Gå til innhold

Hvordan lage hjemmelagde boller som smaker bakerikjøpt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid syntes at hveteboller smaker bedre på bakeri, enn hjemmelagde. Det er noe med smaken og luftigheten. Jeg har laget hjemmelagde boller mange ganger, men smaken blir aldri lik de bollene man kjøper på bakeri. Så hvordan lage bakeriboller?

Anonymkode: 3525c...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker oppskriften til Fru Timian. Det eneste jeg gjør annerledes er at jeg tar knar rosinene inn i hver bolle etter første heving.

Jeg lagde disse til et ungt familiemedlem som er veldig glad i boller, og reaksjonen var at "disse var enda bedre enn de på bakeriet". 

Du kan jo prøve om du syns disse blir bra? Jeg liker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia, er at bakeriene bruker mel med mer gluten, derfor blir kjøpebakst luftigere enn hjemmebakst. Se om du kan få kjøpt mel med mer gluten. 

Anonymkode: a76ad...e4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oppskriften til Ida Gran Jansen på verdens beste boller. Men jeg bruker mer sukker.

Det viktige er å elte så mye at deigen nesten blir flytende, som sånt slim barn lagde som var poppis under korona. Og ikke steke for mye.

Du får også kjøpt bokser fra Idun med noe du kan tilsette deigen som gjør den luftigere, finnes i bakehylla.

Anonymkode: d56f9...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg bruker oppskriften til Ida Gran Jansen på verdens beste boller. Men jeg bruker mer sukker.

Det viktige er å elte så mye at deigen nesten blir flytende, som sånt slim barn lagde som var poppis under korona. Og ikke steke for mye.

Du får også kjøpt bokser fra Idun med noe du kan tilsette deigen som gjør den luftigere, finnes i bakehylla.

Anonymkode: d56f9...5cd

Hva er dette «noe»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er dette «noe»? 

Tenker vedkommende mener det som heter «luftigere bakst». 

Anonymkode: c0744...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk en oppskrift på tangzhong hveteboller (lag jevning av en del av melken og melet =mer fuktighet i deigen uten at den blir suppe), ekstra kardemomme, litt ekstra salt, kanskje litt ekstra sukker, hev to ganger og gjerne ekstra lenge siste heving etter bollene er formet så de dobler seg  🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Brunhilde said:

Jeg bruker oppskriften til Fru Timian. Det eneste jeg gjør annerledes er at jeg tar knar rosinene inn i hver bolle etter første heving.

Jeg lagde disse til et ungt familiemedlem som er veldig glad i boller, og reaksjonen var at "disse var enda bedre enn de på bakeriet". 

Du kan jo prøve om du syns disse blir bra? Jeg liker dem.

Jeg baker en liknende fra Trines. Lang elting og smør tilsatt til slutt gjør gjærbakst så bra! Får en HELT annen tekstur enn de bollene vi lagde på skolekjøkkenet! 

Anonymkode: 544f7...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg baker en liknende fra Trines. Lang elting og smør tilsatt til slutt gjør gjærbakst så bra! Får en HELT annen tekstur enn de bollene vi lagde på skolekjøkkenet! 

Anonymkode: 544f7...e6e

Jeg brukte oppskriften til Trine før jeg prøvde denne, jeg syns faktisk denne er enda bedre, selv om Trines bakst som regel er veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det som er greia, er at bakeriene bruker mel med mer gluten, derfor blir kjøpebakst luftigere enn hjemmebakst. Se om du kan få kjøpt mel med mer gluten. 

Dette! Jeg bruker faktisk vann og og olje i stedet for melk og smør, og så erstatter jeg 200 g hvetemel med glutenmel.

Anonymkode: 38d32...cde

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes disse er bedre. 

★ 1 liter melk

★ 300 gram smør

★ 250 gram melis

★ 100 gram gjær (fersk) (2pk tørr)

★ 1,5 kg hvetemel

★ 0,5 – 1 ts kardemomme

Kok opp melk, smør og melis under omrøring – avkjøl i vannbad til fingertemperatur. Rør ut gjær i væske hvis fersk, bland hvetemel og kardemomme. Spe på med væsken og elt til smidig deig.

Trill ut bollene med det samme (ca 40 stk) og hev i ca 1 time. Pensle forsiktig med egg før steking, og stek dem midt i ovnen 225 grader – 7 – 10 min. 

Anonymkode: de3fd...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd og prøvd og prøvd.

Bruker maskin. Lar den håndtere deigen lenge. Har i masse smør i terninger. Har i mer kardemomme enn som står i oppskriften. Har prøvd tangzhong. Har prøvd kaldheving mange ganger. Resultatet blir veldig saftig og luftig. Er som å tygge på en sky. MEN det smaker jo ingenting?! Til tross for MYE kardemomme; både malt og hele.

Bollene på bakeriet er så fettete, luftige og smaker skikkelig god kardemomme. Mine? Neeeida.

Anonymkode: 02d8f...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...