Gå til innhold

Fagutvikling eller AKS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å ha litt fartstid i kommunen nå og er sulten på mer kunnskap og litt andre arbeidsoppgaver. Vurderer igrunn to retninger, fagutviklingssykepleier eller AKS sykepleier. Hva tenker dere?

AKS virker veldig spennende. Man lærer seg mer om systematisk klinisk undersøkelse, sykdomslære, farmakologi. Alle disse tingene syns jeg var veldig gøy på sykepleien. Eneste ulempen her er jo at rollen ikke er helt definert enda og alle kommuner tar ikke enda i bruk AKS. Ting er enda litt uklart hva angår rekvisisjonsrett og slike ting. Jeg tenker personlig at rekvisisjon for er knippe medisiner vil gå greit (jordmødre og helsesøstre kan jo for eksempel rekvirere hormonell prevensjon). Men syns det høres ut som mye ansvar å ha generell rekvisisjonsrett med "bare" to år ekstra. Men rekvisisjon for feks livets siste dager (hos pasienter som allerede er skrøpelig og med kort forvente levetid der det ikke er et poeng å utrede alskens mulig ting om de blir dårlig) kunne gått greit. Eller kunne skrive ut soppbehandling eller lignende kremer (der vi sykepleiere ofte har en anelse om hva som skal gis vi må bare ha noen til å skrive det ut). Per nå ser jo en lege over alt man skriver ut og det føles ganske greit. Men nå kan det jo hende det går mot generell forskrivningsrett hos AKS. Jeg er litt skeptisk. Men at man skal få økt kompetanse til å undersøke og fange opp forverring tidlig er jeg veldig positiv til.

Fagutvikling virker og litt fristende da det nok vil være litt roligere dager (basert på det fagutvikler i min kommune sier). Man lager prosedyrer, er ansvarlig for opplæring av personalet og lignende. Er bare redd det kan bli kjedelig å jobbe BARE med det. Men finnes sikker litt 50/50 stillinger der ute og. Men aks virker egentlig litt mer spennende, og man kan vel og gå over til å jobbe med fagutvikling med det og om man ønsker vil jeg tro? Er jo tross alt en master. Man kan jo ha master i forskjellige ting (master eller videreutdanning i geriatri, videreutdanning i lindrende behandling eller lignende).

Anonymkode: 0e938...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...