Snop Skrevet 17. desember 2023 #1 Skrevet 17. desember 2023 Jeg venter mitt første barn, og mannen min og jeg kommer fra både to veldig ulike familier og kulturer når det kommer til alkohol. Vi bor i England, hvor det er vanlig å ta med ungene på puben og alkohol er en mye større del av hverdagen enn i Norge. Mannens familie drikker i alle familieselskap, inkludert jul og barnas bursdager. De blir verken dritings eller direkte ufyselige, men man merker definitivt at mange voksne er beruset - type røde i fjeset, litt mer høylytte og tøysete. Selv kommer jeg fra et hjem hvor alkohol var en ikke-ting i familieselskap og foran barn. Jeg vet at mine foreldre var litt ekstreme i den andre enden, så jeg er litt redd jeg er overfølsom når det gjelder dette. Men jeg gruer meg rett og slett ganske mye til familieselskapene hvor mitt barn skal være oppi dette. Jeg sier til mannen min at det er en kulturgreie (engelskmennene synes det er veldig morsomt når jeg forteller om Helsedirektoratets kampanjer om å drikke maks 1-2 glass etc) men jeg lurer på om det er mer en meg-greie? Hvordan har egentlig andre norske familier det? 8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #2 Skrevet 17. desember 2023 Du kan jo selv la være å drikke hvis du vil. Å prøve å «oppdra» andre voksne og - ikke minst - prøve å endre en hel kultur kan du bare glemme. Anonymkode: 520a8...2cd 29 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #3 Skrevet 17. desember 2023 Vi er norske og har det slik du beskriver engelske familier. Anonymkode: 4cb6c...b7b 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #4 Skrevet 17. desember 2023 Vi slutta å drikke alkohol da vi fikk barn. Serverer heller aldri alkohol til gjester når vi er hjemme hos oss. Anonymkode: e0270...d82 4 1
Yodas Skrevet 17. desember 2023 #5 Skrevet 17. desember 2023 Vi har aldri hatt alkohol i familieselskaper i min familie, men det har jo hendt vi har tatt med unger på steder hvor det drikkes alkohol, uten at jeg tror de har tatt skade av det. Og et glass vin til maten har det vel hendt det har blitt hjemme. Definitivt en kulturgreie. Jeg var i Spania for ikke så lenge siden, og der så vi jo småunger i sportsvogn ute på puben i 22-23-tiden. I Norge skal liksom alle barn værebi seng kl 19. 4 1
Gjest Kanino Skrevet 17. desember 2023 #6 Skrevet 17. desember 2023 Jeg drikker ikke alkohol så hos meg er det et nei til alkohol når det er barn til stede. Synes ikke noe om det og bare et glass forandre mennesker selv om de ikke ser det selv. Null, nix, nada alkohol her
Snop Skrevet 17. desember 2023 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan jo selv la være å drikke hvis du vil. Å prøve å «oppdra» andre voksne og - ikke minst - prøve å endre en hel kultur kan du bare glemme. Anonymkode: 520a8...2cd Ja, å "oppdra" dem har jeg ingen planer om ☺️ Jeg er mer interessert i å forstå meg selv i dette tilfellet, om jeg er overfølsom eller ikke. 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #8 Skrevet 17. desember 2023 Min og mannens familie drikker alkohol. Det er typisk alkohol i høytider, runde dager (og av og til voksnes bursdager), ferier. I barnebursdag er det brus. Alle drikker med måte. Men det er heller ikke 1-2 glass. Noen drikker 1-2, andre mer. Ingen problem da alle oppfører seg. Slik jeg vokste opp også. Har fått et naturlig forhold til alkohol. De jeg kjenner som hadde påpasselige foreldre som aldri drakk / "nippet" til et kvart glass vin (da var de crazy!) Er de som ikke fikk et normalt forhold til alkohol. Det var jo mye mer spennende for de i ungdommen da det var så "skjult og forbudt". Og de viste ikke hca som var normale mengder. De turte heller ikke ringe foreldrene hvis de ble for full, trengte hjelp eller noen å snakke med. Må si jeg hadde blitt skuffet om jeg var invitert til julaften, nyttår el, og det ikke ble servert alkohol. Man trenger ikke servere 5 ulike typer, men et par vin / øl er fint. Vi pleier ofte å ta med en flaske når vi skal bort i selskap. Hadde vært sært om noen nektet oss å ta et par glass av de og nektet oss å tilby de et glass. Anonymkode: 7aeb8...10d 10 1 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #9 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi slutta å drikke alkohol da vi fikk barn. Serverer heller aldri alkohol til gjester når vi er hjemme hos oss. Anonymkode: e0270...d82 Når du sier "vi", var begge enig om avgjørelsen? Anonymkode: 7aeb8...10d 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #10 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kan jo selv la være å drikke hvis du vil. Å prøve å «oppdra» andre voksne og - ikke minst - prøve å endre en hel kultur kan du bare glemme. Anonymkode: 520a8...2cd Nei det er jo klart, men ts kan jo likevel selv velge om hun vil utsette barna sine for fulle voksne eller ikke. Anonymkode: 1caa6...cc1 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #11 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må si jeg hadde blitt skuffet om jeg var invitert til julaften, nyttår el, og det ikke ble servert alkohol. Man trenger ikke servere 5 ulike typer, men et par vin / øl er fint. Vi pleier ofte å ta med en flaske når vi skal bort i selskap. Hadde vært sært om noen nektet oss å ta et par glass av de og nektet oss å tilby de et glass. Anonymkode: 7aeb8...10d Så god mat og godt selskap er ikke nok, det MÅ være alkohol der? Anonymkode: 1caa6...cc1 9 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #12 Skrevet 17. desember 2023 Har vokst opp med at de voksne drakk øl eller vin til "fine" middager. Og kanskje en drink lørdagskvelden. Hvis de hadde gjester, drakk de sikkert mer. Kan ikke huske at jeg reagerte på det sim barn. Jeg likte at det var selskap, så har nok bare gode minner. Mye likt i mine barns oppvekst. Men nå sluttet faktisk jeg å drikke alkohol da jeg var rundt 40, pga helseproblemer. Min mann tar seg gjerne øl/vin til god mat, og et par øl på lørdagskvelden. Barna våre har også vært tilstede i litt større selskap med alkohol, og de har ingen dårlige minner. De er voksne nå. Når de ser på bilder fra slike ting, sier de at det var kjempekoselig. Tror de fleste trygge barn tåler å oppleve at noen blir litt mer munter og pratsom av alkohol, men fyll bør man skjerme dem for, etter min mening. Skjønner det kan bli et problem hvis man har et familiemedlem som drikker for mye. Anonymkode: a94f1...160 4
friskpust Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 Jeg drikker ikke alkohol lenger pga helsen, så her ingen ting. Før når jeg drakk alkohol og tok et par glass hjemme før fest, så fekk jeg beskjed med barnet mitt at hun ville ikke jeg skulle drikke. Hun er sensitiv og jeg trur hun ser endring i meg når jeg drikker og blir utrygg. Noe jeg ikke vil mitt barn skal bli. Så her er det no 0 alkohol. 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #14 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når du sier "vi", var begge enig om avgjørelsen? Anonymkode: 7aeb8...10d Selvfølgelig, vi er begge oppegående og ansvarlige. Anonymkode: e0270...d82 3
Memorangen Skrevet 17. desember 2023 #15 Skrevet 17. desember 2023 Snop skrev (22 minutter siden): Jeg venter mitt første barn, og mannen min og jeg kommer fra både to veldig ulike familier og kulturer når det kommer til alkohol. Vi bor i England, hvor det er vanlig å ta med ungene på puben og alkohol er en mye større del av hverdagen enn i Norge. Mannens familie drikker i alle familieselskap, inkludert jul og barnas bursdager. De blir verken dritings eller direkte ufyselige, men man merker definitivt at mange voksne er beruset - type røde i fjeset, litt mer høylytte og tøysete. Selv kommer jeg fra et hjem hvor alkohol var en ikke-ting i familieselskap og foran barn. Jeg vet at mine foreldre var litt ekstreme i den andre enden, så jeg er litt redd jeg er overfølsom når det gjelder dette. Men jeg gruer meg rett og slett ganske mye til familieselskapene hvor mitt barn skal være oppi dette. Jeg sier til mannen min at det er en kulturgreie (engelskmennene synes det er veldig morsomt når jeg forteller om Helsedirektoratets kampanjer om å drikke maks 1-2 glass etc) men jeg lurer på om det er mer en meg-greie? Hvordan har egentlig andre norske familier det? I mine øyne er det et tegn på alkoholavhengighet om man drikker i alle festlige anledninger som f eks familieselskap. Høres veldig spesielt og unormalt ut. 5 2
Snop Skrevet 17. desember 2023 Forfatter #16 Skrevet 17. desember 2023 friskpust skrev (Akkurat nå): Jeg drikker ikke alkohol lenger pga helsen, så her ingen ting. Før når jeg drakk alkohol og tok et par glass hjemme før fest, så fekk jeg beskjed med barnet mitt at hun ville ikke jeg skulle drikke. Hun er sensitiv og jeg trur hun ser endring i meg når jeg drikker og blir utrygg. Noe jeg ikke vil mitt barn skal bli. Så her er det no 0 alkohol. Så flott at hun sa fra! ❤️ Og at du hørte på henne. Tror kanskje noen barn bryr seg og andre ikke - jeg synes det er vanskelig når de er for små til å kunne si fra å vite hva som er riktig for dem. 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #17 Skrevet 17. desember 2023 Hos oss og i vårt miljø er det vanlig med vin til maten ved en hver anledning det er gjester og det serveres middag (inkl dåp og barneselskap og restaurantbesøk), mens samtidig er det alltid noen som kjører eller foretrekker Farris. Pub tar vi ikke barna med på, og heller ikke rene vinbarer, men de blir ikke skjermet og slett ikke lagt kl.19. Anonymkode: 6bb88...d42 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #18 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hos oss og i vårt miljø er det vanlig med vin til maten ved en hver anledning det er gjester og det serveres middag (inkl dåp og barneselskap og restaurantbesøk), mens samtidig er det alltid noen som kjører eller foretrekker Farris. Pub tar vi ikke barna med på, og heller ikke rene vinbarer, men de blir ikke skjermet og slett ikke lagt kl.19. Anonymkode: 6bb88...d42 Vin i barneselskap?? Anonymkode: c5c8d...b3f 7
Snop Skrevet 17. desember 2023 Forfatter #19 Skrevet 17. desember 2023 Memorangen skrev (1 minutt siden): I mine øyne er det et tegn på alkoholavhengighet om man drikker i alle festlige anledninger som f eks familieselskap. Høres veldig spesielt og unormalt ut. Jeg er enig - og flere i familien til mannen har faktisk et alkoholproblem (på skikkelig, ikke bare min mening) så jeg synes det gjør dette ekstra vanskelig. Jeg synes det er ekstra trist at de drikker i barneselskap, men jeg er den eneste som reagerer på det så det er ingenting jeg kan gjøre med det annet enn å si at jeg ikke ønsker det i mitt barn sine bursdager. 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #20 Skrevet 17. desember 2023 Snop skrev (Akkurat nå): Jeg er enig - og flere i familien til mannen har faktisk et alkoholproblem (på skikkelig, ikke bare min mening) så jeg synes det gjør dette ekstra vanskelig. Jeg synes det er ekstra trist at de drikker i barneselskap, men jeg er den eneste som reagerer på det så det er ingenting jeg kan gjøre med det annet enn å si at jeg ikke ønsker det i mitt barn sine bursdager. Ut fra dine beskrivelser så høres det ut som det kan være alkoholproblemer i din manns familie, ja. Kan umulig være bra med så mye drikking. Du får bare stå på ditt. Du bestemmer hva dine barn skal eksponeres for. Dra tidlig hjem om ting eskalerer og de voksne endrer atferd foran barna. Anonymkode: c5c8d...b3f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå