Gå til innhold

Kun foreldre sin feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp en artikkel om ei som mener foreldrene har skyld i dårlig oppførsel og alt som er negativt på skolen. Lærerne stakkars skal bare undervise, og barna skal gjøre som de får beskjed om.

Hva med barn som har makk i rumpa? Er skolen flink nok til å gjøre læring nok praktisk? Nok fysisk aktivitet? 
barn er jo ikke utviklet og det vil oppstå konflikter mellom barn. Det oppstår konflikter mellom voksne også. 
i en perfekt verden ja.. men så enkelt er det ikke, å bare legge skyld på dårlige foreldre!! 
har inntrykk av at de fleste foreldre er gode foreldre. Vet ikke om en eneste skole i Norge som er mobbefri, og det er vel ikke bare foreldre å skylde på her. 

Anonymkode: f2552...39f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste nettopp en artikkel om ei som mener foreldrene har skyld i dårlig oppførsel og alt som er negativt på skolen. Lærerne stakkars skal bare undervise, og barna skal gjøre som de får beskjed om.

Hva med barn som har makk i rumpa? Er skolen flink nok til å gjøre læring nok praktisk? Nok fysisk aktivitet? 
barn er jo ikke utviklet og det vil oppstå konflikter mellom barn. Det oppstår konflikter mellom voksne også. 
i en perfekt verden ja.. men så enkelt er det ikke, å bare legge skyld på dårlige foreldre!! 
har inntrykk av at de fleste foreldre er gode foreldre. Vet ikke om en eneste skole i Norge som er mobbefri, og det er vel ikke bare foreldre å skylde på her. 

Som forelder er det du som skal lære barna dine folkeskikk og lytte til ansatte i skolen. 
Ansatte i skolen skal korrigere og veilede barna når de ikke oppfører seg. Får du beskjed om at barnet ditt har uønsket atferd, ikke lytter til beskjeder ol må du ta tak i det. 

Anonymkode: 8b63f...8da

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei, stort sett er det samfunnsordningen sin feil. Det er bare veldig enkelt å skylde på foreldre for de er nærmest. Burde vært, bare at ungene begynner i barnehagen allerede som 9 mnd og forholder seg sjeldent til noen tett slik de ville gjort med mamma og pappa. Dermed "lærer" de mye rart, men de lærer ikke dannelse, å være et menneske. Barn forholder seg 90% til hverandre, og lærer veldig raskt den sosiale rangstigen. Dermed er det duket for problemer når alle vil være sammen med deb ungen som har mest kred. Og som har tilgang til alle de kule tingene. Foreldre er livredd for at deres unge skal bli satt på utsiden (med rette for det blir de) og gir etter for alle mulige ønsker i håp om at ungen skal føle seg inkludert. 

Sanksjoner er effektivt fjernet av myndigheter. 

Anonymkode: 9f145...bd3

• Liker 3
Skrevet

Tror dette er snakk om så mye...mange barn kommer fra hjem som er flotte, disiplinen oh respekt. Men jeg tror også mange kommer fra hjem der det er skulte foreldre...dårlige miljø, der foreldre nesten ikke er hjemme pga jobb etc. 

Hvordan barn da blir på skolen kommer nok an på hvem de henger med.. hvordan de er på skolen vs hjemme. Tror det er mye inni bildet her...men jo.. innimellom et det foreldre sin skyld..andre ikke 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, stort sett er det samfunnsordningen sin feil. Det er bare veldig enkelt å skylde på foreldre for de er nærmest. Burde vært, bare at ungene begynner i barnehagen allerede som 9 mnd og forholder seg sjeldent til noen tett slik de ville gjort med mamma og pappa. Dermed "lærer" de mye rart, men de lærer ikke dannelse, å være et menneske. Barn forholder seg 90% til hverandre, og lærer veldig raskt den sosiale rangstigen. Dermed er det duket for problemer når alle vil være sammen med deb ungen som har mest kred. Og som har tilgang til alle de kule tingene. Foreldre er livredd for at deres unge skal bli satt på utsiden (med rette for det blir de) og gir etter for alle mulige ønsker i håp om at ungen skal føle seg inkludert. 

Sanksjoner er effektivt fjernet av myndigheter. 

Anonymkode: 9f145...bd3

Det er frivillig å sende barnet i barnehagen. 

Anonymkode: 61976...f3b

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er så enkelt. Virker som barn og unge har det vanskeligere enn før. 

Vi burde vel egentlig slutte å fordele skyld. Trene oss opp på å ta litt vare på hverandre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har jeg 2 barn, med 6 år mellom. Første barnet har ADHD, men da hun startet i første klasse, så var det 50% lek og 50% skole. Så da gikk det veldig fint for henne, da fikk hun jo ut mye av uroen sin. Og det er mange 6 åringer som sliter med å sitte i ro en hel skoledag. Da neste mann skulle begynne på skolen, så var det 100% skole, ikke lek og ikke tur. For det hadde de ikke tid til. Barnet mitt gråt hver dag jeg leverte han på skolen i 2 mnd. Var en utrolig tøff overgang fra barnehage til skole. Og han har ikke noen diagnoser, og er et ganske rolig barn. 

Noe har skjedd med skolene, i klassen til sønnen min var de og 6 barn som slet med skolevegring fra de var 10 år. Det er jo virkelig ikke normalt, og da er det noe galt med skolen, og ikke barna eller foreldrene.

Anonymkode: 8918c...197

• Liker 2
Skrevet

Barn med «makk i rumpa», som du kaller det, fantes det før i tiden også, men de klarte stort sett å innrette seg etter det lærere/voksne sa likevel. Jeg har inntrykk av at mange barn i dag tror at alt er åpent for forhandlinger, sannsynligvis fordi det er det hjemme.

Og fysisk aktivitet kan man legge til rette for hjemme, i gymtimene og i friminuttene.

Anonymkode: 7a477...52c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barn med «makk i rumpa», som du kaller det, fantes det før i tiden også, men de klarte stort sett å innrette seg etter det lærere/voksne sa likevel. Jeg har inntrykk av at mange barn i dag tror at alt er åpent for forhandlinger, sannsynligvis fordi det er det hjemme.

Og fysisk aktivitet kan man legge til rette for hjemme, i gymtimene og i friminuttene.

Feil! De skal sitte på skolen en hel dag, og det er der jobben må gjøres. 
Jeg jobber selv i barnehage, og skylder ikke på foreldrene når barna slår hverandre, stenger ute, slår oss voksne i frustrasjon eller ikke hører etter… dette er en jobb vi i barnehagen må jobbe med. Vår jobb er å være tett på. 

før i tiden fikk de med makk i rumpa kjeft og stemplet som vanskelig. Tatt i øra og ut på gangen

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei man kan ikke bare skylde på foreldrene. Mye er også mangel på koreks på dkolen, tilatt klassemiljø. Og dårlig skole hjem samarbeid. 

Jeg fikk kritikk pga ene barnet mitt  iht skolen.  Ting som er lært hjemme ikke er ok. Og aldri skjer på besøk eller hjemme. Når de først tok drt opp, hadde dette pågått i nesten 6mnd, uten at jeg har vært informert. Da jeg ble konaktet var det med en undertone av at vi burde ha lært han opp litt bedre. 

Så jeg lurte på nr1, hvordan kan jeg løse et problem hjemme når jeg ikke vet det skjer, og hva gjør de med det når det skjer? For hjemme har vi 0 toleranse for sånt. Og får høre at han er både høflig og snill på besøk hos andre og ønsket velkommen igjen. Ikke så stygg i kjeften som på skolen.

Er på skolen noen uker etterpå. Jeg hører gutta bruker bla n ordet til hverandre og mye annet. Rett vedsidenav, står en lærer å garantert hører det enda bedre enn meg. Og gjør absolutt ingenting.  Så jeg går bort og spør hvor de har lært slikt språkbruk,  for jeg trodde nemlig st sånn var det ikke lov å snakke. Lærer trekker seg heller vekk,  en å blande seg. Jeg som mamma har ingen styringsmuligheter om skolen ikke gjør en dritt

Anonymkode: 07a4c...c1d

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk melding fra læreren til mitt barn en dag, 6 anmerkninger på oppførsel i høst terminen.. ?? Jeg har ikke hørt noen ting. Spurte hva innholdet i disse anmerkningene er, og fikk ikke svar- selv om lærer har lest melding. 
Da er det ikke lett å ta opp hjemme når man ikke vet hva det er. 
Mest sannsynlig er det ting som; prater i timen, forstyrrer i timen o.l 

Jeg mener det er læreren sin jobb å ordne slike ting med eleven det gjelder på skolen. Ja, de kan si fra til meg.. men da samme dag og hva det gjelder. 
Ikke sende melding uka før jul og informere om 6 anmerkninger, uten å forklare hva innholdet er, og ikke svare på hva det gjelder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei man kan ikke bare skylde på foreldrene. Mye er også mangel på koreks på dkolen, tilatt klassemiljø. Og dårlig skole hjem samarbeid. 

Jeg fikk kritikk pga ene barnet mitt  iht skolen.  Ting som er lært hjemme ikke er ok. Og aldri skjer på besøk eller hjemme. Når de først tok drt opp, hadde dette pågått i nesten 6mnd, uten at jeg har vært informert. Da jeg ble konaktet var det med en undertone av at vi burde ha lært han opp litt bedre. 

Så jeg lurte på nr1, hvordan kan jeg løse et problem hjemme når jeg ikke vet det skjer, og hva gjør de med det når det skjer? For hjemme har vi 0 toleranse for sånt. Og får høre at han er både høflig og snill på besøk hos andre og ønsket velkommen igjen. Ikke så stygg i kjeften som på skolen.

Er på skolen noen uker etterpå. Jeg hører gutta bruker bla n ordet til hverandre og mye annet. Rett vedsidenav, står en lærer å garantert hører det enda bedre enn meg. Og gjør absolutt ingenting.  Så jeg går bort og spør hvor de har lært slikt språkbruk,  for jeg trodde nemlig st sånn var det ikke lov å snakke. Lærer trekker seg heller vekk,  en å blande seg. Jeg som mamma har ingen styringsmuligheter om skolen ikke gjør en dritt

Anonymkode: 07a4c...c1d

Nettopp! Det er de som jobber på skolen som må ta det som skjer på skolen.. vi foreldre er jo ikke der. 
uansett hvor mye folkeskikk de lærer hjemme blir de påvirket av hverandre i gruppa. 

Skrevet (endret)

Anten er det foreldra, eller så er det digitale medier. 

Folk som har jobba i skule og barnehage over tid - over heile landet - fortel at dei siste åra har vist ei krass auke i ungar som har ein adferd som for ti år sidan høyrde til sjeldanheitane. Då handlar det vitterleg ikkje om at det er skulen som plutseleg har blitt altfor tørr og teoretisk, for mangel på sløydrom og kjedelege musikktimar går lenger tilbake enn det. 

Endret av Mandagsunge
Skrevet

En sånn problemstilling er alt for komplekst til å bare ha ett svar, én forklaring og én syndebukk. Men etter å ha måttet forholde meg til foreldre til vgs-elever i en årrekke, tviler jeg ikke på at foreldrene er en del av problemet. Når en myndig elev rekker meg mobiltelefonen og sier Snakk med mamma! heller enn å stå i diskusjonen og ta ansvar for egne handlinger (og mamma synes det er en helt naturlig ting å gjøre - og jeg må jo forstå at akkurat hennes sønn er hevet over reglene) har han neppe lært all verden om ansvar, konsekvenser og å ha respekt for regler og andre mennesker hjemmefra... Litt for mange foreldre tror at a)deres barn gjør aldri noe galt, og b)det er resten av verdens ansvar å ta hensyn til og tilrettelegge for akkurat deres barns ønsker og behov.

• Liker 2
Skrevet
Mandagsunge skrev (26 minutter siden):

Folk som har jobba i skule og barnehage over tid - over heile landet - fortel at dei siste åra har vist ei krass auke i ungar som har ein adferd som for ti år sidan høyrde til sjeldanheitane. Då ligg handlar det vitterleg ikkje om at det er skulen som plutseleg har blitt altfor tørr og teoretisk, for mangel på sløydrom og kjedelege musikktimar går lenger tilbake enn det. 

Jeg begynte på skolen midt på 80-tallet. Vi var noen helvetes unger. Selv om foreldrene mine var skikkelige og jeg hadde respekt for dem så handlet skolehverdagen mye om å finne på bøll og å få oppmerksomhet fra andre elever.

En forskjell var at det var noen lærere vi genuint var redd for. Jeg vet ikke hva vi trodde at de skulle gjøre, men vi fryktet konsekvenser. Faenskapet handlet da også mye om å finne på ting, og ikke bli tatt for det.

På mine egne barn så tror jeg at det å gi dem tilgang på tablet i ung alder og egen smarttelefon i 3.klasse er den største bjørnetjenesten jeg har gjort dem. Mange barn mestrer det, men mine håndterer det dårlig. Det har gjort dem til «junkies» hvor virkeligheten aldri kan måle seg med det de kan finne på på skjermen 24/7. Fysiske venner, familie og lærere er bare kjipe hindringer som står i veien for mer skjermtid.

Anonymkode: 8967a...f80

Skrevet

Sånne beskyldninger kommer fra enkle mennesker som liker å se verden i svart/hvitt og ikke forstår kompleksiteten i menneskers atferd. Alle som har bittelitt mellom ørene forstår at foreldre verken har all skyld eller all ære for dårlig/god oppførsel hos barna.

Anonymkode: 22a91...2fb

• Liker 1
Skrevet

Tror det er et sammensatt problem. 
Jeg kjenner flere som jobber i barnehage som ser de samme atferdsutfordringene, og der er det ikke mangel på fysisk aktivitet og lek som er problemet. 
Jeg tror noe handler om oppdragelse, mange barn er vant med å kunne argumentere seg fram til viljen sin og har ikke stor nok grad blitt korrigert på uønsket adferd. 
Når de kommer inn i skolen(og barnehage) trår den såkalte «krenkelsespatagrafen» inn. Tanken bak er veldig god, men konsekvensen er at lærere i hele landet er livredde for å korrigere elever, fordi eleven kan oppfatte det krenkende og læreren risikerer å få en paragraf 9a-sak mot seg, noe som er ganske alvorlig. Her er det elevens subjektive opplevelse som teller, og hvis eleven ikke er vant med å få nei er det problematisk. Tidligere var det flere som hørte på læreren, men for noen var det nok av frykt for konsekvenser heller enn respekt, noe som heller ikke er bra. 
På toppen av dette kommer en skole som er styrt mer og mer inn på at 5-åringer skal sitte alt for mye stille i motsetning til det som var intensjonen da 6-åringene skulle starte på skolen i reform 97. 

Anonymkode: a193c...719

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mye elendige lærere så Nei absolutt ikke bare forekdre sin skyld 

Anonymkode: 4186e...876

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stemmer virkelig ikke det du sier

Skrevet
Mandagsunge skrev (1 time siden):

Folk som har jobba i skule og barnehage over tid - over heile landet - fortel at dei siste åra har vist ei krass auke i ungar som har ein adferd som for ti år sidan høyrde til sjeldanheitane. Då handlar det vitterleg ikkje om at det er skulen som plutseleg har blitt altfor tørr og teoretisk, for mangel på sløydrom og kjedelege musikktimar går lenger tilbake enn det. 

Tull, det er ikke bare forekdre eller digitale medier 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...