AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Hei! Jeg er tante til ei jente på 9 år og foreldrene mine gjør noe som provoserer meg. Merker også at dette ikke faller i god jord hos søster. Føler også det er viktig å nevne at da jeg vokste opp var moren min overvektig og lot den dårlige selvtilliten gå utover meg. Jeg hadde ikke fått noen kommentarer av henne da jeg først fikk spiseforstyrrelser som 13 åring og ble veldig tynn, men da jeg to år senere var normalvektig kom hun med noen veldig stygge kommentarer om kroppen min og spiseforstyrrelser blusset opp igjen. Jeg har fortsatt et anstrengt forhold til kroppen min den dag idag. Moren min har alltid vært veldig opptatt av utseende, men har heldigvis klart å ikke kommentere mer på kroppen min etter jeg ble syk for andre gang, men siden da har det heller blitt snudd om til at hun er så bekymret de periodene jeg blir for tynn. Faren min kommenterte aldri kroppen min stygt. Dette var bare litt forhistorie for å gi litt innblikk, temaet her er niesen min og ikke meg. Hun er 9 år og glad i godteri som de fleste andre barn. Hun er nok i «litt god stand», men absolutt ikke slik at kosthold burde skjerpes osv. Jeg tror også at hun kommer til å strekke seg til, men uansett grunn så syntes jeg ikke noe om måten foreldrene mine prater om og til henne på. De sier blant annet slik at hun hører det «at hun er i god stand» og idag da hun spiste sjokolade kommenterte faren min at hun må ikke spise så mye sjokolade, da får hun tjukk mage. Når jeg kommenterer kommentarene alene med dem sier de at de er så på henne fordi de er redd hun skal bli overvektig og mobba. Jeg tror det er fare for noe langt verre med kommentarene deres og forundrer meg også over at moren min ikke har lært etter hvordan hun skadet meg med sine kommentarer. Er jeg ute på viddene her eller har jeg grunn til å reagere? Anonymkode: 4c27f...62c 2 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 Ja det er grunn til å reagere, hadde tatt an alvorsprat med dem. Man kommenterer ikke kropp til barn på den måten og det skal noen ganger lite til for å utvikle en spiseforstyrrelse. Slike kommentarer kan være nok. Det er en stor økning av barn og unge som utvikler spiseforstyrrelser i dag. Dersom et barn faktisk er overvektig eller ligger an til å bli det på grunn av kostholdet, så er det gode måter å prate om ernæring på som ikke innebærer "sjokolade gir deg tjukk mage" etc. Anonymkode: 8b29f...48d 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er grunn til å reagere, hadde tatt an alvorsprat med dem. Man kommenterer ikke kropp til barn på den måten og det skal noen ganger lite til for å utvikle en spiseforstyrrelse. Slike kommentarer kan være nok. Det er en stor økning av barn og unge som utvikler spiseforstyrrelser i dag. Dersom et barn faktisk er overvektig eller ligger an til å bli det på grunn av kostholdet, så er det gode måter å prate om ernæring på som ikke innebærer "sjokolade gir deg tjukk mage" etc. Anonymkode: 8b29f...48d Og da prater med først med foreldrene til barnet, som så tar noen grep. Anonymkode: 31246...d9c
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Man burde også ta en prat med foreldre til barnet og si at det trenger ikke spise godteri i ukedagene, og sjokolade hver dag. Man blir faktisk feit av det man dytter i seg, og ikke noe annet. Det er ingen drøm å vokse opp som feiting heller, og det gjør ikke voksenlivet noe enklere heller. Noen må si i fra. Anonymkode: 606d0...dbc 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #5 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Man burde også ta en prat med foreldre til barnet og si at det trenger ikke spise godteri i ukedagene, og sjokolade hver dag. Man blir faktisk feit av det man dytter i seg, og ikke noe annet. Det er ingen drøm å vokse opp som feiting heller, og det gjør ikke voksenlivet noe enklere heller. Noen må si i fra. Anonymkode: 606d0...dbc Ts skriver hun er glad i godteri, ikke noe om hvor ofte hun spiser det. Selv spiste jeg mye mer godteri/sjokolade (så godt som hver dag, hadde jeg råd til å kjøpe en stor melkesjokolade så forsvant den på en dag) enn min søster, men jeg var undervektig til jeg var over 20 og hun var ikke like tynn. Etter som jeg har blitt eldre, ser jeg at vekta mi varierer mer i forhold til hva som skjer resten av livet enn med hvor mye jeg spiser. Lite søvn, mye stress, mye smerter påvirker meg mye mer. Enten du tror det eller ikke. Å si til en niåring at h*n kommer til å bli tjukk/feit/overvektig kan ofte gjøre mer skade enn det hjelper. Enten de ikke føler seg bra nok, prøver å slanke seg - og kanskje får spiseforstyrrelser eller selvforakt. Jo flere som kommenterer, jo vondere kan livet bli. Det å være "på henne" er en form for mobbing som kan påvøre skade. Å snakke åpent med foreldrene uten at barnet hører kan kanskje hjelpe, men det er ikke alltid noen hjelp at flere blander seg. Anonymkode: dd1ef...8ce 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 Må få nye linser, var sikker på at det stod nissens vekt. Anonymkode: 3ada8...2c7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #7 Skrevet 18. desember 2023 Når fornuftig snakk ikke hjelper, tenker jeg det er på tide å eksplodere faktisk! Det er virkelig ikke nødvendig å snakke slik til et barn. Man kan si at godteri skader tenner og fremsnakke sunn mat. Hvis hun bør spise mindre godteri er dette noe de voksne må ta tak i. Hun kjøper vel ikke godteri selv regner jeg med Anonymkode: 6a650...f31 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #8 Skrevet 18. desember 2023 Å si slikt til barn, eller voksne, i plenum er så vanvittig ydmykende. Jeg forstår ikke mennesker som gjør slikt. Det er bare frekt og tankeløst. Vil man hjelpe noen som er overvektig så hjelper det så lite å ydmyke i tillegg. Niesen din vil mest sannsynlig alltid huske kommentaren (kommentarene?) og den ydmykelsen, og skammen, som fulgte med. Stakkars barn. Anonymkode: 23b0b...530 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #9 Skrevet 18. desember 2023 Foreldrene dine burde ha lært og jeg ville antagelig blitt rasende på dem. Overvekt er aldri bra, men vi er også ulike som mennesker, og det er trist at vi mobber hverandre og/eller får dårlig selvtillit og utvikler noe så alvorlig som spiseforstyrrelser. Anonymkode: 12877...a61
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #10 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts skriver hun er glad i godteri, ikke noe om hvor ofte hun spiser det. Selv spiste jeg mye mer godteri/sjokolade (så godt som hver dag, hadde jeg råd til å kjøpe en stor melkesjokolade så forsvant den på en dag) enn min søster, men jeg var undervektig til jeg var over 20 og hun var ikke like tynn. Etter som jeg har blitt eldre, ser jeg at vekta mi varierer mer i forhold til hva som skjer resten av livet enn med hvor mye jeg spiser. Lite søvn, mye stress, mye smerter påvirker meg mye mer. Enten du tror det eller ikke. Å si til en niåring at h*n kommer til å bli tjukk/feit/overvektig kan ofte gjøre mer skade enn det hjelper. Enten de ikke føler seg bra nok, prøver å slanke seg - og kanskje får spiseforstyrrelser eller selvforakt. Jo flere som kommenterer, jo vondere kan livet bli. Det å være "på henne" er en form for mobbing som kan påvøre skade. Å snakke åpent med foreldrene uten at barnet hører kan kanskje hjelpe, men det er ikke alltid noen hjelp at flere blander seg. Anonymkode: dd1ef...8ce Så riktig! 👍 Anonymkode: 12877...a61 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #11 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Jeg er tante til ei jente på 9 år og foreldrene mine gjør noe som provoserer meg. Merker også at dette ikke faller i god jord hos søster. Føler også det er viktig å nevne at da jeg vokste opp var moren min overvektig og lot den dårlige selvtilliten gå utover meg. Jeg hadde ikke fått noen kommentarer av henne da jeg først fikk spiseforstyrrelser som 13 åring og ble veldig tynn, men da jeg to år senere var normalvektig kom hun med noen veldig stygge kommentarer om kroppen min og spiseforstyrrelser blusset opp igjen. Jeg har fortsatt et anstrengt forhold til kroppen min den dag idag. Moren min har alltid vært veldig opptatt av utseende, men har heldigvis klart å ikke kommentere mer på kroppen min etter jeg ble syk for andre gang, men siden da har det heller blitt snudd om til at hun er så bekymret de periodene jeg blir for tynn. Faren min kommenterte aldri kroppen min stygt. Dette var bare litt forhistorie for å gi litt innblikk, temaet her er niesen min og ikke meg. Hun er 9 år og glad i godteri som de fleste andre barn. Hun er nok i «litt god stand», men absolutt ikke slik at kosthold burde skjerpes osv. Jeg tror også at hun kommer til å strekke seg til, men uansett grunn så syntes jeg ikke noe om måten foreldrene mine prater om og til henne på. De sier blant annet slik at hun hører det «at hun er i god stand» og idag da hun spiste sjokolade kommenterte faren min at hun må ikke spise så mye sjokolade, da får hun tjukk mage. Når jeg kommenterer kommentarene alene med dem sier de at de er så på henne fordi de er redd hun skal bli overvektig og mobba. Jeg tror det er fare for noe langt verre med kommentarene deres og forundrer meg også over at moren min ikke har lært etter hvordan hun skadet meg med sine kommentarer. Er jeg ute på viddene her eller har jeg grunn til å reagere? Anonymkode: 4c27f...62c Er du sikker på at moren din faktisk har forstått og tatt innover seg at det var hennes kommentarer som gjorde deg syk? Det høres ikke ut som at hun har skjønt at ord virkelig kan skade mennesker. Kanskje hun ikke orker ta på seg skylden og fortsatt prøver å gjemme meningene sine bak "bekymringer". Anonymkode: 5b237...ecb 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er du sikker på at moren din faktisk har forstått og tatt innover seg at det var hennes kommentarer som gjorde deg syk? Det høres ikke ut som at hun har skjønt at ord virkelig kan skade mennesker. Kanskje hun ikke orker ta på seg skylden og fortsatt prøver å gjemme meningene sine bak "bekymringer". Anonymkode: 5b237...ecb Hun vet det godt, men vil aldri innrømme det. Har funnet ut i voksen alder at moren min har veldig narsissistiske trekk ( har også fått dette,bekreftet av fagperson som har vurdert henne ) og det hun har «hang ups» i er penger og utseende. Fasade er ekstremt viktig og det å kritisere andre virker til å gi en form for boost. Dessverre er faren min også med på denne karusellen. Ts Anonymkode: 4c27f...62c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå