AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Del Skrevet 18. desember 2023 Så jeg skal flytte snart til en annen kommune, og ser at de fleste krever "skriftlig referanse fra tidligere utleier(e)". Men hva er det egentlig? 😅 Spurte utleier om han kunne skrive en sånn til meg, men han ante ikke hva det var for noe selv. Men han sa han skulle skrive hva enn det skulle være. Jeg er den eneste han har leid ut til. Og han er den eneste jeg har leid hos. Så ingen av oss aner noe. Så hva skal egentlig være med i en slik skriftlig referanse? "Leie betalt til rett tid"? "Ikke husbråk"? Andre ting? Anonymkode: 635ef...562 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Del Skrevet 18. desember 2023 Spør de i annonsen ? Aldri hørt om skriftlig referanse. Egentlig idiotisk ide, for hvem som helst kan jo skrive dette, men spør de hva de vil ha , og få en skriftlig referanse deretter. Anonymkode: 928ca...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 18. desember 2023 #3 Del Skrevet 18. desember 2023 Referanse er en person som er villig til å si noe om deg i forhold til en spesifikk ting. Jobbreferanse sier noe om hvordan du er på jobb. Utleiereferanse sier noe om deg som leietaker. Det trenger ikke være en positiv referanse men som regel tenker man nøytral eller positiv referanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Del Skrevet 18. desember 2023 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Referanse er en person som er villig til å si noe om deg i forhold til en spesifikk ting. Jobbreferanse sier noe om hvordan du er på jobb. Utleiereferanse sier noe om deg som leietaker. Det trenger ikke være en positiv referanse men som regel tenker man nøytral eller positiv referanse. Nettopp, men skriftlig referanse? En person som er villig til og skrive noe om en i forhold til en spesifikk ting? Gir jo ingen mening. I jobb får man en skriftlig attest. Så oppgir man evt referanser de kan ringe ved forespørsel. Anonymkode: 928ca...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Del Skrevet 18. desember 2023 Hva hvis man aldri har leid før, eller jeg har jo leid før, for 27 år siden. Litt sent å be om referanse nå? Rar ting å ha krav om. Anonymkode: de70a...16c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Del Skrevet 18. desember 2023 latterlige krav Anonymkode: 3de43...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): latterlige krav Anonymkode: 3de43...127 Helt vanlig krav. Anonymkode: b2809...7ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Del Skrevet 18. desember 2023 Det kan ikke være så vanskelig å lage. Han skriver et par linjer om hvordan du var som leietager. Betalte du husleien som avtalt? Bråkte du eller hadde dere uenigheter? Det burde en utleier kunne svare på. Anonymkode: 76c6e...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Del Skrevet 18. desember 2023 Bolig-CV er ganske vanlig, så synes det er rart at du ikke har hørt om det. Spesielt i populære strøk, eller der mange er interesserte Anonymkode: 5183a...f9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #10 Del Skrevet 18. desember 2023 Helt vanlig, det viktigste ny utleier ønsker å vite er om du betaler til tida, kan samarbeides med og om du tar greit vare på det du leier, Anonymkode: 201ef...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Del Skrevet 19. desember 2023 Når jeg har lett etter ny leilighet har jeg pleid å spørre daværende utleiere om det er greit at jeg oppgir dem som referanse, dvs videreformidle telefonnummeret så den potensielle utleieren kunne ringe og spørre om hvordan jeg er som leietaker. Det har alltid vært greit og så vidt jeg vet er det ingen som har benyttet anledningen å ringe. Det er først de senere år jeg har sett stadig mer snakk om skriftlige referanser, og jeg skulle jo ønske jeg hadde bedt om dette, så jeg hadde flere tidligere erfaringer å vise til. Spesielt siden jeg nå er ufør, og det er jo noe som trekker kraftig ned for mange. Min nåværende utleier er begynt å bli litt surrete, så det spørs hvordan fremtidige referanser vil fremstå fra den kanten. >.> Anonymkode: 211a0...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Del Skrevet 19. desember 2023 Be om referanse fra deres tidligere leietakere, et skriv om hvordan de er som utleiere. Hvorfor er ikke dette normalisert?? Det samme gjelder arbeidsgivere. Skulle gjerne hatt referanser fra tidligere arbeidstakeree Anonymkode: f3573...ae1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå