issoras Skrevet 19. desember 2023 #41 Del Skrevet 19. desember 2023 Som mange er inne på har du rett på like mye ferie, men det er lett å snakke forbi hverandre i slike ting og mene helt forskjellige ting. Du har rett på 5 uker ferie. Men du har ikke rett på 5 uker ferie med 100 prosent lønn. Du har fortsatt bare rett på 80 prosent lønn/feriepenger for denne perioden. Ferie er i utgangspunktet ulønnet, men en del arbeidsgivere trekker en for ferien i juni, og så får man vanlig lønn under ferien. I mange organisasjoner kalles dette nokså upresist "ferie med lønn". I din "ferie med lønn" har du rett på 80 prosent lønn. En sjef som er litt ustødig i begrepene kan fort enten feiltolke eller feilkommunisere dette til at du kun har rett på 80 prosent ferie. Men i antall uker har du rett på like mange ferieuker uavhengig av stillingsprosent. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 19. desember 2023 #42 Del Skrevet 19. desember 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg har kvote på 20 dager. Og nei, onsdagen trekkes ikke. Når jeg legger inn en ukes ferie så trekkes 4 feriedager. Anonymkode: 0c343...a45 Det er nok fordi kvoten på 20 dager er såkalt "ferie med lønn". Når onsdagen ikke trekkes betyr det at du har 5 uker ferie tilgjengelig. (ramlet litt av hvem som sa hva så mulig jeg bare bekrefter det du allerede har sagt 😅) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #43 Del Skrevet 19. desember 2023 Jeg som jobber 70% får jo like lang fri som de som jobber 100% om jeg ønsker det, men har spart opp 30% mindre feriepenger i løpet av foregående år og vil dermed ha tilsvarende lavere "lønn" i ferien. Arbeidsgiver kan ikke komprimere ferien ved å ta bort dager/timer/stillingsprosent man vanligvis ikke ville ha jobbet i bedriften. For å si det sånn; en ferieuke for to personer i ulik stillingsprosent: Ansatt 1 i 100%: Har ferie hele uka (man-fre), på samme måte som vedkommende ville ha jobbet man-fre, og vil ha opparbeidet seg feriepenger/ferielønn som tilsvarer ca lønn for hele uka. Ansatt 2 i 80%: Har ferie man-tors, fordi vedkommende pleier å jobbe disse fire dagene. Denne personen har fri hver fredag til vanlig, og vil dermed fortsatt ha fri fredag i ferieuka også, og får utbetalt feriepenger ca tilsvarende ei arbeidsuke på 4 dager (80%). Ansatt 2 har altså fri hele uka, inkludert fredag, da arbeidsgiver ikke har noen styringsrett over fredagen. Ansatt 2 kunne i teorien hatt en liten ekstrajobb hver fredag (20% stilling) på et annet arbeidssted, og da vil den ansatte ha ferie fra denne jobben på fredag. Ingen av arbeidsstedene kan gå inn og kreve at dager man vanligvis ikke jobber skal telle med som brukte feriedager. Det blir jo helt tullete. Da kunne man jo ikke jobbet på flere steder. Anonymkode: c510d...ecf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #44 Del Skrevet 19. desember 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Kjære deg. Det handler da ikke om hvordan du jobber prosentene dine. Mener du at du skulle ha rett på 5 uker ferie hvis du jobber 1t hver dag også? Det blir for dumt og det må du skjønne. Anonymkode: a7c0b...295 Det har man jo. Men det er ikke nye betalt da. Anonymkode: 2cb9b...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #45 Del Skrevet 19. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Du kan selvsagt regne om dagene til både timer, minutter og sekunder om du vil. Men det har jo liten nytte da man i praksis opererer med hele feriedager. Tror du må lete lenge etter en arbeidsgiver som lar deg ta ut 3 t og 4 minutter ferie. Anonymkode: 04573...89f Min lar meg det. Blir noe herk med timeføring men ellers null problem Anonymkode: 2cb9b...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #46 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei, jeg har kvote på 20 dager. Og nei, onsdagen trekkes ikke. Når jeg legger inn en ukes ferie så trekkes 4 feriedager. Anonymkode: 0c343...a45 Jeg mente ikke at du trekkes i lønn for onsdag også, men at det registreres feriedag da. Det blir ikke det samme. Man har krav på samme antall feriedager uansett stillingsstørrelse, men feriedager kan også registreres på fridager. Man skal ha samme antall feriedager om det jobbes 1 eller 5 dager i uka. Anonymkode: 3eea5...766 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 19. desember 2023 #47 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har 70 prosent stilling og fri hver onsdag, hvis jeg tar ferie en uke bruker jeg ikke feriedag av onsdagen. Bruker da 4 dager. Jeg har dog 20 feriedager i året, ikke 25, men i praksis blir det jo 5 uker. Jobber i staten. Anonymkode: 0c343...a45 Dette er ikke rett. Du tar ut en full ferieuke, også onsdagen. Det samme gjelder om msn feks jobber turnus og har to dager turnusfri en uke, det går 5 dager av feriebanken din. Vekdig mange arbeidsgivere har av den grunn krav om at ferieuker må tas ut i helhet (eller at evt kun feks en uke kan splittes og tas ut som enkeltdager). Jobber man feks 80% ned fri hver fredag, og bare tok mandag-torsdag fri ville msn jo i praksis kunne fått enda en ferieuke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 19. desember 2023 #48 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg som jobber 70% får jo like lang fri som de som jobber 100% om jeg ønsker det, men har spart opp 30% mindre feriepenger i løpet av foregående år og vil dermed ha tilsvarende lavere "lønn" i ferien. Arbeidsgiver kan ikke komprimere ferien ved å ta bort dager/timer/stillingsprosent man vanligvis ikke ville ha jobbet i bedriften. For å si det sånn; en ferieuke for to personer i ulik stillingsprosent: Ansatt 1 i 100%: Har ferie hele uka (man-fre), på samme måte som vedkommende ville ha jobbet man-fre, og vil ha opparbeidet seg feriepenger/ferielønn som tilsvarer ca lønn for hele uka. Ansatt 2 i 80%: Har ferie man-tors, fordi vedkommende pleier å jobbe disse fire dagene. Denne personen har fri hver fredag til vanlig, og vil dermed fortsatt ha fri fredag i ferieuka også, og får utbetalt feriepenger ca tilsvarende ei arbeidsuke på 4 dager (80%). Ansatt 2 har altså fri hele uka, inkludert fredag, da arbeidsgiver ikke har noen styringsrett over fredagen. Ansatt 2 kunne i teorien hatt en liten ekstrajobb hver fredag (20% stilling) på et annet arbeidssted, og da vil den ansatte ha ferie fra denne jobben på fredag. Ingen av arbeidsstedene kan gå inn og kreve at dager man vanligvis ikke jobber skal telle med som brukte feriedager. Det blir jo helt tullete. Da kunne man jo ikke jobbet på flere steder. Anonymkode: c510d...ecf Her blander du. Har du to jobber er det inne sånn at ferieukene teller på begge steder. Du har krav på 25 dager fri fra 80% jobben, og 25 dager fri fra 20% jobben. Det er derfor helt vanlig å kreve at du tar ut fulle ferieuker - nettopp fordi du har krav på 25 dager fri også der du jobber 20% stilling. Det som hadde vært ekstremt tullete om du kunne tatt det ut som 25 uker fri fordi du bare tok ut ferie en dag i uka. Også får du selvsagt ikke samme feriepenger fra de to ulike stillingsbrøkene - men det er en helt annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #49 Del Skrevet 19. desember 2023 Jeg har jobbet 80% dette året etter permisjon (så fra august ca) og jobber kortere dager men hver dag. Har like mange feriedager men i timesystemet så er de faktisk registrert inn som 6,4 timer (full dag hos oss er 8 timer, 80% stilling = 6,4 timer hver dag). Men de teller jo som 1 feriedag da. Men om jeg feks tar 4 feriedager en uke så må jeg likevel jobbe 6,4 timer den siste dagen, kan ikke si at da tok jeg 4 fulle dager og har fylt opp 80% jobb, om du skjønner Anonymkode: 46ed1...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #50 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fasit er at vedkommende fremdeles vil ha rett på fem uker ferie. Men feriepengene blir jo bare tilsvarende jobbing en time per dag, selvsagt. Anonymkode: f8d0c...d1c Ja, nettopp. Så det blir ferie med lite peng. Anonymkode: a7c0b...295 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #51 Del Skrevet 19. desember 2023 SynneD skrev (2 minutter siden): Her blander du. Har du to jobber er det inne sånn at ferieukene teller på begge steder. Du har krav på 25 dager fri fra 80% jobben, og 25 dager fri fra 20% jobben. Det er derfor helt vanlig å kreve at du tar ut fulle ferieuker - nettopp fordi du har krav på 25 dager fri også der du jobber 20% stilling. Det som hadde vært ekstremt tullete om du kunne tatt det ut som 25 uker fri fordi du bare tok ut ferie en dag i uka. Også får du selvsagt ikke samme feriepenger fra de to ulike stillingsbrøkene - men det er en helt annen sak. Nei, det er du som ikke skjønte hva jeg mente. Jeg sier jo overhodet ikke at man i en 20% stilling kan ha ferie i 25 uker. Jeg sier at arbeidsgiveren ikke kan gjøre tilsvarende andre veien; å forkorte eller komprimere ferieperioden ved å telle arbeidsdager istedet for hele uker. Hvis en person pleier å jobbe fire dager i uka og ha fri en dag, så vil ferien forløpe seg på samme måte; ferie i fire dager og fri den siste dagen. Ferien/friperioden blir verken kortere eller lengre basert på stillingsprosent. Det er feriepengene som påvirkes av stillingsprosenten. Altså at arbeidsgiver ikke kan si at TS har krav på kortere ferieuker fordi vedkommende har redusert stilling. En ferieuke er en ferieuke, på samme måte som at en arbeidsuke er en arbeidsuke. I en 80%-stilling får man jo like lang ferie (antall uker med fridager) som ansatte i 100%, men man får dårligere betalt i ferien fordi man kun får feriepenger som dekker 4 dager pr uke. Anonymkode: c510d...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #52 Del Skrevet 20. desember 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Min lar meg det. Blir noe herk med timeføring men ellers null problem Anonymkode: 2cb9b...484 Ja det ante meg at det kanskje fantes sånne eksempler, så jeg påstod vel ikke at det var umulig. Men jeg tror det er ganske sjelden nettop pga det du skriver. Det blir litt herk med timeføring. Anonymkode: 04573...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #53 Del Skrevet 20. desember 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Nei, jeg har kvote på 20 dager. Og nei, onsdagen trekkes ikke. Når jeg legger inn en ukes ferie så trekkes 4 feriedager. Anonymkode: 0c343...a45 Det er nok fordi 5 av feriedagene dine trekkes de onsdagene du har fri, og derfor har du bare 20 dager igjen du selv kan råde over. som jeg har påpekt noen ganger i trådene nå: man kan ikke redusere antall feriedager i forhold til stillingsprosenten. Da vil jo folk i 50% stilling ende opp med 12,5 feriedager. Hvis stillingen er organisert som halve dager 5 dager i uken vil man jo da bare få 2,5 uke ferie i året. Og det blir feil. Anonymkode: 04573...89f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #54 Del Skrevet 20. desember 2023 On 12/18/2023 at 9:01 PM, AnonymBruker said: Ts her Jeg kan skjønne 20 dager hvis man har en fridag i uken. Når man da tar ferie blir det 4 dager ferie pr uke og man får da totalt 5 uker. ( 4,8,12,16,20) Men jeg skal ha 6 timers dager. Så jeg jobber hver dag. Så denne løsningen er jo ikke fordelaktig for meg. Jeg vil bare ikke bli "lurt" her.. Anonymkode: d13bb...790 Men du har fremdeles 80% stilling. Om du jobber 12 timer en dag og 2 timer en annen er irrelevant. Du har rett på 25 dager, men 80% stilling gir 4 uker betalt ferie. Anonymkode: eead8...bf3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #55 Del Skrevet 20. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men du har fremdeles 80% stilling. Om du jobber 12 timer en dag og 2 timer en annen er irrelevant. Du har rett på 25 dager, men 80% stilling gir 4 uker betalt ferie. Anonymkode: eead8...bf3 Nei, ferien er ikke betalt. Du får utbetalt feriepenger som er 12,5 % av lønna året før. Anonymkode: 04573...89f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #56 Del Skrevet 20. desember 2023 Jeg satt som leder, nestlder og tillitsvalgt i fagforeningen min i mange år og hos oss og for våre medlemmer er det slik at med en fridag i uken "mister" man ferie men totalt har man likevel like mye da den fridagen ikke regnes som en feriedag, dersom man jobber redusert hver dag har man like mange feriedager som alle andre fordi man også jobber hver dag.. Jeg er ansatt i en av norges største bedrifter og HR er veldig "på" regler osv så dette er grei skuring og ikke noe tema for diskjusjon. Jeg tror basert på lang erfaring innen egen bedrift over 25 år, mtp tariff og fagforeningen sitt virke at din leder tar feil. Dersom du er på jobb hver dag skal du ikke ha minus på feriedager noe også en tidligere kommentar eller flere viste til i loven, samt at tariff gjelder også for ikkemedlemmer i de fleste bedrifter, noe annet ville være merkelig. Anonymkode: a55ec...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 20. desember 2023 #57 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kjære deg. Det handler da ikke om hvordan du jobber prosentene dine. Mener du at du skulle ha rett på 5 uker ferie hvis du jobber 1t hver dag også? Det blir for dumt og det må du skjønne. Anonymkode: a7c0b...295 Det hadde vore greitt om du hadde peiling på kva du snakka om, lille venn. Du tar feil. 5 veker ferie er det faktisk korrekte. TS har like rett på 5 veker ferie uansett kor lite hen jobbar. Det einaste som er forskjellig frå meg og TS, er at eg får 100% betalt i ferien, TS får 80%. Sjefen er berre forvirra mtp løn/feriepengar i ferien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #58 Del Skrevet 20. desember 2023 Poenget er vel at det ikke spiller noen rolle om TS har fri en hel dag, eller jobber kortere dager. Prosenten er den samme. Man har også samme antall ferieuker som en som jobber fullt, men får utbetalt feriepenger i samsvar med stillingsprosenten. Anonymkode: cc042...163 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 20. desember 2023 #59 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 19.37): Hei. Jeg ønsker å gå ned i stilling,80 %. Men fikk vite av sjefen min at da fikk jeg 5 dager mindre feriedager, selv om jeg ikke skal ha en fridag i uka. Jeg skal jobbe kortere dager.. føler det ikke er rettferdig. Noen som har noe erfaring her, og vet noe om lovverk? Anonymkode: d13bb...790 Med denne logikken skal en som jobber 10% stilling, kun ha rett på 2,5 feriedager. Det stemmer så klart ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #60 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 19.37): Hei. Jeg ønsker å gå ned i stilling,80 %. Men fikk vite av sjefen min at da fikk jeg 5 dager mindre feriedager, selv om jeg ikke skal ha en fridag i uka. Jeg skal jobbe kortere dager.. føler det ikke er rettferdig. Noen som har noe erfaring her, og vet noe om lovverk? Anonymkode: d13bb...790 Alle har like mange feriedager jf ferieloven. Penger derimot blir det mindre av Anonymkode: 3bedd...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå