Gå til innhold

Stor klump i underlivet…går det bort av seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Mulig dette er feil sted å poste, men lurer på om noen kvinner har opplevd dette.
Jeg fikk en klump på størrelse med en plomme på venstre side av skjeden/ytre kjønnsleppe kort tid etter sex. Den kjentes hoven og varm, men ikke nødvendigvis vond. Bare litt ubehagelig siden det klør av og til når jeg har tøy som gnisser inntil. 

Har hatt klumpen i nesten en uke. Aldri hatt sånt før, så må nok en tur til legen om den ikke blir borte av seg selv. (Vil helst ikke, siden legen min er en kar som jeg ikke liker å vise meg naken for😅). Så spør her, før jeg eventuelt må bite i det sure eplet. 

K40

Anonymkode: 50e3d...18e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går vel an å dra til en privat gynekolog isteden? Går vel under dems ekspertise. Myk/hard/ klump? Hard sex/mye friksjon under sexen?

• Liker 2
Skrevet

Sjekk bartelows cyste (usikker på staving) 

Jeg har hatt noen slike. Har tatt dem selv (djevelsk vondt, men umiddelbart bedre) 

Anonymkode: 37258...3e7

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde bartelows cyste og måtte fjerne den hos fastlege med at han snittet den opp og fikk ut pusset (det var vondt, men tok under 5 minutt å fjerne). Ble umiddelbart bedre, kjente ubehaget slapp med en gang. Den forsvinner ikke av seg selv nemlig 🙂

Anonymkode: d02ae...3ee

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde bartelows cyste og måtte fjerne den hos fastlege med at han snittet den opp og fikk ut pusset (det var vondt, men tok under 5 minutt å fjerne). Ble umiddelbart bedre, kjente ubehaget slapp med en gang. Den forsvinner ikke av seg selv nemlig 🙂

Bartholin's cyste mente jeg 🙂

Skrevet

Tusen takk for svar! Leste litt om Bartholin’s og det virker veldig sannsynlig at det er det jeg har fått😩. Det er ikke vondt da, men klumpen er merkbar. Rart at jeg ikke har fått noe sånt før all den tid jeg har vært seksuelt aktiv😅🤭

Må vel til legen da. Min gynekolog har ikke ledig time før langt uti januar. Tror ikke jeg orker å vente så lenge. Har et lite håp om at klumpen vil forsvinne av seg selv da…😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar! Leste litt om Bartholin’s og det virker veldig sannsynlig at det er det jeg har fått😩. Det er ikke vondt da, men klumpen er merkbar. Rart at jeg ikke har fått noe sånt før all den tid jeg har vært seksuelt aktiv😅🤭

Må vel til legen da. Min gynekolog har ikke ledig time før langt uti januar. Tror ikke jeg orker å vente så lenge. Har et lite håp om at klumpen vil forsvinne av seg selv da…😅

Jeg fikk time til en annen lege på legesenteret til å gjøre det 🙂 ville ikke gå til selve fastlegen 🙂 den vil ikke gå over av seg selv, det bekreftet legen. Det er en kjertel som er tilstoppet og den må tømmes hvis ikke blir den større 🫣🙂 men over på 5 minutter 🙂

• Liker 1
Skrevet

Barberer du? Jeg har av og til fått stor byll pga barbering/bakterier langs trusekanten. Smurt med Bacimycin da og brukt speil. Ofte sett håret, nappet det ut med pinsett jeg har kokt så har byllen gått tilbake raskt. Hvis det er på slimhinne kan du ikke bruke bacymycin.

Anonymkode: 57db3...93b

Skrevet

Det er nok bartholinitt. Du bør bestille time til lege med en gang, det er ikke farlig, men den kan bli fryktelig smertefull bare på et døgn hvis den blir verre.

Anonymkode: dd3c9...caa

• Liker 1
Skrevet

Sånn apropos Bartholincyste, jo disse kan absolutt forsvinne av seg selv men det kan ta litt tid. Står mye om dette hvis du f.ex søker på "Bartholin cyst retraction on it's own" eller lignende fraser på engelsk. Har hatt dette selv (bekreftet av gynekolog) på størrelse med en halv plomme men valgte å ikke begynne å kutte siden den ikke var plagsom eller smertefull. Trakk seg tilbake av seg selv etter ca 6 uker og har ikke hatt noen komplikasjoner i ettertid. Kun bittelitt kløe som TS beskriver og en sånn "oi dæven, hva er nå dette for en kul" når jeg tilfeldigvis oppdaget at den var der.

Har du smerter eller annet trøbbel pga kulen så bør du absolutt vurdere å få tømt den men diskuter det med en gynekolog og ikke fastlege (og bruk helst en gynekolog som er noenlunde oppdatert og ikke bare peiser på med gammel kunnskap).

Anonymkode: bf004...d5d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Sånn apropos Bartholincyste, jo disse kan absolutt forsvinne av seg selv men det kan ta litt tid. Står mye om dette hvis du f.ex søker på "Bartholin cyst retraction on it's own" eller lignende fraser på engelsk. Har hatt dette selv (bekreftet av gynekolog) på størrelse med en halv plomme men valgte å ikke begynne å kutte siden den ikke var plagsom eller smertefull. Trakk seg tilbake av seg selv etter ca 6 uker og har ikke hatt noen komplikasjoner i ettertid. Kun bittelitt kløe som TS beskriver og en sånn "oi dæven, hva er nå dette for en kul" når jeg tilfeldigvis oppdaget at den var der.

Har du smerter eller annet trøbbel pga kulen så bør du absolutt vurdere å få tømt den men diskuter det med en gynekolog og ikke fastlege (og bruk helst en gynekolog som er noenlunde oppdatert og ikke bare peiser på med gammel kunnskap).

Anonymkode: bf004...d5d

Takk for mer info! Jeg har lest flere steder at kulen ikke trenger behandling så lenge den ikke er infisert eller plagsom. 
Kjedelig at dette påvirker sexlivet, men det kan håndteres på et vis. Jeg skal følge med og heller gå til en gynekolog hvis ting forverrer seg. Godt å vite at det ikke er noe farlig i alle fall❤️ Takk alle, god jul🎄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...