Men når han våkner, så trenger han bare litt tid til ro, og så er han uthvilt og aktiv resten av dagen. 

Nå er klokka kvart på ni, og han har fortsatt ikke sovna, mistenker at han sov litt lengre enn han skulle i barnehagen.. men det blir jo mindre søvn på natten. 

Det er alt for tidlig for ham å slutte med dupp fordi han trenger det når han står opp så tidlig og det er aktivt i bhg , men de lar han sove for lenge..

Hva kan jeg gjøre .. kan de heller vente med å legge ham og la han få en time uavhengig av når på dagen det er ? Eller bør de være mer konsekvent på å vekke ham ett ? Kanskje han ikke har sovnet før rett over tolv og han har fått for lite søvn synes de og derfor lot han sove lenger.. 

Anonymkode: 91ded...09e

Hvordan vet du at han trenger bare litt ro, også er han uthvilt resten av dagen? Kanskje blir han helt umulig når de vekker han, og derfor ønsker de det ikke? Det er ikke sikkert de opplever det slik eller har anledning til å gi han ro når de passer på alle andre barn. Mitt barn har to ulike rutiner hjemme i helgene og i barnehagen - for det å være hjemme er noe helt annet enn å være i barnehagen. 

Anonymkode: a1a70...ac7

Skrevet

Her kutta vi duppen helt og begynte å legge tidligere på kvelden. Står opp 6.30-07. Sover 12-12.5 timer på natten nå. Tok 1 uke før rutinene var på plass, var litt sliten de dagene men det gikk seg til og barnet får mye bedre søvn nå, lettere å sovne (tok flere timer før), og mer opplagt på dagen. 

De duppene i barnehagen ble bare rot. Ene dagen sov hu 30 minutter, dagen etter sov hu 1,5 time. Sovnet 12, våknet 12.30 eller sovnet 12.30 og våknet 14🙄 

Anonymkode: 279e8...40d

Skrevet

Må opp halv syv, og det kaller du tidlig?! Det er langt på dag. Her starter vi dagen fem, og leverer i bhg 06.30… sekundet det åpner… 

Anonymkode: 3de29...0c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Må opp halv syv, og det kaller du tidlig?! Det er langt på dag. Her starter vi dagen fem, og leverer i bhg 06.30… sekundet det åpner… 

Starter du dagen fem???? Det er jo midt på natten!

Barn og mennesker er forskjellige, vet du. Mine har aldri våknet av seg selv så tidlig, og vi trenger ikke å vekke de før 07.00 for å rekke barnehagen før jobb kl 08.00. Vår barnehage åpner heller ikke før kl 07.00.

Til TS: Det er nok lettere å sette en «maks sovetid» på en viss tid, enn at han skal vekkes til et spesielt klokkeslett. Noen ganger bruker de lengre tid på å sovne.

Ellers er det også en overgangsperiode der duppen kanskje forskyver legging, men man er likevel avhengig av den. Hvis han trenger duppen på dagen så er det ikke helt krise at han sovner senere på kvelden. Han får fortsatt mange timer totalt i løpet av døgnet.

Anonymkode: caced...696

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Aldri jobbet i en barnehage som åpner 6.30😅 De fleste barnehagene her åpner 7 eller 7.15. 

Å stå opp kl 5 er ganske tidlig, for de fleste midt på natten. Skulle vi stått opp kl 5 måtte barnet lagt seg kl 16-16.30, og jeg måtte lagt meg senest 20… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Aldri jobbet i en barnehage som åpner 6.30😅 De fleste barnehagene her åpner 7 eller 7.15. 

Å stå opp kl 5 er ganske tidlig, for de fleste midt på natten. Skulle vi stått opp kl 5 måtte barnet lagt seg kl 16-16.30, og jeg måtte lagt meg senest 20… 

Nei. Begge våre er morgenfugler, og dagen starter kl 5. Barna har lagt seg kl 19 fra de var 3 mnd gamle. De sover jo på dagen.. Og vi voksne legger oss kl 22. Du trenger virkelig ikke NI timer søvn.. 

Anonymkode: f9018...e87

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Begge våre er morgenfugler, og dagen starter kl 5. Barna har lagt seg kl 19 fra de var 3 mnd gamle. De sover jo på dagen.. Og vi voksne legger oss kl 22. Du trenger virkelig ikke NI timer søvn.. 

Høres ut som oss det her 😂😂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du vet da vel ikke hvor mange timer søvn jeg trenger 😂 ærlig talt. 

Legger ved anbefalt søvnlengde så slipper jeg diskutere med deg angående MITT søvnbehov. 

FD82DEFA-8542-433B-B109-3E57A1FC8F1B.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...