Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uke 25 lå det litt over, nå i uke 28 ligger det litt under. Lege virket ikke urolig, så da er det vel ingenting å engste seg for? 

Anonymkode: bfbab...23e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du er innenfor kurven, er det ingenting å bekymre seg for. Legen hadde sagt noe. Man kan hoppe litt opp og ned på den kurven. Jeg lå under i mitt første svangerskap, men på min egen kurve, og ut kom det et enormt barn som ikke passet med kurven i det hele tatt. Magen min var bare liten. Du kan ta en privat ultralyd for å få et mer nøyaktig mål av fosteret om du er bekymret :) 

Anonymkode: deda3...e0e

• Nyttig 1
Skrevet

Du har samme mål som i uke 25? Tenker at det kun er snakk om 3 ukers forskjell på målingene, og at man ofte vokser litt i rykk og napp😊 Kanskje hadde du nettopp hatt en vekstspurt i uke 25 f.eks,  eventuelt kan målene være litt feil også. 

Så lenge legen ikke virket noe bekymret ville jeg ikke bekymret meg heller! Helt normalt at det kan gå litt opp og ned, så lenge det ikke er snakk om store avvik:)

Anonymkode: e27c2...64c

• Hjerte 1
Skrevet

Hos meg var målet plutselig veldig høyt en kontroll, men da jeg kom inn på ny sjekk etter 2 uker var det tilbake på normalt, så de tror det rett og slett ble målt feil på den ene kontrollen. Jeg fikk glukosebelastningstest pga det, så de tok det seriøst, men var ikke noe galt :)

• Nyttig 1
Skrevet

Ville ikke engstet meg nei. Litt over, litt under her og der er helt vanlig.. Vokser litt i rykk og napp og kan også eventuelt skyldes at barnet har snudd seg noe. 

Hadde det vært noe å bekymre seg over, ville legen sagt det. 

Anonymkode: 60d16...098

Skrevet

Er det samme lege som har målt begge gangene? Jeg hadde avvik og ting tydet på lite fostervann eller at babyen hadde sluttet å vokse. Ble fulgt opp med ekstra ultralyd, men her var det rett og slett at lege og jordmor målte veldig forskjellig.

Anonymkode: 0f41f...fa9

• Hjerte 1
Skrevet

SF-målet avhenger av mer enn bare størrelsen på baby. Med min andre gikk faktisk SF-målet ned mellom to målinger, og det var fordi han snudde seg fra seteleie (som gir høyere SF) til hodeleie. Så legen er ikke bekymret fordi han vet det er mye som kan påvirke eller at det kan være så enkelt som at det var en annen som målte forrige gang. :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Ett avvikende mål er fullstendig irrelevant. Det er kurven som en helhet som betyr noe og når babyen snur på seg(legger seg på tvers f.eks) kan det utgjøre stor forskjell på målene.

Anonymkode: 2dc76...c45

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...