Gå til innhold

Flere med hoste over flere uker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er det flere som har hatt hoste i flere uker? Jeg og mini har vært syk siden oktober, med hoste og verk i kroppen. Både tørrhoste og stygg slimhoste. Vil det gå over eller er trengs det antibiotika tro? 

Anonymkode: ec937...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fryktelig mye av det for tiden. Jeg hostet tre måneder i strekk i høst. 

Det hjelper ikke med antibiotika om det er et virus. Men du må jo høre med legen din, om du føler for det. 

Anonymkode: e34b8...157

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt det selv, men det er mange på jobb (barnehage) som har stygg hoste, og har hatt det i mange uker. Både voksne og barn. Det har ikke vært noe som kunne behandles hos dem.

Men er det veldig plagsomt, og f.eks. går utover nattesøvn, ville jeg hørt med legen. Mannen min fikk hostesaft på resept til slutt da han hadde noe lignende tidligere i høst. Mens det ene barnet vårt, som også hadde samme type hoste ikke kunne få hostesaften. 

Anonymkode: d8b53...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig mycoplasmatisk lungebetennelse. Hadde det selv for noen år siden. Behandling må igangsettes tidlig i forløpet for å ha effekt. De varslet bølge av mycoplasma,covid,influensa og rs virus tidligere i år.

Anonymkode: 11552...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det hele familien men er bedre nå. Varte 3 uker kanskje fra tidlig november til nå nylig, langvarig skikkelig kraftig hoste både tørr og slim etter at vi var slått ut i dagesvis med inflensa/forkjølelse av noe slag. Mannen og barnet hoster fremdeles litt men jeg hoster ikke mer. Jeg er nok flinkere til å tvinge meg til å ikke hoste, som gjør at det går over fortere. (Har mye erfaring med halsbetennelser osv og jeg vet at å gjøre alt for å begrense hosting er det som funker best men såklart noen ganger klarer man bare ikke å la være)

Vi var i kontakt med lege pga barnet men det var ikke noe å gjøre og ingen medisin barnet kunne få. Angrer litt på at vi ikke gikk tidligere og fikk ordentlig hostesaft til oss voksne da, vet at det finnes for har tatt det før og det funker litt, men tenkte hele tiden at det sikkert gikk over snart. 

Anonymkode: 74498...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte og i november at andre barn i barnhagen hostet på samme måte. Er nok noe som har gått og fastlegen ga samme inntrykk da vi var der med barnet at det var noe som var mye av nå. Er vel ikke så uvanlig at man har sånt på høsten? At vi kanskje har glemt det litt etter covid hvordan det var før? Jeg pleide å ha halsbetennelse nesten hver november/desember før 2020.. 

Anonymkode: 74498...d43

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har hele familien hostet mer eller mindre sammenhengende siden september.

Anonymkode: 9304c...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en hoste i ca november. Var skikkelig syk i 3 uker og sykemeldt i en uke. Fikk ikke sove noe særlig et strekk på ca 5 dager.. Nå har jeg begynt å trene igjen, men må stadig stoppe opp og hoste. Fortsatt slim i luftveiene som ikke forsvinner. 

Har antatt det var korona. 🤷

Anonymkode: f153c...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går fryktelig mye av det for tiden. Jeg hostet tre måneder i strekk i høst. 

Det hjelper ikke med antibiotika om det er et virus. Men du må jo høre med legen din, om du føler for det. 

Anonymkode: e34b8...157

Et virus kan gå over til bakteriell infeksjon, som bronkitt og lungebetennelse. Om det varer over uker ville jeg oppsøkt lege. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt stygg hoste i rundt 2 måneder og hadde feber/kroppsverk 6 des og rundt en ukes tid, først i går og i dag at hosten har begynt å gå over litt 😅

Anonymkode: c7f03...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to forkjølelser med et par ukers mellomrom. Slet med kraftig hoste i 9-10 uker til sammen. Fikk ikke annen hjelp en hostesaft på resept.

Anonymkode: e762a...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2av12 skrev (På 25.12.2023 den 2.45):

Har hat tørrhoste i 2 måneder. Ser ikke ut til at det skal slippe med det første. Utrolig frustrerende da jeg er på vei over i ny jobb.

Mini har hatt det i snart 3 mnd, og vi andre i over 2 mnd. Gir seg ikke 😮‍💨 bare fått snørr som en trivelig bonus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hostet og vært ekstremt tungpustet og på grensen til innleggelse pga pusten flere ganger siden 6.oktober. Siste uka før jul merket jeg tydelig bedring.

Hadde høy crp etter ca 14 dager og fikk antibiotikakur. Etter det har det ikke vært noe annet "galt" enn tette lunger. Og hoste da, masse slimhoste og noe tørrhoste. Ekstremt slitsomt i lengden, har vært sykemeldt i flere uker. Nytter ikke jobbe på skole når man blir anpusten av å klø seg på nesa.... Håper for all del jeg ikke får noe nytt umiddelbart nå. Har vært på røntgen av lunger, testet for absolutt alt av covid, influensa og lungebetennelser, CT av lunger i morgen. Men nå er det altså en god del bedre, tross alt....

Anonymkode: c8681...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker

Hei! Denne tråden virker litt avsluttet - men hvordan går det med dere? 

Jeg ble småsyk den 23.desember (første dag på ferie) og har vært det nesten frem til dags dato. 

Jeg nyser i perioder mye, har mye snørr og noen ganger så er det så mye snørr at jeg «svelger» det, slik at jeg etterpå hoster det opp? Om det gir mening. Dette har dog bare skjedd 1 gang. Forrige uke var jeg forkjølet og lå i sengen hele tiden. Ellers snyter jeg meg hele tiden, spesielt om morgenen. Hoster en del gjennom dagen. I kveld var det verst, stod opp midt på natta fordi jeg hostet SÅ mye. Skummelt. 

jeg har ikke vært hos legen enda og mistenker jo det verste med engang. Har derfor bestilt time hos en privat lungespesialist og vil få ham til å gi meg røntgen. Er redd dette ikke er symptomer på kreft.  Ellers jobber jeg fra morgen til kveld, spiser normalt,  gått litt opp i vekt, ltit små trøtt enkelte dager, trener ikke og har røyket i flere år tidligere. Er 29

Anonymkode: d3107...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hostet hver vinter de siste årene, i mange måneder. Kremter mye også, slimete hals, klør i øyne og ører, tett nese, asthmalignende symptomer ved trening, osv., osv.... Kjempeirriterende!
De har tatt haugevis av tester på meg på sykehuset og hos legen uten å finne noe. Jeg har selv konkludert med at det trolig er LPR/"laryngopharyngeal reflux" og/eller "post-nasal drip" (såpass sjeldne at de ikke ser ut til å ha norske navn, men det er høyst reelle lidelser som mange nok går rundt med uten å vite om).
Tror det har med bl.a. tørr inneluft å gjøre (og/eller vitamin D-mangel + dårlig kosthold generelt). Det ble værre da vi flyttet til hus med balansert ventilasjon.

Anonymkode: c0554...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 22.57):

Jeg har hostet hver vinter de siste årene, i mange måneder. Kremter mye også, slimete hals, klør i øyne og ører, tett nese, asthmalignende symptomer ved trening, osv., osv.... Kjempeirriterende!
De har tatt haugevis av tester på meg på sykehuset og hos legen uten å finne noe. Jeg har selv konkludert med at det trolig er LPR/"laryngopharyngeal reflux" og/eller "post-nasal drip" (såpass sjeldne at de ikke ser ut til å ha norske navn, men det er høyst reelle lidelser som mange nok går rundt med uten å vite om).
Tror det har med bl.a. tørr inneluft å gjøre (og/eller vitamin D-mangel + dårlig kosthold generelt). Det ble værre da vi flyttet til hus med balansert ventilasjon.

Anonymkode: c0554...61f

Så godt å høre fra noen som har vært i samme situasjon. I dag har jeg i tillegg til å være snufsete, nyse og hoste, vært veldig kald og fryst. Føler jeg har en forkjølelse som bygger seg opp - men jeg var jo forkjølet forrige uke også. Så rart å bli forkjølet på nytt på så kort tid! Men det skal sies at jeg har en jakke som ikke er mulig å lukke, samt jeg tror jeg blir fortere syk nå som jeg allerede er småsyk hele tiden. Men har ikke vært hos legen enda…

Anonymkode: d3107...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mellomste på 5 har hostet siden før jul. Hun fikk astmamedisin hos legen nå for å prøve å lindre.

Mannen min har hostet i en måned nå. Virker som om det aldri skal gi seg..

Anonymkode: dcf6e...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...