Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okay, jeg hopper i det, men det får bare stå sin prøve. 

Vi har fast julefrokost, der vi inviterer barn og min manns x samboer, samt min familie som er her i området eller på besøk( mine er lengts reisende) og de som måtte ønske å komme. 

VI holder all drikke til maten, all maten og har ikke noe problem der. Men så kom vi til middag 2 juledag da. Nå må det sies at vi har alkoholfri jul hele julen og vi har barn som drikker mye brus. Vanligvis har vi holdt alt av drikke hele julen igjennom. Men i går var vi alle samlet her og vi spurte om de kunne ta med seg drikke til middagen 2 juledag. Det var ikke noe problem bortsett fra 2 av barna og en annen. Hvorfor , siden vi inviterte?  Det er sånn at de liker ikke disse " billig" merkene, og det drikkes brus fra de kommer på midt på dagen, gjerne 3 timer før middag og det drikkes mye brus under mat og når de drar da gjerne nærmere midnatt. 

Hvordan er det med dere, holder dere alltid drikke hele julen, ubegrenset?

Anonymkode: db61f...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere inviterer og dere setter reglene. Greit å avklare sånt på forhånd.

Dersom vertskapet hadde sagt til oss at vi skulle ta med det vi ville drikke til vi kom så hadde vi sagt selvsagt og så spurt (og kanskje insistert) på om det var noe mer vi kunne tatt med.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg sørger for drikke til alle gjestene når jeg inviterer ja. Men om jeg har feilberegnet mengden jeg kjøpte inn så spør jeg bare gjestene om de har mulighet å ta med noe. Men vi har også søndagsåpne butikker i nærheten, så det løser seg alltid.

Når jeg blir invitert, så spør jeg om å få bidra enten med dessert eller noe annet fordi jeg er veldig takknemlig for å slippe å lage middag den dagen🙈 Hadde ikke hatt et problem med å ta med brus altså.

Anonymkode: c4c90...5c9

• Liker 2
Skrevet

Hele julen eller julefrokost og middag 2. juledag? Hvis det er det siste,er jeg egentlig enig - dere inviterer og betaler. Så server vann. Inviterer dere,bestemmer dere også hva som skal tilbys.

Anonymkode: 747db...ae8

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

vi spurte om de kunne ta med seg drikke til middagen 2 juledag. Det var ikke noe problem bortsett fra 2 av barna og en annen. Hvorfor , siden vi inviterte?  Det er sånn at de liker ikke disse " billig" merkene

Dette gir ikke mening. 3 ville ikke ta med drikke selv... fordi de ikke liker billigmerkene? 

Anonymkode: f605d...7dd

• Liker 9
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Okay, jeg hopper i det, men det får bare stå sin prøve. 

Vi har fast julefrokost, der vi inviterer barn og min manns x samboer, samt min familie som er her i området eller på besøk( mine er lengts reisende) og de som måtte ønske å komme. 

VI holder all drikke til maten, all maten og har ikke noe problem der. Men så kom vi til middag 2 juledag da. Nå må det sies at vi har alkoholfri jul hele julen og vi har barn som drikker mye brus. Vanligvis har vi holdt alt av drikke hele julen igjennom. Men i går var vi alle samlet her og vi spurte om de kunne ta med seg drikke til middagen 2 juledag. Det var ikke noe problem bortsett fra 2 av barna og en annen. Hvorfor , siden vi inviterte?  Det er sånn at de liker ikke disse " billig" merkene, og det drikkes brus fra de kommer på midt på dagen, gjerne 3 timer før middag og det drikkes mye brus under mat og når de drar da gjerne nærmere midnatt. 

Hvordan er det med dere, holder dere alltid drikke hele julen, ubegrenset?

Dere er absolutt ikke kravstore. Om noe gir det for mye. Det er ikke gøy å gi til noen som bare tar og tar, og forventer å få alt gratis. Hadde jeg fått en slik respons av en voksen hadde det ikke blitt flere gratis måltider 

Skrevet

Kjøp billigmerkene og si fra at det er det som tilbys ☺️ da vil de fort ta med noe annet til seg selv uten at dere ber om det. 

Anonymkode: 9e655...a9e

• Liker 6
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette gir ikke mening. 3 ville ikke ta med drikke selv... fordi de ikke liker billigmerkene? 

Det er vel barna som mener at vertskapet har "ordentlig" brus mens foreldrene kjøper bare Prima brus 

Skrevet

Jeg hadde syntes at det var rart om mine foreldre ba meg ta med brus. Med mindre de hadde glemt å kjøpe. Men kan selv spørre dem. De har god råd og jeg er arbeidsledig/alenemor til 2 og har dårlig råd.

Anonymkode: 8fe5e...4db

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det er så urimelig å spørre gjester om å ta med noe brus når man steller istand middag og mat.

Men forstår ikke helt innlegget da for du prater om frokost først men så middag? Og er det sånn at barna ikke liker billigbrusen du tilbyr? For isåfall så er jo ikke det ditt problem egentlig. Om det er sånn at du synes det er greit å kjøpe noe billigbrus så kan si til foreldrene at du har kjøpt 4 flasker "prima cola" og om barna deres vil ha noe annet eller mer enn det må de ta det med seg. 

Selv om det er jul trenger vel heller ikke barn å drikke ubegrensede mengder brus.. Vet jo ikke hva du ser på som mye da men de trenger jo ikke 1,5 liter hver liksom. 

Anonymkode: 17bf2...7a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var ikke noe problem bortsett fra 2 av barna og en annen. Hvorfor , siden vi inviterte?  Det er sånn at de liker ikke disse " billig" merkene, og det drikkes brus fra de kommer på midt på dagen, gjerne 3 timer før middag og det drikkes mye brus under mat og når de drar da gjerne nærmere midnatt. 

Brus, er det virkelig noe problem å kjøpe til sine egne unger? 

Anonymkode: 50272...091

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Kan du ikke bare kjøpe billig brus om dem drikker det? Er jo tilbud på det hele tiden? Men ja, jeg synes det er rart. Du inviterer, men det betyr også at du kan servere hva du vil. Du kan servere vann og saft. 

Anonymkode: 785be...628

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Kan du ikke bare kjøpe billig brus om dem drikker det? Er jo tilbud på det hele tiden? Men ja, jeg synes det er rart. Du inviterer, men det betyr også at du kan servere hva du vil. Du kan servere vann og saft. 

Ser nå at jeg misforstod, og de ikke liker billig merkene. Syns uansett det er rart å ikke serve drikke selv til maten. Jeg tenker uansett at du kan kjøpe inn de merkene du vil selv, også får de drikke den brusen som serves om de vil ha. Det et jo uansett tilbud på det så man blir jo ikke ruinert av å kjøpe cola og solo heller så jeg forstår fortsatt ikke problemstillingen din. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kom litt feil skrevet her, de liker ikke billig brusen som de kaller det

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Brus, er det virkelig noe problem å kjøpe til sine egne unger? 

Hadde de bare klart å ha det til maten, men de drikker fra de kommer inn døra og til de går igjen, og sist de var her gikk det store mengder, jeg drikker max 1 flaske hele dagen mens de drikker langt mer enn det

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes ikke det er så urimelig å spørre gjester om å ta med noe brus når man steller istand middag og mat.

Men forstår ikke helt innlegget da for du prater om frokost først men så middag?

Det var for å illusterer hva  de får fra oss, det er ikke sånn at vi har lite på frokost bordet den dagen, det er mat for store summer, og de blir både til frokost julaften og middag 1 juledag så det var om det var helt feil å be de om å ta med egen drikke til middagen 1 juledag. Alle er i jobb, og vi har kun en inntekt for tiden. Hadde kjøpt inn en del brus på tilbud men de har de bare forsynt seg med når de har vært innom her.

Og er det sånn at barna ikke liker billigbrusen du tilbyr? For isåfall så er jo ikke det ditt problem egentlig. Om det er sånn at du synes det er greit å kjøpe noe billigbrus så kan si til foreldrene at du har kjøpt 4 flasker "prima cola" og om barna deres vil ha noe annet eller mer enn det må de ta det med seg. 

Selv om det er jul trenger vel heller ikke barn å drikke ubegrensede mengder brus.. Vet jo ikke hva du ser på som mye da men de trenger jo ikke 1,5 liter hver liksom. 

Anonymkode: 17bf2...7a0

Skrevet

Jeg ville enten kjøpt de dyre merkene på tilbud om jeg fikk tak i, eller kjøpt inn billigbrusene de "ikke liker" og sett om de drakk det dersom de ikke får tilbud om noe annet. 
(Og gi dem beskjed om at dere holder drikke, men at dere har kjøpt X, Y og Z, og om de vil ha noe annet må de ta med selv. ) 

Om dere skal holde alt, er det dere som bestemmer hva som serveres. 

Anonymkode: 1482b...f14

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha kjøpt drikke kun til middagen. Det som skal drikkes før og etter, får de ta med selv. Jeg mener det blir feil at du må kjøpe brusen som de skal bælge i seg. Det blir bare ekstra kostnader. Så kjøp billig brus til middag hvis du vil det 😊

Og jeg er en person som drikker mye brus selv, det er snakk om to 1,5 l flasker hver eneste dag. Jeg hadde tatt med meg egen drikke, som ble drukket før og etter middag. Hadde ikke forventet at vertskapet skulle ha kjøpt med ekstra.

Anonymkode: 55b0b...1e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hadde de bare klart å ha det til maten, men de drikker fra de kommer inn døra og til de går igjen, og sist de var her gikk det store mengder, jeg drikker max 1 flaske hele dagen mens de drikker langt mer enn det

Kan du definere store mengder? 

Her i huset tar vi oss råd til å ha brus i huset alle dager i jula. Uansett mengder. Kjøper på tilbud når det er og betaler rundt 10 kr literen. Såpass ofrer jeg på barn og barnebarn. Og ikke minst meg selv. 

Men er det et pengespørsmål og dere synes det koster for mye, ville jeg kjøpt mindre og servert det kun til middagen. Eller gitt de en 1,5 liter hver og de fordelt det som de selv ønsket. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kom litt feil skrevet her, de liker ikke billig brusen som de kaller det

Det gir fortsatt ikke mening. Hvis de tar med selv, kan de jo kjøpe noe de liker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...