AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Jeg bor på et tettsted med flere butikker. Mine foreldre bor et stykke unna, men ikke lenger unna en at det er en rask biltur. Moren min krever ofte at jeg skal handle, og ordne masse ting for henne, for hun gidder ikke å kjøre dit selv når jeg bor der. Nå før jul er det jo mye og jeg må også handle julegaver for henne til andre. Jeg har også en haug med ting jeg selv må ordne men får nesten ikke tid når jeg må ordne så mye for henne. Blir så lei. Selvfølgelig er det greit å hjelpe noen ganger, men når hun krever føles det bare slitsomt. Har tatt det opp med henne, men hun sier bare at jeg må ordne tingene, for jeg må ikke tro at hun orker å kjøre hit for noe jeg som bor her kan gjøre for henne. Tar ca 15 minutter å kjøre hit. En gang var jeg på vei hjem fra jobb og var sliten. Så ringte hun og sa det var noe klær jeg måtte kjøpe hun hadde sett bilder av på Facebook, og da måtte jeg prøve dem først. Vi har samme str. Hva gjør jeg egentlig når hun ikke hører på meg? Pleier jo å få igjen penger. Men det er ikke det det handler om. Flere her med sånne mødre? Anonymkode: 95bfd...d92
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 Jeg syns en skal hjelpe sine gamle foreldre det en kan Anonymkode: 60dc8...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Nei, har ikke det heldigvis. Eneste løsningen er jo bare å si nei og forklare hvorfor. Anonymkode: f6e4d...de1 3
Gjest MOD Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Jeg tenker at du må si oftere nei. Og f eks på vei fra jobb, når hun ringer, kanskje ikke alltid svare? Og heller ringe opp igjen senere på kvelden? I alle fall hvis dette er et mønster som gjentar seg. Selvsagt skal man hjelpe om man kan, men noen ganger bikker det over til utnyttelse også!
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 Nei. Jeg hadde ikke vært tjener for foreldre. De er voksne og bør greie å finne løsninger selv. Mulighet å flytte lengre unna? Anonymkode: 8cbcf...5d2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 "det passer ikke i dag, jeg kan kanskje rekke det på lørdag, da har jeg tid mellom 11 og 12.". Eller: "Hei, det kan jeg ikke". Eller: "Det har jeg ikke nok mental-kapital til i denne uka, kanskje neste!". Det er lov til å si nei, uten at du må forklare hvorfor. Og om du MÅ forklare hvorfor så er "jeg har ikke lyst" god nok grunn. Anonymkode: 1421c...9c6 2 1
Blueberrymuffin Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 (endret) En god middelvei er det du må finne. Du må lære å si nei, du kan ikke gjøre alt moren din ber om, sånn som når hun ringer å be deg om og prøve klær på så kort varsel. Samtidig man vet aldri hvor lenge man har foreldrene sine, så kanskje du noen ganger i stede for å si nei kunne laget avtale som også passer dere begge? F.eks. den episoden med å prøve klær når du var på vei hjem fra jobb. Kunne du ha sagt noe som: «Det passer dårlig nå, er nettopp ferdig på jobb. Hva om jeg henter deg i morgen klokken xx:xx, så kan vi prøve klærne sammen da». Da er du ikke avisende eller kjip (i moren din sine øyne), men samtidig sier du ikke ja. I tillegg blir moren din mer forpliktet når hun må være med enn når hun kun beordrer deg Kanskje om moren din må bli med på disse tingene, så blir terkselen høyere for å utnytte deg, om du er med på tankegangen. Endret 18. desember 2023 av Blueberrymuffin
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Skrevet 18. desember 2023 Si nei, og ikke gi deg, og ikke begynne å diskutere og forsvare deg. Det er ditt valg. Hun kan gjøre det selv eller spørre andre om de kan løpe ærend for henne. Helt greit å hjelpe gamle foreldre men er de unge og spreke, så er det kun latskap. Anonymkode: ee82a...c66 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei, har ikke det heldigvis. Eneste løsningen er jo bare å si nei og forklare hvorfor. Anonymkode: f6e4d...de1 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg syns en skal hjelpe sine gamle foreldre det en kan Anonymkode: 60dc8...5d4 Foreldrene mine er ikke så gamle. Er spreke, kjører bil, og klarer fint å ordne ting selv. Det er bare viljen det står på. Anonymkode: 95bfd...d92 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #10 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg syns en skal hjelpe sine gamle foreldre det en kan Anonymkode: Er jo ikke greit når det blir krav etter krav. Anonymkode: 95bfd...d92 1
Grønt blad Skrevet 18. desember 2023 #11 Skrevet 18. desember 2023 Jeg tror du rett og slett må slutte å gjøre småting som hun like gjerne kan gjøre selv. Fortell at det ikke passer og at du ikke rekker det. Kjøpe klær for henne og også prøve(!) dem? Det hadde jeg aldri gjort om det ikke var helt krise (hun var syk hjemme og det var klær hun absolutt måtte ha, f.eks. til begravelse dagen etterpå). 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #12 Skrevet 18. desember 2023 Du må lære henne at du ikke alltid er tilgjengelig for henne! Det gjøres ved å ignorere innkommende samtaler eller avvise dem. Du kan eventuelt, om du gidder, sende en sms med at du er veldig opptatt og ikke kan prate nå. Sms kan du svare på, men la det gjerne gå en stund. Les de på nedtrekksskjermen om du kan slik at hun eventuelt ikke får beskjed om at du har lest dem. Husk at *det passer ikke *jeg vil ikke *jeg har ikke lyst *jeg gidder ikke *jeg har andre planer *bensinen er så dyr i dag, så du kan handle selv denne gangen. *om du vil ha den genseren får du rett og slett ta turen til butikken selv osv. osv. osv. er gode nok forklaringer på hvorfor du ikke føyer henne og gjør som hun vil at du skal! Anonymkode: edbc3...caa 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #13 Skrevet 18. desember 2023 Til sammenligning så har jeg en søster som er alvorlig syk, og som ikke klarer å dra i butikker. Hun klarer så vidt å gå på do selv, men hun klarer likevel å kjøpe alt hun trenger. Hun får kjøpt nesten alt på nett, og får det levert hjem. Jeg tror jeg har handlet for henne to ganger dette året, og begge gangene gjaldt det en spesiell medisin hvor jeg måtte dra på sykehusapoteket. Anonymkode: d2492...e17 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå