AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Hei! Vet ikke hvor mange biologer eller innen HR som er her, så mulig det er et for smalt tema. Hva er vanlig startlønn for en biolog egentlig? I dette tilfellet gjelder det en med mastergrad som har hatt en kort praksis innen forskning, men ingen annen fast lønnet relevant stilling. Takker for alle innspill! 😊 Anonymkode: 60ee8...3f9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 Tipper det er mange om beinet. De mest lukrative relevante stillingene er nok innen farmasøytisk industri. Der kan man tjene opp mot en million. Men for stillinger innen helse, undervisning og statlig forskning er nok lønnen rundt 500 000 kr. Jeg studerte sammen med mange biologer og kjenner mange. Anonymkode: 14b58...499
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Umulig å svare på. Men sjekk lønnsstatistikken til Naturviterne så vil du få en god pekepinn. Det varierer jo etter hvor en får jobb, hvor i landet og hva en skal jobbe med blant anna Anonymkode: 6d9cc...312
Forumkonto Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 580.000-620.000 vil jeg tro innenfor offentlig forvaltning som startlønn.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 Sikkert veldig avhengig av hva man har fordypt seg i innen biologi. Privat mellom 480.-650.000 avhengig av spesialisering. Anonymkode: 1eaeb...d27
katties Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 (endret) Spørs på firmaet. Innen farmasøytisk industri er det også mye sprik, stor forskjell mellom avdelinger: mer i QA enn QC, og mer i QC en produksjon. Forskning ligger et sted mellom QA og QC vanligvis. Hvis det er på skole kan det være startlønn på ca 530 000 og opp. I privat er det ca 500-670 000 (500 000+ i produksjon), 600 000+ i QC, minst 650 000 i QA). Mulig noen kan argumentere så godt for seg at de får mer, men det beste er å bytte jobb ca hvert andre år. Endret 18. desember 2023 av katties
Grüner Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Vet ikke hvor mange biologer eller innen HR som er her, så mulig det er et for smalt tema. Hva er vanlig startlønn for en biolog egentlig? I dette tilfellet gjelder det en med mastergrad som har hatt en kort praksis innen forskning, men ingen annen fast lønnet relevant stilling. Takker for alle innspill! 😊 Anonymkode: 60ee8...3f9 Hva du vil få i lønn, vil jo også variere med hvor du får jobb. Det er ingen standardlønn for biologer.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #8 Skrevet 19. desember 2023 Jeg er "grønn" biolog (mastergrad i økologi) og jobber i staten. Ser det nevnes farmasøytisk industri (dette er da kun aktuelt for "hvite" biologer). For grønne biologer i staten uten erfaring er det rådgiver som er mest aktuelt, startlønn på 500 ca. Anbefaler deg å høre med din fagforening på den aktuelle arbeidsplassen, de kan gi deg en god pekepinn på lønnsnivå. Anonymkode: 30829...e52 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #9 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er "grønn" biolog (mastergrad i økologi) og jobber i staten. Ser det nevnes farmasøytisk industri (dette er da kun aktuelt for "hvite" biologer). For grønne biologer i staten uten erfaring er det rådgiver som er mest aktuelt, startlønn på 500 ca. Anbefaler deg å høre med din fagforening på den aktuelle arbeidsplassen, de kan gi deg en god pekepinn på lønnsnivå. Anonymkode: 30829...e52 Kan jeg spørre hva som er forskjellen på «grønn» og «hvit» biolog? Er det medisinsk vs. annen, eller felt vs. Mer lab? det gjelder nemlig ikke meg, men en som ikke kjenner til arbeidsmarkedet i Norge, ei heller hva som er forventet lønn. Har fått tilbud om rundt 600 000 i startlønn, som for meg virker ganske bra, men jeg kan kun sammenlikne med det jeg selv jobber innen som nok tjener litt mindre. Anonymkode: 60ee8...3f9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan jeg spørre hva som er forskjellen på «grønn» og «hvit» biolog? Er det medisinsk vs. annen, eller felt vs. Mer lab? det gjelder nemlig ikke meg, men en som ikke kjenner til arbeidsmarkedet i Norge, ei heller hva som er forventet lønn. Har fått tilbud om rundt 600 000 i startlønn, som for meg virker ganske bra, men jeg kan kun sammenlikne med det jeg selv jobber innen som nok tjener litt mindre. Anonymkode: 60ee8...3f9 Nvm. Jeg fant ut det med hvit/grønn. Da vil jeg tro personen det gjelder er hvit Anonymkode: 60ee8...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 Gikk litt fort når jeg skummet forumet og leste "startlønn blogger" når jeg leste trådtittelen. Ble mildt sagt nysgjerrig på hvilken tariffavtale som var gjeldende her.... 😅 Anonymkode: 11e45...7cd
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 Kjenner biologer som gikk marinbiologi som tjener nærmere millionen innenfor oppdrett. Kjenner og biologer som måtte ta annen utdanning fordi de ikke fikk jobb. Det er mange muligheter mellom der 🤭 Selv er jeg systembiolog, og jobber som data scientist i et helt annet fagfelt. Tjener rundt 850 000, men har doktorgrad i tillegg. Vet ikke hvor lurt det var økonomisk riktignok 🤭 Anonymkode: 9ff21...000
mitch92 Skrevet 19. desember 2023 #13 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gikk litt fort når jeg skummet forumet og leste "startlønn blogger" når jeg leste trådtittelen. Ble mildt sagt nysgjerrig på hvilken tariffavtale som var gjeldende her.... 😅 Anonymkode: 11e45...7cd Godt å se jeg ikke var alene 🙈 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå