AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 Har noen av dere skaffet dere ekstra inntekt? Jeg har samfunnsvitenskapelig mastergrad med diverse tillegg, jobb (offentlig sektor, kontor) som betaler underkant av 700k før skatt som jeg trives godt i. Men som stort sett aleneforelder hadde jeg veldig gjerne hatt fleksibel ekstrainntekt. Er for gammel (42) for at jeg skal føle meg komfortabel med vaktbasert arbeid eller servering og det hadde gått utøver hovedjobben. Jeg har hatt ganske varierte arbeidsoppgaver, snakker flere språk, er god til å skrive og kan sikkert bruke meg mer. Hører gjerne andres erfaringer. Anonymkode: 53c6e...535
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 Det letteste siden du utelukker nærmest alle andre reele muligheter må i såfall være og ta på seg overtid. Anonymkode: 89ad0...171
Gjest5656 Skrevet 17. desember 2023 #3 Skrevet 17. desember 2023 De fleste slike arbeidsplasser har i kontrakten at du ikke har lov til å jobbe en annen plass... Dette er på grunn av at de ønsker at du er uthvilt når du kommer på jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #4 Skrevet 17. desember 2023 Jeg har tatt på meg en jobb som hvilende nattevakt noen netter pr måned. Det utgjør ca 6000 kr utbetalt ekstra i måneden. Ser at det ikke er det du er ute etter, men sånne jobber er i alle fall lettere å få. Mye annet, vil antagelig kollidere med din opprinnelige jobb. Jeg jobber også overtid på min egen jobb når anledningen byr seg, men det er jo ytterst variabelt. Jeg trengte en stabil ekstrainntekt frem til sommeren. Anonymkode: 300e6...398 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #5 Skrevet 17. desember 2023 Skjønner ikke hvordan du skal få en ikke-vaktbasert ekstrajobb når du jobber 100% dag og kun litt ekstra noen ganger. Kan du ikke be om å få et lønnstrinn opp i stedet så har du litt ekstra hver måned. Anonymkode: 5033a...61c 5
KariTam Skrevet 17. desember 2023 #6 Skrevet 17. desember 2023 (endret) 54 minutter siden, Gjest5656 said: De fleste slike arbeidsplasser har i kontrakten at du ikke har lov til å jobbe en annen plass... Dette er på grunn av at de ønsker at du er uthvilt når du kommer på jobb. Det er helt innafor hos mange arbeidsplasser innen offentlig sektor. Mange underviser av og til på universiteter/høyskoler f.eks. De som har et yrke som lærer eller helsepersonell jobber ofte litt selv når de ellers har en «kontorjobb». Endret 17. desember 2023 av KariTam
Gjest5656 Skrevet 17. desember 2023 #7 Skrevet 17. desember 2023 (endret) KariTam skrev (7 minutter siden): Det er helt innafor hos oss og sett gjerne som positivt - flere har akademiske bistillinger og underviser på universitetet, noen praktiserer yrket litt ved siden av byråkrat-jobben, og noen jobber frivillig. Men det må meldes inn, selvsagt. Jeg kan f.eks. ikke hjelpe å skrive søknader til tilskudd som delvis forvaltes/deles av min arbeidsgiver. Hvis det er positivt for jobben det du holder på med så blir det nok akseptert. Men poenget var vel at det ikke er lov med mindre man avtaler dette, og arbeidsgiver kan fritt si nei hvis de vil. Kanskje jeg tar feil rundt grunnen til at de ikke vil at du skal jobbe på en annen plass, og dette egentlig er for å hindre deg å jobbe hos konkurrent, interessekonflikt, osv. Sånn som du sier f.eks. en interessekonflikt ved å jobbe som en konsulent som bistår med å søke midler fra hovedarbeidsgievr. Endret 17. desember 2023 av Gjest5656
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #8 Skrevet 17. desember 2023 Jeg har ei venninne som lager smykker og selger de igjennom instagram/finn. Er du flink til noe håndverk eller lignende kan det jo være et alternativt. Anonymkode: a7236...03c 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #9 Skrevet 17. desember 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvordan du skal få en ikke-vaktbasert ekstrajobb når du jobber 100% dag og kun litt ekstra noen ganger. Kan du ikke be om å få et lønnstrinn opp i stedet så har du litt ekstra hver måned. Anonymkode: 5033a...61c Jeg har tatt en hel master ved siden av full jobb og tidligere jobbet frivillig en god del så tiden får jeg fint til. Men vil gjerne finne alternativer der mine sterke sider kan komme til gode: Høy utdanning/læreevne, gode skriveferdigheter, at man er habil i diverse programmer Microsoft 365, er flytende i engelsk og har lang erfaring fra offentlig sektor. Jeg er ingen økonom, men også ganske god med tall. Noe som kan gjøres via PC/hjemmefra kunne passe meg fint. Det er garantert løsninger jeg ikke har tenkt på Anonymkode: 53c6e...535
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #10 Skrevet 17. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ei venninne som lager smykker og selger de igjennom instagram/finn. Er du flink til noe håndverk eller lignende kan det jo være et alternativt. Anonymkode: a7236...03c Kul idé. Jeg har hatt en håndverk-hobby tidligere, ja. Og har tenkt på å lære p lage smykker, men det virker så tidskrevende! Anonymkode: 53c6e...535
KariTam Skrevet 17. desember 2023 #11 Skrevet 17. desember 2023 (endret) . Endret 17. desember 2023 av KariTam
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #12 Skrevet 17. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har tatt på meg en jobb som hvilende nattevakt noen netter pr måned. Det utgjør ca 6000 kr utbetalt ekstra i måneden. Ser at det ikke er det du er ute etter, men sånne jobber er i alle fall lettere å få. Mye annet, vil antagelig kollidere med din opprinnelige jobb. Jeg jobber også overtid på min egen jobb når anledningen byr seg, men det er jo ytterst variabelt. Jeg trengte en stabil ekstrainntekt frem til sommeren. Anonymkode: 300e6...398 Hva innebærer en hvilende nattevakt? Det passer ikke nå, men kanskje i framtiden. Anonymkode: 53c6e...535
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 Vet man kan få bijobb innen undervisning over nett, feks. språkkurs, datakurs etc. Forhør deg med kursleverandører innen feks Microsoft 365 eller generelt kursleverandører for øvrige ting. Gikk selv et kurs ifbm å bli praksiskandidat og da var «lærerne» folk som jobbet med det samme, samt. hadde vi en foreleser som kurset oss i oppsett av eksamen i word, funksjoner i excel, mm. Bare sett på søk på Finn.no så dukker det helt sikkert opp noe attraktivt. Anonymkode: d471f...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #14 Skrevet 18. desember 2023 Du er 42 og for gammel for vaktbasert arbeid? Tuller du eller? Det du er ute etter er nok ikke så lett å få til da det ofte er dagjobb/ konsulentvirksomhet. Når en tar på seg en ekstra jobb så er det som regel for å spe på med ekstra inntekt, og da skjønner jeg ikke hvorfor du låser deg helt til at du ønsker å være et sted der din kunnskap kreves? En ekstra jobb trenger ikke å ha noe med kunnskapen du benytter til den primære jobben. Jeg er siviløkonom og jobber ekstra i helsevesen (har fagbrev som helsefagarbeider også). Jeg tar litt ekstra på min gamle jobb i helsevesen for å ha litt kontakt med kollegaer, hjelpe tidligere sjefen og miljøskifte. Har null bruk for min mastergrad der, men jeg får andre impulser og litt ekstra på konto. Anonymkode: be28e...c6d 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #15 Skrevet 18. desember 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Det letteste siden du utelukker nærmest alle andre reele muligheter må i såfall være og ta på seg overtid. Anonymkode: 89ad0...171 Det offentlige betaler svært sjelden for overtid. Det må vel avspaseres om man jobber utover arbeidstid. Søk på Finns stillingsannonser «kun hjemmekontor» og «deltid». Anonymkode: 98169...dad 1
pressplay Skrevet 18. desember 2023 #16 Skrevet 18. desember 2023 Det enkleste er vel å opprette et enkeltpersonsforetak og selge tjenester innenfor noe du er god til. Er du f. Eks god til kontraktskriving kan du gjøre det på ettermiddag etc. Med ENK styrer du tiden din selv 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #17 Skrevet 18. desember 2023 Gjest5656 skrev (10 timer siden): De fleste slike arbeidsplasser har i kontrakten at du ikke har lov til å jobbe en annen plass... Dette er på grunn av at de ønsker at du er uthvilt når du kommer på jobb. Eh, nei, de fleste slike arbeidsplasser har IKKE i kontrakten at du ikke har lov til å jobbe en annen plass... Hva man gjør på fritida har arbeidsgiver svært lite med, om det er å gå tur i skogen eller jobbe på Kiwi. Om man jobber i kommunen kan man ikke ha en kommunal jobb til i samme kommune grunnet overtidsbestemmelser, og enkelte arbeidsplasser har en klausul om at man ikke kan jobbe for en konkurrent. Mange arbeidsplasser ønsker at man opplyser om evt andre arbeidsforhold, men det er langt ifra noe forbud. Anonymkode: 480c8...f94 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #18 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det offentlige betaler svært sjelden for overtid. Det må vel avspaseres om man jobber utover arbeidstid. Søk på Finns stillingsannonser «kun hjemmekontor» og «deltid». Anonymkode: 98169...dad Det kommer helt ann på fagområder, jeg jobber i det offentlige og jobber 200 timer med 100% betalt overtid i året. Anonymkode: 89ad0...171
KariTam Skrevet 18. desember 2023 #19 Skrevet 18. desember 2023 (endret) 10 hours ago, pressplay said: Endret 18. desember 2023 av KariTam
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #20 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kul idé. Jeg har hatt en håndverk-hobby tidligere, ja. Og har tenkt på å lære p lage smykker, men det virker så tidskrevende! Anonymkode: 53c6e...535 Jeg er grafisk designer og tar illustrasjonsoppdrag i blant for å spe på inntekta. Hva med å ta kurs da, og kreve mer lønn? Du som har master burde jo få mer enn 700 000. Anonymkode: 3f247...fc0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå