Gå til innhold

Å gå på besøk til naboer du har en god relasjon til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du ønsker å ha denne naboen som venn og vil bruke julegaven som en unnskyldning - de to formuleringene hinter om at du kanskje ikke er veldig god på sosiale relasjoner? Hvis du ønsker mer kontakt, så inviter naboen til deg på en kaffe el.l., da åpner du for å utvikle bekjentskapet uten å trenge deg på eller gå over andres grenser. Hadde naboen, som jeg har et helt greit naboforhold til, hadde ringt på ut av det blå og forventete å bli invitert inn, hadde det føltes litt rart og påtrengende. Hadde hun derimot ringt på og spurt og jeg hadde tid og lyst til å komme og ta en kaffe hos henne, ville det vært en hyggelig gest jeg kunne takket ja til - eller takket pent og sagt at det dessverre ikke passet nå,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det innafor å bare ringe på å gå på besøk? Er en nabo jeg ønsker å ha som venn. 

Anonymkode: 8eac4...0da

Ønsker naboen å ha deg som venn, da? Et vennskap er jo ikke ensidig. Det krever to aktive deltagere.

Dersom du tror naboen ønsker å ha deg som venn - inviter hen over til deg. Da kan han avslå uten at det blir pinlig. Ikke dukk opp på døra. Hva skal du si du er der for? «Hei, kan jeg komme inn?» vil jo påregnelig føre til at hen svaret «eh … ok, trå innenfor.» og så blir dere stående på dørmatta mens naboen venter på at du fremsier ditt ærend. Skal du invitere deg selv inn? Hva gjør du da om hen svarer «ehm… det passer nok dårlig..»? 

Jeg oppsøker som hovedregel aldri noe annet en ett ekstremt distansert høflig forhold til naboer. Fordi folk flest er helt psyko, og om jeg slipper feil folk inn i huset må jeg jo flytte. Det er til bry. De ytterst få personer der ute det er verdt å pleie vennskap med oppsøker jeg med omhu.

Anonymkode: 7a2c8...965

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er en veldig sosial og ekstovert person. 

Anonymkode: 8eac4...0da

Jeg fremstår som veldig sosial og ekstrovert. Jeg hadde virkelig ikke likt om naboer begynte dukke opp på døra uanmeldt. Jeg vil ha litt tid til å skifte og rydde unna det verste. Og spesielt med naboer ville jeg følt det ekstra innvanderende.

Jeg elsker være sosial, og jeg hadde absolutt sagt ja til å ta en kopp kaffe eller ett glass vin med de fleste av naboene mine, vi har veldig godt forhold! Men når jeg har en ettermiddag/kveld hjemme alene, så er verken jeg eller bolig presentabel.

Anonymkode: a5760...0a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...