Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Banken fortalte meg forrige uke at det eneste jeg egentlig har råd til i Oslo akkurat nå er "en parkeringsplass". Jeg har 300 000 kr i egenkapital, fast jobb med 600 000 utbetalt i året. Jeg drømmer om et sted nært marka, men det trenger ikke være noe luksuriøst. Jeg drømmer egentlig om et enkelt liv, men hvis en skal bo nært en by er inngangsprisen dyr. Jeg har vært på noen visninger, men husene må totalrenoveres og det betyr i praksis at en ender opp med å betale 2-3 millioner for en tomt.

Nå har jeg bestemt meg for at 2024 blir året jeg skal fokusere på å spare masse. Jeg leier en leilighet midt i byen nå - det er dyrt, men samtidig vanskelig å flytte fordi jobben min også er midt i byen. Har søkt meg en deltidsjobb, ikke fått svar enda, men håper jeg får den. 

Noen flere tips? Jeg er så lei av å leie og jeg er lei av å gå på visninger og vite at jeg ikke har sjans. Jeg ønsker ikke å kjøpe leilighet i blokk. 

Anonymkode: a3d76...72c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ønsker du ikke leilighet i blokk? Da setter du deg i en mer vanskelig posisjon. 

Anonymkode: ac7f4...930

• Nyttig 2
Skrevet

Dem har jo rett, siden du har så lav egenkapital at du maks kan kjøpe for 2 millioner.

Men hvis du ønsker bo nært marka, hvorfor er det vanskelig flytte ut av byen nå? Jobben din er vel like mye i midten av byen, uansett om du eier en bolig nært marka eller leier?

Det er veldig få som kan kjøpe enebolig/rekkehus i oslo-området som førstegangskjøper. De fleste starter med å kjøpe leilighet, og så kjøpe seg oppover.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tipset er vel å:

- Ha en realistisk forventning til hva du får til 2-2,5 mill om du vil kjøpe nå. Skal du bo i nærheten av sentrum er utvalget veldig lite da.

-  Vurdere om du må spare lenger for å få råd til det du vil ha. Skal du ha hus/rekkehus nær marka og nær byen så må du i dagens marked kanskje betale minst 3 ganger mer enn du har råd til nå. Det er urealistisk at du vil klare å spare opp det innen rimelig tid.

- Flytte litt ut av byen, med nærhet til f.eks tog. Kjipt med reisevei, men da kan du ha råd til noe eget.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du skal bo i Oslo ja. Finnes nok av større byer hvor du kan få mye bolig for 2-3 millioner, nærme byen og nærme skogen.

Anonymkode: b6643...27b

Skrevet

Kjøpte blokkleilighet  på 100 m2 kort avstand fra sentrum til 2.2 mill i Bergen - pluss nær natur. Ønsket egentlig rekkehus, men trives så godt her. 

Anonymkode: ac7f4...930

• Hjerte 1
Skrevet

Haugenstua og Romsås har vel noe av Oslos billigste leiligheter. 

Anonymkode: 2e5a9...1ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, 

Banken fortalte meg forrige uke at det eneste jeg egentlig har råd til i Oslo akkurat nå er "en parkeringsplass". Jeg har 300 000 kr i egenkapital, fast jobb med 600 000 utbetalt i året. Jeg drømmer om et sted nært marka, men det trenger ikke være noe luksuriøst. Jeg drømmer egentlig om et enkelt liv, men hvis en skal bo nært en by er inngangsprisen dyr. Jeg har vært på noen visninger, men husene må totalrenoveres og det betyr i praksis at en ender opp med å betale 2-3 millioner for en tomt.

Nå har jeg bestemt meg for at 2024 blir året jeg skal fokusere på å spare masse. Jeg leier en leilighet midt i byen nå - det er dyrt, men samtidig vanskelig å flytte fordi jobben min også er midt i byen. Har søkt meg en deltidsjobb, ikke fått svar enda, men håper jeg får den. 

Noen flere tips? Jeg er så lei av å leie og jeg er lei av å gå på visninger og vite at jeg ikke har sjans. Jeg ønsker ikke å kjøpe leilighet i blokk. 

Anonymkode: a3d76...72c

Med 600 000 utbetalt i året, har du vel nærmere 900 000 brutto? I så fall burde det vel la seg gjøre å kjøpe noe i Oslo, bare du får spart opp litt mer EK. 

Skrevet

Finne en jobb et annet sted og flytte fra Oslo.

Anonymkode: cbb59...93b

Skrevet
Traktor skrev (7 timer siden):

Med 600 000 utbetalt i året, har du vel nærmere 900 000 brutto? I så fall burde det vel la seg gjøre å kjøpe noe i Oslo, bare du får spart opp litt mer EK. 

Jeg så ikke at ts skrev utbetalt. Det er en rar måte å oppgi årslønn på. Men da er det plutselig mer realistisk med boligkjøp.

Fortsatt ikke snakk om sentrumsnært hus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...