Gå til innhold

Gå ned i stilling færre feriedager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hører gjerne fasit fra deg 😇

Anonymkode: a7c0b...295

Fasit er at vedkommende fremdeles vil ha rett på fem uker ferie. Men feriepengene blir jo bare tilsvarende jobbing en time per dag, selvsagt. 

Anonymkode: f8d0c...d1c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei. Jeg ønsker å gå ned i stilling,80 %. Men fikk vite av sjefen min at da fikk jeg 5 dager mindre feriedager, selv om jeg ikke skal ha en fridag i uka. Jeg skal jobbe kortere dager.. føler det ikke er rettferdig. Noen som har noe erfaring her, og vet noe om lovverk?

Anonymkode: d13bb...790

Les her, TS. 
https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/ferie/ferietid-og-ferieavvikling/#deltidsansatt

Anonymkode: f8d0c...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å skille ferie og feriepenger. Du har uansett rett til 25 feriedager, eller 5 uker hvis bedriften har det. Feriepenger beregnes ut ra hva du har tjent, som for deg er 80% av full lønn. Her roter sjefen din.

Anonymkode: 1729b...155

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på fem uker ferie, men du får selvsagt bare utbetalt feriepenger tilsvarende din stillingsprosent (hvis du nettopp har gått ned i stilling får du kanskje mer? Ettersom feriepengegrunnlaget da vil være høyere).

Jeg ville snakket med tillitsvalgt.

Anonymkode: 67d7a...ac5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du får be din leder om vise til lovverket som gir han anledning til dette. Det finne han nok ikke.

Om du har 80% stilling og jobber man, tirs, tor og fre, så er det uansett 5 feriedager som brukes hvis du skal ha ferie man-fre (gjerne 6 dager siden lørdag også regnes med). Det avvikles en feriedag på onsdag også. Selv om du egentlig har fri da.

Om du jobber kortere dager man-fre, så blir det like mange feriedager.

Anonymkode: 3eea5...766

Jeg har 70 prosent stilling og fri hver onsdag, hvis jeg tar ferie en uke bruker jeg ikke feriedag av onsdagen. Bruker da 4 dager. Jeg har dog 20 feriedager i året, ikke 25, men i praksis blir det jo 5 uker. Jobber i staten. 

Anonymkode: 0c343...a45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjære deg. Det handler da ikke om hvordan du jobber prosentene dine. Mener du at du skulle ha rett på 5 uker ferie hvis du jobber 1t hver dag også? Det blir for dumt og det må du skjønne.

Anonymkode: a7c0b...295

Selvsagt skal man ha 5 uker ferie også om man jobber 1t hver dag. Hvorfor blir det for dumt?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

applestories skrev (4 timer siden):

Om du jobber 80%, 30 timer i uken uavhengig av hvordan de er fordelt, har du rett på 30x5 = 150 timer ferie.

Hvordan lederen din skal klare å gi deg 150 timer fri på 4 uker, når det kun tilsvarer 120 timers arbeidstid, skjønner ikke jeg.

Ferie regnes ikke i timer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har 70 prosent stilling og fri hver onsdag, hvis jeg tar ferie en uke bruker jeg ikke feriedag av onsdagen. Bruker da 4 dager. Jeg har dog 20 feriedager i året, ikke 25, men i praksis blir det jo 5 uker. Jobber i staten. 

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Det registreres nok ferie på den fri-onsdagen også, slik at du får avviklet den lovbestemte ferien din. Som det jo virker som at du gjør.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei. Jeg ønsker å gå ned i stilling,80 %. Men fikk vite av sjefen min at da fikk jeg 5 dager mindre feriedager, selv om jeg ikke skal ha en fridag i uka. Jeg skal jobbe kortere dager.. føler det ikke er rettferdig. Noen som har noe erfaring her, og vet noe om lovverk?

100% bullshit... 

Screenshot_20231219_133341_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 5eb34...5a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo man kan egentlig si at du bruker en feriedag onsdagen også. Det er litt ulike måter å se det på. Og egentlig har du også 25 feriedager og ikke 20. Derfor bruker du i praksis en feridag på onsdagen også og bruker 5 dager om du har en uke ferie. For deg spiller dette ikke så stor rolle hvordan man tolker dette, men det får ganske stor betydning for de som jobber reduserte dager i istedenfor en fast fridag i uka. 70% med reduserte dager skal også gi rett til 5 uker ferie, derfor blir det feil å redusere antal feriedager i forhold til stillingsprosenten. 

Tenke deg f.eks en person i 10% stilling. Som jobber 0.75 timer hver dag.  Altså må møte på jobb i 45 min hver eneste dag. Skulle vedkommende bare hatt rett på 10% av de 25 feridagene? Altså 2,5 feriedager i året?  Det ville vært urimelig. 

Du vil neppe finne en sånn stilling i praksis, men for å demonstrere poenget så overdriver jeg litt.  Les litt i lenken til virke som er linket til lenger oppe i tråden her.

Anonymkode: 04573...89f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ferie regnes ikke i timer.

Skal man ikke ha ferie tilsvarende det antall timer man jobber i fem uker?

Om man jobber 1 eller 40 timer i uken er det så mange timer man skal ha ferie i fem uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, applestories said:

Om man jobber 1 eller 40 timer i uken er det så mange timer man skal ha ferie i fem uker.

Du kan selvsagt regne om dagene til både timer, minutter og sekunder om du vil. Men det har jo liten nytte da man i praksis opererer med hele feriedager. Tror du må lete lenge etter en arbeidsgiver som lar deg ta ut 3 t og 4 minutter ferie. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

applestories skrev (29 minutter siden):

Ferieloven opererer med dager, ikke timer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

TURNUS:

I juni trekkes ferietrekk tilsvarende 5uker (dvs 1 månedslønn + ca 1/4del av ei månedslønn -før skatt)

noe som innebærer (dvs de trekker penger av lønna tilsvarende følgende):

-trekk for 25 arb.dager på 100%stilling,💸
-trekk for 20 arb.dager på 80% stilling.💸
-trekk for 15 arb.dager på 60%stilling,💸
-trekk for 10 arb.dager på 40% stilling.💸
-trekk for 5 arb.dager på 100%stilling,💸

På lønninger som kommer etter at man har hatt ferie
brukes trekket fra juni til å kompensere for feriedagene, dvs at du "lønner deg selv". :trøst:

Ansatte uten stillingsprosent har ingen ferietrekk og kan ha så mye "ferie" som de vil men da blir jo selvfølgelig all ferie ULØNNET, siden deres lønn baseres på oppmøte da de er ringevikarer og får lønn basert på hva de jobber pr mnd.🤦‍♀️

100% stilling er det 5 arbeidsuker ferie med 5 dager på gjennomsnitt (turnus). = 25 arbeidsdager, 30 dager medregnet fridager mellom arbeidsdagene en tar ferie fra og kun 1 helg i året som det kan tas ferie fra.2️⃣5️⃣

80% stilling er det 5 arbeidsuker ferie med 4 dager på gjennomsnitt (turnus). = 20 arbeidsdager, 25 dager medregnet fridager mellom arbeidsdagene en tar ferie fra og kun 1 helg i året som det kan tas ferie fra.2️⃣0️⃣

60% stilling er det 5 arbeidsuker ferie med 3 dager på gjennomsnitt (turnus). = 15 arbeidsdager, 20 dager medregnet fridager mellom arbeidsdagene en tar ferie fra og kun 1 helg i året som det kan tas ferie fra.1️⃣5️⃣

40% stilling er det 5 arbeidsuker ferie med 2 dager på gjennomsnitt (turnus). = 10 arbeidsdager, 15 dager medregnet fridager mellom arbeidsdagene en tar ferie fra og kun 1 helg i året som det kan tas ferie fra.1️⃣0️⃣

20% stilling er det 5 arbeidsuker ferie med 1 dager på gjennomsnitt (turnus). = 5 arbeidsdager, 10 dager medregnet fridager mellom arbeidsdagene en tar ferie fra og kun 1 helg i året som det kan tas ferie fra.0️⃣5️⃣

Anonymkode: f8ff6...a76

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

TURNUS:

I juni trekkes ferietrekk tilsvarende 5uker (dvs 1 månedslønn + ca 1/4del av ei månedslønn -før skatt)

noe som innebærer (dvs de trekker penger av lønna tilsvarende følgende):

-trekk for 25 arb.dager på 100%stilling,💸
-trekk for 20 arb.dager på 80% stilling.💸
-trekk for 15 arb.dager på 60%stilling,💸
-trekk for 10 arb.dager på 40% stilling.💸
-trekk for 5 arb.dager på 100%stilling,💸

På lønninger som kommer etter at man har hatt ferie
brukes trekket fra juni til å kompensere for feriedagene, dvs at du "lønner deg selv". :trøst:

Ansatte uten stillingsprosent har ingen ferietrekk og kan ha så mye "ferie" som de vil men da blir jo selvfølgelig all ferie ULØNNET, siden deres lønn baseres på oppmøte da de er ringevikarer og får lønn basert på hva de jobber pr mnd.🤦‍♀️

100% stilling er det 5 arbeidsuker ferie med 5 dager på gjennomsnitt (turnus). = 25 arbeidsdager, 30 dager medregnet fridager mellom arbeidsdagene en tar ferie fra og kun 1 helg i året som det kan tas ferie fra.2️⃣5️⃣

80% stilling er det 5 arbeidsuker ferie med 4 dager på gjennomsnitt (turnus). = 20 arbeidsdager, 25 dager medregnet fridager mellom arbeidsdagene en tar ferie fra og kun 1 helg i året som det kan tas ferie fra.2️⃣0️⃣

60% stilling er det 5 arbeidsuker ferie med 3 dager på gjennomsnitt (turnus). = 15 arbeidsdager, 20 dager medregnet fridager mellom arbeidsdagene en tar ferie fra og kun 1 helg i året som det kan tas ferie fra.1️⃣5️⃣

40% stilling er det 5 arbeidsuker ferie med 2 dager på gjennomsnitt (turnus). = 10 arbeidsdager, 15 dager medregnet fridager mellom arbeidsdagene en tar ferie fra og kun 1 helg i året som det kan tas ferie fra.1️⃣0️⃣

20% stilling er det 5 arbeidsuker ferie med 1 dager på gjennomsnitt (turnus). = 5 arbeidsdager, 10 dager medregnet fridager mellom arbeidsdagene en tar ferie fra og kun 1 helg i året som det kan tas ferie fra.0️⃣5️⃣

Anonymkode: f8ff6...a76

Men dette er bare en praktisk måte for arbeidsgiver å innordne lønnstrekket på, og har ingenting med hvor mye ferie mann har rett på etter ferieloven. Dette vil ikke fungere om man ikke jobber hele dager. F eks 80 % stilling men jobber 5 dager hver uke. Altså kortere dager. I følge din oversikt skal en med 80% stilling bare ha 20 dager ferie, altså 4 uker. Men dette er feil! Man har like fullt rett på 5 uker ferie. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan selvsagt regne om dagene til både timer, minutter og sekunder om du vil. Men det har jo liten nytte da man i praksis opererer med hele feriedager. Tror du må lete lenge etter en arbeidsgiver som lar deg ta ut 3 t og 4 minutter ferie. 

Det var et forsøk på å forklare at arbeidsgiver ikke kan si at TS får færre feriedager ved å jobbe en lavere stillingsprosent. Hvordan prosentene er fordelt utover uken har ikke noe å si, det virker her som at AG tror at man kan komprimere arbeidstimene og gjøre dem om til fulle arbeidsuker de ukene TS skal ha ferie. Når TS jobber en viss prosent, eller timetall, gjør hun selvsagt det også det de ukene ferien skal tas.

Men skjønner at denne måten å se det på ikke var særlig populær.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke la deg lure!!

Jeg jobber 80% hvor jeg jobber 5 dager i uken med 6 timers arbeidsdag. Jeg får fem ferieuker/ 25 dager. Tenk på det som om hver feriedag jeg får er 6 timers feriedager, så ser du at dette blir riktig.

Hadde jeg jobbet fire dager med 7,5 timer per dag hadde det vært mer riktig med mindre antall feriedager.

Du skal ha 25! feriedager når du jobber 5 dager i uken med mindre antall timer per dag.

Anonymkode: f429b...8d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, applestories said:

Det var et forsøk på å forklare at arbeidsgiver ikke kan si at TS får færre feriedager ved å jobbe en lavere stillingsprosent. Hvordan prosentene er fordelt utover uken har ikke noe å si, det virker her som at AG tror at man kan komprimere arbeidstimene og gjøre dem om til fulle arbeidsuker de ukene TS skal ha ferie. Når TS jobber en viss prosent, eller timetall, gjør hun selvsagt det også det de ukene ferien skal tas.

Men skjønner at denne måten å se det på ikke var særlig populær.

Jo, jeg skjønner hva du mener. Men ferieloven operere med hele feriedager. Jeg har heller aldri vært borti at man får ta ut feriedager i annet enn hele dager noe sted. Skal ikke påstå at det aldri skjer, men spesielt vanlig er det ikke å kunne dele opp feriedager. Så sånn i praksis blir det litt rart å snakke om ferie i antal timer. Da gir det mer mening å tenke antall dager mann jobber i en uke, og så gange opp med 5. For man har rett på 5 uker ferie uansett. Jobber man 4 dager kan man jo da tenke at man får 4x5=20 feriedager. I praksis vil det jo da fortone seg slik at man tar bruker 4 dager for å få en uke ferie. Det som egentlig skjer er også her at man har 25 feriedager og også bruker en feriedag den fjerde dagen hvor man egentlig har fri. 

Jobber man kortere uker så vil dette i praksis ikke spille noen rolle, samme hvilken måte man ser på det. Men problemet er når man jobber kortere dager. Da kan man ikke bare korte ned antall feriedager i forhold til stillingsprosenten. Men om man også her tenker antall dager man jobber i uken og ganger opp med 5, så kommer man riktig ut. 5x5 blir 25 selv om man jobber fem korte dager. Og jobber man 3  lange dager i uken som utgjør en 100% stilling kan man tenke på samme måten. 3x5 = 15. Så tar du ferie i 15 av desse lange dagene dine vil det i praksis gi deg 5 uker ferie. Men det som egentlig skjer her er fremdeles at du bruker lovens 25 feriedager fordelt utover feriene dine. 

Hvis man snur ts sitt problem på hodet ville man jo i mitt siste eksempel kunne brukt 3 av de 25 feriedagene og få en uke ferie. Altså hadde de 25 feriedagene holdt til over 8 uker ferie. Men det er ikke helt sånn det fungerer. 

Så kort oppsummert; Man skal ha 5 uker ferie. Den enkleste måten å tenke dette på, er å ta antall dager man jobber i uken og gange med 5. Uavhengig av hvor mange timer man jobber desse dagene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som deg, og har løst det med å føre 0.8 feriedag og 1.5 time ulønnet permisjon. Har ikke fått noen klager på det. 

Anonymkode: dae21...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Det registreres nok ferie på den fri-onsdagen også, slik at du får avviklet den lovbestemte ferien din. Som det jo virker som at du gjør.

Nei, jeg har kvote på 20 dager. Og nei, onsdagen trekkes ikke. Når jeg legger inn en ukes ferie så trekkes 4 feriedager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...