Gå til innhold

Skjevhet i bekken/hofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år vært plaget med vondt ett sted i ryggen. Fikk vite at jeg er «skjev» og vridd litt mot venstre side. Fikk ett par øvelser jeg gjorde, og det hjalp litt. Etter hvert har jeg bare fått flere og flere plager, i hofte, korsrygg og knær. Leser mye om muskelspenninger, stress, overbelastning og ubalanse i kroppen osv. Har vært til ulike behandlere tidligere, og knekking hos kiropraktor hjelper ikke. Hvem kan mye om ubalanser og skjevheter? Fysio har jeg og vært hos, synes ikke hun var flink..

Anonymkode: 077af...a16

Skrevet

Når jeg står og ser ned på beina, ser man tydelig at venstre kne er lenger bak enn høyre. Er jo ikke rart lm en så stor skjevhet kan gi vondter. Noen som vet hvem som kunne hjulpet meg med dette?

Skrevet

Psykomotorisk fysioterapeut? Manuellterapeut?

Osteopat?

Anonymkode: 94682...49a

Skrevet

Finn en annen fysioterapeut, jeg er skjev som bare faen og hele ene siden min heller nesten. Har fått veldig god hjelp av fysioterapeut til å spenne av stramme muskler på den skjeve siden og rette opp mer med en masse øvelser over tid. 

Anonymkode: 6d7f6...374

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Finn en annen fysioterapeut, jeg er skjev som bare faen og hele ene siden min heller nesten. Har fått veldig god hjelp av fysioterapeut til å spenne av stramme muskler på den skjeve siden og rette opp mer med en masse øvelser over tid. 

Anonymkode: 6d7f6...374

Jeg er "vridd" mot venstre. En fysioterapeut sa at ene hofta/bekken er vridd frem, og en bak. Er det noen som vet om flinke fysioterapeuter eller kiropraktorer på dette området? Kan dra hvor som helst hvis det er noen som er flinke på dette.

Skrevet

Sliter med det samme. Tror egentlig det kommer av skeivt bitt. Har du problemer med tenner/kjeve? Hatt tannregulering?

Anonymkode: 7a88b...fe7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er "vridd" mot venstre. En fysioterapeut sa at ene hofta/bekken er vridd frem, og en bak. Er det noen som vet om flinke fysioterapeuter eller kiropraktorer på dette området? Kan dra hvor som helst hvis det er noen som er flinke på dette.

Jeg tror det er veldig mange som er gode nok på det her. Prøv en annen?

Jeg har også problemer med hofter og har egentlig fått beskjed om at jeg må gjøre noen øvelser resten av livet for å være ok. Helst daglig.. Han sier at dypvevsmassasje lindrer plager, men øvelsene er det som faktisk hjelper. 

Anonymkode: bff22...c83

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det er veldig mange som er gode nok på det her. Prøv en annen?

Jeg har også problemer med hofter og har egentlig fått beskjed om at jeg må gjøre noen øvelser resten av livet for å være ok. Helst daglig.. Han sier at dypvevsmassasje lindrer plager, men øvelsene er det som faktisk hjelper. 

Anonymkode: bff22...c83

Har vært til mange forskjellige opp gjennom årene fordi jeg har og har hatt plager med så mye i kroppen. Har nesten alltid mer eller mindre vondt i korsryggen, men der er det bevegelse og tøying som hjelper. Samme med skuldrene. Men har ett punkt i ryggen som har plaget meg i mange år, det «klikker» i ene lysken/hofte av og til. Noen ganger litt småverking. Har fått problemer med knær, det ene er noen ganger så vondt at jeg sliter med å belaste foten. Får ikke vite grunnen til at alt dette skjer, et vel ingen som vet. Men jeg selv tror skjevheten kan bidra. Trener litt stytke, ikke for tung. Men når jeg er så skjev, og kjenner jeg ikke er like sterk i begge sider, så trenger jeg hjelp av noen som kan dette skikkelig.

Skrevet

Det eneste som vil hjelpe på sikt, eller i det minste holde det i sjakk, er trening og øvelser.

Anonymkode: 8c6af...50a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det eneste som vil hjelpe på sikt, eller i det minste holde det i sjakk, er trening og øvelser.

Anonymkode: 8c6af...50a

Ja men jeg trenger noen som kan gi meg øvelser som funker. Skal vel ikke trene begge sidene helt likt når jeg er skjev og ikke like sterk i begge sider?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når jeg står og ser ned på beina, ser man tydelig at venstre kne er lenger bak enn høyre. Er jo ikke rart lm en så stor skjevhet kan gi vondter. Noen som vet hvem som kunne hjulpet meg med dette?

Vi er alle skjeve. Noen fysioterapeuter etc har som en slags mani i å «gjøre alle rette». Men om ditt skjelett er skjevt så er det skjevt. Å forsøke endre på din naturlige utforming vil ikke hjelpe noe som helst. Muskler, ledd etc er laget slik at det tåler at du ikke er perfekt. 

Det du kan og bør gjøre er å huske på å ikke sitte, stå eller ligge for lenge av gangen i en posisjon. Forsøke unngå stillinger som er vonde og øke mengden aktivitet og trening - særlig styrketrening og kjærnemusklatur i hverdagen. Ikke fokuser for mye på «tøying». Fokuser på styrke.

Om du søker bistand fra fagfolk: let til du finner en som ikke påstår det er unormalt at folk er skjeve. Og du har funnet en med peiling. Du vil også ha en som ikke ønsker deg innom for ofte - ber de deg komme igjen feks ukentlig eller flere ganger i uka er de bare på jakt etter pengene dine. Treningen du utfører kan ikke hjelpe på under en uke. 

Anonymkode: ad22b...682

• Liker 1
Skrevet

Skikkelig styrketrening der du løfter tungt...

Anonymkode: 7688a...e53

Skrevet

Jeg gikk først til en fysio som korrigerte bekkenet mitt og gav meg øvelser. Korrigeringen hjalp veldig, men jeg var fortsatt krum og plaget med øverste del av ryggen. 
Jeg begynte i år å gå til en osteopat og har fått et helt nytt liv nå. Han korrigerer bekken og det som trengs, men i tillegg behandler han også bindevevet (fascia). 
Jeg var veldig stram i mellomgulvet og det har gjort det vanskelig å puste. Nå som jeg endelig kan puste uten restriksjoner har resten av kroppen stabilisert seg veldig og. 

Har måttet gå privat for å få hjelp så betaler fra egen lomme. Men det er det verdt, for i det offentlige får man bare beskjed om at det sitter i hodet 

kvinne 36år, om det er av betydning :) 

Anonymkode: 93733...d6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skikkelig styrketrening der du løfter tungt...

Anonymkode: 7688a...e53

Jeg får vondt merkelige steder da (ikke bare støl), garantert pga feilbelastninger. Siden noen steder er sterkere enn andre, de må kompensere, jeg har lite kontakt med enkelte muskler (f.eks rumpe, prøver å få kontakt med musklene der. Har merket at jeg ikke klarer å koble de på, så har funnet øvelser på YouTube for å opprette "kontakt.")

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg gikk først til en fysio som korrigerte bekkenet mitt og gav meg øvelser. Korrigeringen hjalp veldig, men jeg var fortsatt krum og plaget med øverste del av ryggen. 
Jeg begynte i år å gå til en osteopat og har fått et helt nytt liv nå. Han korrigerer bekken og det som trengs, men i tillegg behandler han også bindevevet (fascia). 
Jeg var veldig stram i mellomgulvet og det har gjort det vanskelig å puste. Nå som jeg endelig kan puste uten restriksjoner har resten av kroppen stabilisert seg veldig og. 

Har måttet gå privat for å få hjelp så betaler fra egen lomme. Men det er det verdt, for i det offentlige får man bare beskjed om at det sitter i hodet 

kvinne 36år, om det er av betydning :) 

Takk for svar. Var hos en fysio/osteopat, og han så at bekkenet/hofte var vridd frem og bak. Han har tidligere gitt øvelser for hoftene, og nå sist kunne han ikke hjelpe mer mer. (Var der da pga meniskproblemer.) Leser om flere kiropraktorer og fysioterapeuter på østlandet der de skriver om belastningsskader pga feilbelastning, viktig å ha sidelik styrke osv. Men jeg bor langt unna.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Var hos en fysio/osteopat, og han så at bekkenet/hofte var vridd frem og bak. Han har tidligere gitt øvelser for hoftene, og nå sist kunne han ikke hjelpe mer mer. (Var der da pga meniskproblemer.) Leser om flere kiropraktorer og fysioterapeuter på østlandet der de skriver om belastningsskader pga feilbelastning, viktig å ha sidelik styrke osv. Men jeg bor langt unna.

Jeg skulle så veldig gjerne anbefalt osteopaten jeg går til for det er mulig å få hjelp til å korrigere og fikse slike plager.
Det er riktig at det er viktig å trene for å styrke kroppen, men slik mine spenninger og skjevheter har vært så gjorde trening det bare verre. Nettopp på grunn av feilbelastning og kompensering. 

Jeg går til han her: https://www.fasia.no/nyheter/mb_employee/fredrik-marthiniussen/

kanskje det er innafor å sende en epost og spørre om han kjenner til behandler i ditt område som kan være behjelpelig med problematikken? ♥️

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...