Gå til innhold

Hvis jeg arvet et dødsbo/hus, kan jeg gjennom offentlig skifte bestemme at huset skal brennes ned til grunnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: cef32...f6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal huset rives må det søkes om rivetillatelse. Brenne ned er ingen mulighet, unntatt hvis det foreligger en rivetillatelse, og brannvesenet bruker det som øvingsobjekt. 

Du kan selvsagt si fra deg arven.

Anonymkode: a014b...42b

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal huset rives må det søkes om rivetillatelse. Brenne ned er ingen mulighet, unntatt hvis det foreligger en rivetillatelse, og brannvesenet bruker det som øvingsobjekt. 

Du kan selvsagt si fra deg arven.

Anonymkode: a014b...42b

Jeg ønsker at huset skal fjernes i sin helhet. Ok, da må jeg evt søke om rivetillatelse og kontakte brannvesenet med forespørsel om de kan bruke det som et øvingsobjekt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ønsker at huset skal fjernes i sin helhet. Ok, da må jeg evt søke om rivetillatelse og kontakte brannvesenet med forespørsel om de kan bruke det som et øvingsobjekt.

Da må det stå øde til i så fall. De har ikke slike øvelser i tettbebygd strøk.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
-jk- skrev (1 minutt siden):

Da må det stå øde til i så fall. De har ikke slike øvelser i tettbebygd strøk.

Eh, nei da kan jo det bli et problem. Men når man river huset, så fjernes vel hele?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh, nei da kan jo det bli et problem. Men når man river huset, så fjernes vel hele?

Ja, alt skal kildesorteres og levere til godkjent mottak. Dyrt blir det, regn med at det fort vil koste 300-400.000,-

• Liker 5
Skrevet
-jk- skrev (Akkurat nå):

Ja, alt skal kildesorteres og levere til godkjent mottak. Dyrt blir det, regn med at det fort vil koste 300-400.000,-

Men flott det, huset er mer verdt enn det, så da betaler vel gjenstående verdier for det? La oss si det er verdt 4 mil, og det koster 400K å rive, så er det jo over 3 mil igjen. Disse pengene kan så doneres

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men flott det, huset er mer verdt enn det, så da betaler vel gjenstående verdier for det? La oss si det er verdt 4 mil, og det koster 400K å rive, så er det jo over 3 mil igjen. Disse pengene kan så doneres

Hæ? Om du river et hus til 4 millioner så er det kun verdt tomteverdien. Hvor høy den er kommer helt an på hvor huset ligger. 

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Eh, huset er vel verdt null og niks om du river det….?

Det du får solgt vil evt være verdien av tomta.

Anonymkode: 58171...d44

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan skal du få ut de gjenstående verdiene fra et hus som ikke omsettes på markedet? 

Anonymkode: 42476...fce

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ? Hva mener du med "Igjen"?  Huset er jo ikke verdt et rødt øre når det er revet. Hvis du eier et hus og river det, kan du jo ikke selge det... 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
-jk- skrev (1 minutt siden):

Hæ? Om du river et hus til 4 millioner så er det kun verdt tomteverdien. Hvor høy den er kommer helt an på hvor huset ligger. 

Eh, huset er vel verdt null og niks om du river det….?

Det du får solgt vil evt være verdien av tomta.

Ja, skjønner. Da må jo megler inni bildet for å vurdere tomteverdien. 

• Liker 2
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Hæ? Hva mener du med "Igjen"?  Huset er jo ikke verdt et rødt øre når det er revet. Hvis du eier et hus og river det, kan du jo ikke selge det... 

man kan selge tomta og løsøre inni huset? Samt hvis man arver penger, bruke dem til riving?

Skrevet

Hvorfor vil du betale for å rive huset og selge for verdien på tomta om huset er verdt flere millioner? Hvorfor ikke bare selge huset?

Anonymkode: 1e1df...db4

• Liker 15
Skrevet

Hvorfor vil du betale for å rive huset og selge for verdien på tomta om huset er verdt flere millioner? Hvorfor ikke bare selge huset?

Anonymkode: 1e1df...db4

Fordi jeg ønsker ikke noe arv. Jeg ble utsatt for overgrep i huset, ønsker ikke at andre skal bo i huset. Jeg vil se at det rives.

• Liker 2
  • Hjerte 21
Skrevet

Hva har offentlig skifte med dette?

Du arver ikke før skiftet er ferdig

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det handler om å bli ferdig med et traumatisk kapittel av livet. Se at stedet hvor overgrepene skjedde ikke finnes mer. Dessuten vil jeg ikke selge noen et hus hvor et lite barn ble utsatt for overgrep. Hviler for mye uhygge der

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet

man kan selge tomta og løsøre inni huset? Samt hvis man arver penger, bruke dem til riving?

Det kan du.

Du kan for så vidt også selge mye av huset stykkevis og delt, om det er noenlunde ok kvalitet. Gjenbruk er in om dagen, og ting som kjøkkeninnredning, dører, vinduer - og sikkert andre ting - kan være salgbart.

Så du kan nok selge huset bit for bit, mye av det i hvert fall.

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg ønsker ikke noe arv. Jeg ble utsatt for overgrep i huset, ønsker ikke at andre skal bo i huset. Jeg vil se at det rives.

Ikke ta forhastede beslutninger som du vil angre dypt på. Selg huset, og få pengene. Du vil tape penger på å rive det.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Hva har offentlig skifte med dette?

Du arver ikke før skiftet er ferdig

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe med dødsboet og dermed overlate det til tingretten. Men jeg vil se at det rives.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...