AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Del Skrevet 18. desember 2023 Hei. Jeg ønsker å gå ned i stilling,80 %. Men fikk vite av sjefen min at da fikk jeg 5 dager mindre feriedager, selv om jeg ikke skal ha en fridag i uka. Jeg skal jobbe kortere dager.. føler det ikke er rettferdig. Noen som har noe erfaring her, og vet noe om lovverk? Anonymkode: d13bb...790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Del Skrevet 18. desember 2023 Det stemmer ikke det han sier. Du får feriedager på 5 uker dersom det står i din kontrakt. Anonymkode: 88aa8...76e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Del Skrevet 18. desember 2023 Dette stemmer ikke. Har du tillitsvalgt du kan kontakte? Ferieloven gir alle rett på like mange feriedager, uavhengig av stillingsstørrelse. Anonymkode: 3eea5...766 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Del Skrevet 18. desember 2023 Jeg har alltid jobbet 100% og det er 25 feriedager. At 80% blir 20 feriedager høres jo logisk ut sånn sett. Uavhengig av hvordan man jobber de 80% … Anonymkode: c3bb3...d33 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heymakaroni Skrevet 18. desember 2023 #5 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) Jobber man 80% har man fortsatt 5 uker ferie. Men det blir da 4 dager × 5 uker= 20 feriedager. Men skjønner at det blir urettferdig for deg som jobber kortere dager. Endret 18. desember 2023 av Heymakaroni 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Del Skrevet 18. desember 2023 Jeg jobber 80 % og får 20 feriedager. Det gir 5 uker ferie, samme som man har rett til i 100 % stilling. Forskjellen er at en dag per uke er ulønnet og således ikke en feriedag. Blir altså 4 dager * 5 uker = 20 feriedager. Anonymkode: cc2d1...604 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har alltid jobbet 100% og det er 25 feriedager. At 80% blir 20 feriedager høres jo logisk ut sånn sett. Uavhengig av hvordan man jobber de 80% … Anonymkode: c3bb3...d33 Vil tillegge at man sikkert kan ta mer ferie men da uten lønn? Anonymkode: c3bb3...d33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Del Skrevet 18. desember 2023 Feriedagene blir beregnet fra hvor mye du har jobbet. Jobber du 80%, får du kun 20 feriedager, som tilsvarer 4 uker med 100% lønn. Du har selvsagt rett på 5 uker ferie, men du har bare krav på betalt for 4 av de. Anonymkode: cbbbf...72f 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Del Skrevet 18. desember 2023 Feriefritid er ikke lønnet. Det er ikke lønnet og ulønnet ferie. Ferie er uten lønn. Anonymkode: 3eea5...766 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #10 Del Skrevet 18. desember 2023 Ferieloven: § 5.Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3. Mange har tariffavtale som gir bedre vilkår, 30 dager. Anonymkode: 3eea5...766 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #11 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg jobber 80 % og får 20 feriedager. Det gir 5 uker ferie, samme som man har rett til i 100 % stilling. Forskjellen er at en dag per uke er ulønnet og således ikke en feriedag. Blir altså 4 dager * 5 uker = 20 feriedager. Anonymkode: cc2d1...604 Dette stemmer jo ikke. Hvis du avvikler 3 uker ferie på sommeren så har du brukt 3 uker, eller 18 dager av ferien. Uavhengig av stillingsstørrelse. Anonymkode: 3eea5...766 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #12 Del Skrevet 18. desember 2023 Ts her Jeg kan skjønne 20 dager hvis man har en fridag i uken. Når man da tar ferie blir det 4 dager ferie pr uke og man får da totalt 5 uker. ( 4,8,12,16,20) Men jeg skal ha 6 timers dager. Så jeg jobber hver dag. Så denne løsningen er jo ikke fordelaktig for meg. Jeg vil bare ikke bli "lurt" her.. Anonymkode: d13bb...790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #13 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ts her Jeg kan skjønne 20 dager hvis man har en fridag i uken. Når man da tar ferie blir det 4 dager ferie pr uke og man får da totalt 5 uker. ( 4,8,12,16,20) Men jeg skal ha 6 timers dager. Så jeg jobber hver dag. Så denne løsningen er jo ikke fordelaktig for meg. Jeg vil bare ikke bli "lurt" her.. Anonymkode: d13bb...790 Du får be din leder om vise til lovverket som