Gå til innhold

Gode og sunne oppskrifter på mat som er ren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså ikke noe ultraprossersert..gjerne mye grønnsaker, frukt bær. Mem kan også være rent kjøtt og fisk. 

Oppskrifter uten unødbeige kalorier som mye karbohydrater (ris, pasta, nudler osv) eller tillegg som gir mye kalorier. F.eks fløtesaus, peanøttsmør på havregrøt, omelett med ost osv. 

Ønsker oppskrifter til både frokost, lunsj, middag og snacks.

Anonymkode: 2cca2...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gresk yoghurt med fryste bær, og evt litt honning/lønnesirup, og hjemmelaget granola er godt både til frokost og dessert. Jeg spiser ikke granola selv, men vet mange er glad i den crunchen. 

Havregrøt med revet gulrot og most banan i, er enkelt og med godt med kanel får en litt følelsen av å spise bananpannekaker, bare med mye mindre jobb. Ordentlig luksus i hverdagen. Jeg topper gjerne med fryste bær her. 

Kjøttsuppe med byggryn. https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/kjottsuppe-med-byggryn (Velg kjøtt med omhu)

Sitronmarinert kyllingfilet med kremet saus og ris: https://uprosessert.no/sitronmarinert-kyllingfilet-med-kremet-saus-og-ris/  (Denne siden har litt oppskrifter, så anbefaler å sjekke ut. Jeg har ikke tilknytning til siden, og ikke sjekket alt der, men mye nyttig av det jeg har sett.)

Jeg er selv glad i ganske enkel, men innholdsrik lunsj/middag. Jeg har ofte en salat eller en mengde dampende grønnsaker som utgangspunkt. Har gjerne dampede poteter til, og det proteinet jeg ønsker. Bruker litt avocado til. Jeg er ikke noe glad i saus og dressing, men bruker litt sennep særlig nå før jul, og det er jo litt blandet da. Ellers kommer jeg selv langt med krydder og litt avocado. En kan selvsagt lage bedre sauser og dressinger selv, eller bruke ting som rømme. Proteinet her kan være f.eks kyllingbryst, laksefilet, tofu, bønner, eller egg. Jeg bruker i varm mat, eller for å variere salaten grønnsaker som gulrot, sopp, aspargesbønner, brokkoli, edamamebønner (brukes i både salater og varm mat, og kjøpes fryst uten skall og salt). I salaten bruker jeg gjerne grønnkålmiks som har både grønnkål, ulike typer kål og revet rødbeter i, samt ting som agurk og paprika. Tomater har jeg ofte til både det ene og det andre. Tar de grønnsakene jeg liker, tåler, og jeg finner en grei pris på, og bruker gjerne fryste. 
Det er ikke så mye oppskrift, mer at jeg varierer litt på proteinet, og hvordan jeg setter det sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokostsmoothie

2 frosne bananer 
½ agurk 
1 eller spinat 
2 dl ferske eller frosne bær, f.eks. jordbær, blåbær eller solbær 
1 dl havregryn 
1-2 steinfrie dadler(valgfrie

Kjør i en høyhastighets blender/foodprossesortil du har fått en slett konsistens. Hell over i en bolle og tilsett valgfri topping. Jeg bruker hampfrø, blåbær, kiwi og nøtter

Chiapudding  

2 dl kokosmelk (gjerne økologisk)
2 ss chiafrø
½ ts kanel

bland alt sammen og la stå i kjøleskapet overnatte. Jeg topper den med rørte bringebær, kampfeller kiwi og nøtter

Lunsjssalat(lager den til 3 stk)

2 bokser kikerter
3 håndfuller spinat
4-5 store, modne tomater
1 glass kalamataoliven
1 håndfull basilikum
4 ss fersk mynte
2 ts hakket rosmarin
1 fedd hvitløk, hakket
7 ss olivenolje
salt og pepper

Velg godt modne, dyprøde tomater og hakk dem.

Bland alle ingrediensene godt sammen slik at tomatene «sauser» seg litt.

Lun salat 

3-4 gulrøtter  
400g rosenkål  
Urtesalt
Litt sort pepper  
2 ss olje
100 g babyspinat  
1 granateple, kjerner  
2 ss granateplebalsamico  
1 boks linser

Forvarm ovnen til 200 °C.

Skrell gulrøtter og kutt i terninger, rens rosenkålen og del dem i to. Ha rosenkålen sammen med gulrøtter i en ildfast form, drypp over olivenolje og krydre med urtesalt og pepper, bland alt godt sammen. Stek i ca. 20 minutter, eller til grønnsakene er mør og gyllen. Snu på dem en gang under stekingen.

Ha de ovnsstekte grønnsakene,linser ,granateplekjerner i en bolle, vend inn granateplebalsamico og strø over urtesalt.

Spicy bønnegryte

2 bokser ferdigkokte kidneybønner eller sorte bønner
1 boks hermetiske tomater eller 4 store tomater
1 stor løk, finhakket
3-4 fedd hvitløk, finhakket
1-2 ss ingefær, raspet
1 chili, finhakket
2 ts garam masala
1 ts gurkemeie
1 ts salt
¼ ts cayennepepper
en neve frisk koriander, finhakket
2 laurbærblad
salt etter smak

Varm olje i en panne og fres laurbærbladene på medium varme i om lag ett minutt.

Tilsett løk, hvitløk, ingefær og chili og stek i noen minutter til løken er myk, mens du rører om innimellom.

Ha i tomater, og rør inn cayennepepper og gurkemeie. La det småkoke 8-10 minutter.

Bland inn bønnene, og tilsett garam masala. Vil du ha gryten litt mer flytende, tilsetter du litt vann.

Vi spiser den med blomkålris

Chana masala

1 stk gul løk
2 fedd hvitløk
2 cm ingefær
1  stk grønn chili
2 ts malt koriander
1 ts malt spisskummen
1/2 ts gurkemeie
1 boks hermetiske cherrytomater
2-3 bokser kikerter
Vann
1 ts garam masala
Salt
Sitronsaft
Koriander

Finhakk løk, hvitløk og ingefær. Surr løken i litt olje til den har blitt blank og myk, tilsett hvitløk, ingefær og grønn chili, og surr ytterligere et par minutter.

Lag en liten grop midt i pannen som du har krydderet i (koriander, spisskummen, gurkemeie). Du kan også riste krydderet i en panne ved siden av. Krydderet rister du på medium varme til det begynner å lukte skikkelig.

Bland krydderet med den ferdigsurrete løken, tilsett hakkede tomater og la koke noen minutter.

Hell av væsken av kikertene og ha de oppi gryten. Tilsett litt vann til du får en passende konsistens. La de stå å trekke i minst 10 minutter, men gjerne lengre om du har tid.

Tilsett garam masala, litt sitronsaft, og smak til med salt

Ha oppi litt fersk koriander rett før servering

Linsebolognese

Lag en pastasaus fra bunn, kok opp pasta som er laget av kun belgfrukterlinse/erter/svarte bønner,bland inn røde linser og nyt

https://www.godt.no/oppskrifter/suppe/9072/veganmisjonens-quinoasuppe-med-spretne-kikerter

https://www.vegetarbloggen.no/2023/05/03/blomkalsuppe-med-hvite-bonner/

Anonymkode: a1d47...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at noen anser laksefilet som «ren» mat, det er det ikke. Og pass på grønnsaker  og frukt  også. Mange har sprøytemidler i seg, også de med skall. Det er ikke lett å finne mat som er «ren». Dessverre. 

Anonymkode: 87a52...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...