AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Del Skrevet 18. desember 2023 Hunden min har blitt fæl til å slikke seg på potene, spesielt ene bakfoten, siste 2 årene sånn ca. Hun gjør det spesielt når hun ligger i buret på kvelden før hun skal sovner, og noen ganger iløpet av natten. Tidligere har det vært så intenst at hun begynner å pese etter en stund. Det har heldigvis ikke skjedd på noen uker nå. Hun fikk påvist artose i ene bakbenet for ca 1 år siden, og var ellers plaget med såre poter for noen vintre tilbake. Jeg mistenker hun laget seg denne uvanen den perioden hun hadde såre poter. Jeg ser ikke noen sammenheng mellom aktivitetsnivå eller hvor smertepåvirket hun er vtp mengden slikking. For noen dager siden fikk hun barbert litt pels vekk på labben hos veterinær. Hun har slikket så mye på huden at den er mørkrosa/lysrød. Jeg lurer på om jeg må kjøpe bandasje for å dekke over... Er det noen som har erfaring med slik adferd? Årsak, tips til å stoppe henne? Anonymkode: 8ba89...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 18. desember 2023 #2 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hunden min har blitt fæl til å slikke seg på potene, spesielt ene bakfoten, siste 2 årene sånn ca. Hun gjør det spesielt når hun ligger i buret på kvelden før hun skal sovner, og noen ganger iløpet av natten. Tidligere har det vært så intenst at hun begynner å pese etter en stund. Det har heldigvis ikke skjedd på noen uker nå. Hun fikk påvist artose i ene bakbenet for ca 1 år siden, og var ellers plaget med såre poter for noen vintre tilbake. Jeg mistenker hun laget seg denne uvanen den perioden hun hadde såre poter. Jeg ser ikke noen sammenheng mellom aktivitetsnivå eller hvor smertepåvirket hun er vtp mengden slikking. For noen dager siden fikk hun barbert litt pels vekk på labben hos veterinær. Hun har slikket så mye på huden at den er mørkrosa/lysrød. Jeg lurer på om jeg må kjøpe bandasje for å dekke over... Er det noen som har erfaring med slik adferd? Årsak, tips til å stoppe henne? Anonymkode: 8ba89...1ad Spurte du ikke om disse tingene når du var hos veterinær? Ga ikke veterinær gode råd? Stikkord: Kommunikasjon🤗 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Del Skrevet 18. desember 2023 Hun kan ha smerter Hun kan ha sopp eller utslett som klør/irriterer det kan være stress. Min hund gjorde det pga stress. Jeg tok litt eddik på en bomulls pad og vasket over poten. Da sluttet hun fort. Anonymkode: f7257...ef7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Del Skrevet 18. desember 2023 Går dere tur langs vei som blir saltet nå på vinteren? Vår hund reagerer veldig på saltet på labbene. Blir irritert/sår og ligger og slikker. Så vi må gå tur andre steder om vinteren. Anonymkode: 49b24...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Del Skrevet 18. desember 2023 Rødstrupa skrev (3 minutter siden): Spurte du ikke om disse tingene når du var hos veterinær? Ga ikke veterinær gode råd? Stikkord: Kommunikasjon🤗 Hun begynte å slikke på den barberte huden når jeg kom hjem fra veterinær. Det er snakk om de siste dagene. Når det bare gjalt potene og huden er fin der har jeg slått meg delvis til ro med å sjekke dem jevnlig og bruke potesokker på vinteren. Går jevnlig til vet og vil nok spørre neste besøk. Anonymkode: 8ba89...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Del Skrevet 18. desember 2023 Hvis hunden er innestengt i buret på nettene så er det stor sjanse for at det er stress eller en måte å få oppmerksomhet på, når hunden tidligere har hatt problemer med foten så lærer de fort at slikking fører til oppmerksomhet eller reaksjon. Er det en spesiell grunn til at hun må være i bur?. Anonymkode: ba458...ce6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Går dere tur langs vei som blir saltet nå på vinteren? Vår hund reagerer veldig på saltet på labbene. Blir irritert/sår og ligger og slikker. Så vi må gå tur andre steder om vinteren. Anonymkode: 49b24...662 Jeg har vært (nokså) god på å bruke potesokker siden den vinteren hun var plaget med labbene. Hun reagerer fort både på kulde, salt og får klumper. Jeg mistenker at hun nå slikker uten at potene er såre. Spesielt når hun slikker på stikkstedet som vet hadde barbert. Det virker litt psykisk. Kanskje er det pga leddsmerter 😔 For hun er en veldig lite stresset hund. Usikker på om eddik er smart på irritert hud? (barbert hud er irritert etter iherdig slikking...) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun kan ha smerter Hun kan ha sopp eller utslett som klør/irriterer det kan være stress. Min hund gjorde det pga stress. Jeg tok litt eddik på en bomulls pad og vasket over poten. Da sluttet hun fort. Anonymkode: f7257...ef7 Anonymkode: 8ba89...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 18. desember 2023 #8 Del Skrevet 18. desember 2023 Det kan være allergi og dårlig balanse i magen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 18. desember 2023 #9 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun begynte å slikke på den barberte huden når jeg kom hjem fra veterinær. Det er snakk om de siste dagene. Når det bare gjalt potene og huden er fin der har jeg slått meg delvis til ro med å sjekke dem jevnlig og bruke potesokker på vinteren. Går jevnlig til vet og vil nok spørre neste besøk. Anonymkode: 8ba89...1ad Lykke til med hunden♥️🐶 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #10 Del Skrevet 18. desember 2023 Første du må gjøre, er å utrede for allergi om du ikke har gjort det. Uvane og stress er også to mulige grunner. Salt på veiene er også det, men da hadde ikke hunden fokusert på bare én pote. Du må ikke finne på å bandasjere om det er sår og vått, da går det betennelse og infeksjon i det på et blunk. En dårlig veterinær bandasjerte poten til min hund, da det var rødt og litt vått. Ble tusen ganger verre, og førte til ekstreme smerter og åpent kjøttsår på under to døgn. Slapp akkurat unna en infeksjon, det var vare betent. Det var ingen sår eller synlig sprukken hud da han ble bandasjert, bare veldig rødt. En annen veterinær sa rett ut at det var en amatørfeil fra andre veterinæren sin side. Aldri dekk over våt hud, det fører til våteeksem og betent sår på skremmende kort tid. Det må holdes rent, tørt og luftig. Kjøp lampeskjerm/krage. Eneste som funker og som er trygt. Kjøpes billig hos dyrebutikk eller hos veterinær. Når det er 100% grodd, når det er ingen rødhet i huden så kan du forsøke å bandasjere for å unngå tilgang til poten. Men, om hunden slikker på foten for det om, så vil det bli vått helt ned til pelsen, også blir det varmt og klamt, og da får du problem med sår hud allikevel. Så følg med nøye om du forsøker bandasje. Det må også luftes i løpet av dagen, for å unngå varme og klamhet. For det kan forsøkes for å avvenne vanen. Du kan kjøpe selvklebende bandasje på apotek som sitter godt, og ikke av tøy. ha et lag med bomullspadd under for å unngå at fukten går ned til huden for raskt hvis hunden slikker på bandasjen. Men som sagt, det må følges nøye med, så jeg ville ha gått for krage. Du bør vite hva du behandler først, om det er noe fysisk galt, smerter, allergi, eller stress og uvane. Så hvis det funker, også kommer tilbake innen kort tid så bør du sjekke hunden hos veterinær. Anonymkode: 72294...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 18. desember 2023 #11 Del Skrevet 18. desember 2023 normal healthy dog should not smell. If your dog is itching and has a distinctive musty smell or if his feet smell like Corn Chips, or ears smell like musty mold, he may have a yeast infection.4. aug. 2020 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #12 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis hunden er innestengt i buret på nettene så er det stor sjanse for at det er stress eller en måte å få oppmerksomhet på, når hunden tidligere har hatt problemer med foten så lærer de fort at slikking fører til oppmerksomhet eller reaksjon. Er det en spesiell grunn til at hun må være i bur?. Anonymkode: ba458...ce6 Burdøren er aldri lukket 😊 Vurderte å skrive det for det er helt sant at hunder kan drive med "selvskading" når de er innestengt. Det virker som hun slikker mer i buret uansett. Jeg lurer om det kan være fordi hun forbinder buret en plass hun er i fred. Ligger hun ved siden av meg og slikker stopper jeg henne. Anonymkode: 8ba89...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #13 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Første du må gjøre, er å utrede for allergi om du ikke har gjort det. Uvane og stress er også to mulige grunner. Salt på veiene er også det, men da hadde ikke hunden fokusert på bare én pote. Du må ikke finne på å bandasjere om det er sår og vått, da går det betennelse og infeksjon i det på et blunk. En dårlig veterinær bandasjerte poten til min hund, da det var rødt og litt vått. Ble tusen ganger verre, og førte til ekstreme smerter og åpent kjøttsår på under to døgn. Slapp akkurat unna en infeksjon, det var vare betent. Det var ingen sår eller synlig sprukken hud da han ble bandasjert, bare veldig rødt. En annen veterinær sa rett ut at det var en amatørfeil fra andre veterinæren sin side. Aldri dekk over våt hud, det fører til våteeksem og betent sår på skremmende kort tid. Det må holdes rent, tørt og luftig. Kjøp lampeskjerm/krage. Eneste som funker og som er trygt. Kjøpes billig hos dyrebutikk eller hos veterinær. Når det er 100% grodd, når det er ingen rødhet i huden så kan du forsøke å bandasjere for å unngå tilgang til poten. Men, om hunden slikker på foten for det om, så vil det bli vått helt ned til pelsen, også blir det varmt og klamt, og da får du problem med sår hud allikevel. Så følg med nøye om du forsøker bandasje. Det må også luftes i løpet av dagen, for å unngå varme og klamhet. For det kan forsøkes for å avvenne vanen. Du kan kjøpe selvklebende bandasje på apotek som sitter godt, og ikke av tøy. ha et lag med bomullspadd under for å unngå at fukten går ned til huden for raskt hvis hunden slikker på bandasjen. Men som sagt, det må følges nøye med, så jeg ville ha gått for krage. Du bør vite hva du behandler først, om det er noe fysisk galt, smerter, allergi, eller stress og uvane. Så hvis det funker, også kommer tilbake innen kort tid så bør du sjekke hunden hos veterinær. Anonymkode: 72294...c1e Takk for en fin kommentar med gode råd! Tenkte litt i samme bane ang. bandasje. Lufting er viktig. Kjøper nok skjerm imorgen om det ikke er bedring. Hun har fin pels, tilsynelatende fin hud utenom mindre liggesår på albuer, null magetrøbbel og klør seg lite. Men kanskje er utredning for allergi lurt. Huden som er barbert så helt fin ut før hun begynte å slikke... Anonymkode: 8ba89...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #14 Del Skrevet 18. desember 2023 Rødstrupa skrev (3 timer siden): Lykke til med hunden♥️🐶 Takk du! 😊 Anonymkode: 8ba89...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå