AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Hva er egentlig greia med dette? Jeg har flere veninner som tar ut hele fellesperioden og må ta ut ulønnet permisjon i flere mnd for å få permisjonen til mor til å strekke lengst mulig, og så tar far ut permisjonen når barnet allerede har startet i barnehagen. Hva er egentlig greia med dette? Handler det om at fedrene ikke takler å ha barnet en hel arbeidsdag alene hjemme uten mor? Eller er det mor som ikke stoler på at far får dette til? En av veninnene mine har gått hele permisjonstiden og sutret over hvor dårlig økonomi hun hadde i permisjonstiden da hun måtte ha 80% lønn og ulønnet permisjon for å strekke permisjonen ut til barnehagestart.. så hører jeg plutselig at far tar ut permisjonen når barnet allerede har startet i barnehagen og han koser seg med hobbyer og slik i permisjonen sin. Hvorfor er det slik egentlig? Da jeg og mannen min fikk sønnen vår, tok vi ut 100% lønn, jeg tok min del + fellesperioden også fikk jeg forlenget permisjonen med 4 uker ferie, så når barnet var 8 mnd var jeg tilbake i jobb og mannen min var hjemme i permisjonen med vårt bart. Deretter brukte han sin ferie og jeg min ferie fra dette året slik at vi ikke tapte noe på at en av oss gikk hjemme frem til barnehagestar da barnet ble 1. År. Deretter var vi begge tilbake i 100% jobb igjen Anonymkode: bc9a2...c2b 10 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 De er udugelige og damene finner seg i det. Var på venninejulebord i helgen, og ene venninnen min kom endelig. Hun har ikke vært ute en eneste kveld på 3 år. Anonymkode: 80625...07e 34 4 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: De er udugelige og damene finner seg i det. Var på venninejulebord i helgen, og ene venninnen min kom endelig. Hun har ikke vært ute en eneste kveld på 3 år. Anonymkode: 80625...07e Det kan hun vel strengt tatt i bunn og grunn kun takke seg selv for. Menn er nok ikke like udugelige jevnt over som dere påstår, men et element av kontrollbehov, stress og ustabil psyke holder nok like mange hjemme i en slags illusjon om at mannen er helt hjernedød. Anonymkode: 424c6...8c5 12
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Jeg har og hørt om det der og det støtter jo bare det mange tenker om menn. Anonymkode: 39e15...2ba 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 Dette er grunnen til at fedrekvoten er en vits, det argumenteres med at far og barn skal ha tid sammen, men det er ikke noe krav til at far faktisk har omsorg for barnet i pappapermisjon... Og dette vet jeg mange som gjør! Typisk fordi pappan ikke vil eller gidder, og mor sier sjelden nei til mer tid med baby fordi mors andel jo i utgangspunktet er for kort, babyer ammer jo stort sett fortsatt mye ved 7 mnd alder, så det er litt mye å forvente at mor skal krangle fra seg tid med baby. Så går pappan der og koser seg med hobby og fri en dag i uka i over et år... Mens mødre tar ut ulønnet perm, mister rettigheter og dette er gjerne samme mannfolka som ikke dekker opp noe økonomisk når mor tar ulønnet perm før barnehagestart og krever at mor bruker egen sparekonto for å oppfylle sin 50% av fellesutgiftene som vanlig. Fedrekvota er så forfeilet som det går an, den gir mindre likestilling, ikke mer. Anonymkode: 044f5...de4 19 23
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 Jeg overhørte to mødre med barnevogn i Oslo hvor den ene fortalte om hvordan samboeren hennes ble sur hvis hun ba han rydde ut av oppvaskmaskinen. Det er helt ufattelig hvordan ressurssterke moderne kvinner finner seg i oppførselen fra disse drittmennene som oppfører seg som småbarn. Likestillingen går virkelig ikke rett vei på dette feltet. Anonymkode: ddca4...3f9 29 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 Vi har lagt det opp slik at de tre siste ukene i fars permisjon er det barnehage oppstart. Det har vi valgt å gjøre så yngste som skal begynne i barnehagen for første gang, og eldste som skal over på stor avdeling, skal få korte dager i barnehagen de første ukene. Anonymkode: 82c1f...c2c 10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Skrevet 18. desember 2023 Vi hadde tre uker til innkjøring i barnehagen som da var i slutten av pappaens perm. Med korte dager og flere dager fravær pga sykdom (selvfølgelig), var det ikke noe hvilehjem for pappaen de ukene altså. Vi hadde håpa han kunne fikse en konkret ting i kjelleren, men tiden strakk faktisk ikke til. Veldig glad vi hadde de tre ukene, skulle gjerne hatt enda et par uker til soft start. Anonymkode: 15276...588
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi hadde tre uker til innkjøring i barnehagen som da var i slutten av pappaens perm. Med korte dager og flere dager fravær pga sykdom (selvfølgelig), var det ikke noe hvilehjem for pappaen de ukene altså. Vi hadde håpa han kunne fikse en konkret ting i kjelleren, men tiden strakk faktisk ikke til. Veldig glad vi hadde de tre ukene, skulle gjerne hatt enda et par uker til soft start. Anonymkode: 15276...588 Tilvenning av barnehage skal man som regel få fri med lønn fra jobben sin. Og skulle barn eller dere selv bli syke, har dere nok krav på sykt barn dager og/ellet egenmelding. Synes det blir litt smålig unnskyldning dette for at mor skal forlenge permisjonen sin med ulønnet permisjon. Det er jo ganske chill for far å få 3 uker fri i forbindelse med barnehagestart. Hvorfor kan ikke mor ta dette da? Anonymkode: bc9a2...c2b 15 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #10 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tilvenning av barnehage skal man som regel få fri med lønn fra jobben sin. Og skulle barn eller dere selv bli syke, har dere nok krav på sykt barn dager og/ellet egenmelding. Synes det blir litt smålig unnskyldning dette for at mor skal forlenge permisjonen sin med ulønnet permisjon. Det er jo ganske chill for far å få 3 uker fri i forbindelse med barnehagestart. Hvorfor kan ikke mor ta dette da? Anonymkode: bc9a2...c2b En dag tilvenning i barnehage er ikke nok, og det er det jeg har rett på. Mor kan selvsagt ta det, men når skal fars permisjon være da? Min arbeidsgiver godtar ikke av og på permisjon. Anonymkode: 82c1f...c2c 2
Gjest theTitanic Skrevet 18. desember 2023 #11 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva er egentlig greia med dette? Jeg har flere veninner som tar ut hele fellesperioden og må ta ut ulønnet permisjon i flere mnd for å få permisjonen til mor til å strekke lengst mulig, og så tar far ut permisjonen når barnet allerede har startet i barnehagen. Hva er egentlig greia med dette? Handler det om at fedrene ikke takler å ha barnet en hel arbeidsdag alene hjemme uten mor? Eller er det mor som ikke stoler på at far får dette til? En av veninnene mine har gått hele permisjonstiden og sutret over hvor dårlig økonomi hun hadde i permisjonstiden da hun måtte ha 80% lønn og ulønnet permisjon for å strekke permisjonen ut til barnehagestart.. så hører jeg plutselig at far tar ut permisjonen når barnet allerede har startet i barnehagen og han koser seg med hobbyer og slik i permisjonen sin. Hvorfor er det slik egentlig? Da jeg og mannen min fikk sønnen vår, tok vi ut 100% lønn, jeg tok min del + fellesperioden også fikk jeg forlenget permisjonen med 4 uker ferie, så når barnet var 8 mnd var jeg tilbake i jobb og mannen min var hjemme i permisjonen med vårt bart. Deretter brukte han sin ferie og jeg min ferie fra dette året slik at vi ikke tapte noe på at en av oss gikk hjemme frem til barnehagestar da barnet ble 1. År. Deretter var vi begge tilbake i 100% jobb igjen Anonymkode: bc9a2...c2b Poenget med farspermisjon er tid med barnet, ikke at barnet skal i bhg fra morgen til kveld. Noen tror det er fars egentid permisjonen er til for. Det burde ikke være lov å ha permisjon samtidig med bhg. Permisjonen burde kun kunne brukes i en sammenhengende periode så barnet er hjemme frem til all permisjon er over.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #12 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En dag tilvenning i barnehage er ikke nok, og det er det jeg har rett på. Mor kan selvsagt ta det, men når skal fars permisjon være da? Min arbeidsgiver godtar ikke av og på permisjon. Anonymkode: 82c1f...c2c På min arbeidsplass og jeg jobber i kommunal barnehage, der finn jeg fri i en hel uke da vi trengte mer tilvenning enn 3 dager. Jeg regner med mor og far kan dele på fridager på jobbene sine i forbindelse med tilvenning. Ifølge nav sine sider klarer du ikke å få permisjon til å vare i ett helt år uten å ta ut ulønnet permiskon. Så jeg vet ikke når dere fikk barnet inn i barnehage, det må isåfall ha vært lenge før barnet fylte 1 år? Anonymkode: bc9a2...c2b 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #13 Skrevet 18. desember 2023 theTitanic skrev (1 minutt siden): Poenget med farspermisjon er tid med barnet, ikke at barnet skal i bhg fra morgen til kveld. Noen tror det er fars egentid permisjonen er til for. Det burde ikke være lov å ha permisjon samtidig med bhg. Permisjonen burde kun kunne brukes i en sammenhengende periode så barnet er hjemme frem til all permisjon er over. Helt enig. Det skulle vært automatisk at barnehagene ga beskjed til nav når barna begynte i barnehage slik at den av foreldrene som har permisjon da, blir kuttet foreldrepenger. Anonymkode: bc9a2...c2b 16 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #14 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En dag tilvenning i barnehage er ikke nok, og det er det jeg har rett på. Mor kan selvsagt ta det, men når skal fars permisjon være da? Min arbeidsgiver godtar ikke av og på permisjon. Anonymkode: 82c1f...c2c Er det bedre da å bruke 3 uker av fars permisjon i forbindelse med dette? Anonymkode: bc9a2...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #15 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På min arbeidsplass og jeg jobber i kommunal barnehage, der finn jeg fri i en hel uke da vi trengte mer tilvenning enn 3 dager. Jeg regner med mor og far kan dele på fridager på jobbene sine i forbindelse med tilvenning. Ifølge nav sine sider klarer du ikke å få permisjon til å vare i ett helt år uten å ta ut ulønnet permiskon. Så jeg vet ikke når dere fikk barnet inn i barnehage, det må isåfall ha vært lenge før barnet fylte 1 år? Anonymkode: bc9a2...c2b Ja, du jobber i der kommunale. Vi jobber i industrien, hvor vi må bruke overtid, som ikke alltid lar jeg gjøre. Ikke kan vi ta ut ferie når vi selv vil heller så nei, vi kan ikke dele på det. Vi har rett på en dag hver. Nei, yngste begynner når hun er akkurat ett år. Anonymkode: 82c1f...c2c 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #16 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det bedre da å bruke 3 uker av fars permisjon i forbindelse med dette? Anonymkode: bc9a2...c2b Selvsagt? Selvsagt er det bedre med tre ukers tilvenning enn to dager for barnet? Anonymkode: 82c1f...c2c 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #17 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, du jobber i der kommunale. Vi jobber i industrien, hvor vi må bruke overtid, som ikke alltid lar jeg gjøre. Ikke kan vi ta ut ferie når vi selv vil heller så nei, vi kan ikke dele på det. Vi har rett på en dag hver. Nei, yngste begynner når hun er akkurat ett år. Anonymkode: 82c1f...c2c Da fårstår jeg ikke hvordan du klarte å ha permisjonen til frem til nesten barnehagestart på barnet.. Men til syvende og sist handler dette innlegget om fedrene som venter med å ta ut hele sin permisjon til barnehagestart... Veninnene mine har fortalt at fedrene tar ikke en gang tilvenningen i bhg Det må mor gjøre Anonymkode: bc9a2...c2b 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #18 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt? Selvsagt er det bedre med tre ukers tilvenning enn to dager for barnet? Anonymkode: 82c1f...c2c Det er vel ingen barnehager som synes det er greit å la tilvenningen drøye i hele 3 uker... der hadde jeg selv satt ned foten alltså hvis det hadde vært forelder i min barnehage. Anonymkode: bc9a2...c2b 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #19 Skrevet 18. desember 2023 Far her tok 3 uker av fellesperioden og fedrekvoten. De siste tre ukene av permisjonen brukte han på tilvenning. Han fikk vel en times tid alene hjemme de to første ukene av tilvenning og litt mer siste uken. Han vasket klær og ryddet. Anonymkode: 45f92...1c0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #20 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ingen barnehager som synes det er greit å la tilvenningen drøye i hele 3 uker... der hadde jeg selv satt ned foten alltså hvis det hadde vært forelder i min barnehage. Anonymkode: bc9a2...c2b Det er helt normalt her jeg bor Anonymkode: 45f92...1c0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå