AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 I alderen 0-12 mnd er det utrolig mye som skjer for alle babyer og som man vet finnes det ingen 100% fasit. Men tenkte det er artig med en tråd hvor man kan skrive ting om når babyer/ens egen baby begynte å forstå ulike ting. *Min baby begynte å forstå at "promelyd" er gøy rundt 7 mnd, og hvordan jeg alltid laget det når jeg blåser på magen hennes. Så nå 8mmd gammel lager hun "prompelyd" på armen, kinnet og leggen min, etterfulgt av at hun ler masse 😂 *Jeg var lenge stresset over at hun opplever meg som en "still faced parent" når jeg sover (fra ett eksperiment hvor moren ikke responderer på baby sine forsøk på kommunikasjon. Er hjerteknusende å se hvor stresset baby blir på 1 min). For tenk om baby tror at jeg ikke ønsker å respondere på henne? I starten gråt hun når hun våknet på natten og slikt. Men da hun ble ca 6.5 mnd begynte hun å ta tutten og slå i sprinkelsengen slik at jeg våknet. Og når jeg våknet var hun smørblid, også på natten selv om hun var sulten. *Begynte å bevege seg i en retning ved å rulle. Hun er ikke interessert i å krype, bare åler seg i riktige g posisjon og ruller til ønsket mål. *Mennesker hun ser jevnlig og som smiler til henne uten at de har en personlig relasjon (f.eks butikkarbeideren på kiwi, bussjåføren "vår", helsesykepleieren og resepsjonisten der pappan jobber) smiler hun alltid med en gang hun ser hvem det er og lager en "hiiiiiiiihhh" lyd. Dette har hun gjort siden hun var 7 mnd. *Vann er ikke det samme som melk, selv om det kommer fra samme flaske. Det er egen vannflaske som gjelder. *Sugerør forstod hun da hun var 7 mnd. Begynte å bruke det fra ca 6 mnd. Hva forstår deres babyer? 😊❤️ Anonymkode: 8a04f...eca
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 Disse to tingene har alltid fascinert meg, hvordan han oppfatter (har ingen formening om det er tidlig eller sent, men bare at et lite barn kan forstå såpass, og å se hvordan man ser det knaker i det lille hodet for å velge riktig og holde seg rolig mens han blir begeistret): - Fra han begynte krabbe, 7 mnd, at dyrene i huset skulle være i fred. Uten unntak, også hvis de oppsøker oss. De skal bare røres med voksne, da kan man få klappe dem så lenge de vil. Alltid ventet på oss selv om han går bort til dem hvis de begynner oppholde seg rundt oss, i en alder av 1 år nå. Han kan rope på oss for at vi skal komme bort og hjelpe klappe. Aldri slått eller dratt i dem. Han følger dem aldri hvis de reiser seg og går. Dette har vi terpet på; og gjentatt hundre ganger fra han begynte å følge med på dem med blikket som liten. «Der er katten. Når katten sover som nå, så rører vi den ikke». - Forstod «nei» fra 8-9 mnd, og respekterer det. Vi bruker sjelden ordet, men i situasjonene lar han ting være om vi henvender oss til han og spør hva han skal, eller sier at noe tilhører en annen. For eksempel «Den kan ikke du få. Mamma sin kopp» eller «Det er ikke lov å gå dit. Hvor har du tenkt deg nå?». Han stopper seg selv og gjør noe annet. Med typisk mobil og fjernkontroll, begynte han å regulere seg selv uten at vi måtte si noe fra 11-12 mnd. Han kan stå og stirre på fjernkontroll lenge, og du ser han jobber hardt med å ikke røre den. Som om det er en stemme i hodet hans som sier «Nei, neeeeei, nei», også går han vekk. Anonymkode: a5386...8ca
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Vi har en hund og en katt. Hunden er glad i baby, men går sjeldent nær med mindre hun går nær selv. Det virker som hun tidlig forstod at hvis han ikke kom nær, så skulle ikke hun klappe. Når han kom nær kunne hun ta frem hånden, men hvis han trakk seg tilbake så fulgte hun ikke etter. Katten likte ikke baby. Selv om katten ofte lå i ro på samme plassen, og baby kunne gått bort å klappet, så gjorde ikke baby det. Jeg tror faktisk hun merket at katten ikke ville. Begynte å forstå nei ved ca 12mnd, men testet likevel grenser. Men vi så at hun skjønte at ting egentlig ikke var lov. Ved ca 13mnd sluttet hun å teste og stoppet ved "nei". Kunne selvsagt bli litt grinete, men testet ikke. Fra ca 11 mnd begynte hun å søke oppmerksomhet og skjønte at vi latet som vi sov når hun skulle legges (lå med ryggen til sprinkelseng og forsøkte å ikke gi oppmerksomhet med en gang). Da var det høye lyder, "indianer"-lyd med hånden på munnen. Ved 13mnd begynte hun å kaste bamsen på oss, le, dunket seg i sengekanten (tror det var med vilje) og begynte å gråte. Begynte også å plukke oss i ansiktet om vi latet som vi sov. Anonymkode: b5b70...8eb
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Mine er ikke babyer mer, og det meste har jeg glemt, men enkelte ting har festet seg. - Den eldste begynte å klappe på oppfordring på nyttårsaften da hun var 7 mnd. Vi sa "kan du klappe", og så gjorde hun plutselig det, igjen og igjen. Hun hadde sittet og klappet for seg selv fra før, men jeg visste ikke at hun kunne ordet. - Den eldste sa plutselig hadet da vi stod i gangen hos noen venner og var i ferd med å gå, før noen av oss andre hadde sagt det, da hun var 10 mnd. Hun hadde ikke begynt å vinke hadet enda. Det var det første helt tydelig ordet, og fra da av kom det flere og flere. - Den yngste begynte å snakke en god del senere enn den eldste, og jeg husker jeg ble overrasket over at hun forstod hva jeg sa til tider siden hun ikke sa noe selv. Nøyaktig når husker jeg ikke, men husker jeg ble overrasket over at jeg kunne si "beina først" når hun var på vei ut fra sofaen med hodet først, og så hørte hun på det. Hun lærte å komme seg opp og ned fra den sofaen mye tidligere enn søsteren, og hun krabbet noen måneder tidligere, men var senere ute med å gå. - Den yngste var "en klatrer", som kom seg opp de utroligste steder før hun begynte å gå. Jeg husker blant annet at jeg snudde ryggen til og vipps hadde hun klartret via en spisestol opp på spisebordet og fått tak i blomstervasen da hun var 8 mnd. Den eldste viste aldri noe interesse for slikt. Anonymkode: 792e2...abc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå