AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #21 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Patetisk mannebarn du har, de driter i babyen, de vil bare ha fri sitter vel å spiller PlayStation og tar en øl og legger babyen etter sitt behov og ikke babyen menn👎 Anonymkode: bc798...e37 Men jøss Anonymkode: 205dc...4d7 3
IkkeStudentLenger Skrevet 18. desember 2023 #22 Skrevet 18. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Patetisk mannebarn du har, de driter i babyen, de vil bare ha fri sitter vel å spiller PlayStation og tar en øl og legger babyen etter sitt behov og ikke babyen menn👎 Anonymkode: bc798...e37 Oj, ikke helt sunn holdning du har til menn. Min mann er like god omsorgsperson som det jeg er. Selvfølgelig tok han seg av babyen sin? Han sier i etterkant at det halvåret i permisjon var det tøffeste han har vært igjennom, og da tenker jeg at det var bra at han også fikk se hvordan det var å være alene med liten baby så lenge, og ta fullt ansvar for det. Jeg syntes nemlig også det var veldig tøft, så det var godt å se at vi tenkte likt om det. 3
Nymerïa Skrevet 18. desember 2023 #23 Skrevet 18. desember 2023 Forhåpentligvis ser du at det er en mellomting mellom å være sammen med babyen hele dagen og å være i full jobb. Jeg ville ha spurt arbeidsgiver om jeg kunne ha fått en fleksibel avtale de første ukene så det ikke ble så brå overgang. Dette tror jeg du finner en løsning på såfremt du ikke har en jobb hvor det er enten 100% eller ingenting og det ikke er mulig å jobbe hjemmefra. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #24 Skrevet 18. desember 2023 Skal du eller mannen ha noe ulønna etter permen? Et par alternativer dere kan vurdere: - Du tar en måned ulønnet før hans permisjon istedet for at alt tas etter - Du tar gradert ulønnet og han tar gradert permisjon i et par måneder slik at overgangen blir mindre brå. Merk at da må han ha gradert perm av fedrekvoten, ikke av felleskvoten. Arbeidsgiver må godkjenne dette da men vi gjorde det en periode der mannen var hjemme 3 dager og jeg 2 dager hver uke. Han kan enkelt bytte om det er felles- eller fedre-kvote som benyttes på søknaden om foreldrepenger. Anonymkode: c28ed...5f0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #25 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det gikk ikke på bekostning av noe. At du føler det annerledes inni deg, er noe annet, men det er ikke slik at det finnes en fasit for alle. Mange kvinner føler nok på at «de må» og har dårlig samvittighet, hvis de skal begynne å jobbe, fordi det er så mange meninger og holdninger til at «mamma er best». Hvor ofte blir en mann spurt «Men hvor er barnet mens du er på jobb?». Kvinner blir møtt med dette daglig hvis de velger annerledes enn standarden som samfunnet mener er riktig. Så du kan gjerne ha tankegangen, at det er utrolig grunnleggende feil, men du kan også tilnærme det at ulike familier har ulike behov, og finner det som er rett for dem. Være litt mer åpen. Anonymkode: d08d7...2bd Jeg mener jeg selv er ganske så åpen og tenker ingenting vondt om foreldre som gjør det annerledes enn oss. Det har alltid sine grunner, og det er ikke min sak. Jeg mener heller ikke at foreldre gjør noe galt sånn sett, men jeg mener det er galt av samfunnet og strukturene rundt oss å forvente at mor og barn er klare for at mor skal jobbe 100% fra barnet er seks måneder gammel. Det skaper et press og en forventning som jeg har vanskelig for å tro gagner barnet på noen som helst måte. Likevel er det sånn, uansett hvor viktig likestilling er, at det alltid vil være en biologisk forskjell på mor og far. Barnet har bodd i mors mage i ni måneder og er i mange tilfeller avhengig av pupp når mor må begynne på jobb. Å ta dette bort fra barnet er ikke nødvendigvis det beste for barnet, selv om byråkratene sier det er helt greit. Det er heller ikke i tråd med anbefalingene fra norske helsemyndigheter om amming hele første leveår. I verste konsekvens tørker jo puppen rett og slett ut, og det kan også føre til svært smertefull brystbetennelse hos mor. Jeg er klar over retten til ammefri, men når store deler av den ene betalte timen man har rett til går til å komme seg til og fra jobb, er det langt fra et fullgodt alternativ. Anonymkode: c0998...6b7 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #26 Skrevet 18. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skal du eller mannen ha noe ulønna etter permen? Et par alternativer dere kan vurdere: - Du tar en måned ulønnet før hans permisjon istedet for at alt tas etter - Du tar gradert ulønnet og han tar gradert permisjon i et par måneder slik at overgangen blir mindre brå. Merk at da må han ha gradert perm av fedrekvoten, ikke av felleskvoten. Arbeidsgiver må godkjenne dette da men vi gjorde det en periode der mannen var hjemme 3 dager og jeg 2 dager hver uke. Han kan enkelt bytte om det er felles- eller fedre-kvote som benyttes på søknaden om foreldrepenger. Anonymkode: c28ed...5f0 Man kan også dele fellespermisjonen - lønnet begge to. Anonymkode: d08d7...2bd 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #27 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobben min er såpass teoretisk krevende at med nattamming så hadde jeg rett og slett ikke fått gjort jobben min. Og jeg vil ikke risikere å miste melkeproduksjon ved å stoppe med nattamming. Ergo er det beste alternativet at jeg tar mer av permisjonen. Faren tar likevel like stor del av bleieskift, lek og byssing når han ikke er på jobb. Og får 15 kjempefine uker + ferie og avspasering med barnet vårt når den tid kommer. Anonymkode: 8f3fd...fa8 Skal du slutte å jobbe når barnet blir større da? For barnet slutter ikke å våkne selv om nattammingen er over. I natt har jeg vært mer våken med min 3-åring enn jeg var da han var nattammende baby... Anonymkode: 04574...94d 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #28 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skal begynne på jobb igjen 2.januar etter permisjon, baby er da litt over 6 måneder. Min mann skal da ha sine 15 uker pappaperm + 6 uker av fellesperioden. Vi har vært veldig enig om å dele fellesen, men nå kjenner jeg at jeg angrer veldig. hvordan vil baby reagere/takle at ikke mamma er der med han hele dagen? hvordan skal det gå med ammingen? noen som har noen gode råd/erfaringer å dele. Jeg får rett og slett helt vondt i magen av tanken på å ikke være med han hele dagen lenger. Selv om han har verdens flinkeste pappa som hele tiden har stilt mye opp og bysset masse (kolikkbarn) og generelt tatt mye ansvar. Anonymkode: cc5a3...888 Du har vel krav på ammefri fra jobb? Og når baby er 6 mnd, skal den fint kan spise/drikke annet enn morsmelk. Dette går fint. Veldig mange må ut i jobb når babyene er 6 mnd. Mange som ikke har krav på permisjon, må ut tidligere. Anonymkode: 58cca...f55 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #29 Skrevet 18. desember 2023 TS her! Tusen takk for mange fine svar❤️ Godt å se at det har gått bra for så mange. Ble nok litt ekstra hormonell da jeg var oppe å ammet i natt😅 Vi skal ikke ha noe ulønnet, så er ikke aktuelt å flytte på noe sånt. Jeg jobber i staten, så jeg har to dager hjemmekontor i uken + to timer lønnet ammefri. Baby er veldig glad i fast føde og pumpet morsmelk på flaske, og vi har frysen full av pumpet morsmelk. Pumper hver morgen siden baby siden 4 mnd har sovet fra 19-7 med bare 1-2 amminger, og da trengs det å lette på trykket hver morgen😅 har tenkt at det er uproblematisk ift produksjon siden vi trenger å fylle frysen. Så matmessig skal det gå bra for baby, bare litt nervøs for om det blir trøbbel med produksjon hvis det går for lang tid med amming på dagtid også. Nå ammer vi hver 2-3. time på dagtid. Nå når jeg har fått sovet litt, så er jeg mer optimistisk og tenker dette skal gå fint. Vet jo hvor mye småtten og pappaen koser seg sammen❤️ Anonymkode: cc5a3...888 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #30 Skrevet 18. desember 2023 Det er like "vondt" å dra fra når man har hatt hele fellesperioden også, men for min del gikk det veldig fint. Det er ganske deilig å komme seg ut blant folk som har andre ting å tenke på enn baby. Vi slet med både fast føde og flaske, så jeg dro hjem en tur og ammet i løpet av dagen + hjem en halvtime tidligere. Ammet mye på natten så merket ikke noe til at det ble noe mindre melk. Pumpet også litt på jobb etter hvert når vi begynte å få i henne melk med kopp. Husk at du har rett på så mye ammefri du trenger selv om du kun får betalt for mer enn 1 time (eller 2, spørs hvor man jobber). Kjipt å måtte ta ulønnet, men det kan jo være en løsning i stedet for å feks redusere stillingen. Anonymkode: f8c60...6dc
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #31 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er 15 uker nok for mor også? Anonymkode: 8d2db...98f Nei hvem sier det? Det er en forskjell på mor og far. Baby trenger mor i starten. Anonymkode: c70a8...afc 1
IkkeStudentLenger Skrevet 18. desember 2023 #32 Skrevet 18. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Skal du slutte å jobbe når barnet blir større da? For barnet slutter ikke å våkne selv om nattammingen er over. I natt har jeg vært mer våken med min 3-åring enn jeg var da han var nattammende baby... Anonymkode: 04574...94d Samme her, jeg nattammet til ungen var 2 år og 4 måneder, og hun har ikke stoppet å våkne om natten selv etter at vi stoppet. Hun våkner fortsatt minimum 1, gjerne flere ganger om natten nå som 3-åring. Jeg nattammet selv om jeg har en jobb som krever at hodet fungerer (jobber som backendutvikler), og startet å jobbe da mini var 5.5 måneder gammel.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #33 Skrevet 18. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: TS her! Tusen takk for mange fine svar❤️ Godt å se at det har gått bra for så mange. Ble nok litt ekstra hormonell da jeg var oppe å ammet i natt😅 Vi skal ikke ha noe ulønnet, så er ikke aktuelt å flytte på noe sånt. Jeg jobber i staten, så jeg har to dager hjemmekontor i uken + to timer lønnet ammefri. Baby er veldig glad i fast føde og pumpet morsmelk på flaske, og vi har frysen full av pumpet morsmelk. Pumper hver morgen siden baby siden 4 mnd har sovet fra 19-7 med bare 1-2 amminger, og da trengs det å lette på trykket hver morgen😅 har tenkt at det er uproblematisk ift produksjon siden vi trenger å fylle frysen. Så matmessig skal det gå bra for baby, bare litt nervøs for om det blir trøbbel med produksjon hvis det går for lang tid med amming på dagtid også. Nå ammer vi hver 2-3. time på dagtid. Nå når jeg har fått sovet litt, så er jeg mer optimistisk og tenker dette skal gå fint. Vet jo hvor mye småtten og pappaen koser seg sammen❤️ Anonymkode: cc5a3...888 Så bra Jeg følte mine følelser gikk opp og ned fra dag til dag. Fra optimist til pessimist. Husk vi er fulle av hormoner, og det er ikke alltid man tenker helt «klart» heller i et gitt øyeblikk. Da hjelper det ofte å snakke seg gjennom ting med partner, uansett hva man lander på. Høres ut som om det blir masse tilgang på mat for baby, og du kan jo også pumpe i løpet av dagen. Anonymkode: d08d7...2bd
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #34 Skrevet 18. desember 2023 Det skjønner jeg godt at du gjør. Forsøk på likestillingen har gått over alle grenser, og det går ut over hovedpersonen barnet. Pappaer er fine de, men de kan aldri erstatte mor det første året. Anonymkode: 0a0e3...25c 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #35 Skrevet 18. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det skjønner jeg godt at du gjør. Forsøk på likestillingen har gått over alle grenser, og det går ut over hovedpersonen barnet. Pappaer er fine de, men de kan aldri erstatte mor det første året. Anonymkode: 0a0e3...25c Vi har likestilt her innen fire-fem måneder var gått. Pappa gav flaske, la baby, badet baby. Fra 8-12 måneder var pappa favoritten. Han gikk til pappa når han var trøtt. Anonymkode: d08d7...2bd 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #36 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Skal du slutte å jobbe når barnet blir større da? For barnet slutter ikke å våkne selv om nattammingen er over. I natt har jeg vært mer våken med min 3-åring enn jeg var da han var nattammende baby... Anonymkode: 04574...94d Neida, det blir selvsagt våkenetter når babyen ikke ammes lenger også, og da blir det sikkert dager på jobb hvor jeg ikke funker optimalt. Men så lenge babyen er såpass liten og fullammer, så vet vi med sikkerhet at det blir minimum 1-2 oppvåkninger per natt som jeg må ta. Derfor (blant annet) tar jeg fellesperioden også. Anonymkode: 8f3fd...fa8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå