Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan jeg sette denne lyspæra i denne lampen? På lampen står det max 60 watt

20231218_095551.jpg

20231218_095611.jpg

Anonymkode: f0564...bc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
omnitron skrev (12 minutter siden):

Ja.

Er lyspæra 15 watt eller 85 watt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den er 15 W, og gir ca like mye som en gammeldags glødepære på 85 W.

(Dette er en metode lyspæreprodusentene brukte for å gjøre det enklere for oss i overgangen mellom glødepærer og LED, men som jeg har sett skape ganske mye forvirring blant folk som ikke kan så mye om strøm, lyspærer, watt etc.)

Anonymkode: 17738...975

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den er 15 W, og gir ca like mye lys som en gammeldags glødepære på 85 W.

(Dette er en metode lyspæreprodusentene brukte for å gjøre det enklere for oss i overgangen mellom glødepærer og LED, men som jeg har sett skape ganske mye forvirring blant folk som ikke kan så mye om strøm, lyspærer, watt etc.)

Rettelse, viktig ord falt ut. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

15W.

Men det er LED. Og den tilsvarer 85W i glødepærer. Personlig synes jeg det var litt mye lys. Håper det er varmt lys og ikke veldig hvitt.

• Liker 1
Skrevet

En annen ting er om du vil sette den pæra i den lampa. En pære på 1250 lumen i en lampe som ikke skjermer pæra i det hele tatt kan bli litt vel heftig for de fleste. :P

• Liker 1
Skrevet

Du vil ihvertfall se hva du spiser til middag veldig godt. 1250 lumen i en lampe med direkte innsyn til pære og uten lampeskjerm vil være plagsomt for mange. Ser ikke ut til at den kan dimmes heller, kun justere fargetemperatur 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den er 15 W, og gir ca like mye som en gammeldags glødepære på 85 W.

Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

15W.

Men det er LED. Og den tilsvarer 85W i glødepærer. Personlig synes jeg det var litt mye lys. Håper det er varmt lys og ikke veldig hvitt.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En annen ting er om du vil sette den pæra i den lampa. En pære på 1250 lumen i en lampe som ikke skjermer pæra i det hele tatt kan bli litt vel heftig for de fleste. :P

Takk til dere som svarte :)

Jeg prøvde først med denne lyspæra og da gikk sikringen. Hvorfor det egentlig? 

20231218_104728.jpg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

20231218_104728.jpg

Vet ikke hvorfor den gikk, men det var vel like greit. Du vil definitivt ikke ha 10W cool white i denne lampen. Kjøp 5W eller lavere fra en ordentlig produsent som er warm white

• Liker 2
Skrevet

Wattbegrensningen på gamle lamper er beregnet ut i fra gammeldagse lyspærer som blir veldig varme. Hvis du satte i for stor pære, kunne lampeholder og lampeskjerm bli så varm at de tok skade eller enda verre, tok fyr.

Med LED-pærer er det mye mindre varmeutvikling, og denne watt-begrensningen er ikke så mye til nytte lenger. Når du bruker moderne LED-pærer i gamle lamper, kan du bruke stort sett hva du vil uten at det er noen fare. Eneste anbefaling er at du unngår å bruke pærer som trekker mer strøm en maks-grensa på lampa, men den pæra du henviser til trekker bare 15 watt, så der er du godt innenfor alle marginer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

20231218_104728.jpg

Fordi du koblet ei lyspære som krever 24V på en strømkilde som gav 220V...

Hva er det du prøver på egentlig?

Dette er en dekorativ lampe hvor man setter i ei svak lyspære som gir et varmt og dempet lys. Helst dimbart, men det forutsetter dimmer i forkant.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

20231218_104728.jpg

Ikke godt å si, men jeg tviler sterkt på at det har noe med lyspæra å gjøre. 

Er selve lampa montert av noen som vet hva de driver med (altså en elektriker)? Jeg synes det ser ut som det er trukket strøm fra takplafonden rett ved siden av, noe som ser litt merkelig ut ved første øyekast. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke godt å si, men jeg tviler sterkt på at det har noe med lyspæra å gjøre. 

Er selve lampa montert av noen som vet hva de driver med (altså en elektriker)? Jeg synes det ser ut som det er trukket strøm fra takplafonden rett ved siden av, noe som ser litt merkelig ut ved første øyekast. 

Glem det, jeg overså det med 24V. Hør på @Snublefot62. :) 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

20231218_104728.jpg

Prøver du å brenne ned huset ditt? Den pæra der er ikke beregnet for vanlige hus. Noen hytter med solcellepaneler kan ha 24V likestrøm strømsystem, men i vanlige hus bruker vi 220V vekselstrøm

Skrevet
Snublefot62 skrev (5 timer siden):

Fordi du koblet ei lyspære som krever 24V på en strømkilde som gav 220V...

Hva er det du prøver på egentlig?

Dette er en dekorativ lampe hvor man setter i ei svak lyspære som gir et varmt og dempet lys. Helst dimbart, men det forutsetter dimmer i forkant.

newman01 skrev (4 timer siden):

Prøver du å brenne ned huset ditt? Den pæra der er ikke beregnet for vanlige hus. Noen hytter med solcellepaneler kan ha 24V likestrøm strømsystem, men i vanlige hus bruker vi 220V vekselstrøm

Hvordan vet dere at det er 220V? Hvordan finner man ut dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står jo på esken at pæren er 24 Volt, det står også at den funger på vekselstrøm (AC) så lenge det er 50 Hertz og på likestrøm (DC).

Stort sett alle vet at strømmen i hus i Norge er 230 Volt vekselstrøm og 50 Hertz. 

Anonymkode: 736b1...0af

• Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er ikke det allmenn kunnskap? Bare slikt man veit etter at man har vokst opp, gått på skole og handlet ulike elektriske duppedingser opp gjennom livet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første kan du sannsynligvis se på den gamle pæra at den skal ha 220-240V. Ikke 24V.

Dersom du ikke vet dette så spør du i butikken og får svar der. Å bare kjøpe tilfeldige pærer er både bortkasta og kan til dels være farlig.

I tillegg som nevnt tidligere så finnes det ulike variasjoner i lys. Du har styrke, lumen, som gir mengde lys. Og så har du fargen, kelvin, som gir fargetemperatur.

På lamper uten skjerm eller deksel hvor du ser rett inn på pæra så skal du ha svakt lys så du ikke blir blendet. Skal du bruke lyset i et arbeidsrom bør du ha hvit farge (høy kelvin) og skal du ha dekor eller kos så skal du ha varmt lys (lav kelvin).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...