AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Hei! Etter celleprøve til fastlege ble det funnet alvorlige celleforandringer i prøven, og jeg skal inn på sykehuset for videre utredning. Jeg har hatt og fjernet celleforandringer før, så det er ikke noe nytt sånn sett. Men det jeg lurer på er når kan man bekymre seg for kreft? KAN det ha utviklet seg til kreft allerede, eller er celleforandringer, uansett grad, alltid bare et forstadie? Anonymkode: 1405f...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei! Etter celleprøve til fastlege ble det funnet alvorlige celleforandringer i prøven, og jeg skal inn på sykehuset for videre utredning. Jeg har hatt og fjernet celleforandringer før, så det er ikke noe nytt sånn sett. Men det jeg lurer på er når kan man bekymre seg for kreft? KAN det ha utviklet seg til kreft allerede, eller er celleforandringer, uansett grad, alltid bare et forstadie? Anonymkode: 1405f...ff6 Biopsi du skal inn for? Jeg ville ikke ha bekymret meg for kreft før noen sa ordet. Tok du HPV vaksinen etter forrige konisering? Anonymkode: 19729...7cd
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Skal inn til biopsi og kolposkopi. Nei, jeg har ikke tatt vaksine, er kanskje 7-8 år siden forrige konisering. Anonymkode: 1405f...ff6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skal inn til biopsi og kolposkopi. Nei, jeg har ikke tatt vaksine, er kanskje 7-8 år siden forrige konisering. Anonymkode: 1405f...ff6 De sier det tar mange år før celleforandringer blir til kreft. Så hvis du ble helt frisk for 7 år siden, er det kanskje liten sjans for at det nå er kreft? Jeg ville bare ha ventet på svar etter biopsien. Ikke vits i å katastrofetenke seg ihjel på forhånd, man blir liksom ikke klokere av det uansett. Jeg ble anbefalt hpv vaksinen etter konisering. Tenker det skader ikke, lell om den ikke dekker alle typer virus. Anonymkode: 19729...7cd
Tingelling Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal inn til biopsi og kolposkopi. Nei, jeg har ikke tatt vaksine, er kanskje 7-8 år siden forrige konisering. Anonymkode: 1405f...ff6 Det kan ta år før det utvikler seg til kreft, men bra de har oppdaget og kan følge med. Har også celleforandringer og tatt biopsi, og har nå årlige kontroller for å sikre at det ikke utvikler seg til kreft
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: De sier det tar mange år før celleforandringer blir til kreft. Så hvis du ble helt frisk for 7 år siden, er det kanskje liten sjans for at det nå er kreft? Jeg ville bare ha ventet på svar etter biopsien. Ikke vits i å katastrofetenke seg ihjel på forhånd, man blir liksom ikke klokere av det uansett. Jeg ble anbefalt hpv vaksinen etter konisering. Tenker det skader ikke, lell om den ikke dekker alle typer virus. Anonymkode: 19729...7cd Det er ikke noen spesiell sjanse det er kreft nå, bare fordi man er konisert før. Trenger ikke være relatert i seg selv. Det syns jeg er spesielt å si til en person uten å vite. Anonymkode: f3fc2...c1e 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke noen spesiell sjanse det er kreft nå, bare fordi man er konisert før. Trenger ikke være relatert i seg selv. Det syns jeg er spesielt å si til en person uten å vite. Anonymkode: f3fc2...c1e Nå skjønte jeg ikke helt..? Antar hun ble helt frisk etter den gangen, så da er det jo mindre sjans at hun har rukket å få kreft på de 7 årene? Selvfølgelig har ikke jeg fasiten, er vel de færreste som har det her inne. Men man må uansett ha biopsi for å vite om det er kreftceller. Det får man ikke svar på via en celleprøve. Anonymkode: 19729...7cd
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Skrevet 18. desember 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nå skjønte jeg ikke helt..? Antar hun ble helt frisk etter den gangen, så da er det jo mindre sjans at hun har rukket å få kreft på de 7 årene? Selvfølgelig har ikke jeg fasiten, er vel de færreste som har det her inne. Men man må uansett ha biopsi for å vite om det er kreftceller. Det får man ikke svar på via en celleprøve. Anonymkode: 19729...7cd Innlegget ditt kunne tolkes som at du mente det var en liten sjans for at det var kreft nå. Altså, at det er kreft nå. Men du mente motsatt? Anonymkode: f3fc2...c1e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Innlegget ditt kunne tolkes som at du mente det var en liten sjans for at det var kreft nå. Altså, at det er kreft nå. Men du mente motsatt? Anonymkode: f3fc2...c1e Ja, mente motsatt. Beklager hvis det kunne misforstås. Tenker sjansen er lav fordi hun fjernet for 7 år siden. Skal godt gjøres at det har blitt kreft på disse årene. Anonymkode: 19729...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå