AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 Hva gjør dere når barn utagerer ved å for eksempel ødelegge ting med vilje? Har en 5-åring som får masse oppmerksomhet og kjærlighet, har gått COS-kurs og bruker prinsippene jeg har lært, men det er helt nytteløst. Konsekvenser bryr han seg ingenting om. Jeg har tydelige grenser i hverdagen, men får han beskjed om noe han virkelig ikke liker så tar han noe han vet jeg er glad i og kaster i gulvet. Jeg er helt rådvill 😕 Anonymkode: bdb69...bd4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 Har barnet en diagnose? Anonymkode: 6026c...e34
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #3 Skrevet 17. desember 2023 Jeg hadde tatt han I nakken og med bestemte skritt inn på rommet. Deretter hadde han fått seg en skyllebøtte han sent ville glemme. Hadde det blitt mer da...så hadde kastet ting han var glad i. Så det er veldig greit at jeg ikke fikk slike barn. Det kam jo også være at de ikke turte å drive helvete med den slags oppførsel fordi jeg hadde veldig klare grenser. Anonymkode: ee634...a5e 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #4 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har barnet en diagnose? Anonymkode: 6026c...e34 Nei, ikke akkurat nå. Er vag mistanke om ADHD, men er bare på det stadiet at barnehagen vil ta det opp med PPT. -TS Anonymkode: bdb69...bd4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #5 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde tatt han I nakken og med bestemte skritt inn på rommet. Deretter hadde han fått seg en skyllebøtte han sent ville glemme. Hadde det blitt mer da...så hadde kastet ting han var glad i. Så det er veldig greit at jeg ikke fikk slike barn. Det kam jo også være at de ikke turte å drive helvete med den slags oppførsel fordi jeg hadde veldig klare grenser. Anonymkode: ee634...a5e Jeg har virkelig klare grenser, han vet så godt hva han får lov til og ikke. Jeg har prøvd å kjefte, han bryr seg ingenting om det. Å ta i nakken, kaste tingene hans osv. er ikke noe jeg kommer til å gjøre. -TS Anonymkode: bdb69...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #6 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, ikke akkurat nå. Er vag mistanke om ADHD, men er bare på det stadiet at barnehagen vil ta det opp med PPT. -TS Anonymkode: bdb69...bd4 Jeg tenker at det lureste er at du presser på for en utredning. Hvis han får en diagnose vil det utløse en del hjelp for dere også slik at du ikke ender opp som en utbrent mamma Anonymkode: 6026c...e34
Millinea Skrevet 17. desember 2023 #7 Skrevet 17. desember 2023 Gi han beskjeder på rommet hans eller steder hvor du ikke har ting fremme som han kan ødelegge. Evt fjern ting som kan ødelegges.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #8 Skrevet 17. desember 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har virkelig klare grenser, han vet så godt hva han får lov til og ikke. Jeg har prøvd å kjefte, han bryr seg ingenting om det. Å ta i nakken, kaste tingene hans osv. er ikke noe jeg kommer til å gjøre. -TS Anonymkode: bdb69...bd4 Slike ting må få konsekvenser. Ikke straff og kjeft, men konsekvenser som står i stil. F.eks hvis han ødelegger noe du er glad i, så kan du fjerne noe han er glad i (for å "selge" det slik at han kan erstatte det han ødela). Hvis det skjer f.eks en lørdag så får han ikke lørdagsgodt den dagen fordi pengene må gå til å erstatte det han ødela. Anonymkode: 75fe9...5cc 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #9 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Slike ting må få konsekvenser. Ikke straff og kjeft, men konsekvenser som står i stil. F.eks hvis han ødelegger noe du er glad i, så kan du fjerne noe han er glad i (for å "selge" det slik at han kan erstatte det han ødela). Hvis det skjer f.eks en lørdag så får han ikke lørdagsgodt den dagen fordi pengene må gå til å erstatte det han ødela. Anonymkode: 75fe9...5cc Han bryr seg ikke om det, så jeg føler det hjelper så lite 😕 -TS Anonymkode: bdb69...bd4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #10 Skrevet 17. desember 2023 Millinea skrev (39 minutter siden): Gi han beskjeder på rommet hans eller steder hvor du ikke har ting fremme som han kan ødelegge. Evt fjern ting som kan ødelegges. Ja, jeg må prøve å ta det på rommet hans i så fall. Vanskelig å fjerne alt inventar. -TS Anonymkode: bdb69...bd4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #11 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg tenker at det lureste er at du presser på for en utredning. Hvis han får en diagnose vil det utløse en del hjelp for dere også slik at du ikke ender opp som en utbrent mamma Anonymkode: 6026c...e34 Ja, må prøve det etter jul nå. Takk for råd ❤️ -TS Anonymkode: bdb69...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #12 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde tatt han I nakken og med bestemte skritt inn på rommet. Deretter hadde han fått seg en skyllebøtte han sent ville glemme. Hadde det blitt mer da...så hadde kastet ting han var glad i. Så det er veldig greit at jeg ikke fikk slike barn. Det kam jo også være at de ikke turte å drive helvete med den slags oppførsel fordi jeg hadde veldig klare grenser. Anonymkode: ee634...a5e 🤦🏻♀️ Anonymkode: 257a5...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 Jeg har et sånt barn, som tilsynelatende ikke bryr seg om konsekvenser. Jeg bruker i stedet tid på belønninger han gjerne vil ha. Og dersom han blir sint, men uten å ødelegge noe gjør vi noe stas etterpå. Det har funket bra så langt. Han har adhd og er 7 år. Fikk diagnosen i år. Ikke utagerende type, men det som før het add. Store problemer med regulering av følelser. Anonymkode: 87f0a...45b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #14 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har et sånt barn, som tilsynelatende ikke bryr seg om konsekvenser. Jeg bruker i stedet tid på belønninger han gjerne vil ha. Og dersom han blir sint, men uten å ødelegge noe gjør vi noe stas etterpå. Det har funket bra så langt. Han har adhd og er 7 år. Fikk diagnosen i år. Ikke utagerende type, men det som før het add. Store problemer med regulering av følelser. Anonymkode: 87f0a...45b Han bryr seg vanligvis ikke om belønning heller 🙈 Men jeg kan nok bli enda flinkere til å skryte når han ikke gjør noe galt, jeg skal prøve å fokusere på det framover 😊 Takk for at du deler erfaringer, jeg har ADHD selv og kjenner igjen det med følelsesregulering. Er bare så vanskelig å stå alene oppi det og skjønne hva som blir helt riktig å gjøre akkurat der og da. Han er jo en skikkelig fin og snill gutt med bare noen ekstreme episoder innimellom, jeg er bare så redd for at han skal komme skjevt ut på grunn av at jeg gjør noe feil 😕 -TS Anonymkode: bdb69...bd4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #15 Skrevet 17. desember 2023 Konsekvenser virker nok ikke på dette barnet nei. Virker ikke på mitt heller. Jeg må fysisk fjerne fra situasjoner innimellom. Når de raser som verst er ofte når de trenger oss som mest. Prøver aldri å snakke fornuft når det koker. Finner en plass hun kan rase fra seg, setter meg ned ved siden og sier at jeg er her. Noen ganger holder jeg henne, ikke fast som en straff, men som klem holde , hvis du skjønner. Prøver å fokusere på oppførsel som vi ønsker, og gir lite oppmerksomhet på uønsket oppførsel. Snakker mye i fredstid, lar hun fortelle hva som er galt/plager henne. Hun er blitt flinkere å sette ord på ting etter hvert som hun er blitt eldre.- Anonymkode: 9da4a...21a 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #16 Skrevet 17. desember 2023 48 minutter siden, AnonymBruker said: Han bryr seg vanligvis ikke om belønning heller 🙈 Men jeg kan nok bli enda flinkere til å skryte når han ikke gjør noe galt, jeg skal prøve å fokusere på det framover 😊 Takk for at du deler erfaringer, jeg har ADHD selv og kjenner igjen det med følelsesregulering. Er bare så vanskelig å stå alene oppi det og skjønne hva som blir helt riktig å gjøre akkurat der og da. Han er jo en skikkelig fin og snill gutt med bare noen ekstreme episoder innimellom, jeg er bare så redd for at han skal komme skjevt ut på grunn av at jeg gjør noe feil 😕 -TS Anonymkode: bdb69...bd4 Hva mener du med at han ikke bryr seg? Er det fordi han sier at han ikke bryr seg, eller viser han det faktisk også ? Jeg tenker på det at mange barn SIER at de ikke bryr seg, men det er egentlig bare for å prøve å unngå å tape ansikt og at den voksne skal tro at konsekvenser ikke fungerer. Jeg syns det er en god ide med belønning. Sett seg ned med gutten i fredstid en dag og spør han om det er noe han ønsker seg eller har lyst til å gjøre. Et spill? En tur til Tusenfryd til sommeren? Hva med, om han klarer å samle 100 stjerner, da skal vi dra til Tusenfryd. Så blir dere enige om kriteriene, hvor du selvsagt har siste ordet. Anonymkode: 33a05...00e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #17 Skrevet 17. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Han bryr seg vanligvis ikke om belønning heller 🙈 Men jeg kan nok bli enda flinkere til å skryte når han ikke gjør noe galt, jeg skal prøve å fokusere på det framover 😊 Takk for at du deler erfaringer, jeg har ADHD selv og kjenner igjen det med følelsesregulering. Er bare så vanskelig å stå alene oppi det og skjønne hva som blir helt riktig å gjøre akkurat der og da. Han er jo en skikkelig fin og snill gutt med bare noen ekstreme episoder innimellom, jeg er bare så redd for at han skal komme skjevt ut på grunn av at jeg gjør noe feil 😕 -TS Anonymkode: bdb69...bd4 Glemte å skrive at belønningen starten kom umiddelbart😅 type: «wow, nå var du god. Du ble kjempesint, men master ingenting. Det var sikkert vanskelig. Og du klarte det!» Da ser vi en film sammen, lager noe sammen eller til nød en sjokkis. Med det samme! Med tiden kunne han fortelle om han ønsket seg noe som vi kunne gjøre. Jeg har også adhd, og forstår ham og følsesesmønsteret hans. Han er ikke slem, han strever med regulering. Det er viktig å ha forståelse for😅🥰❤️ (så ofte man kan i alle fall. Ikke alltid lett for ham heller, men en mor med adhd…) Anonymkode: 87f0a...45b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #18 Skrevet 17. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Glemte å skrive at belønningen starten kom umiddelbart😅 type: «wow, nå var du god. Du ble kjempesint, men master ingenting. Det var sikkert vanskelig. Og du klarte det!» Da ser vi en film sammen, lager noe sammen eller til nød en sjokkis. Med det samme! Med tiden kunne han fortelle om han ønsket seg noe som vi kunne gjøre. Jeg har også adhd, og forstår ham og følsesesmønsteret hans. Han er ikke slem, han strever med regulering. Det er viktig å ha forståelse for😅🥰❤️ (så ofte man kan i alle fall. Ikke alltid lett for ham heller, men en mor med adhd…) Anonymkode: 87f0a...45b Sorry… adhd gjør at jeg er rask med alt mulig. Master betyr knuste…. Anonymkode: 87f0a...45b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #19 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde tatt han I nakken og med bestemte skritt inn på rommet. Deretter hadde han fått seg en skyllebøtte han sent ville glemme. Hadde det blitt mer da...så hadde kastet ting han var glad i. Så det er veldig greit at jeg ikke fikk slike barn. Det kam jo også være at de ikke turte å drive helvete med den slags oppførsel fordi jeg hadde veldig klare grenser. Anonymkode: ee634...a5e Hvor gammel er du? Anonymkode: c3cd4...fed
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #20 Skrevet 17. desember 2023 Har noen gode tips til deg. Når barnet er sint koker det i hodet hans og da når du ikke inn. Ikke start en duskusjon eller prøv å prate/ irettesette når han er sint. Da eskalerer det i hodet hans. Vær litt førut, forbered han på hva som skal skje. Når han raser tar du han på fanget og holder rundt han. Ikke snakke, bare holde han tett inntil deg til han roer seg ned. Når han er i godt humør og ikke er sint kan dere snakke litt om hva som skjedde. Spør hva skjedde da du ble så sint? IKKE spør hvorfor. sammen kan dere finne ut av alternative ting han kan gjøre når han kjenner det koker. Psykologisk førstehjelp- grønne og røde tanker er et fint verktøy der han blir kjent med egne følelser og reaksjoner. Kjøp da pakken 4-7 år. Jeg jobber daglig med 5 åringer, og bruker psyk førstehjelp i grupper. Opplever at barn kommer å sier fra at de har røde tanker, istedefor å slå 🙌🏼 Det er viktig at du holder roen, og ikke hisser deg opp. Da har du tapt. Ikke kom med tomme trusler, eller såre han. Som cos kursets kjerneord- du er større- sterkere- klokere. Men ja, ser du at han er i ferd med å kaste noe du er redd for kan du gripe inn og ta det fra han, men ikke si så mye. Bare nei. Minst mulig ord når han er sint. hilsen pedagog 😀 Anonymkode: c3cd4...fed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå