Gå til innhold

Hvor går grensen for når dere blir hjemme fra jobb en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofte er det feber som er grensa for meg. 

Prøver å bruke en liksom-karensdag som rettesnor: ville jeg vært hjemme dersom det ikke var betalt. Altså, at jeg virkelig ikke kan gå på jobb. 

Anonymkode: fff55...635

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hjemme hvis jeg er syk. Dvs sykmeldt,  eller over 38 i feber. Går selvfølgelig på jobb selv om jeg har sovet lite, det er ingen sykdom å være trett. 

Anonymkode: cf006...335

Skrevet

Er spl.

må jobbe med vorona og munnbind fks. Så terskelen er høy. Men har jeg feber eller en fysisk skade som gjør at jeg ikke kan bevege meg må jeg av naturlige årsaker melde meg syk. Jeg melder inn sykt barn dag om barnet har feber. Nå har barnet og jeg omgangssyke, norovirus, så vi er hjemme 

Anonymkode: 6d0db...e75

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ofte er det feber som er grensa for meg. 

Prøver å bruke en liksom-karensdag som rettesnor: ville jeg vært hjemme dersom det ikke var betalt. Altså, at jeg virkelig ikke kan gå på jobb. 

Anonymkode: fff55...635

Jeg har så dårlig råd, at jeg ville møtt opp på jobb med 40 i feber og bare prøvd å snike meg til powernaps på toalettgulvet om det ble "for ille". Samme med omgangssyke - da kan man jo jobbe mellom spykulene, dersom man har toalettet innen rekkevidde. Hadde nok ikke fått gjort unna noe som helst av arbeidsoppgaver i den tilstanden, men jeg ville ikke klart å gå glipp av lønn.

Når det er sagt så har jeg jobb med hjemmekontor-mulighet OG jeg får full lønn ved egenmelding, så jeg har 1 egenmeldingsdag i 2023, pluss noen dager der jeg valgte hjemmekontor fordi jeg våknet og ikke var i form, men regnet med at det kom til å gå over på en time eller to. Folk får ikke "massivt dårligere moral" bare fordi man får lønnet sykemelding... 

Anonymkode: 02ae7...34d

Skrevet (endret)

Svaret på ett av disse spørsmålene må være «ja»:

1. Er jeg smittsom? 
2. Kommer jeg til å bli mye verre av å gå på jobb? 

Da er det nemlig ikke verdt det, verken for meg selv eller for andre. Ingen er tjent av å bli smittet av meg eller at jeg skal kræsje helt og måtte bli sykemeldt enda lenger enn om jeg tok en hviledag. 

Det gjelder forøvrig uansett hvilken sykdom det er snakk om. Majoriteten av mitt sykefravær er pga psykisk sykdom og søvnmangel. Ofte er en hviledag akkurat det jeg trenger for å hente meg inn igjen. 

Endret av Snop
  • Liker 1
Skrevet

Har (og har alltid hatt) veldig høy terskel for å bli hjemme. 

Som barn hadde jeg 3 dager fravær totalt på 12 års skolegang.. Så jeg er vokst opp med at man "skulker" ikke jobb/skole med mindre man er minst halvt død.. 

Nå har jeg mulighet for hjemmekontor, så da er det omtrent "umulig" for meg å "ta fri" med god samvittighet.. Om jeg ligger med hodet ned i do og spyr konstant, så har jeg tatt fri.. 

Anonymkode: 2e5fe...37f

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på hjemmekontor og styrer dagene veldig selv, så det er ikke så ofte jeg tar en sykedag da.

Men jeg har forståelse for at de som har fysisk belastende jobber har litt lavere terskel. Jeg kan jo ta pause når jeg vil. 

Anonymkode: 89d7b...670

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts  her  jeg har ddesverre ikke "gjemmekontor".   Da kunne jeg sittet hjemme foran pc i morgenkåpa... og vært snufs,  halvpjusk og trøtt. 

Jeg må ha på arbeidatøy,  logge inn på jobb, sette magneten på at jeg er "inne" på tavla  og ha sikkerhetsalarmen i beltet. 

