AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Jeg skal kjøpe enebolig med utleiedel sammen med min mor. Hun vil oppgradere til nyere bolig og jeg trives ikke der jeg bor. Så jeg skal enten selge eller leie ut leiligheten min. Eneste jeg er redd for er at det blir for dyrt for meg. Jeg betaler selvsagt normal leiepris og skal bidrag økonomisk for løpende vedlikehold. Problemet er at jeg er lavtlønnet (jobber i helsevesenet.) Jeg har hatt stabile og forutsigbare utgifter knyttet til bolig fram til nå (strøm, fellesutgifter, kommunale avgifter osv). Planen er at jeg skal bo i utleiedelen. Hun har hoveddelen. Kan dette bli vesentlig dyrere for meg? Anonymkode: 43bd7...96b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 Du skriver både at du skal kjøpe sammen med din mor og at du skal leie av din mor. Spørsmålet ditt kommer helt an på hva mor har tenkt å leie ut for og hvilke forventninger hun har fra deg med tanke på kostnader som skal deles dersom dere skal eie sammen. Anonymkode: 02b26...c35 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Har du god nok økonomi til å kunne kjøpe med henne og beholde den andre leiligheten din? Har du egenkapital nok til sekundærbolig? Hvis du skal bo i utleieenheten, hvilken avtale har dere om deling av utgifter? Hvilken stand er eneboligen i? Skal du være med å dekke eventuelt nytt tak eller drenering hvis det blir behov? Hva med eiendomsskatt? Hvor stort vil din andel av lånet være i forhold til hva du har nå? Anonymkode: 43406...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Har du i det hele tatt fått et finansieringsbevis? Med dårlig betjeningsevne er det ikke sikkert at du får nok lån til å kjøpe med din mor. Anonymkode: 24be8...1dc 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 Skal du kjøpe med henne eller hun kjøpe og du leie? Og i så fall, hvorfor skal du bidra med løpende vedlikehold? Dette ble litt uklart. Anonymkode: 6b0cf...050
Million Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg skal kjøpe enebolig med utleiedel sammen med min mor. Hun vil oppgradere til nyere bolig og jeg trives ikke der jeg bor. Så jeg skal enten selge eller leie ut leiligheten min. Eneste jeg er redd for er at det blir for dyrt for meg. Jeg betaler selvsagt normal leiepris og skal bidrag økonomisk for løpende vedlikehold. Problemet er at jeg er lavtlønnet (jobber i helsevesenet.) Jeg har hatt stabile og forutsigbare utgifter knyttet til bolig fram til nå (strøm, fellesutgifter, kommunale avgifter osv). Planen er at jeg skal bo i utleiedelen. Hun har hoveddelen. Kan dette bli vesentlig dyrere for meg? Anonymkode: 43bd7...96b Ja, det er faktisk vesentlig dyrere å eie en enebolig enn en leilighet. Det kreves et kontinuerlig vedlikehold på eneboliger, og det medfølger ukentlig plenklipping, i perioder daglig snømåking av gårdsplass og oppkjørsel, av og til skal huset males, takrennene renses (opp på stige...) også videre. Plutselig skjer det noe og det må repareres eller utbedres, som f.eks drenering rundt boligen. Det er svært dyrt å utbedre. Men du skriver at hun vil oppgradere til "nyere" bolig, så da er det forhåpentligvis ikke så mye feil med den ennå på noen år. Du skriver at du skal kjøpe enebolig med din mor. Altså kjøpe. Men likevel ser det ut til at du tror du kan beholde din gamle leilighet (som jeg antar er lån på?) og så få enda et lån i banken til å kjøpe enebolig med din mor? Jeg skjønner ikke helt planen din der? Hvorfor tror du at banken vil gi deg, som du selv skriver er lavtlønnet, hele to boliglån? Har du egenkapital å skyte inn i boligkjøpet du har planer om med din mor da? Det er vanligvis ikke sånn at man bare kan bestemme seg for å beholde en bolig for utleie og så gå og kjøpe seg en ny. Man må få godkjent lån i banken, og da kommer egenkapital og inntekt inn i bildet. Det har du jo lite av. Når det er sagt, så synes jeg ikke du skal gå for noe 50/50 kjøp av enebolig med din mor, og så sitte i hybelleiligheten i kjelleren. Skal du låne 50% av eneboligens kjøpesum og eie 50%, skal du da bo og bruke 50% av den også. Ikke avspises med en liten hybel i kjelleren, som ofte har lite areal, dårlig utsikt og små vinduer etc. Endret 19. desember 2023 av Million rettet et ord 1 1
Serafin Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg skal kjøpe enebolig med utleiedel sammen med min mor. Hun vil oppgradere til nyere bolig og jeg trives ikke der jeg bor. Så jeg skal enten selge eller leie ut leiligheten min. Eneste jeg er redd for er at det blir for dyrt for meg. Jeg betaler selvsagt normal leiepris og skal bidrag økonomisk for løpende vedlikehold. Problemet er at jeg er lavtlønnet (jobber i helsevesenet.) Jeg har hatt stabile og forutsigbare utgifter knyttet til bolig fram til nå (strøm, fellesutgifter, kommunale avgifter osv). Planen er at jeg skal bo i utleiedelen. Hun har hoveddelen. Kan dette bli vesentlig dyrere for meg? Anonymkode: 43bd7...96b Hvis jeg skal flisespikke litt så er det jo yrker med god lønn i helse og omsorg om man tar den rette utdanningen, da 😉
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 Typisk at trådstarter har forduftet fra tråden. Anonymkode: 24be8...1dc
Million Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Typisk at trådstarter har forduftet fra tråden. Anonymkode: 24be8...1dc Kanskje hun er på jobb? Men vi får se om hun kommer tilbake og forteller oss hvordan hun hadde planlagt å sitte med to boliglån (beholde den gamle leiligheten og leie ut, og kjøpe ny halvdel av et hus med sin mor).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå