Gå til innhold

Får beskjed om å ikke handle julegaver nå???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster som har fire barn. Hun har null økonomisk styring og spør ofte om å låne penger. Dvs, hun spør om å låne,  men betaler sjeldent tilbake.  De har nå nettopp kommet tilbake fra Syden og nå til morgen I dag tikket det inn en melding om at de ikke har råd til å kjøpe julegaver til oss, så vi skal ikke kjøpe til dem. I disse tider har jeg ganske stram økonomi selv, men har selvfølgelig prioritert å kjøpe julegaver til dem. Til søsteren min, har jeg kjøpt gavekort på spa. Vurderer å beholde det selv og bare gi gavene til ungene. Kjenner jeg blir så fryktelig irritert. At hun ikke kjøper til meg, er greit nok, men at hun velger bort ungene mine stikker. 

Er jeg urimelig som blir sur for dette?

Anonymkode: 80c19...afc

• Liker 2
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en søster som har fire barn. Hun har null økonomisk styring og spør ofte om å låne penger. Dvs, hun spør om å låne,  men betaler sjeldent tilbake.  De har nå nettopp kommet tilbake fra Syden og nå til morgen I dag tikket det inn en melding om at de ikke har råd til å kjøpe julegaver til oss, så vi skal ikke kjøpe til dem. I disse tider har jeg ganske stram økonomi selv, men har selvfølgelig prioritert å kjøpe julegaver til dem. Til søsteren min, har jeg kjøpt gavekort på spa. Vurderer å beholde det selv og bare gi gavene til ungene. Kjenner jeg blir så fryktelig irritert. At hun ikke kjøper til meg, er greit nok, men at hun velger bort ungene mine stikker. 

Ta det spaet selv, og nyt det 🤗

Anonymkode: e11cd...b4c

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tenker: jeg ville ikke gitt spa gavekort til noen om jeg har stram økonomi. Utover det, gi gave til barna og ikke henne. 

Anonymkode: 969da...09d

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet

Ville ikke gitt henne gavekortet. Helt greit å ikke ha råd, men å komme så tett oppunder jul, og i tillegg rett etter en sydentur er bare rævva oppførsel!

• Liker 38
  • Nyttig 6
Skrevet
altflyter skrev (2 minutter siden):

Ville ikke gitt henne gavekortet. Helt greit å ikke ha råd, men å komme så tett oppunder jul, og i tillegg rett etter en sydentur er bare rævva oppførsel!

Helt enig med deg.

Julegaver burde vært avtalt mye lengre enn en uke før jul, de aller fleste er ferdig med julegavekjøp nå. 

Og om man stadig må låne penger fordi man er blakk så reiser man da ikke på sydentur, helt utrolig.

TS. Jeg hadde beholdt (eller solgt det til noen andre) dette spagavekortet. Hun sier at du ikke skal kjøpe til dem så da gjør du heller ikke det. 

Anonymkode: cb3d0...bb7

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvor dyre gaver har du kjøpt til ungene? Kan de kanskje byttes i noe billigere hvis de var veldig dyre så du kan kjøpe noe ekstra til egne barn istedet? Jeg ville fremdeles gitt noe til tantebarna mine uannsett min søsters oppførsel. 

Hadde dette vært min søster hadde jeg sagt ifra til henne da. Det er dårlig stil å komme så sent å si at man ikke skal kjøpe julegaver og rett etter en Sydentur? Greit nok at man ikke vil kjøpe til voksne men man bør si ifra før. Og man bør kjøpe til barna. Ville sagt at jeg såklart allerede har kjøpt gaver til barna hennes og at det er dårlig gjort å komme så tett før jul å si dette, at det er trist for dine barn å ikke få gave av tanten sin.

Hadde behold og brukt spagavekort selv! 

Anonymkode: 2491f...007

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er dårlig ja. Behold gavekortet selv og nyt en dag på spa. Gi gavene til tantebarna, og si fra om at du allerede hadde kjøpt gaver, og neste gang må dette avtales tidligere. Kanskje hun tenker litt. 

Anonymkode: 3ed3d...f2e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en søster som (...) har null økonomisk styring og spør ofte om å låne penger. Dvs, hun spør om å låne,  men betaler sjeldent tilbake.

I disse tider har jeg ganske stram økonomi selv

Synes du selv du har god økonomistyring, når du har stram økonomi og blir ved å gi henne penge som ikke kommer retur? 

Anonymkode: de554...8e6

• Liker 2
Skrevet

Det er jo litt rart at de har råd til å bruke titusener av kroner på en sydentur, men ikke råd til å bruke noen hundrelapper på julegaver. Men de hadde kanskje egentlig ikke råd til sydenturen, heller, bare at de følte at de "måtte". Det er jo akkurat slike prioriteringer som er oppskriften på å havne i luksusfellen.

Jeg synes det er litt seint å komme nå og avtale at man ikke skal gi hverandre julegaver. Selv om det kanskje er litt stygt, så kunne det jo være en lærepenge for henne at du gir bort de julegavene du har planlagt å gi bort, både til henne og barna, og så kan hun sitte der med dårlig samvittighet for å ikke ha noe å gi tilbake. Da kan det hende hun prioriterer på en annen måte neste gang.

• Liker 3
Skrevet

Dropp gave til søster, men gi til tantebarn. De trenger en fungerende tante, mer enn andre barn kanskje.. 

Anonymkode: 6a914...fd0

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Bruk spa-kortet selv!

Til neste år; se til å avtale om gaver eller ikke allerede i november. 

Mannen min har avtalet med sine søsken om gaver till varandre og til onkel/tante barnen. Vi har alle godt råd, men å sende gaver er dyrt, og barnen har det meste allerede. De satte en aldersgrense når barnen ikke får gaver lengre. 
Hvis vi er på besøk når de har bursdag får de selvfølgelig en gave, men vi bor langt fra dem.

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, aksase said:

Det er jo litt rart at de har råd til å bruke titusener av kroner på en sydentur, men ikke råd til å bruke noen hundrelapper på julegaver. Men de hadde kanskje egentlig ikke råd til sydenturen, heller, bare at de følte at de "måtte". Det er jo akkurat slike prioriteringer som er oppskriften på å havne i luksusfellen.

De har nok helt grei økonomi. Sikkert typene som bruker opp hele lønningen den 1 på alkohol, tobakk og noe de hadde lyst på

• Liker 1
Skrevet

Spaet hadde jeg tatt selv, søsteren har jo akkurat vært i Syden😆 Tantebarna hadde jeg selvsagt gitt til; jeg har selv gitt gaver til tantebarn uten at mine søsken har husket på mine barn.

Det er forøvrig forskjell på "å ha råd til" og "å prioritere". Her har søsteren prioritert reise foran gaver, så da har hun også nedprioritert gaver. Jeg skulle gjerne hatt det i meg å prioritere en sydentur nå i vintermørket (er vinterdeprimert for tiden), men har valgt å bruke pengene på gaver til de nærmeste i stedet. Ei venninne av meg gjorde det motsatte, men hun sa i hvert fall i fra til familien allerede i sommer at hun kom til å droppe gaver i år til fordel for strandliv i desember.

Anonymkode: 7982b...cc7

• Liker 5
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en søster som har fire barn. Hun har null økonomisk styring og spør ofte om å låne penger. Dvs, hun spør om å låne,  men betaler sjeldent tilbake.  De har nå nettopp kommet tilbake fra Syden og nå til morgen I dag tikket det inn en melding om at de ikke har råd til å kjøpe julegaver til oss, så vi skal ikke kjøpe til dem

Slutt å lån henne bort penger. Neste gang hun spør så tar du henne til veggs "Hvorfor må du låne penger når du nettopp har vært i Syden?" 

Eller tilby de mat istedenfor penger. Si "Jeg har ikke penger, men jeg kan ta ut noen ting ifra fryseren du kan få". Da skal du se de takker nei til hjelp, og plutselig klarer de seg på egenhånd. Pengene de trenger til "mat" går nok bare til godteri, brus, snus og alkohol 

Endret av AndreaJohan
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Trenger ikke gi gaver til tantebarna heller? Regner med moren prioriterte å kjøpe gaver til sine så da burde du gjøre det samme. Returner gavene og spar pengene om du har dårlig råd, eller kjøp litt finere gaver til barna dine evt. kjøp gaver «fra tante» til barna dine.

Anonymkode: eab9f...c76

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger ikke gi gaver til tantebarna heller? Regner med moren prioriterte å kjøpe gaver til sine så da burde du gjøre det samme. Returner gavene og spar pengene om du har dårlig råd, eller kjøp litt finere gaver til barna dine evt. kjøp gaver «fra tante» til barna dine.

Anonymkode: eab9f...c76

Nei... Ikke straff barn for foreldrenes valg. 

Anonymkode: 57690...53d

• Liker 4
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du gir bare for å få med andre ord? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja. Dette er jo din søster. Man kjenner lusa på gangen.

1. slutt å låne henne penger. Hun er voksen. Hun tåler å måtte gå til nav, gå sulten eller annet dersom hun velger å ikke styre økonomien sin. 
2. gi gaver til ungene. Og inviter dem gjerne over litt ekstra. De er familie, og barn av ustabile voksen behøver at øvrig slekt tar en dugnad på oppdragelse dersom det skal være håp om at de får et ok liv.
3. bytt inn Elelr benytt gavekortet til din søster selv. Eller gi det til noen andre.
4. svar «å, så godt du også synes det. Jeg har ment å ta opp dette med deg i flere år. Da er bi enige om å fra i år slutte å gi gaver oss voksne i mellom!» og så slipper du gi henne gaver noensinne igjen. 

Anonymkode: 1be8f...fd4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
6 minutter siden, Jentamedtekopp said:

Så du gir bare for å få med andre ord? 

Følte du deg truffet? Er du den griske typen som alltid tar og gir aldri noe tilbake? Skikkelig gøy å gi masse til noen som aldri gir noe tilbake. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...