Gå til innhold

Leietakere har jo egentlig ikke SÅ godt vern mot oppsigelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vernet gjelder i hovedsak at utleier ikke kan kaste deg ut på egenhånd, men må gå til sak og involvere namsmannen. Men dette er scenario etter oppsigelse.

Når vi ser på vern mot oppsigelse av leiekontrakten, så stiller ikke leietaker opp med mye. Dette fordi at utleier når som helst kan begrunne oppsigelse med "oppussing" eller "at han skal bruke leiligheten selv". Begge disse er 100% gyldig oppsigelse fra utleier.

Anonymkode: 66442...0f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ingen som har sagt noe annet? Det er dritt å leie.

Anonymkode: ca15d...728

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke selve oppsigelsen som ofte er vanskelig. Men om leietaker motsetter seg oppsigelsen, så har du som utleier ett problem. DU som utleier kan ikke fysisk flytte leietaker ut. 

Anonymkode: 034d2...c83

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Leier kan vel gå til sak hvis de tror/vet at det er løgn. Men hvem har råd til det når man leier. Det tryggeste er å eie, men samtidig så har jeg leid i 20 år, og aldri blitt kastet ut. Så det er nok ganske så trygt hvis man er en god leietaker også. 

Anonymkode: e73d0...4f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er vel ingen som har sagt noe annet? Det er dritt å leie.

Anonymkode: ca15d...728

I nesten hver eneste tråd om utleie er det folk som sier det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke selve oppsigelsen som ofte er vanskelig. Men om leietaker motsetter seg oppsigelsen, så har du som utleier ett problem. DU som utleier kan ikke fysisk flytte leietaker ut. 

Det står i HI.

Hvis utleier sier opp kontrakten med begrunnelse "husbråk, etc.", kan oppsigelsen bli erkjent ugyldig. Det samme vil aldri skje om begrunnelsen er at utleier skal bruke boligen selv. Dermed har utleier en 100 % sikker utvei for å si opp en leiekontrakt.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står i HI.

Hvis utleier sier opp kontrakten med begrunnelse "husbråk, etc.", kan oppsigelsen bli erkjent ugyldig. Det samme vil aldri skje om begrunnelsen er at utleier skal bruke boligen selv. Dermed har utleier en 100 % sikker utvei for å si opp en leiekontrakt.

Nei. Husbråk og å motsette seg oppsigelse er 2 forskjellige ting.

Om jeg som leietaker motsetter meg oppsigelsen, så kan du som utleier gjøre minimalt. Det betyr ikke at jeg raserer hele driten, men du kan ikke fjerne mine møbler eller bytte lås. 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Om jeg som leietaker motsetter meg oppsigelsen, så kan du som utleier gjøre minimalt. Det betyr ikke at jeg raserer hele driten, men du kan ikke fjerne mine møbler eller bytte lås. 

Men hva om jeg gjør det likevel?

Konsekvensene er lite. Finnes jo flere artikler om det.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/na-kan-du-skifte-lasen/

"Den nye lovendringen åpner likevel for at du som utleier, hvis du for eksempel mener leieforholdet er avsluttet, kan ta saken i egne hender, skifte låsen og få lagret leietagerens eiendeler, uten å blir bøtelagt for det."

Schmuhi

Endret av Schmuhu
Skrevet

Når du leier er du en slave som venter på nåde fra din slavebinder hver måne. Takker meg selv hver dag for at jeg eier.

Anonymkode: 289cd...36d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du leier er du en slave som venter på nåde fra din slavebinder hver måne. Takker meg selv hver dag for at jeg eier.

Anonymkode: 289cd...36d

Dette føler jeg veldig på. Fikk med nød og neppe tak i et sted å bo, og jeg går på nåler her. Og det til en blodpris😔Får heller ikke nok søvn, da de eldste støyer til kl 01, og det yngste barnet står opp kl 05.30. Urk. Har EK men får ikke lån🥹Synd man risikerer deler av helsa for å leie. Søvn, muggbomber og dårlig inneklima. Men om man blir sett på som vanskelig-da er det fort rett ut, da skal arealet benyttes selv🙃

Anonymkode: 1390e...112

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...