Anonymkode: 13dc9...cf6

Når det gjelder når du, personlig, med din spesifikke jobb kan og skal møte og når du ikke skal møte (men altså ta sykedag) så har du da fått klare og gjenntagende instrukser om det fra din leder?

Jobber du med personer som påregnelig eller med sikkerhet har nedsattimunforsvar? Da skal du bli hjemme om du påregnelig eller antagelig er smittsom. Altså ikke når du føler deg syk, men når du må regne med å kunne smitte andre.

Dersom du arbeider i en prosess eller med mennesker som medfører at du må være årvåken hele din arbeidende tid og det kan gå skikkelig galt om du snubler, besvimer eller feks ikke ser et svingslag fra en bruker? Da må du være fullt årvåken for å stille på jobb. Da er ethvert tap av årvåkenhet årsak til å bli hjemme, og ethvert oppmøte når du ikke er fullt på alerten er et brudd med sikkerhetsinstruksen. Om du har sikkerhetsklarering er du i en av de to gruppene - eller du er i begge. Og du skal vite hvor grensen for når du blir hjemme går fordi dere skal ha gått gjennom det minst månedlig.

Anonymkode: aaba3...151

• Liker 1
Skrevet

Det vil jo variere litt mellom hvilken jobb man har også dette? 
Det er jo klart at de som sitter i ro på et kontor kan gå på jobb selv om de er litt syke, i motsetning til de som jobber direkte med pasienter/eldre/barn ol. Man må jo tenkte på smitte, om man klarer å utføre tunge/belastende oppgaver og slikt også. Eller være ute i -10 grader i flere timer osv. 

Anonymkode: ca637...0e4

Skrevet

Jeg har høy terskel. Har jobbet her i over tre år, og tror jeg kan regne på én hånd hvor mange dager jeg har hatt fravær. Da var det enten sykt barn, og covid en gang. Og en dag hadde jeg ikke fått sovet på natta, men dro likevel og fikk gå hjem tidligere, fordi jeg var ærlig. På min jobb er vi også avhengig av hver og en som dukker opp, så man får litt ansvarsfølelse. Om jeg ringer inn syk kk.7 på morgenen, er det ikke lett å finne noen til å overta vakta, og det gir mer arbeid til de andre på jobb.

Anonymkode: ba4b6...a33

Skrevet

Er bare hjemme hvis jeg er syk i den grad at jeg ikke orker å sitte oppreist å jobbe men må ligge i senga. Pga småbarn har jeg alltid sovet dårlig så det er ikke mulig å ta hensyn til. Jeg er også ganske ofte ordentlig syk så kan ikke bruke egenmelding på noe annet enn sykdom, er allerede nok borte med egen sykdom + barns sykdom. 

Jeg har jobb jeg kan ta hjemmekontor da og kan selv bestemme fra dag til dag om jeg vil jobbe hjemme eller dra på kontoret, de aller fleste dager iallfall (hender det er fysiske møter jeg har avtalt). Det gjør jo alt lettere for om det feks er mye snø, jeg er litt uvel og andre småting så jobber jeg hjemme.

Anonymkode: 36209...719

Skrevet

Jeg har altfor høy terskel for å bli hjemme. Tar en ivux og går på jobb med forkjølelse, og får et forlenget løp fordi jeg ikke får hvile. Ender med mer fravær enn nødvendig 

Skrevet

Jeg har svært lavt fravær. I løpet av de siste 30 årene, har jeg hatt ca. 15 sykedager. Svaret mitt blir teoretisk. Er jeg stuptrøtt, ville jeg tatt en egenmeldingsdag. Det samme om jeg ikke orker å jobbe av andre grunner. Arbeidsoppgavene mine forsvinner ikke av at jeg er borte en dag. 

Skrevet

Hjemmekontor om jeg så mye som nyser, siden jeg tar hensyn til kollegaene mine og ønsker ikke å smitte dem om jeg brygger på noe.

sykemelding om jeg er for syk til å jobbe. Det innebærer at sykdom gjør meg så trøtt at jeg må sove hele dagen, eller smerter som er så sterke at jeg ikke kan konsentrere meg. Praktiske med hjemmekontor er at jeg kan jobbe når som helst, så da kan jeg gjerne jobbe når jeg føler meg litt bedre i mellom eller på kvelden

Anonymkode: 7e030...2e5

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (46 minutter siden):

Jeg har svært lavt fravær. I løpet av de siste 30 årene, har jeg hatt ca. 15 sykedager. Svaret mitt blir teoretisk. Er jeg stuptrøtt, ville jeg tatt en egenmeldingsdag. Det samme om jeg ikke orker å jobbe av andre grunner. Arbeidsoppgavene mine forsvinner ikke av at jeg er borte en dag. 

Jeg tror dette er en medvirkende årsak til at mange ikke tar sykedager. 

Både jeg og mannen har det sånn også, og det å vite at om man "skulker" jobben en dag, så kommer man tilbake til et fjell av opphopet arbeid, og kortere tid å gjøre alt på (for ingen deadlines forlenges av at man er syk en dag), gjør at det blir kjempetungt å skulle ta en "fridag". 

Anonymkode: 2e5fe...37f

Skrevet

For min del er det ved moderat eller høyere feber, eller at jeg er så slapp i kroppen at jeg nesten bare orker å ligge. Heldigvis skjer det sjeldent. 

Anonymkode: dfb7a...909

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ta deg en sykedag og hent deg inn. La de andre med verdens viktigste jobb leke helter. Jorden går under om de ikke går på jobb en dag må vite. De er best i klassen. De går til og med på jobb med omgangssyke. De smittet hele arbeidsplassen, men det gjør ingen ting...de er jo der. Heltene so  tåler alt 😉

Anonymkode: 159f2...d77

jo, om alle skal være hjemme fordi man er litt sliten. Da stopper verden opp. 
 - for et tåpelig «ovenfra og ned» innlegg. 

Arbeidsmoral er det dessverre mange som mangler i dag.

Anonymkode: 51559...dc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når det gjelder når du, personlig, med din spesifikke jobb kan og skal møte og når du ikke skal møte (men altså ta sykedag) så har du da fått klare og gjenntagende instrukser om det fra din leder?

Jobber du med personer som påregnelig eller med sikkerhet har nedsattimunforsvar? Da skal du bli hjemme om du påregnelig eller antagelig er smittsom. Altså ikke når du føler deg syk, men når du må regne med å kunne smitte andre.

Dersom du arbeider i en prosess eller med mennesker som medfører at du må være årvåken hele din arbeidende tid og det kan gå skikkelig galt om du snubler, besvimer eller feks ikke ser et svingslag fra en bruker? Da må du være fullt årvåken for å stille på jobb. Da er ethvert tap av årvåkenhet årsak til å bli hjemme, og ethvert oppmøte når du ikke er fullt på alerten er et brudd med sikkerhetsinstruksen. Om du har sikkerhetsklarering er du i en av de to gruppene - eller du er i begge. Og du skal vite hvor grensen for når du blir hjemme går fordi dere skal ha gått gjennom det minst månedlig.

Anonymkode: aaba3...151

Så krasst svar, og så svarer du ikke engang på spørsmålet.

Anonymkode: 13dc9...cf6

• Liker 1
Skrevet

Trøtthet og slitenhet er ikke noe jeg normalt ville tatt en sykedag for. Men alt som kan smitte kollegaer, da holder jeg meg absolutt hjemme. Og jeg forventer den samme respekten fra de jeg jobber med. På min manns kontor kom en kollega inn med influensa i går, hun hostet og snørret på møter og i lunsjrommet hele dagen og snakket om «hvor høy terskel hun har for sykedager». Sinnsykt slemt mot alle som blir smittet de siste dagene mot jul nå. Jeg virkelig hater sånne folk, og jeg har aldri blitt imponert over mennesker som driter i normal folkeskikk for å fremstille seg selv som eksepsjonelt flinke piker. 

Anonymkode: ba921...342

Skrevet

Jeg er nesten aldri hjemme. Jobbet her i 8 år og vært hjemme en gang pga influensa og 3 dager pga overtråkk av ankel. 

Anonymkode: c092e...803

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...