AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 7. trinn trinn skal synge foran hele skolen som del av julefeiringen, og barna har fått beskjed fra læreren om å ha på enten bunad, eller hvit overdel og sort underdel. Jeg synes det er helt greit hvis noen vil bruke bunad, men skjønner ikke hvorfor man ikke kan ha penkjole? Det blir så veldig tydelig hvem som har råd til bunad og hvem som ikke har det? Anonymkode: bcb4b...c47
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 Blir ikke noe mindre synlig ved bruk av penkjole 😅 Folk blir nå krenket og sure for alt mulig rart..... Et kor med bunader og hvit overdel m/ svart bukse/skjørt til høres ut som en stilren forsamling. En god plan Anonymkode: 6849b...a0d 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det blir så veldig tydelig hvem som har råd til bunad og hvem som ikke har det? Anonymkode: bcb4b...c47 De aller færreste 12/13-åringer har bunad. De fleste som har bunad får det enten til konfirmasjon eller i voksen alder. Det blir nok ikke et så stort problem som du ser for deg. Anonymkode: 40965...369
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 De fleste i den alderen (12 år) har barnebunad og ikke ekte bunad. En barnebunad er for gutter gjerne billigere enn en dress, og heller ikke særlig dyrere enn en penkjole til jente. Skjønner ikke problemet. Om så fem jenter i klassen har ekte bunad. Skjønner fremdeles ikke problemet. Det eksisterer kun i ditt hode. Anonymkode: c4b01...728 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 Det er vel uansett de færreste 7. klassinger som har «ordentlig» bunad? Med bunad menes jo helt sikkert den typen festdrakt til barn som alltid selges i alle kjedebutikker rundt 17. mai, og koster 3-400 kr. Her vi bor har de fleste det uansett, og iallfall alle jentene. Det er iallfall ingen stor kostnad og ikke noe som synliggjør «forskjell på folk». Får også lett kjøpt festdrakt til barn brukt på Finn for et par hundrelapper. Anonymkode: d911e...a54 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 Jeg hadde ikke likt å stå der i sort og hvitt mens andre står i en flott bunad. Da ville jeg heller hatt festkjole. Og bunadene er jo ofte fargerike, så skjønner ikke at festkjoler lissom ikke er pene i koret de også, heller at det virker som de er mindre verdt. Anonymkode: bcb4b...c47
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 Har du noensinne tenkt på hvordan voksne kor går kledd? Stikkordet er ikke regnbue.. Anonymkode: a7149...3ce
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Skrevet 18. desember 2023 Nei, men det er sjelden jeg MA ha på meg sort-hvitt mens kollegaen min kommer i bunad, ass. Anonymkode: bcb4b...c47 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Skrevet 18. desember 2023 Blir jo festlig for den ene bunadklumpen i koret der.. Glad det jobber mere fornuftige folk på skolen til barna mine. Anonymkode: 7a559...cef 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #10 Skrevet 19. desember 2023 Hvit overdel og sort underdel er helt standard kor- og orkesterantrekk. Røde julekjoler og rosa "penkjoler" er ikke. Bunad er ekstra fint korantrekk. Hvis noen har ekte bunad er det bare fint at de får brukt den, de kan ikke eie et slikt plagg og ikke bruke det av hensyn til andre som ikke har det. De som har festdrakter syns jeg også skal få bruke dem, min 12-åring har en hun vokser ut av hvert øyeblikk nå, hun tror det er like fint som "ekte" bunad og hun føler seg i hvertfall like fin, og skal vi fortelle henne at det ikke stemmer? Jeg tenker din og andres jenters "problem" her er at de har fine penkjoler de gjerne ville brukt, men de har flere anledninger til å vise dem fram enn man har med en bunad/festdrakt. Argumentet ditt om at det er synlig gjelder jo ikke, det er synlig uansett. Anonymkode: c9643...c07 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #11 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvit overdel og sort underdel er helt standard kor- og orkesterantrekk. Røde julekjoler og rosa "penkjoler" er ikke. Bunad er ekstra fint korantrekk. Hvis noen har ekte bunad er det bare fint at de får brukt den, de kan ikke eie et slikt plagg og ikke bruke det av hensyn til andre som ikke har det. De som har festdrakter syns jeg også skal få bruke dem, min 12-åring har en hun vokser ut av hvert øyeblikk nå, hun tror det er like fint som "ekte" bunad og hun føler seg i hvertfall like fin, og skal vi fortelle henne at det ikke stemmer? Jeg tenker din og andres jenters "problem" her er at de har fine penkjoler de gjerne ville brukt, men de har flere anledninger til å vise dem fram enn man har med en bunad/festdrakt. Argumentet ditt om at det er synlig gjelder jo ikke, det er synlig uansett. Anonymkode: c9643...c07 Hva mener du med at det er synlig uansett? Anonymkode: 7a559...cef
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du med at det er synlig uansett? Anonymkode: 7a559...cef At enten man stiller i svart-hvitt eller kjole så er det synlig uansett "hvem som ikke har råd til bunad"? Tenker at jo, det går fint an å eie et slikt plagg og ikke få bruke det av hensyn til andre. I skolen. Og at standard korantrekk ikke er en viktig verdi i denne sammenhengen. Anonymkode: 7a559...cef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå