AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Jeg skal overta leiligheten min på fredag og har sagt fra til selger at jeg kommer til å ha med meg faren min da dette er den første boligen jeg kjøper. Fikk da til svar at siden han ikke er medeier så kan han ikke være med på overtakelsen. Kan selger nekte meg dette? Det er jo tross alt han som eier leiligheten frem til overtakelsen er ferdig, men jeg synes det er litt rart. Anonymkode: a8328...86d 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skal overta leiligheten min på fredag og har sagt fra til selger at jeg kommer til å ha med meg faren min da dette er den første boligen jeg kjøper. Fikk da til svar at siden han ikke er medeier så kan han ikke være med på overtakelsen. Kan selger nekte meg dette? Det er jo tross alt han som eier leiligheten frem til overtakelsen er ferdig, men jeg synes det er litt rart. Anonymkode: a8328...86d Jeg solgte leilighet til en ung fyr i fjor. Moren var med for å sjekke om renhold og alt var ok. Anonymkode: 4bab7...581 5
Lille39 Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Ville hatt han med. Syns det virker snodig av selger å si slikt. 4 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skal overta leiligheten min på fredag og har sagt fra til selger at jeg kommer til å ha med meg faren min da dette er den første boligen jeg kjøper. Fikk da til svar at siden han ikke er medeier så kan han ikke være med på overtakelsen. Kan selger nekte meg dette? Det er jo tross alt han som eier leiligheten frem til overtakelsen er ferdig, men jeg synes det er litt rart. Anonymkode: a8328...86d Litt rart ja, men hvordan la du det frem for selger? Sa du "faren min blir med på overtakelsen" eller "faren min blir med når jeg skal overta leiligheten"? Anonymkode: da036...d63
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 Du sitter med makta. Men om faren din skal gå rundt og banke og sjekke på alt inventar dropp det. Det skulle han gjort på visning. Du må kjøpe og selger må selge. Anonymkode: 76778...0b8 7 2
Traktor Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skal overta leiligheten min på fredag og har sagt fra til selger at jeg kommer til å ha med meg faren min da dette er den første boligen jeg kjøper. Fikk da til svar at siden han ikke er medeier så kan han ikke være med på overtakelsen. Kan selger nekte meg dette? Det er jo tross alt han som eier leiligheten frem til overtakelsen er ferdig, men jeg synes det er litt rart. Anonymkode: a8328...86d Eventuelt får du spørre megler om grunnen til dette. Men jeg ville bare tatt han med.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Skrevet 18. desember 2023 Det stemmer da ikke. Du kan be megler om å bli med. Jeg hadde med meg kjæresten da jeg overtok her. https://www.meglersmart.no/guide/overtakelse Anonymkode: 6c63d...d66 3
Gjest Kanino Skrevet 18. desember 2023 #9 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skal overta leiligheten min på fredag og har sagt fra til selger at jeg kommer til å ha med meg faren min da dette er den første boligen jeg kjøper. Fikk da til svar at siden han ikke er medeier så kan han ikke være med på overtakelsen. Kan selger nekte meg dette? Det er jo tross alt han som eier leiligheten frem til overtakelsen er ferdig, men jeg synes det er litt rart. Anonymkode: a8328...86d For noe tull. Klart du kan ha med hvem du vil.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #10 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du sitter med makta. Men om faren din skal gå rundt og banke og sjekke på alt inventar dropp det. Det skulle han gjort på visning. Du må kjøpe og selger må selge. Anonymkode: 76778...0b8 Dette. Vi har opplevd at kjøper hadde med seg en person som startet diskusjoner om ting som var fullt synlig på visning feks at gulvet på vaskerommet var malt, at garderobeskap i gangen var fjernet (sto i salgspapirene at de ikke fulgte med). Denne mannen ble så hissig at vi måtte ringe megler og få han til å roe ned mannen. Anonymkode: 1238b...9f3 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #11 Skrevet 18. desember 2023 Nei selger kan ikke si det. Og siden selger faktisk sier det tyder det på at selger er pissredd for at feil og mangler ved leiligheten skal oppdages. At hen håper at en førstegangskjøper glemmer å kontrollere alt i leiligheten. Og da burde du ha med deg både faren din og en håndverker og elektriker på overtakelse! For det er kjøpers ansvar å kontrollere at alt er på stell i leiligheten uten skader, feil og mangler, og om du signerer BankID kontrakten man gjør under overtakelse så må du huke av der på et punkt som sier "Jeg bekrefter å ha gått over leiligheten og at det ikke er noen feil eller mangler". Så hvis du senere oppdager noe, feks ulovlig elsystem eller lekkasje osv så vil det være mye vanskeligere å få erstatning eller heve kjøpet siden selger da kan hevde at du var klar over det eller at skaden er din feil. Hadde blitt kjempeskeptisk når selger mener du ikke kan ha med deg faren din! Her er det noe lureri selger prøver å skjule! Ikke gå alene! Har du og faren din lest salgsoppgaven og alle dokumenter ordentlig? Anonymkode: dceef...560 3 12
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #12 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette. Vi har opplevd at kjøper hadde med seg en person som startet diskusjoner om ting som var fullt synlig på visning feks at gulvet på vaskerommet var malt, at garderobeskap i gangen var fjernet (sto i salgspapirene at de ikke fulgte med). Denne mannen ble så hissig at vi måtte ringe megler og få han til å roe ned mannen. Anonymkode: 1238b...9f3 Ja ingen vil ha denne typen her på besøk. https://tv.nrk.no/se?v=MUHH54000121&t=2s Anonymkode: 76778...0b8 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #13 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du sitter med makta. Men om faren din skal gå rundt og banke og sjekke på alt inventar dropp det. Det skulle han gjort på visning. Du må kjøpe og selger må selge. Anonymkode: 76778...0b8 Dette er faktisk feil. Ja overfladiske ting skal man sjekke på visning, men andre ting som at oppvaskmaskinen og kjøleskapet fungerer, at doen skyller ned, at ingen rør lekker, at ventiler er etter forskrift osv er helt vanlig å sjekke under overtakelse. Siste leiligheten jeg overtok hadde et hull i veggen, men det var dekket til med bilde på visning. Har også erfart at gulv har vært ødelagte men dekket til av teppe, så etter det lærte jeg meg å løfte på alle tepper og se bak alle bilder. Folk får bare synes det ser snodig ut men det er kjøper som taper på å kjøpe katta i sekken. Hvis selger f eks vet at kjøkkenvasken lekker og må byttes ut trenger hen ikke oppgi det til megler, men kan håpe at kjøper ikke sjekker og late som at det aldri har vært sånn når kjøper klager etter å ha bodd der noen dager. Så det er absolutt anbefalt å gå ordentlig over leiligheten før man signerer med bankID under overtakelsen. Bare sånne ting som at leiligheten eller vinduer ikke er ordentlig vasket til overtakelse er også mye vanskeligere å si fra om om man kommer dit alene som ung førstegangskjøper, i forhold til hvis man har med seg en voksen og erfaren som kan si fra om at dette ikke er tilstrekkelig og at de får ha vaskefirma der før ny overtakelsesdato noen dager senere. Anonymkode: dceef...560 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #14 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja ingen vil ha denne typen her på besøk. https://tv.nrk.no/se?v=MUHH54000121&t=2s Anonymkode: 76778...0b8 Hva så om ingen selgere "vil" det. For kjøper er det viktig å gå ordentlig gjennom hele leiligheten. Det er snakk om millioner av kroner for kjøper som kan gå tapt,da betyr ikke selgers øyerulling mye. Anonymkode: dceef...560 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #15 Skrevet 18. desember 2023 Han er ikke med for å være vanskelig. Jeg synes bare det er tryggere å ha han med. Han var også med på visning så han vet hvordan leiligheten er. Jeg ønsker ikke at det skal bli en situasjon på overtakelse der selger nekter han å komme inn. Til dere som sier at jeg har rett til å ha han med; er dette hjemlet i noen lov eller forskrift? Det er vel selger som eier leiligheten frem til overtakelsesprotokollen er skrevet under og nøkkelen overlevert og da kan han vel også bestemme hvem som kan komme inn? Anonymkode: a8328...86d 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #16 Skrevet 18. desember 2023 Du kan ha med hvem du vil. Men samtidig er det greit å vite at du ikke kan klage på ting du burde ha fått med deg på visning. Du skal i prinsippet se at boligen fortsatt har samme standard som på visning og at renhold er bra. Anonymkode: bea0a...3d7 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #17 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Han er ikke med for å være vanskelig. Jeg synes bare det er tryggere å ha han med. Han var også med på visning så han vet hvordan leiligheten er. Jeg ønsker ikke at det skal bli en situasjon på overtakelse der selger nekter han å komme inn. Til dere som sier at jeg har rett til å ha han med; er dette hjemlet i noen lov eller forskrift? Det er vel selger som eier leiligheten frem til overtakelsesprotokollen er skrevet under og nøkkelen overlevert og da kan han vel også bestemme hvem som kan komme inn? Anonymkode: a8328...86d Selvsagt kan du ha med deg din far! Ja, selger eier, men du kan også nekte å gå inn hvis ikke faren din får komme inn. Merkelige greier! Hadde blitt svært skeptisk om selger setter seg på bakbeina. Anonymkode: 4fdbf...f72 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #18 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvis selger f eks vet at kjøkkenvasken lekker og må byttes ut trenger hen ikke oppgi det til megler, men kan håpe at kjøper ikke sjekker og late som at det aldri har vært sånn når kjøper klager etter å ha bodd der noen dager. Anonymkode: dceef...560 Etter 2021 så er det ikke lov å selge «som forevist» og det er lagt betydelig ansvar på selger for å fortelle alt men _vet_ og det man _burde ha visst_. Hvis summen av slike feil overstiger 10.000 så er selger ansvarlig, og klagefristen er 5 år (og uendelig på bevisst tilbakeholdte feil tror jeg). Vi lagde en lang liste med kjente svakheter for å være sikre. Sitat Så det er absolutt anbefalt å gå ordentlig over leiligheten før man signerer med bankID under overtakelsen. Absolutt. Anonymkode: e378b...c0f 2
Kålrota Skrevet 18. desember 2023 #19 Skrevet 18. desember 2023 Selger bestemmer ikke dette, gjør det som kjennes rett for deg. Skjønner godt at du vil ha med faren din. Gratulerer med leilighet! 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #20 Skrevet 18. desember 2023 Du kan ha med deg hele slekta og naboens svigermor om du vil. Her tror jeg selger prøver å skjule noe (og kanskje ikke har brukt penger på forsikring). Sjekk alt nøye både på overtakelsen og i tida etterpå. Anonymkode: 4bfe7...a13 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå