Gå til innhold

Noen her som er diagnostisert med ADD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i gjennom hele oppveksten slitt med diverse ting. Jeg har alltid følt at jeg har lært ting tregere enn andre. Jeg har rett og slett bare akseptert at jeg er dum.

Når jeg leser om diverse temaer, faller jeg helt ut og klarer ikke å huske hva jeg leste. Dette gjør det svært vanskelig, siden jeg jobber i butikk hvor jeg må lære forskjell på produktene vi selger. Har jobbet der i noen år, og føler at jeg burde ha vært ekspert på det vi selger nå. Jeg kan det grunnleggende, men ikke noe mer. Har også vanskeligheter med å forklare ting, så det kan ende opp med å bli usammenhengende setning. Eller jeg må rette på meg selv flere ganger.

Jeg forstår ikke simple ting som hvordan man lager knuter (bortsett fra mine egne skolisser). Skal jeg lage andre type knuter, bruker jeg en hel evighet på å lære det. Når noen viser meg hvordan det gjøres, skjønner jeg ikke koblingen. Hjelper ikke at jeg får en indre angst når noen skal vise meg noe. Hater når folk ser på at jeg gjør noe, og da blir jeg ekstra klønete. Foretrekker å sitte alene og se på tutorials på Youtube. Selv da tar det lang tid før jeg forstår det, men slipper i det minste angsten.

Under samtaler hender det at jeg svarer på noe helt annet enn det samtalen dreier seg om, fordi jeg ikke får med meg det som sies. Spesielt når jeg er på jobb og snakker løst og fast med kunder. Eller at jeg ikke vet hva jeg skal svare fordi jeg ikke skjønner hva vedkommende snakker om.

Jeg klarer ikke å få med meg handlinger når jeg ser på film. Når jeg ser på film med venner, diskuterer de om det som foregår i gjennom filmen. Jeg sitter der som et spørsmålstegn og skjønner ikke hva som foregår. Er en grunn til at jeg kun ser på film når jeg er med venner. Virker som at alle liker å se på film utenom meg. Jeg hater å se på film, med mindre det er noe svært interessant. 

Jeg sliter generelt med fokus og konsentrasjon, og jeg sliter med å tenke logisk på selv de enkleste oppgaver. Klarer ikke å lese bruksanvisninger, uansett om det er tekst eller bilder. Er helt elendig med å bruke hendene.

Jeg får helt angst om jeg må utføre oppgaver med andre, spesielt folk jeg ikke er helt komfortable med. F.eks lage mat, sette opp en lampe, vaske osv. Føler at folk dømmer meg på hver minste ting jeg gjør.

Så ja. Er utrolig slitsomt å leve slikt. Har levd sånn helt siden jeg gikk på ungdomsskolen omtrent. Har alltid trodd at jeg rett og slett bare er dum, men når jeg leser symptomene om ADD er det mye som stemmer der.

Haddd vært en lettelse om jeg ble utreddet for ADD, og faktisk fikk en diagnose. For da vet jeg at jeg IKKE er dum, men at jeg har en sykdom som gjør at jeg lærer tregt mm. Har ikke ADHD, siden jeg har aldri vært hyper av meg. Har som regel vært en stille person.

Så er det noen andre her som har ADD, og som kjenner seg igjen? Hvor lang tid tok det å få diagnose? 

Anonymkode: fb432...beb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen i ganske mye av det du skriver, og jeg fikk add diagnosen for snart 4 år siden. For min del tok det 3-6 måneder å få diagnosen, fordi det var før og midt i korona pandemien. Men nå så tar det lengre tid å få diagnosen, basert på helsenorge sine behandlingstider. Jeg slet også med diverse ting på barne og ungdomsskolen, slet med å passe inn, sosiale koder var vanskelige å forstå seg på.. og ja. You name it.. 

Anonymkode: 0647a...def

Skrevet

Jeg hadde rundt tre timer til sammens med nevropsykolog for tester, før jeg fikk diagnosen.

Men jeg hadde 2-3 år bak meg med utredning for angst og depresjon, hvor det også var forsøkt medisiner for bipolar og antidepressiva, og jeg hadde gått igjennom en lang utredning for personlighetsforstyrrelse også. Nevropsykologen sa rett ut at basert på testene jeg hadde gjort, og en veldig nøye utredning fra psykolog, så kunne de sette diagnosen raskt. Ofte må man ha lengre utredning for å utelukke annet psykisk.

Fikk diagnosen i sommer.

Anonymkode: e1267...5e6

Skrevet

Fikk diagnosen ADHD inattentiv/uoppmerksom type for snart 2 år siden. Det er da det som tidligere het ADD. Kjenner meg igjen i en del av det du skriver. Slet skikkelig med angst og depresjon en god stund. Gikk til psykolog. Prøvde alt mulig for å finne ut hva som var galt med meg. Kom etter hvert inn på ADHD-temaet selv. Måtte gjennom en haug med tester for å avdekke om det kunne være noe annet. Det var det ikke. Gråt da jeg fikk diagnosen. Av lettelse, men også sorg. Hadde levd i over 30 år uten å vite hvorfor jeg følte meg annerledes. Fikk medisiner og nå har jeg knapt angst lenger. Det er deilig. Føler jeg har fått livet mitt tilbake.

Anonymkode: 10918...543

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fikk diagnosen ADHD inattentiv/uoppmerksom type for snart 2 år siden. Det er da det som tidligere het ADD. Kjenner meg igjen i en del av det du skriver. Slet skikkelig med angst og depresjon en god stund. Gikk til psykolog. Prøvde alt mulig for å finne ut hva som var galt med meg. Kom etter hvert inn på ADHD-temaet selv. Måtte gjennom en haug med tester for å avdekke om det kunne være noe annet. Det var det ikke. Gråt da jeg fikk diagnosen. Av lettelse, men også sorg. Hadde levd i over 30 år uten å vite hvorfor jeg følte meg annerledes. Fikk medisiner og nå har jeg knapt angst lenger. Det er deilig. Føler jeg har fått livet mitt tilbake.

Hvilken medisin fikk du som gjør at du nesten ikke har angst lengre...er på min 3 antidepressiva nå mot angst 

Skrevet
Molly 4.5 år skrev (3 minutter siden):

Hvilken medisin fikk du som gjør at du nesten ikke har angst lengre...er på min 3 antidepressiva nå mot angst 

ADHD-medisin. :) Jeg har ikke brukt antidepressiva; eller jeg har prøvd, men fikk ekstrem panikkangst/stygge tanker på det. Har ikke brukt det siden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ADHD-medisin. :) Jeg har ikke brukt antidepressiva; eller jeg har prøvd, men fikk ekstrem panikkangst/stygge tanker på det. Har ikke brukt det siden.

Takker for svar. Har adhd men prøver nå cymbalta mot angst, smerter og den kan også hjelpe mot ahdh. Foreløpig bare masse angst. Prøvd Ritalin, medikinet, wellbutrin...

Skrevet
Molly 4.5 år skrev (9 minutter siden):

Takker for svar. Har adhd men prøver nå cymbalta mot angst, smerter og den kan også hjelpe mot ahdh. Foreløpig bare masse angst. Prøvd Ritalin, medikinet, wellbutrin...

Ok, skjønner. Vel, angst er noe dritt. Det kan sitte i kroppen lenge. For meg har det hjulpet å "roe ned" litt. Si nei til ting når jeg kjenner at energinivået er lavt. For meg er det viktig med egentid. Jeg går på Aduvanz og det har fungert bra. Har ikke prøvd ritalin da. Måtte ha noe som kunne vare "hele" dagen. Hvis du også er kvinne, så kan det være lurt å følge med på syklusen din også. Rett etter eggløsning kan det være at man blir mer angstete. Det er derfor viktig å slappe av i den tiden (for meg).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, skjønner. Vel, angst er noe dritt. Det kan sitte i kroppen lenge. For meg har det hjulpet å "roe ned" litt. Si nei til ting når jeg kjenner at energinivået er lavt. For meg er det viktig med egentid. Jeg går på Aduvanz og det har fungert bra. Har ikke prøvd ritalin da. Måtte ha noe som kunne vare "hele" dagen. Hvis du også er kvinne, så kan det være lurt å følge med på syklusen din også. Rett etter eggløsning kan det være at man blir mer angstete. Det er derfor viktig å slappe av i den tiden (for meg).

Har ikke livmoren lengre. Fikk angst etter en kneprotese operasjon I sommer som ikke har blitt  bra "ennå". Vanskelig å bli låst til krykker i flere måneder og det eneste man vill er gå en lang tur med bikkja for å få ut noe energi. Så jeg må bruke smertestillende som kan kombineres med antidepressiva og betennelse dempene tabletter. Og det er ikke så lett å finne. Så når angsten og beinet blir ordnet så er aduvanse for meg og. 

Skrevet
Molly 4.5 år skrev (1 time siden):

Har ikke livmoren lengre. Fikk angst etter en kneprotese operasjon I sommer som ikke har blitt  bra "ennå". Vanskelig å bli låst til krykker i flere måneder og det eneste man vill er gå en lang tur med bikkja for å få ut noe energi. Så jeg må bruke smertestillende som kan kombineres med antidepressiva og betennelse dempene tabletter. Og det er ikke så lett å finne. Så når angsten og beinet blir ordnet så er aduvanse for meg og. 

Skjønner. Det er leit å høre. Håper det blir bedre snart. Vondt i kroppen og angst unner jeg ingen.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...