gir han anledning til dette. Det finne han nok ikke. Om du har 80% stilling og jobber man, tirs, tor og fre, så er det uansett 5 feriedager som brukes hvis du skal ha ferie man-fre (gjerne 6 dager siden lørdag også regnes med). Det avvikles en feriedag på onsdag også. Selv om du egentlig har fri da. Om du jobber kortere dager man-fre, så blir det like mange feriedager. Anonymkode: 3eea5...766 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #14 Del Skrevet 18. desember 2023 Sitat Eks: En ansatt som har 80% stilling og arbeider 4 dagers uke, skal ha feriefritid – inklusive avtalefestet ferie – tilsvarende 30 virkedager (25 arbeidsdager med 5 dagers uke). Fridagen (eks. onsdag) som faller i ferien, skal gå til fradrag i feriekvoten. Dersom en slik arbeidstaker tar fri i 4 uker gjenstår det derfor 4 vanlige arbeidsdager som feriefritid. Når det gjelder arbeidstakere som arbeider redusert stilling, men som arbeider hver dag, skal disse på samme måte ha 30 virkedager (25 arbeidsdager hvis 5 dagers uke) feriefritid. Etter hovedtariffavtalene i staten vil arbeidstakeren ha rett til feriefritid med totalt 30 virkedager (25 arbeidsdager med 5 dagers uke). https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2023/KAPITTEL_11-2#KAPITTEL_11-2 Jeg ville bedt arbeidsgiver sjekke om din leder har rett Anonymkode: a55ec...8e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #15 Del Skrevet 19. desember 2023 Du har krav på like mange feriedager som før, uansett hvordan du jobber dine 80%. Her blander nok sjefen litt. Men du vil kun få 80% feriepenger, naturligvis. Det er mok her sjefen surrer. For feriedager og feriepenger er to forskjellige ting. Ta en prat med lønningskontoret. De vet nok rett svar. Hvis dette er sjefen ville jeg bedt ham lese seg opp på ferieloven før han svarer. Anonymkode: ada34...740 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #16 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts her Jeg kan skjønne 20 dager hvis man har en fridag i uken. Når man da tar ferie blir det 4 dager ferie pr uke og man får da totalt 5 uker. ( 4,8,12,16,20) Men jeg skal ha 6 timers dager. Så jeg jobber hver dag. Så denne løsningen er jo ikke fordelaktig for meg. Jeg vil bare ikke bli "lurt" her.. Anonymkode: d13bb...790 Kjære deg. Det handler da ikke om hvordan du jobber prosentene dine. Mener du at du skulle ha rett på 5 uker ferie hvis du jobber 1t hver dag også? Det blir for dumt og det må du skjønne. Anonymkode: a7c0b...295 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #17 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjære deg. Det handler da ikke om hvordan du jobber prosentene dine. Mener du at du skulle ha rett på 5 uker ferie hvis du jobber 1t hver dag også? Det blir for dumt og det må du skjønne. Anonymkode: a7c0b...295 Til å være så nedlatende er du fryktelig uvitende 😂 Anonymkode: a8914...0dc 15 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #18 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Til å være så nedlatende er du fryktelig uvitende 😂 Anonymkode: a8914...0dc Hører gjerne fasit fra deg 😇 Anonymkode: a7c0b...295 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 19. desember 2023 #19 Del Skrevet 19. desember 2023 Om du jobber 80%, 30 timer i uken uavhengig av hvordan de er fordelt, har du rett på 30x5 = 150 timer ferie. Hvordan lederen din skal klare å gi deg 150 timer fri på 4 uker, når det kun tilsvarer 120 timers arbeidstid, skjønner ikke jeg. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 19. desember 2023 #20 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kjære deg. Det handler da ikke om hvordan du jobber prosentene dine. Mener du at du skulle ha rett på 5 uker ferie hvis du jobber 1t hver dag også? Det blir for dumt og det må du skjønne. Anonymkode: a7c0b...295 Jeg kan ikke snakke for TS, men jeg mener det. Lengden på feien har ikke noe med hvor mange timer man jobber. Ferien er der for at arbeidstakere skal få fri fra jobb, noe arbeidsgiver er pliktig å sørge for. Ser over at det skrives om betalt ferie, men det kan ikke være særlig vanlig i Norge. Her får vi feriepenger opptjent året før, vi får ikke lønn for de dagene vi avvikler ferie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå