Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ingen ateist eller agnostiker og jeg har min barnetro og ber når ting er vanskelig og takker når ting går bra.

Jeg håper og tror at det er et liv etter døden og at det ikke er stille og svart når vi tar vårt siste åndedrett.

Jeg kjenner et par personer som er personlig kristne og som er aktive i menigheter og de er så masete og intense og de snakker så mye om at jeg må bli slik som de og at jeg må få Jesus inn i hjertet mitt og  være med i menigheten å snakke om tro og tvil sammen med de andre, for jeg kan ikke sitte hjemme hos meg selv å tro på gud eller å be sier de.

Jeg gidder ikke/orker ikke/har ikke behov og synes at min form for kristendom er helt grei.

Jeg har bedt til Gud om at han skal frelse meg men det har ikke skjedd noe, så jeg fortsetter som vanlig.

Hvorfor er mange frelste så intense/masete personer?

Anonymkode: 615f8...1fc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis en som kristen tror at alle som ikke tror på Jesus kommer til helvete, så er det jo logisk at man ønsker andre med til himmelen? Jeg tenker jo at hvis man ikke bryr seg er man litt kald

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Var det ikke en artikkel i Dagbladet eller VG for ikke så lenge siden, som fortalte at sånne folk var sånn pga hjerneskade?

• Liker 3
Skrevet

Bare å lukke igjen døra.

Anonymkode: d93b4...4fa

• Liker 1
Skrevet

Det er en merkelig mekanisme som jeg har oppdaget ikke bare gjelder religion.

Jeg føler at det er de som er blitt frelst i voksen alder som er verst, ikke de som har vokst opp i religiøst miljø.

Jeg har sett det samme hos folk som slutter å røyke og blir mye mer anti-røyk enn de som aldri har røykt. Det samme med alkohol.

Og også når det gjelder elbil. Kjenner et par ferske elbil-eiere som driver og "misjonerer" hvor bra det er med elbil.

Anonymkode: 6cb1d...54b

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Topsi skrev (15 minutter siden):

Hvis en som kristen tror at alle som ikke tror på Jesus kommer til helvete, så er det jo logisk at man ønsker andre med til himmelen? Jeg tenker jo at hvis man ikke bryr seg er man litt kald

Jeg tror på Jesus men orker ikke å være med i menigheter så da er jeg kanskje ikke frelst? Må man være frelst for å si at man er kristen?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror på Jesus men orker ikke å være med i menigheter så da er jeg kanskje ikke frelst? Må man være frelst for å si at man er kristen?

Ts

Det avhenger jo ikke av om en er i en menighet eller ikke, det avhenger av forholdet til Gud, og det er det ikke opp til andre, inkludert meg, å si noe om

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (28 minutter siden):

Det avhenger jo ikke av om en er i en menighet eller ikke, det avhenger av forholdet til Gud, og det er det ikke opp til andre, inkludert meg, å si noe om

De Jeg kjenner som er frelste og har Gud i hjertet sitt ifølge dem, sier at jeg må være med i menighet hvis ikke er jeg ikke skikkelig kristen.

Jeg er nok ikke på det nivået som de er, men jeg klarer ikke å bli annerledes

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De Jeg kjenner som er frelste og har Gud i hjertet sitt ifølge dem, sier at jeg må være med i menighet hvis ikke er jeg ikke skikkelig kristen.

Ts

Jeg tenker at di er den som avgjør huket forhold di vil ha til Gud. De andre mener det helt sikkert godt, men det er du som avgjør,  ikke dem. Bibelen sier vi ikke skal forsøke samr med brødrene,  men det er rikke et kriterie for frelse.  Slik jeg ser det handler det om å tro og bekjenne, ikke hvor du går hen

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ts

Jeg er på samme nivå som deg, og ja jeg er frelst. 

Om jeg er med i en menighet eller ikke betyr ikke noe for meg, mange av menighetene er ubehagelig å være med i uten at jeg skal gå noe mer inn på det. 

Ingen mennesker kan si om du er *skikkelig* kristen. Det er bare en som har lov å dømme deg og avgjøre det når den dagen kommer. 

Anonymkode: 8e531...d11

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er på samme nivå som deg, og ja jeg er frelst. 

Om jeg er med i en menighet eller ikke betyr ikke noe for meg, mange av menighetene er ubehagelig å være med i uten at jeg skal gå noe mer inn på det. 

Ingen mennesker kan si om du er *skikkelig* kristen. Det er bare en som har lov å dømme deg og avgjøre det når den dagen kommer. 

Hvordan vet jeg om jeg er frelst ? Jeg leser ikke i bibelen men ber og snakker mye med Gud

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet jeg om jeg er frelst ? Jeg leser ikke i bibelen men ber og snakker mye med Gud

Ts

Jeg leser heller ikke i bibelen, men jeg ber hver kveld. Går kun i kirka på julaften, men... Jeg tenker at enten er man kristen, eller så er man det ikke. Vil ikke påstå at det er noe som heter "veldig kristen" eller "bittelitt kristen", enten tror du eller så gjør du ikke. 

Anonymkode: 81426...157

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser på relgion som psykisk sykdom, eller en svakhet i hjernen om du vil. 

Det finnes ikke no logikk vi hvorfor de gjør som de gjør. De prøver bare å spre faenskapet sin så godt de klarer. Min svigermor er mega kristen og prøver å spre faenskapen til min datter. Man må sette sånne folk jævelig hardt på plass for at de skaø gi seg

Anonymkode: 9e0b1...41e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg er som deg. Går i kirka innimellom, og ber til Gud. Passer ikke inn i en menighet. 

Anonymkode: 3c103...029

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser på relgion som psykisk sykdom, eller en svakhet i hjernen om du vil. 

Det finnes ikke no logikk vi hvorfor de gjør som de gjør. De prøver bare å spre faenskapet sin så godt de klarer. Min svigermor er mega kristen og prøver å spre faenskapen til min datter. Man må sette sånne folk jævelig hardt på plass for at de skaø gi seg

Anonymkode: 9e0b1...41e

Og du sprer din oppfatning om livet..

Anonymkode: 3c103...029

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Selvfølgelig sier de det, de tilhører jo en menighet. Det blir som om du snakker med katolikker så vil de si du må være med i den katolske kirken hvis ikke så er du ikke skikkelig kristen. Ikke sammenlign deg med andre. Jeg tror du skal snakke mindre med disse menneskene, be heller om en samtale med den lokale presten der du bor og snakk om disse tingene. Hen vil nok trygge deg på at  et personlig forhold til Gud er skikkelig kristen nok 🙂 

Anonymkode: 00d32...a15

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts

Bibelen sier: «For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse»  

Så det kan bare du svare på :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bibelen sier: «For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse»  

Så det kan bare du svare på :) 

Skjønte ikke et kvekk 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønte ikke et kvekk 

Ts

Det betyr rett og slett at du sier disse ordene: "Jesus er herre" og at du tror på at Han døde på korset for syndene dine og sto opp igjen. Og ja, man er frelst selv om man i blant tviler.

Men jeg anbefaler deg å lese i bibelen, der finner man svar på det meste. Det kan være enklest å starte i det nye testamentet. Det finnes masse bibelleseplaner f.eks på appen Youversion, som kan hjelpe deg i gang. Det finnes også en enklere versjon av bibelen som heter Hverdagsbibelen. Fortsatt samme innhold, men sagt på en enklere og på mer moderne språk. 

Og grunnen til at mange kristne er så på det å være med i et fellesskap handler om at Gud sier i bibelen at vi er ment å være i fellesskap med hverandre. Det kan være vanskelig å tro på noe om man står alene om det og i et kristent fellesskap så kan du dele tanker om tro og tvil og bli styrket.

Jeg var litt slik som deg før og tenkte at "jeg trenger ingen kirke, å være kristen på min måte fungerer for meg". Jeg synes til og med kristen fellesskap virket litt skummelt.Det viste seg at etter mange år med denne tankegangen var min tro veldig tynnslitt og enkel å velte, slik at jeg skjønte at her trenger jeg å være mer sammen med andre kristne. Så nå går jeg regelmessig i en kirke og fant ut at det var ikke så veldig skummelt, bare veldig fint. Det er mye forskjellige typer mennesker å finne i kirken og Ja vi alle har litt forskjellige måter å tilnærme oss troen på: noen liker å lovsynge, andre, er med glad i timelange bibelstudier, noen elsker å snakke om tro,  men vi er alle enige om at Bibelen er sannheten vi følger. 

Anonymkode: 76405...bb7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det betyr rett og slett at du sier disse ordene: "Jesus er herre" og at du tror på at Han døde på korset for syndene dine og sto opp igjen. Og ja, man er frelst selv om man i blant tviler.

Men jeg anbefaler deg å lese i bibelen, der finner man svar på det meste. Det kan være enklest å starte i det nye testamentet. Det finnes masse bibelleseplaner f.eks på appen Youversion, som kan hjelpe deg i gang. Det finnes også en enklere versjon av bibelen som heter Hverdagsbibelen. Fortsatt samme innhold, men sagt på en enklere og på mer moderne språk. 

Og grunnen til at mange kristne er så på det å være med i et fellesskap handler om at Gud sier i bibelen at vi er ment å være i fellesskap med hverandre. Det kan være vanskelig å tro på noe om man står alene om det og i et kristent fellesskap så kan du dele tanker om tro og tvil og bli styrket.

Jeg var litt slik som deg før og tenkte at "jeg trenger ingen kirke, å være kristen på min måte fungerer for meg". Jeg synes til og med kristen fellesskap virket litt skummelt.Det viste seg at etter mange år med denne tankegangen var min tro veldig tynnslitt og enkel å velte, slik at jeg skjønte at her trenger jeg å være mer sammen med andre kristne. Så nå går jeg regelmessig i en kirke og fant ut at det var ikke så veldig skummelt, bare veldig fint. Det er mye forskjellige typer mennesker å finne i kirken og Ja vi alle har litt forskjellige måter å tilnærme oss troen på: noen liker å lovsynge, andre, er med glad i timelange bibelstudier, noen elsker å snakke om tro,  men vi er alle enige om at Bibelen er sannheten vi følger. 

Anonymkode: 76405...bb7

Jeg synes det er litt uforståelig det som står i det nye testamentet og jeg skjønner ikke helt hva det betyr siden det er skrevet med tungt språk.

Rett og slett kjedelig, men forstår nå hva du mener.

Kanskje jeg ikke er helt der enda at jeg har behov for å være en del av en menighet ?

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...