Gå til innhold

Hvor går grensen for når dere blir hjemme fra jobb en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går grensen deres for når dere blir hjemme fra jobb en dag?

Om det er pga egen sykdom, sliten, sovet dårlig, noe med barna eller øvrig familie, dårlig føre på veien, nedsnødd bil, ski vm  eller hva som helst. 

(Jeg våkner i dag etter å ha jobbet dager og noen netter hele forrige uke(inkl helg). Jeg har en ny tøff innspurt før jul-uke nå, og er så sliten, sovet dåelig/vært våken på nettene.. pulsen  er høy, jeg er sint og irritabel på de rundt meg... kjenner jeg ikke "orker" en dag til med brukere og kolleger.. . 😭)

Anonymkode: 13dc9...cf6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar egenmelding/sykemelding når jeg er for syk til å jobbe. Er jeg bare trøtt/sliten så jobber jeg selvsagt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir hjemme fra jobb når jeg er syk. Trøtt/sliten er avspasering eller feriedag.

Anonymkode: 0cc4a...629

• Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som du trenger en dag hjemme.

De fleste på kg liker å fortelle at de går på jobb selv om de har knekt ryggen og må ligge i strekk. Vet ikke hvordan du jobber i julen, om du har en uke fri? I så fall hadde jeg bitt tenna sammen og kommet meg til juleferie. Ellers er det på tide med en pause i dag.

Anonymkode: 942f1...c2c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som du trenger en dag hjemme.

De fleste på kg liker å fortelle at de går på jobb selv om de har knekt ryggen og må ligge i strekk. Vet ikke hvordan du jobber i julen, om du har en uke fri? I så fall hadde jeg bitt tenna sammen og kommet meg til juleferie. Ellers er det på tide med en pause i dag.

Anonymkode: 942f1...c2c

Har fri lørdager og søndager i jul/nyttår. Jobber alle andre dager/kvelder/noen netter (inkludert røde dager), 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg blir hjemme fra jobb når jeg er syk. Trøtt/sliten er avspasering eller feriedag.

Anonymkode: 0cc4a...629

Jeg jobbet ikke sånn at jeg kan velge selv på morgenen å ta en impulsiv avspasering eller feriedag. 

Jeg har vel en litt spesiell jobb der vi er avhengig av å være fulltallig på jobb. (Er vi syke så må de ringe vikar)

• Liker 1
Skrevet

Det skal ikke mye til for ag jeg tar hjemmekontor, men for sykedag må jeg være sengeliggende omtrent.

Sliten er ikke grunn for sykedag! Som du sier blir det nok et helvete for de andre som må ha vikar for deg. Senk ambisjonene til jul og legg deg tidlig noen dager nå, så er du sikkert klar igjen 😊 Og ja, med små barn møtte jeg ofte på jobb etter å ha sovet maks en time, så vet godt hva det vil si å være sliten.

Anonymkode: 243f6...851

• Liker 1
Skrevet

Hjemmekontor har dessverre blitt den nye sykedagen for meg. Sist jeg tok ut egenmelding var i 2019, men jeg har kanskje hatt 10-15 dager siden hvor jeg normalt hadde gjort det. "Syk idag, men jobber hjemmefra som normalt" er den nye "Jeg er syk idag". 

Anonymkode: 3781c...697

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjemmekontor har dessverre blitt den nye sykedagen for meg. Sist jeg tok ut egenmelding var i 2019, men jeg har kanskje hatt 10-15 dager siden hvor jeg normalt hadde gjort det. "Syk idag, men jobber hjemmefra som normalt" er den nye "Jeg er syk idag". 

Anonymkode: 3781c...697

Oi, har du hatt 10-15 sykedager de siste fire årene? Det var mye. Har du litt svakt immunforsvar, eller noe kronisk? :(

Anonymkode: 56c71...c54

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det skal ikke mye til for ag jeg tar hjemmekontor, men for sykedag må jeg være sengeliggende omtrent.

Sliten er ikke grunn for sykedag! Som du sier blir det nok et helvete for de andre som må ha vikar for deg. Senk ambisjonene til jul og legg deg tidlig noen dager nå, så er du sikkert klar igjen 😊 Og ja, med små barn møtte jeg ofte på jobb etter å ha sovet maks en time, så vet godt hva det vil si å være sliten.

Anonymkode: 243f6...851

Det er så lett å si dette når man har mulighet for hjemmekontor. Jeg kan ikke ha hjemmekontor, og jobber svært lite ved pc. Jeg har en fysisk slitsom jobb (psykisk også altså).

Dersom jeg føler meg dårlig/sliten drar jeg ikke på jobb. Hadde jeg hatt en jobb der jeg satt på kontor, eller mulighet for hjemmekontor kunne jeg ha jobbet. 

Anonymkode: 1dfbc...262

• Liker 5
Skrevet

Jeg skal være skikkelig sjuk.

sovet dårlig og sliten er ikke noen grunn til å være hjemme. Det er dette jeg lærer datteren min som går på ungdomsskolen - man er ikke hjemme fordi man er sliten, da får man slappe av når man kommer hjem fra jobb/skole og i helgen. 

Har ei venninne som er hjemme fra jobb når hun er sliten, men allikevel orker hun full fres i helgene… lat er det hun er. 
Man må tåle å stå i bittelitt ubehag som det å sove dårlig eller å være sliten er.

Anonymkode: 51559...dc1

• Liker 4
Skrevet

Meg over - jobber som sykepleier på en aktiv avdeling. Så ingen kontorjobb.

Anonymkode: 51559...dc1

Skrevet

Jobb er bare jobb. Familien og livet er det som er viktig. Samt helsa. For meg kan det høres ut som du er i risiko for å gå på en smell hvis du ikke roer ned. Symptomene du beskriver kan fort utvikle seg. Det eneste man redusere når ting butter i mot er faktisk jobben (hvis man har redusert ned alt som er «unødvendig» i hverdagen»). 

i min jobb så kreves det at man må være på fysisk og psykisk koblet på, hvis ikke kan det ha fatale konsekvenser. Jobben har en forståelse og raushet for de dagene man ikke er på plass. Men dette må da ikke utnyttes. Jeg kan heller reiser på jobb med noe fysiske symptomer og Paracet i kroppen, enn hvis jeg psykisk er helt ute. Terskelen min generelt er høy for å være hjemme, men hvis det på noen som helst måte kan gå utover kvaliteten / menneskene jeg jobber med, må jeg være ydmyk nok til å ta en dag hjemme, og finne ut av de evt. problemene jeg har. 

nå har jobben min store sykemeldingsproset, men denne er blitt noe redusert etter at det er en åpenhet om at det er ikke kun somatisk sykdom som gjør at man trenger egenmelding. 

lytt til kroppen. 

(og ja man skal reise på jobb om man er frisk. Men syk kan bety så mye) 

Anonymkode: 20294...caa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok en egeneldingsdag for to uker siden. Jeg er riktignok gravid og kjenner en del på generell utmattethet, men denne dagen var jeg så sliten at jeg var kvalm og hadde hodepine. Jeg sov nesten hele dagen. Hadde jeg ikke tatt den dagen, kunne det ha utviklet seg, så jeg er glad for at jeg lyttet til kroppen. 

P.s. mulig jeg får reaksjoner på at jeg "stjeler" fra arbeidsgiver e.l når jeg har tatt egenmeldingsdag uten å ligge i koma på sykehus, men slapp av; lederen min fikk vite årsaken og ga sin velsignelse.

Anonymkode: 5b076...c59

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg er så dårlig at jeg bare ligger i senga. Feber, skikkelig influensa. Noen ganger vært hjemme en dag med bihulebetennelse. Første dagen, med legebesøk og medisin. Sist jeg var hjemme var for et par år siden med tøff covid.

Anonymkode: 6d170...c90

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Oi, har du hatt 10-15 sykedager de siste fire årene? Det var mye. Har du litt svakt immunforsvar, eller noe kronisk? :(

Nei det er i snitt på 3,75 dager i året om man regner 15 dager på fire år. En runde med influensa, corona eller omgangssyke og de fire dagene går på et blunk. 
Slutt med slike dumme utsagn som gjør folk små.

Anonymkode: bb381...948

• Liker 8
Skrevet

Ta deg en sykedag og hent deg inn. La de andre med verdens viktigste jobb leke helter. Jorden går under om de ikke går på jobb en dag må vite. De er best i klassen. De går til og med på jobb med omgangssyke. De smittet hele arbeidsplassen, men det gjør ingen ting...de er jo der. Heltene so  tåler alt 😉

Anonymkode: 159f2...d77

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herregud det er ikke mye i det hele tatt.

• Liker 4
Skrevet

Er bare hjemme når jeg faktisk må. Det er ikke fordi jeg har så upåklagelig moral, men fordi det å melde seg syk er så ubehagelig at det sitter i lenge.

Jeg har mange ganger møtt syk på jobb fordi jeg synes det er bedre å bli sendt hjem. Sånn veldig smart er det jo ikke, jeg prøver å skjerpe meg på dette.

Anonymkode: edd93...c33

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er så lett å si dette når man har mulighet for hjemmekontor. Jeg kan ikke ha hjemmekontor, og jobber svært lite ved pc. Jeg har en fysisk slitsom jobb (psykisk også altså).

Dersom jeg føler meg dårlig/sliten drar jeg ikke på jobb. Hadde jeg hatt en jobb der jeg satt på kontor, eller mulighet for hjemmekontor kunne jeg ha jobbet. 

Anonymkode: 1dfbc...262

Ts  her  jeg har ddesverre ikke "gjemmekontor".   Da kunne jeg sittet hjemme foran pc i morgenkåpa... og vært snufs,  halvpjusk og trøtt. 

Jeg må ha på arbeidatøy,  logge inn på jobb, sette magneten på at jeg er "inne" på tavla  og ha sikkerhetsalarmen i beltet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...