Gå til innhold

Ekstra inntekt - hvordan få til?

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Du er 42 og for gammel for vaktbasert arbeid? Tuller du eller? Det du er ute etter er nok ikke så lett å få til da det ofte er dagjobb/ konsulentvirksomhet. Når en tar på seg en ekstra jobb så er det som regel for å spe på med ekstra inntekt, og da skjønner jeg ikke hvorfor du låser deg helt til at du ønsker å være et sted der din kunnskap kreves? En ekstra jobb trenger ikke å ha noe med kunnskapen du benytter til den primære jobben.

Jeg er siviløkonom og jobber ekstra i helsevesen (har fagbrev som helsefagarbeider også). Jeg tar litt ekstra på min gamle jobb i helsevesen for å ha litt kontakt med kollegaer, hjelpe tidligere sjefen og miljøskifte. Har null bruk for min mastergrad der, men jeg får andre impulser og litt ekstra på konto.

Anonymkode: be28e...c6d

Hmm. Du har gode poeng. Jeg bare trives best med analytisk/kunnskapsarbeid Og hjernen har alltid vært min et av mine sterkeste sidene. Men jeg savner også brukerkontakt som jeg har hatt en del fra frivillig arbeid og har en god del sosialfaglig bakgrunn og, selv om jeg ikke har fullført formell utdanning i det. Kan være jo at beg får bruke glemte sidene av meg selv. Men har tenkt at timelønn blir kanskje ganske lav da…

Jeg er mye trøtt som 42 😅. Kanskje det er vinter. Og jeg har barn under 10 som bor 70% hos meg….

Anonymkode: 53c6e...535

Skrevet

Jeg er i en lignende situasjon, naturvitenskapelig mastergrad, 40 år. 

Jeg jobber annenhver helg i et "fysisk" yrke. Har gjort det ved siden av hovedjobben i flere år, det er litt slitsomt til tider, men går fint. Jeg har hjemmekontor når jeg ønsker, og tar det vanligvis en dag før og to dager etter en jobbhelg for å spare meg selv litt (å slippe reisevei betyr mye). 

Anonymkode: 480c8...f94

• Liker 1
Skrevet
On 12/18/2023 at 9:28 AM, AnonymBruker said:

Eh, nei, de fleste slike arbeidsplasser har IKKE i kontrakten at du ikke har lov til å jobbe en annen plass...

Hva man gjør på fritida har arbeidsgiver svært lite med, om det er å gå tur i skogen eller jobbe på Kiwi. 
Om man jobber i kommunen kan man ikke ha en kommunal jobb til i samme kommune grunnet overtidsbestemmelser, og enkelte arbeidsplasser har en klausul om at man ikke kan jobbe for en konkurrent. Mange arbeidsplasser ønsker at man opplyser om evt andre arbeidsforhold, men det er langt ifra noe forbud. 

Det er veldig vanlig at man må oppgi (les søke om) bistillinger og bi-verv. Alt man får lønn eller andre goder av. Hovedarbeidsgiver har da mulighet til å nekte deg dette. De må som regel ha en god grunn til å nekte deg, f.eks at du blander roller eller at det andre arbeidet hindrer deg i å gjøre arbeidsoppgavene i hovedjobben din. 

Anonymkode: 98169...dad

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hmm. Du har gode poeng. Jeg bare trives best med analytisk/kunnskapsarbeid Og hjernen har alltid vært min et av mine sterkeste sidene. Men jeg savner også brukerkontakt som jeg har hatt en del fra frivillig arbeid og har en god del sosialfaglig bakgrunn og, selv om jeg ikke har fullført formell utdanning i det. Kan være jo at beg får bruke glemte sidene av meg selv. Men har tenkt at timelønn blir kanskje ganske lav da…

Jeg er mye trøtt som 42 😅. Kanskje det er vinter. Og jeg har barn under 10 som bor 70% hos meg….

Anonymkode: 53c6e...535

Det var jeg som skrev det innlegget til deg. Jeg er 42 år selv, har 3 barn, jobber som sagt godt over 100. Klart jeg blir sliten og trøtt jeg og, men kommer meg raskt. 42 år er ingen alder, så hadde jeg vært deg så hadde jeg en tur til legen og sjekket vitamin og mineral status.

Anonymkode: be28e...c6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er veldig vanlig at man må oppgi (les søke om) bistillinger og bi-verv. Alt man får lønn eller andre goder av. Hovedarbeidsgiver har da mulighet til å nekte deg dette. De må som regel ha en god grunn til å nekte deg, f.eks at du blander roller eller at det andre arbeidet hindrer deg i å gjøre arbeidsoppgavene i hovedjobben din. 

Anonymkode: 98169...dad

Ja, det er vanlig.

Men det er langt i fra det samme som at kontrakten sier at man ikke kan jobbe noe annet sted. Det skal mye til for at arbeidsgiver skal kunne nekte deg det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...