Gå til innhold

Bruker gjestene dine å sette skoene ute i oppgangen utenfor døra di?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som bor i blokk, når du har besøk eller fest, bruker gjestene dine å sette sko og støvletter ute i oppgangen utenfor døra di?

Anonymkode: 5d4cb...b28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, inne i gangen. Sko i trappeoppgang er rotete og kan være snublefare ved brannevakuering. 

Anonymkode: 019fe...20f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. Det er ikke lov, mtp brannsikkerhet. Det gjelder generelt i blokker. Det er ikke lov å sette ting i oppgang, pga det er rømningsvei. 

Anonymkode: b6b57...085

• Liker 2
Skrevet

Hvis de er nylig ankommet fra Sørøstasia, må du si det er vanlig å ta skoa inn. Hvis de er fra Japan, beklag du ikke har tøfler til utlån, men at sokkelesten er ok. Hvis de kommer fra fjelltur, si tusen takk, hent noe å sette dem på og ta dem innafor.

Anonymkode: 23f71...95c

• Liker 4
Skrevet

Aldri hørt om. Man beholder skoene på inne. 

Anonymkode: bfc7f...647

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Setter skoene i gangen. Bodde i blokk i Oslo og der stod det klart å tydlig ingenting ska stå i gangen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 12.34):

Du som bor i blokk, når du har besøk eller fest, bruker gjestene dine å sette sko og støvletter ute i oppgangen utenfor døra di?

Det har jeg aldri skjønt hvorfor noen gjør!!! 🤦‍♀️ ( og det heter "pleier", ikke bruker 😉 )

Anonymkode: 6ea5c...26b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har jeg aldri skjønt hvorfor noen gjør!!! 🤦‍♀️ ( og det heter "pleier", ikke bruker 😉 )

Anonymkode: 6ea5c...26b

https://ordbokene.no/bm,nn/bruke

IMG_4610.jpeg

Anonymkode: 634b2...0f7

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 12.34):

Gjør det i Oslo så må gjestene gå uten sko hjem 😄

Anonymkode: 4bcf3...7ef

• Liker 1
Skrevet

Så mange rare svar!

Jeg bor i blokk i Oslo og vi setter skoene på dørmatta utenfor døra for å renne av nå på vinteren. Nei, de bllir ikke stjålet 😂

Varierer om gjester setter skoene ute eller tar med inn og setter på matta inne i gangen.

Jeg ville vel synes det var rimelig rart om noen beholdt skoene på, og satte våte og skitne fotspor overalt.

Anonymkode: 50c63...4c0

Skrevet

Ingen setter sko utenfor leilighetene i min blokk, ikke i noen av de andre blokkene jeg har bodd i heller. Man har da normalt en form for gang med skostativ eller i det minste en matte å sette sko på. Er de veldig våte og skitne settes de på badet som er rett innafor gangen. 
Sko i oppgangen er snublefare, ikke bare ved brann men ellers også. 

Anonymkode: 30336...eef

Skrevet

Nei, det er ikke lov her vi eier. Sko settes i vindfanget inne i leiligheten. 

Har derimot opplevd at det ble stående masse sko og andre ting den gangen jeg leide i lavblokk ved siden av en familie fra Eritrea. 

Anonymkode: 5dab0...b72

Skrevet

I min blokk er ikke det så vanlig nei. Vi har ganske stor gang så er nok plass til sko inne i gangen. Er heller ikke lov å ha ting i oppgangen hos oss (utenfor døra). Var og sånn de 2 forrige leilighetene jeg bodde i at det ikke var lov med noe annet enn dørmatte. 

Men har mange ganger vært hos folk med skostativ i oppgangen utenfor de fleste dører. I Oslo. Skoene mine ble ikke stjålet noen av gangene :P Tenker det er lite lurt med tanke på brann men det er vel forskjellige regler i forskjellige sameier/borettslag. Eventuelt forskjellig hvor nøye ting følges og håndheves.

Anonymkode: b41f4...3a5

• Nyttig 1
Skrevet

Har bare opplevd at det har vært lov ett sted💁‍♀️

Har masse utenlandske venner, og hos den ene familien (indere) som bodde i den blokken det var lov, så stod skoene ute i gangen, og gjeste tøfler inne i gangen dems..

I eneboliger, så settes skoene inne om de er norske, og ute om de er utenlandske😄 

Anonymkode: e1005...f8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...