Gå til innhold

Klarer ikke fortelle at jeg har kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt forhold tidligere, men det er veldig mange år siden, i ungdomsår. Nå er jeg 30 år, og har møtt en mann i tyskland som jeg har datet i skjul i et halvt års tid. Har vel ikke egentlig tatt det SÅ seriøst, og derfor ikke sagt noe. Vi har kommet til et punkt hvor det er veldig seriøst, og ganske "rart" at jeg holder det skjult, men det føles rart å si også. Jeg blir så ubekvem av tanken på å fortelle familien dette, og jeg vet ikke engang hvorfor! Kollegaer og venner også. Føler meg nesten skamfull, eller at jeg er redd for reaksjonen deres.

Ble påført ganske mye skyld og skam som barn, og var mye redd og alene og utstøtt, så handler nok mye om det. 

Vet bare ikke hvordan jeg skal ta det opp, det faller seg ikke naturlig da aldri noen spør! Det handler nok litt om at det ikke vil bli så populært at han er utenlandsk, da hele familien er dårlig/snakker ikke engelsk. 

Føler meg utrolig teit, jeg er jo voksen! 

Noen som har opplevd lignende og har råd? 

Anonymkode: 810e8...3a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du står helt fritt til å velge å fortelle familien eller ikke. Dersom du ikke tåler å høre at de ikke er fornøyde, kan du jo holde det for deg selv. Om du synes tilbakemeldinger er ok er det jo bare å dele nyheten. 

Synes forøvrig det er veldig rart at de skal ha en mening om hvem en 30 år gammel dame dater, så lenge han er hyggelig. Du er jo ikke et barn.

Anonymkode: 54a2f...c20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du står helt fritt til å velge å fortelle familien eller ikke. Dersom du ikke tåler å høre at de ikke er fornøyde, kan du jo holde det for deg selv. Om du synes tilbakemeldinger er ok er det jo bare å dele nyheten. 

Synes forøvrig det er veldig rart at de skal ha en mening om hvem en 30 år gammel dame dater, så lenge han er hyggelig. Du er jo ikke et barn.

Anonymkode: 54a2f...c20

Nei, det er jeg enig i, og det er teit av meg å bry meg, men det er likevel familien min. Problemet har oppstått fordi vi har snakket om dra på en ferie eller lignende sammen, og det blir vanskelig å gjøre uten å fortelle familien, da vi bor i umiddelbar nærhet fra hverandre. 

Tror det handler om at jeg har blitt mye latterliggjort som barn, og følte meg veldig alene og utsatt, så det føles alltid ubehagelig å fortelle personlige ting. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) Det handler nok litt om at det ikke vil bli så populært at han er utenlandsk, da hele familien er dårlig/snakker ikke engelsk. 

Har du fått deg kjæreste for å please familien? For å få den ros og anerkjennelse du ikke fikk i barndommen? Nei, vel. Kutt navlestrengen og distanser deg fra dysfunksjonen. Slutt å utlevere ditt privatliv til disse folkene. 

Anonymkode: a87f3...fcd

Skrevet

En tysk kjæreste er da bare ekstra spennende?

Anonymkode: cb65a...af9

Skrevet

Jeg forstår deg og er nok ganske lik selv. Jeg vokste opp i en typisk kjernefamilie der jeg hadde det veldig bra, men der vi snakket lite om både følelser og oss selv. Født tidlig 70 tall. 

Var singel uten seriøse forhold til jeg var langt over 40 år. Møtte da min nåværende mann og det gikk nesten ett år før han møtte familien min. Vet ikke hvorfor, det ble bare sånn. Holdt han for meg selv en stund samtidig som jeg ble kjent med barna/ungdommene hans og resten av hans familie 😄. Fortalte om han første gang vi skulle på ferie sammen, da var det ingen vei tilbake. Jeg har flere gode venner som jeg reiser på ferie med, men da mamma spurte hvem jeg skulle reise med denne gangen så måtte jeg jo si det. Tror jeg ventet såpass lenge fordi jeg var så gammel da jeg møtte han, hadde hatt få kjærester tidligere og han var i tillegg skilt med nesten voksne barn. Var på en måte som om at jeg ville være så sikker jeg kunne på at dette kom til å vare en stund 🤷‍♀️ Å så er jeg ikke vant med å snakke om sånne ting med familien min.

Anonymkode: c6f0b...7ba

Skrevet

Snakker ikke familien engelsk, hvilket land kommer dere fra?

Anonymkode: 08639...fb2

Skrevet

Jeg ville brukt det at dere skal reise bort som en anledning til å fortelle om han til familien min/ venner/kollegaer. 
Ellers er det jo mulig å orientere de ved å fortelle hvor du skal eller hvor du er når du snakker med de på tlf. 

Anonymkode: 1913c...86b

• Liker 1
Skrevet

Har kjent på akkurat dette selv, både i tidligere forhold da jeg var yngre og nå igjen som godt voksen. Det henger sammen med å ha blitt gjort narr av på personlige ting, og at privatlivet mitt aldri ble behandlet som privat..

Jeg ville gått sakte frem, fortalt til de du vet er fine folk først, og så ikke fortalt så mye mer enn at du har fått deg kjæreste, og at de får møte han/henne på sikt. Ikke alle fortjener all informasjonen din, tenker jeg!

Anonymkode: cadf6...8eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...