AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Okei, så ett familiemedlem bakte julekaker til oss av det gode, gamle, tørre slaget. Dagen etter brøyt han ut i omgangssyke🤢 Det jeg nå da lurer på er, kan kakene og boksene være i karantene i noen dager, for så å spises? Eller må alt kastes for å kanskje unngå å få omgangssyke i hus? Vi har jo allerede hentet boksene og tatt på de og fått de i hus før han brøyt ut… Regner med vedkomne bærte smitte i og med det var kvelden før, men hvor smittsomt er det egentlig før det bryter ut? Anonymkode: 6748b...2fe
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Okei, så ett familiemedlem bakte julekaker til oss av det gode, gamle, tørre slaget. Dagen etter brøyt han ut i omgangssyke🤢 Det jeg nå da lurer på er, kan kakene og boksene være i karantene i noen dager, for så å spises? Eller må alt kastes for å kanskje unngå å få omgangssyke i hus? Vi har jo allerede hentet boksene og tatt på de og fått de i hus før han brøyt ut… Regner med vedkomne bærte smitte i og med det var kvelden før, men hvor smittsomt er det egentlig før det bryter ut? Anonymkode: 6748b...2fe Er de bakt? I ovnen? Norovirus skal dø ved over 60 grader, men jeg hadde helt ærlig ikke tatt sjansen selv. Anonymkode: b53d1...3a4 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er de bakt? I ovnen? Norovirus skal dø ved over 60 grader, men jeg hadde helt ærlig ikke tatt sjansen selv. Anonymkode: b53d1...3a4 Men så har de jo blitt tatt ut av ovnen og pakket i bokser av vedkommende... Norovirus kan overleve i opp til to uker på harde overflater.. https://www.lommelegen.no/infeksjoner/mage-og-tarminfeksjoner/artikkel/omgangssyke-og-smitte/70673203 Så jeg ville ikke spist dem. Anonymkode: 8de83...38e 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Jeg hadde noroviruset, og det har jeg så godt i minnet at jeg hadde ikke en gang vært lei meg for å pælme de boksene rett ut vinduet. Og jeg får jævlig dårlig samvittighet bare jeg ikke rekker å vinke til en nabo på veien liksom. Jeg spydde døgnet rundt i 6 døgn og det å dø en rask død stod på toppen av ønskelisten! Anonymkode: a3017...680 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men så har de jo blitt tatt ut av ovnen og pakket i bokser av vedkommende... Norovirus kan overleve i opp til to uker på harde overflater.. https://www.lommelegen.no/infeksjoner/mage-og-tarminfeksjoner/artikkel/omgangssyke-og-smitte/70673203 Så jeg ville ikke spist dem. Anonymkode: 8de83...38e Tror ikke varmebehandlede julekaker regnes som hard flater da . Anonymkode: da5c5...65f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke varmebehandlede julekaker regnes som hard flater da . Anonymkode: da5c5...65f Som sagt: de er tatt ut av ovnen og puttet i bokser av vedkommende... Og altså vært utsatt for viruset ETTER de har vært varmebehandlet.. Anonymkode: 8de83...38e 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror ikke varmebehandlede julekaker regnes som hard flater da . Anonymkode: da5c5...65f Altså vedkommende har tatt på kakene, og boksene, godt mulig ts og de er smittet allerede om de har tatr på boksene, men jeg personlig ble så kjørt av det viruset at jeg hadde ikke tatt sjans. Hadde ikke spist de kakene før i januar kanskje Anonymkode: a3017...680 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Skrevet 18. desember 2023 Pælm kakene, og vask kakeboksene - og sett dem på loftet og glem hele greia til neste år. Den risikoen der hadde jeg IKKE tatt. Med det sagt har jeg spist taco tilberedt av noen som fikk omgangssyken fire timer senere. Ble ikke smittet Anonymkode: 3324c...add 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Skrevet 18. desember 2023 Jeg hadde kastet det 🤢😬 Anonymkode: a39ce...51c 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #10 Skrevet 18. desember 2023 Jeg hadde også kastet det, ja! Anonymkode: 5c522...784
Tobias001 Skrevet 18. desember 2023 #11 Skrevet 18. desember 2023 Disse kakene må kastes hvis du ikke skal risikrere å smitte hele familien! 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #12 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som sagt: de er tatt ut av ovnen og puttet i bokser av vedkommende... Og altså vært utsatt for viruset ETTER de har vært varmebehandlet.. Anonymkode: 8de83...38e Hvordan er mulighetene for å hive dem en ny runde i ovnen? Sånn for å bare drepe virus, liksom? Ut av boksen, en oppvarmingsrunde i ovnen, grundig vask av hender mens kakene er i ovnen, og opp i annen kakeboks når de er ute av ovnen igjen. Kakeboksen får seg en god vask, og brukes til noe annet når den er ren og virus-fri. Anonymkode: b4002...fc4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #13 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan er mulighetene for å hive dem en ny runde i ovnen? Sånn for å bare drepe virus, liksom? Ut av boksen, en oppvarmingsrunde i ovnen, grundig vask av hender mens kakene er i ovnen, og opp i annen kakeboks når de er ute av ovnen igjen. Kakeboksen får seg en god vask, og brukes til noe annet når den er ren og virus-fri. Anonymkode: b4002...fc4 Ikke mange julekaker tåler ekstra steking, uten å bli uspiselig... Det er bedre å servere en boks billige pepperkaker som gikk ut på dato for to år siden, enn å servere julekaker med potensielt noro-virus eller julekaker som hat fått dobbelt steketid og er hardt som sement. Tilogmed en pakke tørr mariekjeks er bedre alternativ. Anonymkode: 7e974...348 2
Kaisada Skrevet 18. desember 2023 #14 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Okei, så ett familiemedlem bakte julekaker til oss av det gode, gamle, tørre slaget. Dagen etter brøyt han ut i omgangssyke🤢 Det jeg nå da lurer på er, kan kakene og boksene være i karantene i noen dager, for så å spises? Eller må alt kastes for å kanskje unngå å få omgangssyke i hus? Vi har jo allerede hentet boksene og tatt på de og fått de i hus før han brøyt ut… Regner med vedkomne bærte smitte i og med det var kvelden før, men hvor smittsomt er det egentlig før det bryter ut? Anonymkode: 6748b...2fe Rimelig høy smitteføring før det bryter ut, noe som gjør noro til en smittebombe. Kast kakene er mitt råd.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #15 Skrevet 18. desember 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan er mulighetene for å hive dem en ny runde i ovnen? Sånn for å bare drepe virus, liksom? Ut av boksen, en oppvarmingsrunde i ovnen, grundig vask av hender mens kakene er i ovnen, og opp i annen kakeboks når de er ute av ovnen igjen. Kakeboksen får seg en god vask, og brukes til noe annet når den er ren og virus-fri. Anonymkode: b4002...fc4 Nei, vettu hva, så mye verdt er ikke de kakene. Anonymkode: b53d1...3a4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #16 Skrevet 18. desember 2023 Jeg hater omgangssyke altså, men jeg trodde det bare var smittsomt "rett før" det bryter ut.... Det ville jeg tolket som maks seks timer kanskje? Hvis kakene var bakt dagen før vedkommende ble syk, så tror jeg kanskje ikke han var smittefarlig da? Anonymkode: 98884...748
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #17 Skrevet 18. desember 2023 Noro er mest smittsomt mens de har oppkast/diare, men også en kort periode før symptomstart og et par dager etter det har gitt seg. Så tviler på personen var smittsom dagen før det brøt ut? Men om jeg hadde tatt sjansen er en annen sak Anonymkode: 532cf...42c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå