Gå til innhold

Hvordan legge en 4 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp 😅 Gutten vår er snart 4 år og legging er blitt et stort problem. Det tar opp mot en time og vi må sitte på rommet hele tiden. 

Hva funker hos dere?

Anonymkode: 78edb...c49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leser dere bok på senga? Det er en fin vane, og får mange barn til å roe ned mot søvnen. Bare nok lys på til å kunne lese. Stille, rolig og koselig. La gjerne barnet velge ut bøker på biblioteket selv.

Anonymkode: 047bc...728

• Liker 1
Skrevet

Da er det på tide å starte avvenning fra dere i rommet. Høres hardt ut, og det er det, men her er det klare oppfordringer til hvordan få det til. Har du snakket med helsestasjonen? De har jo erfaring og kunnskap om akkurat dette?

Eget rom burde barnet hatt for lengst, mener jeg. Jo lenger barnet ligger på rommet til foreldrene dess vanskeligere å få de søte små på eget rom.

Her kan du lese litt:

https://www.klikk.no/foreldre/baby/sovn/fa-babyen-til-a-sove-pa-eget-rom-3748532

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leser dere bok på senga? Det er en fin vane, og får mange barn til å roe ned mot søvnen. Bare nok lys på til å kunne lese. Stille, rolig og koselig. La gjerne barnet velge ut bøker på biblioteket selv.

Anonymkode: 047bc...728

Ja, vi leser hver kveld 😊 Har rolig leggerutiner, men han får helt overtenning når det skal soves.

Skrevet

Åååå…tolket det dithen at barnet var på deres rom enda?

Vi avsluttet kvelden etter mat med et varmt, deilig bad. 
Så leste vi i senga, sang noen nattasanger med avslått lys og gikk ut.  ( Ikke far da han alltid sovnet med barnet😊)

Skrevet
Thomasine skrev (1 minutt siden):

Da er det på tide å starte avvenning fra dere i rommet. Høres hardt ut, og det er det, men her er det klare oppfordringer til hvordan få det til. Har du snakket med helsestasjonen? De har jo erfaring og kunnskap om akkurat dette?

Eget rom burde barnet hatt for lengst, mener jeg. Jo lenger barnet ligger på rommet til foreldrene dess vanskeligere å få de søte små på eget rom.

Her kan du lese litt:

https://www.klikk.no/foreldre/baby/sovn/fa-babyen-til-a-sove-pa-eget-rom-3748532

Han har eget rom og sover der. Har aldri vært noe problem med legging tidligere. Men den siste måneden har vært tøff. 

Problemet nå er at når vi prøver å forlate rommet, så kommer han hylende etter. 

Skrevet

La han ligge i senga og høre på lydbok. Da sovner han kjapt. Dere trenger ikke være i rommet.

Anonymkode: fea63...685

• Liker 4
Skrevet
Thomasine skrev (1 minutt siden):

Åååå…tolket det dithen at barnet var på deres rom enda?

Vi avsluttet kvelden etter mat med et varmt, deilig bad. 
Så leste vi i senga, sang noen nattasanger med avslått lys og gikk ut.  ( Ikke far da han alltid sovnet med barnet😊)

Kanskje vi kan prøve å legge bading til etter kveldsmat. 😊

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har eget rom og sover der. Har aldri vært noe problem med legging tidligere. Men den siste måneden har vært tøff. 

Da kan du bare rolig og kjedelig følge ham tilbake. I begynnelsen må du nok gjenta og gjenta og gjenta og gjenta og... men bare vær rolig og kjedelig så han ikke får noe ut av det.

Men selvfølgelig først med en hyggelig leggestund med evt bading, lese en bok osv. :) 

Anonymkode: 3bc16...8e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og dette skjer innimellom. Det kan ha skjedd noe i barnehagen, kanskje sett noe på tv…et eller annet som har gitt noen tanker. Tror det er ganske normalt innimellom. Mine barn sov innimellom på rommet vårt når det var noe, og så måtte vi bli strengere etterhvert og øve på å sove på eget rom igjen. 

Kanskje dere har en øving foran dere. Gå ut av rommet etter lesing/sang, ha døra på gløtt ville mine barn, kommer barnet løpende ut være konsekvent å følge tilbake…gang på gang på gang…tilslutt blir barnet lei når h*n skjønner at vi foreldre ikke gir oss. Blir som når de var yngre. Tror jeg. 

Skrevet

Vi har de siste mnd sovet med 4-åringen, det tar 5-20 min flr han sovner

Anonymkode: c2a10...673

Skrevet

Den som legger fireåringen sitter inne hos henne (oppe i senga) til hun sovner. Vi leser ei bok/et kapittel først, og noen ganger har hun behov for å snakke om noe. 
Så er det «på tide å sove nå, god natt og sov godt» og hun sovner i løpet av 5-15 minutt. 
Vi har aldri stresset rundt legging, trenger hun tryggheten i å ha oss i nærheten så får hun det.

Hvorfor kan dere ikke bare sitte inne hos han til han sovner?

Anonymkode: 67f1a...c06

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri sittet inne hos et barn til det sovner.  Tenk om det tar timer? 
Tror det er lurt at barnet tidlig venner seg til å sovne inn alene uten at noen sitter der eller holder den i hånda. 
Når skal man venne av med å sitte inne på rommet, da?  

Vi gjorde kveldsstunden til en hyggelig greie med lesing og synging. Annenhver dag mamma og pappa. Funket godt med 3 barn og ville gjort det samme igjen! 

Jeg leste for mine barn lenge. De ville aldri ha lydbok så den stunden er jeg så heldig å ha hatt i mange år! 😍

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har lagt mine fem barn uten å sitte hos dem til de sovner. Du må ikke finne på å venne han til det. Har ei venninne med ett barn som drev med det der i alle år. Utrolig slitsomt. Ha gode, faste leggerutiner. Står han opp igjen, så følger dere han bare tilbake til sengen. Igjen og igjen om det trengs.

• Liker 1
Skrevet

Kan det være at dere legger for tidlig?

Vi har alltid ansett innsovningsproblemer som tegn på at datteren vår ikke er trøtt, justert leggetiden deretter, til stor suksess. 

Vi legger oss forøvrig fortsatt med femåringen vår og vil fortsette så lenge hun vil. Da får vi en fin kveldsstund. Det er vel ikke lenge til det går over av seg selv. 

Anonymkode: c6332...d4c

• Liker 2
Skrevet
Thomasine skrev (1 time siden):

Jeg ville aldri sittet inne hos et barn til det sovner.  Tenk om det tar timer? 
Tror det er lurt at barnet tidlig venner seg til å sovne inn alene uten at noen sitter der eller holder den i hånda. 
Når skal man venne av med å sitte inne på rommet, da?  

Vi gjorde kveldsstunden til en hyggelig greie med lesing og synging. Annenhver dag mamma og pappa. Funket godt med 3 barn og ville gjort det samme igjen! 

Jeg leste for mine barn lenge. De ville aldri ha lydbok så den stunden er jeg så heldig å ha hatt i mange år! 😍

Goft man er forskjellig , jeg gjør drt som er barnets beste og dette er en liten periode av livet 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har lagt mine fem barn uten å sitte hos dem til de sovner. Du må ikke finne på å venne han til det. Har ei venninne med ett barn som drev med det der i alle år. Utrolig slitsomt. Ha gode, faste leggerutiner. Står han opp igjen, så følger dere han bare tilbake til sengen. Igjen og igjen om det trengs.

Det går helt fint, virkelig 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi spiser kveldsmat, gjør kveldsstellet og leser én bok som han velger. Deretter slukkes lyset, og jeg sier «nå kan jeg sitte her hos deg litt, og etterpå må jeg gå og rydde. Jeg kommer tilbake senere og sjekker at du har sovnet». Noen ganger går det smidig, andre ganger tar det en time, hvor han kommer ut flere ganger, eller roper på oss. Prøver å ikke gå inn til ham mer enn nødvendig, men bekrefter at vi er der. Hvis han kommer ut, følger vi ham tilbake og sier «nå er det natt, sov godt og drøm søtt». (4 1/2 år)

Anonymkode: 960be...6e4

• Liker 1
Skrevet

Man må være litt bestemt i leggingen. Ellers blir det uutholdelig med flere barn. Mange som diller alt for mye og sliter seg ut.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sitter inne hos mine på 4 og 5 til de sovner. Tar sjelden mer enn ti minutter. Syns det er koselig å avslutte dagen med et lite eventyr, slukke lys og natta. Gjorde det samme med eldste, frem til den julen han gikk i første. Da ville han lese selv på sengen.

Anonymkode: 697a6...d96

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...