Gå til innhold

Jeg får ikke barnet til å leke alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 20 mnd som ALDRI, har lekt for seg selv eller vært interessert i leker. Det samme gjelder nå, barnet skal involvere en av oss voksne i all evt lek, gjør ikke noe for seg selv.

Dessverre fører det til at vi må ty til skjermen en god del mer en ønsket og anbefalt. Dette for å få gjort noe som helst og for en liten pause fra sosial interaksjon konstant. 

Noen som har vært borti det samme? Går det over av seg selv? De sier at barnet er slikt i barnehagen også, mer en vanlig kontaktsøkende og på de voksne.

Vi har drevet masse tilvenning og tilrettelegging, men uten nytte. 

Evt tips som ikke er innlysende, for det er prøvd for lengst😅 er så sliten, selv om natta og kevlden og dagslurene står barnet opp dersom det ser jeg ikke er der. Sover ikke uten meg selv om det er aldri så trøtt. 

Anonymkode: 4047a...573

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt med skjerm, og la barnet sitte på gulvet med bøker og leker rundt seg. Start leken for barnet og la det fortsette selv, med å bygge med duplo, bondegård el. Her må stimulere barnet til kreativitet og kast skjermen.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Ungen er 20 mnd. Mine var i bæresele på ryggen sikkert 70% av dagen på det tidspunktet, selvfølgelig lekte de ikke for seg selv. Kunne kanskje underholde seg med å tømme en skuff med kjøkkenutstyr en stund, men for det meste var de på ryggen mens jeg gjorde det jeg trengte å få gjort. Eller på magen hvis de skulle ammes. 

Vi gjorde alt med de da, de fikk sin egen kjøkkenkniv da de var 1,5 år og hjalp til med matlaging og husarbeid. Når de ble lei var det opp på ryggen. 

Skjønner ikke hvordan folk får gjort noe uten bæretøy, men tydeligvis bruker man skjerm istedet. 

WHO og helsemyndighetene anbefaler forøvrig 0 skjerm tid for barn under 2.

https://www.babyverden.no/baby/lek-og-laring/barn-foran-skjermen/

Anonymkode: af314...a0b

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet

Min var også sånn. Lekte aldri alene, ville da heller prate med meg eller oss. Når hun ble tre begynte jeg å sette litt grenser for meg selv, slik som å si "nå må du leke litt alene mens mamma drikker kaffen sin". Hun fortsatte å prøve å få meg med, men jeg byttet mellom å ignorere masingen og gjenta at hun fikk leke litt alene en stund.

Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det før. Et mindre barn skjønner jo ikke like mye som en på tre, men jeg tror hun ved den alderen hadde klart å leke mer selv om jeg ikke hadde vært så rask med å svare på forespørslene hennes. Rett og slett blitt litt mer kjedelig og utilnærmelig i korte perioder i blant for å utfordre henne til å underholde seg selv.

Anonymkode: 30e5e...d26

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Kaisada skrev (24 minutter siden):

Slutt med skjerm, og la barnet sitte på gulvet med bøker og leker rundt seg. Start leken for barnet og la det fortsette selv, med å bygge med duplo, bondegård el. Her må stimulere barnet til kreativitet og kast skjermen.

Men det er jo dette vi har prøvd som IKKE fungerer. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ungen er 20 mnd. Mine var i bæresele på ryggen sikkert 70% av dagen på det tidspunktet, selvfølgelig lekte de ikke for seg selv. Kunne kanskje underholde seg med å tømme en skuff med kjøkkenutstyr en stund, men for det meste var de på ryggen mens jeg gjorde det jeg trengte å få gjort. Eller på magen hvis de skulle ammes. 

Vi gjorde alt med de da, de fikk sin egen kjøkkenkniv da de var 1,5 år og hjalp til med matlaging og husarbeid. Når de ble lei var det opp på ryggen. 

Skjønner ikke hvordan folk får gjort noe uten bæretøy, men tydeligvis bruker man skjerm istedet. 

WHO og helsemyndighetene anbefaler forøvrig 0 skjerm tid for barn under 2.

https://www.babyverden.no/baby/lek-og-laring/barn-foran-skjermen/

Når barnet ikke vil sitte på ryggen da? Det bare vil ned. Har det ofte på magen men da skal det ha pupp samtidig og børingen blir ikke helt korrekt, det er veldig tungt for kroppen å bære en unge på 13 kg slik. 

Skrevet

Jenter er oftere slik enn gutter. De som blir gode i språk og dosialfag er oftere slik enn de som blir gode i matte og IT. Jeg har ei jente som er slik. Det som GENERELT fungerer best for barn for å lære seg lek alene er rolige omgivelser, ikke for mange ting rundt (ellers mister de konsentrasjonen), og at man øver med dem: "mamma må rydde litt. Jeg kan leke med deg etter at jeg har gjort x". Og så gjør du ditt mens barn har TO mulige ting å leke med, og gjentar st du må bli ferdig først om det maser. Begynn gjerne med noe som tar 5-10-15 min. Se også denne:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
katties skrev (7 minutter siden):

Jenter er oftere slik enn gutter. De som blir gode i språk og dosialfag er oftere slik enn de som blir gode i matte og IT. Jeg har ei jente som er slik. Det som GENERELT fungerer best for barn for å lære seg lek alene er rolige omgivelser, ikke for mange ting rundt (ellers mister de konsentrasjonen), og at man øver med dem: "mamma må rydde litt. Jeg kan leke med deg etter at jeg har gjort x". Og så gjør du ditt mens barn har TO mulige ting å leke med, og gjentar st du må bli ferdig først om det maser. Begynn gjerne med noe som tar 5-10-15 min. Se også denne:

Tusen takk for nyttig innlegg! Skal de den. Ang personlighetstrekket kan det stemme med oss foreldres interesser og evner, ser at barnet også er veldig sosialt orientert og glad i bøker. Vi har gutt da.

• Liker 1
Skrevet

Ulike ting fungerer for ulike barn. Men kanskje det kan løsne hvis man prøver å gjøre annerledes. Du skriver lite om hvordan dere prøver leke. Fra de var små har vi alltid praktisert å gi oppgaver. «Kan du gjøre dette…? Så flink! En gang til». Jo eldre de ble, jo mer lekte de for seg selv også med dette. Noen leker vil de ha med oss, men stort sett går det bra å si «Nå skal jeg bare gjøre dette, så kan vi leke dette». 

Anonymkode: 24a6b...8bb

• Liker 1
Skrevet

Et tips er og å se an litt når på døgnet dere forsøker/øver på dette. Min er 22 mnd og kan iblant leke en stund alene. Men ser at det går bedre på morningen og når hun er utvilt, eller rett etter måltider. Feks sliten etter barnehagen = veldig klengete.

Synes også noen ganger hun leker bedre selv når jeg og pappaen sitter i sofaen og prater rolig. Om vi driver med noe blir hun mer nysgjerrig og henger i beina eller drar i oss. Hun pleier løpe innom oss da og roper litt til oss iblant og sånn men turer også rundt for seg selv. 

Et tips kan også være å sette frem noe, feks sett frem noen leker på kvelden som står klare så de ser innbydende ut. Et halvpuslet puslespill, en åpen bok i barnets høyde, lekedyr som er satt frem i en sirkel.. Søk på "play scapes" for inspirasjon, husker ikke helt hva det heter på norsk. De gangene jeg husker å gjøre dette så løper gjerne barnet rett bort når vi står opp og sjekker ut det jeg har satt opp. Ikke alltid det fører til selvstendig lek men jeg tenker alle minutter med egen konsentrasjon på leker/bøker osv er trening :)

Og så forsøker jeg at når hun først leker selv så forstyrrer jeg ikke selv om det ofte er fristende å feks rose. 

Anonymkode: 8b10c...cb6

• Liker 1
Skrevet

Plasserte barna i lekegrind år jeg skulle gjøre noe. Der satt de trygt og kunne forholde seg lett til tingene de hadde rundt seg. Usikker om det vil fungere for et så stort barn som EF vant til respons.

Anonymkode: 95f6f...861

• Liker 1
Skrevet

Det er fortsatt ett lite barn, Lek med barnet  dere 

Anonymkode: 40f00...1a4

• Liker 1
Skrevet

Barn er veldig ulike. Eldste her klarte ikke leke alene før han ble 4 år, han var veldig trygghetssøkende . Vi lekte masse med han. Stod i det, ingen skjerm og gradvis utfordret han på å leke alene. Det gav resultater, han er 6 år nå, trygg og god, og har høy leke-kompetanse og fikk raskt nye venner på skolen. Min yngste har vært en helt annen type, mer selvstendig. Han likte å pusle selv med bøker/leker. 

Se ann barnet ditt og senk forventningene til både deg og barnet. 

Anonymkode: b9062...92f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette var da voldsomt kategorisk. Vi har en sønn på ett år, han er kjempeflink å leke alene. Sitter i lekekroken sin i stua og blar i bøker og leker med lekene sine. Han kan holde på i en halvtime alene, mens jeg sitter ved siden av i en lenestol og drikker kaffe. Hvis jeg gjør ting på kjøkkenet som å tømme oppvaskmaskinen eller lager mat, så vil han være sammen med meg, og det får han selvfølgelig. Noen ganger leker han på gulvet, andre ganger sitter han i Tripp trappen. Jeg har dessverre ingen råd, men ville bare poengtere at det finnes barn som leker godt alene fra ung alder. 

Anonymkode: a4b18...837

• Liker 2
Skrevet

Fir et så lite barn er det helt normalt å ikke kunne/ville leke alene. Noen gjør det, andre ikke. Ikke tilby skjerm, du må rett og slett holde ut. Når du vasker gir du ungen en våt klut og lar det være leken, lager middag en gryte og sleiv. Etc. 

Anonymkode: 431a6...cbe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen råd, men har en på snart 7 som fortsatt er slik😬 Svært sosial, snakker på inn og utpust, og vil ikke være et sekund alene. Fryktelig slitsomt i helgene når jeg ikke kan gjøre noe annet enn å gjøre ting sammen med han. Håper dere finner noe som fungerer før ungen er 6 år😬 jeg har gitt opp, regner med han slutter før han blir 20...

Anonymkode: ebd6c...3e5

• Hjerte 2
Skrevet

Mitt barn lekte ikke for seg selv, men siden jeg er alene med barnet har jeg masse å gjøre. I starten ble det veksling mellom  at barnet hjelper til/jeg bærer barnet/barnet gråter på gulvet mens jeg gjør det viktigste som må gjøres. Det var jo ikke noe annet valg, jeg brukte ikke skjerm. Så det var gråt, men jeg trøsta selvsagt og var i nærheten. Nå er mim på litt over 2 veldig selvstendig i leken. Kan leke for seg selv med dukker i 30min eller mer. Det har vel med kognitiv utvikling og, tidlig ute på rollelek, så dukkelek er supert da. 

Anonymkode: 67332...3c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Plasserte barna i lekegrind år jeg skulle gjøre noe. Der satt de trygt og kunne forholde seg lett til tingene de hadde rundt seg. Usikker om det vil fungere for et så stort barn som EF vant til respons.

Anonymkode: 95f6f...861

Prøvde det da barnet var mindre, men det har aldri godtatt å være i en lekegrind. Det hadde jo vært så deilig om barnet bare kunne plasseres der innimellom, men her er det helt utopi.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette var da voldsomt kategorisk. Vi har en sønn på ett år, han er kjempeflink å leke alene. Sitter i lekekroken sin i stua og blar i bøker og leker med lekene sine. Han kan holde på i en halvtime alene, mens jeg sitter ved siden av i en lenestol og drikker kaffe. Hvis jeg gjør ting på kjøkkenet som å tømme oppvaskmaskinen eller lager mat, så vil han være sammen med meg, og det får han selvfølgelig. Noen ganger leker han på gulvet, andre ganger sitter han i Tripp trappen. Jeg har dessverre ingen råd, men ville bare poengtere at det finnes barn som leker godt alene fra ung alder. 

Anonymkode: a4b18...837

Samme her :) 

Anonymkode: 24a6b...8bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøvde det da barnet var mindre, men det har aldri godtatt å være i en lekegrind. Det hadde jo vært så deilig om barnet bare kunne plasseres der innimellom, men her er det helt utopi.

Fungerte ikke med mitt heller - hun fikk helt panikk. Det jeg endte opp med å gjøre er at hun skulle leke fritt på det rommet jeg var i. Det krevde bare at hun kunne leke med alt uten at det var farlig mens jeg holdt på med det jeg trengte. Dette inkluderte også kjøkkenet - hun fikk hjelpe meg med å vaske ting, putte i gryter og stekepanner, knuse egg, skru på vannkoker, lage te. Etter hvert som hun ble kjent med disse tingene kunne jeg enten stole på at hun kom til å gjøre det trygt, eller så begynte hun med sine egne kjøkkenoppgaver 😛 Hun elsket å vaske ting, Helle vann fra en kopp i en annen. Når hun ble 2 kunne hun stå slik i 40 minutter og holde på med sitt - jeg bare la ned noen håndklær for å fange opp søl 😄

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...