Gå til innhold

Noen som har sett ekte, levende nisser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 14.49):

Husker at jeg så dette da jeg var barn. Creepy. Da dette ble filmet var det svært vanskelig å få klippet inn noe sånt på film med kamera, ihvertfall for helt vanlige folk som bare drev med litt amatør filming.

 

 

Anonymkode: d1193...4e2

Mamma  er hellig overbevist om å ha sett en liten nisse på låven når hun var ca 6-7år gammel. Husker ikke 100% histoien nå, da hun døde for mange år siden.

Men hun hadde samme historien og jeg så hun så den fortsatt for seg, og husket alt han hadde på seg.

Tror de hadde vært ute med grøt til nissen.  Ogsp hadde hun sneket seg ut på loven, fordi hun hadde så lyst til å se den. Mulig det var dagen etter. Grøtbolllen var tom og hun skuffet hadde snudd og var på vei ut, da hun hadde hørt noe bak seg. Snudde seg og sett deler av et lite menneske bak noe gammelt arbeidsverktøy i tre. Hun hadde ropt hallo. Det ble stille. Så hadde en liten litt eldre mann med spiss hatt pistrete hvitt hår til alle kanter. Klærne var i grå og noe blått og hyssing rundt livet. For å holde buksa oppe. Han hadde pekt på henne, flira litt rampete vinket med pekefingeren som pekte på henne. Lo og løpt å gjemte seg. Mamma kopierte denne vinjefingeren når hun syntes noen var morsomme.  Hun beskrev han som svært blid, smal i øynene, litt oppstoppernese, og litt smårampete attitiude.

Senere leste jeg opp for henne en beskrivelse Margit sandemoe, hadde på småfolket. Og det var akkurat slik mamma beskrev sin fjøsnisse. Leste det opp fir henne,  og åpenbart så så hun sp letta ut over at andre hadde sett sånn som henne

Anonymkode: eb3f5...661

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 14.49):

Husker at jeg så dette da jeg var barn. Creepy. Da dette ble filmet var det svært vanskelig å få klippet inn noe sånt på film med kamera, ihvertfall for helt vanlige folk som bare drev med litt amatør filming.

 

 

Anonymkode: d1193...4e2

Det der var under OL på Lillehammer da skrømt var veldig poplært.

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ooo spennde tråd! Akkurat nå skriver jeg en bok i samarbeid med Calidris forlag der jeg samler inn ekte opplevelser fra folk i Norge som har sett fjøsnisse, småfolk eller huldra nå i nyere tid. Jeg har snakket med mange mennsker som har hatt de mets utrolig opplevelser. I mange av opplevelse jeg har samlet inn har det vært flere vitner til samme hendelse, noe som gjør det enda mer interessant. Håper at boka kommer ut til jul! Følg med :)

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at nissen finns, men har bare sett han fare fort forbi , slik i øyekroken. Eller som en skygge. Hvem er så barnslig og overstudert at de ikke tror på nissen da? Patetisk!

Anonymkode: b7ae8...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniv & gaffel skrev (På 19.12.2023 den 22.45):

Jeg har sett en nisse! Det skjedde i fjor vinter da jeg lå på Ullevål sykehus nyoperert og proppfull av medisiner. 😄

Han viste seg for meg inne på rommet, men i motsetning til vanlige nisser som pleier å være kledd i rødt, var denne kledd i gult. Jeg har derfor kalt han for påskenissen. 

Jeg pleier å tegne påskenisser. Gulkledde nisser som kommer ut av egget.😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NisseMarie skrev (På 22.8.2024 den 11.40):

Ooo spennde tråd! Akkurat nå skriver jeg en bok i samarbeid med Calidris forlag der jeg samler inn ekte opplevelser fra folk i Norge som har sett fjøsnisse, småfolk eller huldra nå i nyere tid. Jeg har snakket med mange mennsker som har hatt de mets utrolig opplevelser. I mange av opplevelse jeg har samlet inn har det vært flere vitner til samme hendelse, noe som gjør det enda mer interessant. Håper at boka kommer ut til jul! Følg med :)

Den boka skal jeg prøve å få tak i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kniv & gaffel skrev (På 20.12.2023 den 19.29):

Det har nok vært noen søte små mus eller rotter og forsynt seg. 😊

KABpWn.gif

Mus og rotter bruker vel ikke sleiva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker sånne tråder, synd de alltid er herpa av avsporing. Har hørt nisse historier når jeg var liten av eldre folk som bodde på Finnskogen.

Anonymkode: 73fa3...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 15.09):

Mamma  er hellig overbevist om å ha sett en liten nisse på låven når hun var ca 6-7år gammel. Husker ikke 100% histoien nå, da hun døde for mange år siden.

Men hun hadde samme historien og jeg så hun så den fortsatt for seg, og husket alt han hadde på seg.

Tror de hadde vært ute med grøt til nissen.  Ogsp hadde hun sneket seg ut på loven, fordi hun hadde så lyst til å se den. Mulig det var dagen etter. Grøtbolllen var tom og hun skuffet hadde snudd og var på vei ut, da hun hadde hørt noe bak seg. Snudde seg og sett deler av et lite menneske bak noe gammelt arbeidsverktøy i tre. Hun hadde ropt hallo. Det ble stille. Så hadde en liten litt eldre mann med spiss hatt pistrete hvitt hår til alle kanter. Klærne var i grå og noe blått og hyssing rundt livet. For å holde buksa oppe. Han hadde pekt på henne, flira litt rampete vinket med pekefingeren som pekte på henne. Lo og løpt å gjemte seg. Mamma kopierte denne vinjefingeren når hun syntes noen var morsomme.  Hun beskrev han som svært blid, smal i øynene, litt oppstoppernese, og litt smårampete attitiude.

Senere leste jeg opp for henne en beskrivelse Margit sandemoe, hadde på småfolket. Og det var akkurat slik mamma beskrev sin fjøsnisse. Leste det opp fir henne,  og åpenbart så så hun sp letta ut over at andre hadde sett sånn som henne

Anonymkode: eb3f5...661

Søt historie, men dette er nok noe hun drømte som barn tipper jeg. Drømmer kan virke så levende at hukommelsen fra dem oppleves som minner. Det kalles falske minner. Jeg har mange sånne falske minner selv. Noen skikkelig føle også. Feks at det styrtet et fly i nærheten av oss som brant kraftig. Minnet fra drømmen oppleves så levende og skremmende at jeg grøsser bare ved tanken på bildene fra brannen. Drømmen oppstod nok som følge av en flyulykke /flybrann ved vår flyplass som gjorde inntrykk da jeg så det på nyhetene som 5 åring. Mange omkom. Så drømte jeg antagelig at et fly styrtet like ved huset vårt i ettertid og dette marerittet føles altså som et vondt traumatisk minne.

Anonymkode: 9cf70...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har jeg ikke sett det, for det finnes ikke. Bortsett fra menneskelige nisser selvsagt..

Anonymkode: a36ac...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Søt historie, men dette er nok noe hun drømte som barn tipper jeg. Drømmer kan virke så levende at hukommelsen fra dem oppleves som minner. Det kalles falske minner. Jeg har mange sånne falske minner selv. Noen skikkelig føle også. Feks at det styrtet et fly i nærheten av oss som brant kraftig. Minnet fra drømmen oppleves så levende og skremmende at jeg grøsser bare ved tanken på bildene fra brannen. Drømmen oppstod nok som følge av en flyulykke /flybrann ved vår flyplass som gjorde inntrykk da jeg så det på nyhetene som 5 åring. Mange omkom. Så drømte jeg antagelig at et fly styrtet like ved huset vårt i ettertid og dette marerittet føles altså som et vondt traumatisk minne.

Anonymkode: 9cf70...4dd

Jeg har også noen slike falske minner. Men de er fra veldig tidlig barndom. Moren til hun du siterte var 6-7 år gammel, og da tror jeg man stort sett vet forskjell på drømmer og virkelighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Noen som har sett ekte, levende nisser?

Nei, det er det ingen som har sett.

Anonymkode: 8522b...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Elsker sånne tråder, synd de alltid er herpa av avsporing. Har hørt nisse historier når jeg var liten av eldre folk som bodde på Finnskogen.

Anonymkode: 73fa3...1e7

Selv om en er skeptisk og ikke tror på nisser, trenger de ikke ødelegge magien. Barnebarna elsker denne magien. De er med og setter ut grøt til nissen og er så spente at de nesten ikke får sove kvelden før 1. juledag. Da er det å hive på seg ytterplagg og støvler og løpe ut på loven for å se om nissen har vært der.

Etterpå leser vi om fjøsnisser og jeg forteller et par nissehistorier. 

Endret av Honey Dew
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nære venner og kjente som sier at de har sett nisser. En snakket om nissene som hun kjente hele tiden da vi var veldig små. Hun såg en nisse da hun var eldre også (skognisse). 
 

Et eldre ektepar var veldig påpasselige med å vise nisser respekt ved å anerkjenne deres eksistens. Tror mannen pleide å rope hei opp mot et berg i nærheten. Vet ikke hva slags type nisser de mente, men jeg antar at de var litt små og rampete. 
 

Har selv kun sett folk utkledd som nisse, og blir fortsatt utilpass av sånt. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har sett, men husker ikke mye, og det jeg husker har jeg ikke lyst til å fortelle. Har hørt på flere podcaster om the wee people i Irland og menehune i Hawaii.

https://www.greatvaluevacations.com/travel-inspiration/wee-folk-around-the-world

Ser ut som de finns flere steder i verden, og jeg tror definitivt på at de finns

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til leverer KG 👏🏻👏🏻 Min bror så nisser da han var psykotisk og delirisk. Han så også trær som talte, og trodde han kunne trylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om de finnes vet jeg ikke men hva vet jeg i min lille boble. Har hørt endel historier fra folk som har bodd på landet om "småfolk". Det er litt typisk oss mennesker å avskrive alt vi ikke forstår eller ikke har sett. Øynene våre har begrenset mulighet til å se "alt". Feks farger. At det finnes flere elementer vi ikke "ser" er ikke urimelig å anta. Vi vet kun det vi har lært av de før oss (som igjen vet fint lite  de og ) og tror vi sitter på sannheten på hva som eksisterer i denne dimensjonen. Hadde noen fortalt meg at det fantes troll som 3 åring hadde jeg trodd dem. Man visste ikke noe annet. Det går andre veien også, vi er blitt fortalt at eventyr er tull og tøys. Akkurat det syntes jeg er latterlig arrogant. Blir som en maur som lever i sin maurtue . Vi utenfor maurtuen ser en stor verden men for mauren finnes intet annet. 

Anonymkode: 5a907...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 10.02):

Selvsagt har jeg ikke sett det, for det finnes ikke. Bortsett fra menneskelige nisser selvsagt..

Anonymkode: a36ac...276

Jeg syns det er så trist med voksne mennesker som ikke vet at det er mer mellom himmel og jord enn det som kan bevises jeg!

Du tror en ting og andre tror noe annet. Det er i overkant kjipt og si at "det jeg tror er fasit"

Du må ha et trist liv som ikke greier å beholde den barslige troen.

Anonymkode: b7ae8...123

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en Jævla Nisse.

Anonymkode: 08d56...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke verre å tro på nisser enn å tro på andre overnaturlige ting. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...