Gå til innhold

Gravid - urimelig å be samboer om at vi tar det med ro i jula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 24 og dødssliten, sykmeldt 100% og i dårlig form. Samboeren min har stor familie som inviterer på mye i jula, og samboer vil dra på besøk til familien sin (foreldre, søsken) minst 3 dager i jula. Jeg liker svigerfamilien min veldig godt, men samlet med alle barn, voksne og gamle bestefedre blir vi over 15 personer og det er alt annet enn stille og rolig. 

Er det urimelig å forvente at vi tar det litt mer med ro i jula i år? Det som gjør at jeg ikke har lyst til å ta det opp er at han sikkert sier at jeg bare kan bli hjemme, og så kan han dra. Problemet da er at jeg blir igjen alene, og det synes jeg ikke er noe koselig. I tillegg må jeg da lage min egen mat, og fordi jeg er så gåen orker jeg bare helt enkle ting. Har ikke lyst til å sitte og spise grandis eller fjordland på 1. juledag, det blir bare trist - spesielt når jeg er alene..

Et annet moment er at hvis jeg bruker all energien jeg har på å være sammen med hans familie, har jeg ikke ork til å være med min egen familie. Vi er ikke invitert på de samme dagene, så at vi drar hvert vårt sted samme dag er ikke et alternativ. Det jeg ønsker er en hjemmejul med kanskje 1 besøk til hver familie i romjula, men føler meg som pregzilla om jeg foreslår/krever det, fordi han har en forventning om å være mye mer sammen med sin familie.

Anonymkode: 17c82...ff6

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bestilt noe digg mat og sett en serie eller lest en god bok. Mannen må så klart få treffe familien om han vil det.

Anonymkode: c70f9...b27

• Liker 45
  • Nyttig 4
Skrevet

Oppfølgingsspørsmål: Er det ufint av meg å si at han må dra alene også, eller bare å kreve at vi blir hjemme begge to?

Vi bor forresten laaaangt unna nærmeste mulighet for take-away, så å bestille mat hjem er ikke et alternativ.

TS

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Å be samboer om at dere tar det med ro i jula fordi du er gravid, er i og for seg greit. Men så sier du videre at hvis du bruker opp energien på å møte hans familie, har du ingen energi igjen til din egen familie. Da framstår du som veldig egoistisk. 

• Liker 41
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (2 minutter siden):

Å be samboer om at dere tar det med ro i jula fordi du er gravid, er i og for seg greit. Men så sier du videre at hvis du bruker opp energien på å møte hans familie, har du ingen energi igjen til din egen familie. Da framstår du som veldig egoistisk. 

Som sagt hadde det mest ideelle for meg vært å møte hver familie 1 gang. Det er ikke snakk om å ikke møte noen av de, men synes det er dumt om vi skal være 3-4 dager sammen med hans, så jeg er utslitt og så vidt orker en gang med min egen familie.. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oppfølgingsspørsmål: Er det ufint av meg å si at han må dra alene også, eller bare å kreve at vi blir hjemme begge to?

Vi bor forresten laaaangt unna nærmeste mulighet for take-away, så å bestille mat hjem er ikke et alternativ.

TS

Burde i allefall ikke kreve at dere begge to blir hjemme. Send han alene og kos deg i eget selskap! 

Anonymkode: 5fd5f...949

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes ikke du kan kreve at han blir hjemme ved alle sosiale anledninger. Kanskje dere kan være sammen 1. juledag, også kan han dra på resten av sammenkomstene? 

Anonymkode: b543e...af0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt hadde det mest ideelle for meg vært å møte hver familie 1 gang. Det er ikke snakk om å ikke møte noen av de, men synes det er dumt om vi skal være 3-4 dager sammen med hans, så jeg er utslitt og så vidt orker en gang med min egen familie.. 

Og det er jo selvsagt helt rimelig å si at dere kan besøke hans familie en dag og din en annen og bli hjemme resten. 

Anonymkode: 31333...f2a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Snakk med han! Fortell hvordan du føler deg, og finn en gylden middelvei som er grei for dere begge.

Anonymkode: 75d00...d93

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Helt i orden å bli sliten og være hjemme, men da kan du heller si at han gjerne kan dra om han har lyst til det. Han må ikke sitte hjemme med deg bare fordi du er sliten, men det er helt klart forståelig at du er sliten og vil ta det rolig selv!

Anonymkode: 68b60...dbd

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er gravid i uke 24 og dødssliten, sykmeldt 100% og i dårlig form. Samboeren min har stor familie som inviterer på mye i jula, og samboer vil dra på besøk til familien sin (foreldre, søsken) minst 3 dager i jula. Jeg liker svigerfamilien min veldig godt, men samlet med alle barn, voksne og gamle bestefedre blir vi over 15 personer og det er alt annet enn stille og rolig. 

Er det urimelig å forvente at vi tar det litt mer med ro i jula i år? Det som gjør at jeg ikke har lyst til å ta det opp er at han sikkert sier at jeg bare kan bli hjemme, og så kan han dra. Problemet da er at jeg blir igjen alene, og det synes jeg ikke er noe koselig. I tillegg må jeg da lage min egen mat, og fordi jeg er så gåen orker jeg bare helt enkle ting. Har ikke lyst til å sitte og spise grandis eller fjordland på 1. juledag, det blir bare trist - spesielt når jeg er alene..

Et annet moment er at hvis jeg bruker all energien jeg har på å være sammen med hans familie, har jeg ikke ork til å være med min egen familie. Vi er ikke invitert på de samme dagene, så at vi drar hvert vårt sted samme dag er ikke et alternativ. Det jeg ønsker er en hjemmejul med kanskje 1 besøk til hver familie i romjula, men føler meg som pregzilla om jeg foreslår/krever det, fordi han har en forventning om å være mye mer sammen med sin familie.

Du er gravid, ikke funksjonshemmet... 

Du klarer fint å lage enkle måltider selv. 

Anonymkode: 03e4d...391

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Ikke nekt han å dra hvertfall😅 men du må jo kjenne selv på om du orker å bli med :)

Anonymkode: d39fe...4eb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og det er jo selvsagt helt rimelig å si at dere kan besøke hans familie en dag og din en annen og bli hjemme resten. 

Anonymkode: 31333...f2a

Hvorfor er det rimelig?

Hvorfor skal mannen få ødelagt sin jul fordi ts er sliten? Er hun sliten kan hun ta det rolig hjemme alene. 

Gud så synd jeg syns på denne mannen når baby kommer, når ts er så tiltaksløs og så lite voksen at hun ikke en gang klarer å lage mat til seg selv. 

Anonymkode: 03e4d...391

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes ikke du kan forlange at han skal være hjemme med deg, men du kan jo bare bli hjemme! Jeg hadde med glede sett et par julefilmer i fred uten at noen skulle sukke over hvor dumme de er (det vet jo jeg også, samme plott i alle omtrent), og spist litt julerester eller laget meg noe mannen kanskje ikke er så glad i.

Fullt forståelig at du ikke orker selskapeligheter hele tiden, men la mannen dra allikevel! Han er vel neppe borte fra 0800 til midnatt hver dag.....

Anonymkode: 85f6a...216

• Liker 5
Skrevet

Herregud, ja, selvfølgelig er du urimelig som vil kreve at han skal sitte hjemme med deg i jula!

Anonymkode: 6c67d...028

• Liker 17
Skrevet

Hadde spurt mine foreldre om de kunne oppvarte meg, dratt dit i 5 dager, og reconsidered hele forholdet. 

Anonymkode: b71f1...a44

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det var litt trist å lese svarene du har fått her. Her er du gravid, sykemeldt og sliten fordi du produserer et barn som også er hans. Da synes jeg faktisk at du fortjener å bli tatt litt vare på. Nei, graviditet er kanskje ikke en sykdom, men det er en sårbar tid for oss kvinner. Her synes jeg at han skal høre på hva du trenger, lytte til det, og ta litt vare på deg. Det er faktisk ikke så mye å be om, mener jeg💗

Anonymkode: 7b2fe...3da

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 18
Skrevet

Jeg hadde slappet av hjemme og kost meg max med bok og sløving. Hadde syns det var fint at han hygget seg med familie, så jeg kunne vært egoistisk og bare pleiet meg selv. Dette uansett hva som feilte meg.

Hva slags graviditetsplager har du, siden du ikke klarer å lage et enkelt måltid? Om du er så syk at du er helt hjelpesløs, så be ham lage ferdig middag du bare kan varme i mikroen. Eller så kan han kanskje ta med rester til deg fra middag hos familien?

Anonymkode: 1900c...2a0

• Liker 14
Skrevet

Hahaha.... lykke til med å få barn.. du er i andre trimester nå, egentlig den tiden formen er best i svangerskapet og du ønsker å ha en rolig jul og ikke møte svigerfamilien? Wow, du har mye i vente..

Anonymkode: 21251...75d

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...