Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanskelig å skrive en bacheloroppgave?

Kjenner jeg gruer meg, skal skrive rett over jul i sykepleie, alene.

Anonymkode: 1de18...94d

Skrevet

Ja, og nei. Det stilles en del krav, og det krever litt, men du får jo god veiledning. Hvis du gruer deg anbefaler jeg litteraturstudie,  det er enklest

• Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (7 minutter siden):

Ja, og nei. Det stilles en del krav, og det krever litt, men du får jo god veiledning. Hvis du gruer deg anbefaler jeg litteraturstudie,  det er enklest

Håper det går fint, har aldri vært flink til å skrive lange oppgaver :) sliter med å finne på hva jeg skal skrive. 

Skrevet

Anbefaler deg å foreta litteratursøk før du bestemmer deg helt. Vi måtte bytte tema da det ikke var tilgjengelig litteratur ift det vi ønsket å skrive om

• Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (9 minutter siden):

Anbefaler deg å foreta litteratursøk før du bestemmer deg helt. Vi måtte bytte tema da det ikke var tilgjengelig litteratur ift det vi ønsket å skrive om

Hvordan gjør man et litteratursøk da?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan gjør man et litteratursøk da?

Du har vel gjort litteratursøk når du er på 3 studieår?  Du velger et tema, finner hovedsøkeprd og foretar et søk. Biblioteket er ofte behjelpelig med dette. 

Anbefaler deg å velge et relativt enkelt tema

Endret av Topsi
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Skrev min på 2 uker og fikk A 

Anonymkode: 704ed...722

Skrevet
Topsi skrev (34 minutter siden):

Du har vel gjort litteratursøk når du er på 3 studieår?  Du velger et tema, finner hovedsøkeprd og foretar et søk. Biblioteket er ofte behjelpelig med dette. 

Anbefaler deg å velge et relativt enkelt tema

Ja, har gjort søk i diverse bibliotek. For eksempel PubMed osv. Søkt etter forskningsartikler osv :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tipper du er skoleflink ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det vanskelig å skrive en bacheloroppgave?

Kjenner jeg gruer meg, skal skrive rett over jul i sykepleie, alene.

Definer «vanskelig»…

Jeg skal også skrive bachelor denne våren. Jeg føler at med alt man har gjort hittil på studiet så har man blitt «rustet» til denne perioden. Via hele studieløpet. Dessuten får man undervisning og veiledning på bachelor-emnet. Har du gjort godt arbeid de siste 2,5 årene så skal det i teorien ikke være noen «heksekunst» å klare å komme seg gjennom bacheloren. Den visste man jo allerede første studiedag, at om ca 2,5 år skal man skrive bacheloren. Er man smart så tenker man og forbereder seg på dette gjennom hele studieløpet, tenker på tema, leser seg opp på forskning og litteratur slik at man har en formening om hva man vil skrive om,slik at når emnet starter så er man klar. 

Ikke krisemaksimer.

Anonymkode: 46cb9...38f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Samme her. 0 stress. Masteren derimot 

Anonymkode: a5f1d...954

• Liker 1
Skrevet

Å skrive en slik oppgave er en prosess - om du kunne det før du startet ville du jo ikke lært så veldig mye. 
Du kommer til å få det til. 

Snakk med veileder om å velge en problemstilling det er skrevet mye om, og gjør skriv en litteraturgjennomgang. Les noen andres BA oppgaver, det ligger mange ute på nett. Du trenger ikke å finne opp kruttet selv, men kopier struktur og form - da får du en ide om hva du skal fylle oppgaven med. 

Anonymkode: 7f414...363

• Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på hva du skriver om og hvor mye kilder som er tilgjengelig om problemstillingen. Men en bacheloroppgave skal ikke være vanskelig, den er bare ork...

Anonymkode: 34a44...1c5

Skrevet

Jeg følte det på akkurat samme måte som deg, helt til den dagen jeg skulle skrive masteroppgave og skjønte at bacheloroppgaven ikke var så veldig mye likevel. Mitt inntrykk er at forelesere og studieveiledere hauser det mer opp enn nødvendig - og det er kun for å få flest mulig gjennom lasset. 

Dette kommer til å gå veldig bra! :) 

Anonymkode: a9fbf...ea0

Skrevet

Å skrive bacheloroppgave er ikke vanskelig i det hele tatt. Det kan kreve litt tid og disiplin, men er ikke noe hokus pokus. Finn et emne du er interessert i. Min erfaring er at den største utfordringen er å begrense seg. 

Anonymkode: 7f417...e97

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å skrive bacheloroppgave er ikke vanskelig i det hele tatt. Det kan kreve litt tid og disiplin, men er ikke noe hokus pokus. Finn et emne du er interessert i. Min erfaring er at den største utfordringen er å begrense seg. 

Anonymkode: 7f417...e97

Kunne tenke meg å skrive om noen innenfor psykiatri, syns det er spennende, men kanskje litt vanskelig å relatere det til sykepleie, selvom vi også har en praksis i psykiatrien. 
Syns det er så kjedelig og måtte skrive om demens eller diabetes liksom…. Lårshalsbrudd osv…

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kunne tenke meg å skrive om noen innenfor psykiatri, syns det er spennende, men kanskje litt vanskelig å relatere det til sykepleie, selvom vi også har en praksis i psykiatrien. 
Syns det er så kjedelig og måtte skrive om demens eller diabetes liksom…. Lårshalsbrudd osv…

Det er jo nettopp det som er så fint med bacheloren, at du kan skrive om omtrent hva du vil! Hva er du interessert i? Hvilken praksis har vært mest spennende? Sett deg ned med et stort ark og skriv opp de diagnoser, hendelser i praksis osv som du synes har vært mest spennende, så kan du finne en interessant problemstilling. 

Anonymkode: d1490...cd0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg følte det på akkurat samme måte som deg, helt til den dagen jeg skulle skrive masteroppgave og skjønte at bacheloroppgaven ikke var så veldig mye likevel. Mitt inntrykk er at forelesere og studieveiledere hauser det mer opp enn nødvendig - og det er kun for å få flest mulig gjennom lasset. 

Dette kommer til å gå veldig bra! :) 

Anonymkode: a9fbf...ea0

Jeg følte det på samme måte helt til jeg skulle skrive doktorgrad å skjønte at masteroppgaven ikke var så veldig mye likevel..

Anonymkode: 153b3...978

Skrevet

Jeg har vært veileder for hundrevis av bacheloroppgaver.

• Det viktigste er å bruke veiledningen du får tilbud om, og å ha sendt inn så mye du kan til veileder i forkant, da får du best hjelp.
  • Ha en problemstilling som er "forskbar", den er et verktøy for å drive deg fremover, og samtidig holde deg på rett spor.
  • Bryt den opp i mindre deler, så føles det ikke stort og uoverkommelig. Du skal kanskje skrive ca 20 sider, den føles som mye, men tenk at du skal skrive feks 2 sider innledning, 3 sider metode, 6 sider med data/litteraturgjennomgang, 6 sider diskusjon, og 2 sider avslutning. Det er ikke så mye
  • Se på noen ferdige oppgaver for å få et inntrykk, men ikke tenk at du må gjøre ting likt som dem

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært veileder for hundrevis av bacheloroppgaver.

• Det viktigste er å bruke veiledningen du får tilbud om, og å ha sendt inn så mye du kan til veileder i forkant, da får du best hjelp.
  • Ha en problemstilling som er "forskbar", den er et verktøy for å drive deg fremover, og samtidig holde deg på rett spor.
  • Bryt den opp i mindre deler, så føles det ikke stort og uoverkommelig. Du skal kanskje skrive ca 20 sider, den føles som mye, men tenk at du skal skrive feks 2 sider innledning, 3 sider metode, 6 sider med data/litteraturgjennomgang, 6 sider diskusjon, og 2 sider avslutning. Det er ikke så mye
  • Se på noen ferdige oppgaver for å få et inntrykk, men ikke tenk at du må gjøre ting likt som dem

Enig. Jeg er også veileder. Jeg vil legge til: 

- Bruk tid på å formulere problemstillingen. Benytt veileder her! En god problemstilling er halve jobben. Det er ikke nødvendigvis så enkelt som du tror. 
- Pass på at du besvarer problemstillingen! 
- Hold orden på referansene, fra første ord du skriver. Pass på å bruke referanser godt i teksten. Se på (gode) oppgaver hvis du er usikker på dette. 

Anonymkode: 61bb9...823

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...